본 연구는 열린어린이집 운영실태에 대한 보육교사의 인식조사를 목적으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 열린어린이집 운영특성에 대한 보육교사의 인식은 배경변인(기관유형, 교사경력, 열린어린이집 근무기간)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 열린어린이집 운영실천에 대한 보육교사의 인식은 배경변인(기관유형, 교사경력, 열린어린이집 근무기간)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 보육교사의 열린어린이집 운영특성과 운영실천에 대한 인식간의 관계는 어떠한가? 이 연구는 서울 및 경기지역의 보육교사를 대상으로 하였으며 수집된 232부의 설문지를 분석해 연구를 진행하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 보건복지부(2015년)가 제작한 열린어린이집 가이드라인을 수정. 보완하였으며, 총 44개의 질문이 5점 척도로 평가되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해 백분율, ...
본 연구는 열린어린이집 운영실태에 대한 보육교사의 인식조사를 목적으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 열린어린이집 운영특성에 대한 보육교사의 인식은 배경변인(기관유형, 교사경력, 열린어린이집 근무기간)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 열린어린이집 운영실천에 대한 보육교사의 인식은 배경변인(기관유형, 교사경력, 열린어린이집 근무기간)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 보육교사의 열린어린이집 운영특성과 운영실천에 대한 인식간의 관계는 어떠한가? 이 연구는 서울 및 경기지역의 보육교사를 대상으로 하였으며 수집된 232부의 설문지를 분석해 연구를 진행하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 보건복지부(2015년)가 제작한 열린어린이집 가이드라인을 수정. 보완하였으며, 총 44개의 질문이 5점 척도로 평가되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해 백분율, 내적 일관성 계수인 Cronbach’s a , 기술통계(평균, 표준편차), 자료분석을 위한 t-검증과 일원배치분산분석(One-way ANOVA), 상관관계분석을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 열린어린이집 제도가 도입된 이후 열린어린이집 정책에 대한 보육교사 인식은 높아지고 있음을 알 수 있었다. 아울러 보육교사는 운영특성의 하위요인 중 공간의 개방성을 부모참여활동 관련 하위요인보다 더 높게 인식하였는데, 공간의 개방성을 높이는 물리적 환경개선이 열린어린이집에 대한 인식을 높이는데 크게 기여한다는 것을 알 수 있었다. 열린어린이집 운영특성에 대한 보육교사의 배경변인(기관유형, 교사경력, 열린어린이집 근무기간)에 따른 인식조사에서는 교사경력 및 열린어린이집 근무기간에서는 크게 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 기관유형에서는 국공립교사들의 인식과 가정어린이집교사들의 인식에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 운영실천의 하위요인 중에서는 어린이집 연계활동이 높게 나타났고 역량강화를 위한 교육이 가장 낮게 나타났다. 아울러, 운영실천에 대한 보육교사의 배경변인에 따른 인식조사에서는 운영특성에 대한 조사 결과와 같이 국공립교사들의 인식과 가정어린이집교사들의 인식에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 열린어린이집에 주어지는 인센티브가 국공립어린이집에는 중요하게 작용하는 반면, 가정어린이집에는 상대적으로 중요하지 않게 작용하기 때문인 것으로 판단된다. 따라서 현재의 열린어린이집에 대한 인센티브가 가정어린이집의 현실에 맞는지 살펴볼 필요가 있다. 셋째, 보육교사의 열린어린이집 운영특성에 대한 인식과 운영실천에 대한 인식간의 관계를 분석한 결과, 유의미하게 높은 정적 상관관계가 나타났다. 즉, 운영특성에 대한 인식이 높은 교사가 운영실천에 대한 인식도 높은 것이다. 이는 보육교사들을 위한 양질의 교육프로그램을 개발하고 실행하여 열린어린이집 운영이 활성화되도록 지원해야 함을 시사한다.
본 연구는 열린어린이집 운영실태에 대한 보육교사의 인식조사를 목적으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 열린어린이집 운영특성에 대한 보육교사의 인식은 배경변인(기관유형, 교사경력, 열린어린이집 근무기간)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 열린어린이집 운영실천에 대한 보육교사의 인식은 배경변인(기관유형, 교사경력, 열린어린이집 근무기간)에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 보육교사의 열린어린이집 운영특성과 운영실천에 대한 인식간의 관계는 어떠한가? 이 연구는 서울 및 경기지역의 보육교사를 대상으로 하였으며 수집된 232부의 설문지를 분석해 연구를 진행하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 보건복지부(2015년)가 제작한 열린어린이집 가이드라인을 수정. 보완하였으며, 총 44개의 질문이 5점 척도로 평가되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해 백분율, 내적 일관성 계수인 Cronbach’s a , 기술통계(평균, 표준편차), 자료분석을 위한 t-검증과 일원배치분산분석(One-way ANOVA), 상관관계분석을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 열린어린이집 제도가 도입된 이후 열린어린이집 정책에 대한 보육교사 인식은 높아지고 있음을 알 수 있었다. 아울러 보육교사는 운영특성의 하위요인 중 공간의 개방성을 부모참여활동 관련 하위요인보다 더 높게 인식하였는데, 공간의 개방성을 높이는 물리적 환경개선이 열린어린이집에 대한 인식을 높이는데 크게 기여한다는 것을 알 수 있었다. 열린어린이집 운영특성에 대한 보육교사의 배경변인(기관유형, 교사경력, 열린어린이집 근무기간)에 따른 인식조사에서는 교사경력 및 열린어린이집 근무기간에서는 크게 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 기관유형에서는 국공립교사들의 인식과 가정어린이집교사들의 인식에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 운영실천의 하위요인 중에서는 어린이집 연계활동이 높게 나타났고 역량강화를 위한 교육이 가장 낮게 나타났다. 아울러, 운영실천에 대한 보육교사의 배경변인에 따른 인식조사에서는 운영특성에 대한 조사 결과와 같이 국공립교사들의 인식과 가정어린이집교사들의 인식에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 열린어린이집에 주어지는 인센티브가 국공립어린이집에는 중요하게 작용하는 반면, 가정어린이집에는 상대적으로 중요하지 않게 작용하기 때문인 것으로 판단된다. 따라서 현재의 열린어린이집에 대한 인센티브가 가정어린이집의 현실에 맞는지 살펴볼 필요가 있다. 셋째, 보육교사의 열린어린이집 운영특성에 대한 인식과 운영실천에 대한 인식간의 관계를 분석한 결과, 유의미하게 높은 정적 상관관계가 나타났다. 즉, 운영특성에 대한 인식이 높은 교사가 운영실천에 대한 인식도 높은 것이다. 이는 보육교사들을 위한 양질의 교육프로그램을 개발하고 실행하여 열린어린이집 운영이 활성화되도록 지원해야 함을 시사한다.
This study established the following research questions for the purpose of investigating the childcare teacher's perception about operating condition of open childcare centers. First, what is the difference in childcare teacher's perception of the operating characteristics of open childcare centers ...
This study established the following research questions for the purpose of investigating the childcare teacher's perception about operating condition of open childcare centers. First, what is the difference in childcare teacher's perception of the operating characteristics of open childcare centers depending on the background variables (type of institution, length of experience, work experience at open childcare center)? Second, what is the difference in childcare teacher's perception of operational practice of open childcare centers depending on the background variables (type of institution, length of experience, work experience at open daycare center)? Third, what is the relationship of teacher’s perception between the operating characteristics and operational practice of open childcare centers? This study was conducted on childcare teachers in Seoul and Gyeonggi Province by analyzing collected 232 questionnaires. The questionnaire used in this study was revised to the guidelines for open childcare centers produced by the Ministry of Health and Welfare (2015), and a total of 44 questions were evaluated on a 5-point scale. To analyze the collected data, percentage, internal consistency coefficient Cronbach's a, descriptive statistics (mean, standard deviation), t-test, one-way ANOVA, and correlation analysis were performed for data analysis. The results of this study are summarized as follows. First, it was found that after the introduction of the open childcare center system, the perception of childcare teachers on the policy of open childcare center has been increasing. In addition, childcare teachers perceived the openness of space higher than parental participation activities among the sub-factors of operating characteristics, and it was found that improving the physical environment greatly contributed to raising awareness of open childcare centers. In the perception survey according to the background variables of childcare teachers (type of institution, length of experience, work experience at open daycare center), there was no significant difference in work experience, but in the type of institution, there was a significant difference in teacher’s perception between public childcare center and private childcare center. Second, among the sub-factors of operational practice, childcare center-linked activities were found to be high, and education for capacity building was found to be the lowest. In addition, in the perception survey according to the background variable of childcare teachers on operational practice, there was a significant difference in teacher’s perception between public childcare center and private childcare center, as in the survey on operating characteristics. This may be because incentives given to open childcare centers are perceived to be important for public childcare centers, while these are perceived to be relatively insignificant for private childcare centers. Therefore, it is necessary to apply appropriate incentives to the reality of private childcare centers by carefully examining the current incentives for open childcare center. Third, as a result of analyzing the relationship between the teacher’s perception for operating characteristics and operational practice of open childcare center, significantly high positive correlation was found. In other words, teachers with high awareness of operating characteristics also have high awareness of operational practice. This suggests that high-quality education programs for childcare teachers should be developed and implemented to activate the operation of open childcare center.
This study established the following research questions for the purpose of investigating the childcare teacher's perception about operating condition of open childcare centers. First, what is the difference in childcare teacher's perception of the operating characteristics of open childcare centers depending on the background variables (type of institution, length of experience, work experience at open childcare center)? Second, what is the difference in childcare teacher's perception of operational practice of open childcare centers depending on the background variables (type of institution, length of experience, work experience at open daycare center)? Third, what is the relationship of teacher’s perception between the operating characteristics and operational practice of open childcare centers? This study was conducted on childcare teachers in Seoul and Gyeonggi Province by analyzing collected 232 questionnaires. The questionnaire used in this study was revised to the guidelines for open childcare centers produced by the Ministry of Health and Welfare (2015), and a total of 44 questions were evaluated on a 5-point scale. To analyze the collected data, percentage, internal consistency coefficient Cronbach's a, descriptive statistics (mean, standard deviation), t-test, one-way ANOVA, and correlation analysis were performed for data analysis. The results of this study are summarized as follows. First, it was found that after the introduction of the open childcare center system, the perception of childcare teachers on the policy of open childcare center has been increasing. In addition, childcare teachers perceived the openness of space higher than parental participation activities among the sub-factors of operating characteristics, and it was found that improving the physical environment greatly contributed to raising awareness of open childcare centers. In the perception survey according to the background variables of childcare teachers (type of institution, length of experience, work experience at open daycare center), there was no significant difference in work experience, but in the type of institution, there was a significant difference in teacher’s perception between public childcare center and private childcare center. Second, among the sub-factors of operational practice, childcare center-linked activities were found to be high, and education for capacity building was found to be the lowest. In addition, in the perception survey according to the background variable of childcare teachers on operational practice, there was a significant difference in teacher’s perception between public childcare center and private childcare center, as in the survey on operating characteristics. This may be because incentives given to open childcare centers are perceived to be important for public childcare centers, while these are perceived to be relatively insignificant for private childcare centers. Therefore, it is necessary to apply appropriate incentives to the reality of private childcare centers by carefully examining the current incentives for open childcare center. Third, as a result of analyzing the relationship between the teacher’s perception for operating characteristics and operational practice of open childcare center, significantly high positive correlation was found. In other words, teachers with high awareness of operating characteristics also have high awareness of operational practice. This suggests that high-quality education programs for childcare teachers should be developed and implemented to activate the operation of open childcare center.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.