본 연구에서는 학교 급식을 종사하는 영양사와 영양교사를 대상으로 직무수행도와 직무만족도를 분석하여 이를 바탕으로 업무 환경의 질적 향상과 효율적인 직무 수행을 통해 학교급식의 목적을 달성하고 급식 전문가로써 전문성을 향상 할 수 있는 개선 방안과 계획 수립의 기초 자료로 제시하고자 하였다. 학교 급식 영양사 36명과 영양교사 77명, 총 113명을 대상으로 고용형태, 연령, 결혼여부, 학력, 근무기간, 연봉, 근무처, 하루 평균 근무시간, 급식 운영 형태, 평균 1일 급식 제공 횟수, 배식 유형에 따라 직무수행도와 직무만족도를 조사하였고 ...
본 연구에서는 학교 급식을 종사하는 영양사와 영양교사를 대상으로 직무수행도와 직무만족도를 분석하여 이를 바탕으로 업무 환경의 질적 향상과 효율적인 직무 수행을 통해 학교급식의 목적을 달성하고 급식 전문가로써 전문성을 향상 할 수 있는 개선 방안과 계획 수립의 기초 자료로 제시하고자 하였다. 학교 급식 영양사 36명과 영양교사 77명, 총 113명을 대상으로 고용형태, 연령, 결혼여부, 학력, 근무기간, 연봉, 근무처, 하루 평균 근무시간, 급식 운영 형태, 평균 1일 급식 제공 횟수, 배식 유형에 따라 직무수행도와 직무만족도를 조사하였고 리커트 척도를 이용해 점수화하여 비교하였다. 먼저, 고용 형태에 따른 직무 수행도는 영양교사가 영양사에 비해 영양교육과 식생활지도와 같은 부분에서 높은 수행도를 보였다. 결혼 여부에 따른 직무 수행도는 기혼이 미혼에 비해 높은 수행도를 보였으며, 학력에서는 대학원 재학이 대학원졸 이상, 대학교졸에 비해 낮은 수행도를 보여 영양교사가 되기 위해 대학원과 일을 병행하는 것이 업무를 수행에 어려움을 유발한다는 사실을 알 수 있었다. 근무기간은 오래될수록 높은 수행도를 나타내었고, 연봉 또한 높을수록 수행도가 높게 나타나는 것을 통해 수행하는 업무에 맞는 급여가 지급된다고 생각될 때 업무 수행도에 상승된다고 사료된다. 그리고 근무처는 학교 급이 올라갈수록 수행도가 떨어지는데 특히 고등학교에서 식생활지도나 영양교육이 제대로 이루어지지 않음을 알 수 있었다. 그 외 연령, 하루 평균 근무시간, 급식 운영 형태, 평균 1일 급식 제공 횟수, 배식 유형은 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않아 직무수행도에 큰 영향을 미치지 않는 것을 알 수 있었다. 다음으로 연령에 따른 직무만족도는 50대가 대부분의 항목에서 가장 높은 만족도를 보였다. 근무기간 또한 10년 이상 근무하였을 때가 만족도가 가장 높고, 3~5년 근무하였을 때 만족도 가장 낮게 나타났으며 10년 미만 근무한 자 모두 수행업무 대비 급여에 만족도가 낮음을 알 수 있었다. 이는 새로운 정책이 추진되거나 법이 개정되더라도 영양사의 기본 업무는 큰 변동이 생기지 않기 때문에 연차가 쌓일수록 급여는 상승하고, 업무는 익숙해지기 때문에 높게 나타나는 것이라 사료된다. 하루 평균 근무시간이 9시간 미만일 때 9시간 이상보다 만족도가 높게 나타나는 것을 알 수 있었다. 이는 서울지역 대부분 고등학교에서 중식 이외 식사를 진행하는 경우가 많고 이 때 기본 근무시간인 9시간을 초과하는 경우가 발생해 이는 고등학교로 갈수록 만족도가 낮아지는 것과 연관 지을 수 있다고 생각한다. 그 외 고용형태, 결혼여부, 학력, 연봉, 근무처, 급식 운영 형태, 평균 1일 급식 제공 횟수, 배식 유형은 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만 세부적으로 보았을 때는 수행업무에 대비한 급여나 복지, 영양사에 대한 긍정적 인식, 신분적 차이에서 만족도가 낮게 나타나는 것을 볼 수 있었다. 또한 그들이 현재 직무를 수행하는데 있어 과중한 사무업무로 인해 식생활 지도나 영양교육에 할애하는 시간이 부족하다는 것 또한 알 수 있었다. 영양사와 영양교사의 업무에 대한 만족도가 곧 학교 급식의 본질적인 목적 달성과 질적 향상으로 이어지기 때문에 본 연구를 바탕으로 그들의 근무환경과 복지 및 급여, 그리고 인식 개선에 대한 방안과 계획이 마련되어야 한다고 생각한다.
본 연구에서는 학교 급식을 종사하는 영양사와 영양교사를 대상으로 직무수행도와 직무만족도를 분석하여 이를 바탕으로 업무 환경의 질적 향상과 효율적인 직무 수행을 통해 학교급식의 목적을 달성하고 급식 전문가로써 전문성을 향상 할 수 있는 개선 방안과 계획 수립의 기초 자료로 제시하고자 하였다. 학교 급식 영양사 36명과 영양교사 77명, 총 113명을 대상으로 고용형태, 연령, 결혼여부, 학력, 근무기간, 연봉, 근무처, 하루 평균 근무시간, 급식 운영 형태, 평균 1일 급식 제공 횟수, 배식 유형에 따라 직무수행도와 직무만족도를 조사하였고 리커트 척도를 이용해 점수화하여 비교하였다. 먼저, 고용 형태에 따른 직무 수행도는 영양교사가 영양사에 비해 영양교육과 식생활지도와 같은 부분에서 높은 수행도를 보였다. 결혼 여부에 따른 직무 수행도는 기혼이 미혼에 비해 높은 수행도를 보였으며, 학력에서는 대학원 재학이 대학원졸 이상, 대학교졸에 비해 낮은 수행도를 보여 영양교사가 되기 위해 대학원과 일을 병행하는 것이 업무를 수행에 어려움을 유발한다는 사실을 알 수 있었다. 근무기간은 오래될수록 높은 수행도를 나타내었고, 연봉 또한 높을수록 수행도가 높게 나타나는 것을 통해 수행하는 업무에 맞는 급여가 지급된다고 생각될 때 업무 수행도에 상승된다고 사료된다. 그리고 근무처는 학교 급이 올라갈수록 수행도가 떨어지는데 특히 고등학교에서 식생활지도나 영양교육이 제대로 이루어지지 않음을 알 수 있었다. 그 외 연령, 하루 평균 근무시간, 급식 운영 형태, 평균 1일 급식 제공 횟수, 배식 유형은 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않아 직무수행도에 큰 영향을 미치지 않는 것을 알 수 있었다. 다음으로 연령에 따른 직무만족도는 50대가 대부분의 항목에서 가장 높은 만족도를 보였다. 근무기간 또한 10년 이상 근무하였을 때가 만족도가 가장 높고, 3~5년 근무하였을 때 만족도 가장 낮게 나타났으며 10년 미만 근무한 자 모두 수행업무 대비 급여에 만족도가 낮음을 알 수 있었다. 이는 새로운 정책이 추진되거나 법이 개정되더라도 영양사의 기본 업무는 큰 변동이 생기지 않기 때문에 연차가 쌓일수록 급여는 상승하고, 업무는 익숙해지기 때문에 높게 나타나는 것이라 사료된다. 하루 평균 근무시간이 9시간 미만일 때 9시간 이상보다 만족도가 높게 나타나는 것을 알 수 있었다. 이는 서울지역 대부분 고등학교에서 중식 이외 식사를 진행하는 경우가 많고 이 때 기본 근무시간인 9시간을 초과하는 경우가 발생해 이는 고등학교로 갈수록 만족도가 낮아지는 것과 연관 지을 수 있다고 생각한다. 그 외 고용형태, 결혼여부, 학력, 연봉, 근무처, 급식 운영 형태, 평균 1일 급식 제공 횟수, 배식 유형은 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만 세부적으로 보았을 때는 수행업무에 대비한 급여나 복지, 영양사에 대한 긍정적 인식, 신분적 차이에서 만족도가 낮게 나타나는 것을 볼 수 있었다. 또한 그들이 현재 직무를 수행하는데 있어 과중한 사무업무로 인해 식생활 지도나 영양교육에 할애하는 시간이 부족하다는 것 또한 알 수 있었다. 영양사와 영양교사의 업무에 대한 만족도가 곧 학교 급식의 본질적인 목적 달성과 질적 향상으로 이어지기 때문에 본 연구를 바탕으로 그들의 근무환경과 복지 및 급여, 그리고 인식 개선에 대한 방안과 계획이 마련되어야 한다고 생각한다.
In this study, job performance and job satisfaction were analyzed for nutritionists and nutrition teachers engaged in school meal service, and based on this, the purpose of school meal was achieved through the qualitative improvement of the work environment and efficient job performance, and profess...
In this study, job performance and job satisfaction were analyzed for nutritionists and nutrition teachers engaged in school meal service, and based on this, the purpose of school meal was achieved through the qualitative improvement of the work environment and efficient job performance, and professionalism as a catering expert was improved. It was intended to present the basic data of possible planning. This study was conducted on a total of 113 school lunch nutritionists, 36 nutritionists, and 77 nutrition teachers, for a total of 113 people. Job performance and job satisfaction were investigated according to the number of servings and type of distribution, and scores were compared using the Likert scale. First, in terms of job performance according to employment type, nutrition teachers showed higher performance than nutritionists in areas such as nutrition education and dietary guidance. In terms of job performance according to marital status, married people showed higher performance than unmarried people. It was found that it caused difficulties in performing tasks. The longer the working period, the higher the performance, and the higher the annual salary, the higher the performance. When it is thought that the salary appropriate to the task being performed is paid, it is considered that the performance of the task rises. And, the higher the school level, the lower the performance of the workplace. In particular, it was found that dietary guidance and nutrition education were not carried out properly in high school. Other than that, there were no statistically significant differences in age, average working hours per day, type of meal service, average number of meals provided per day, and type of meal, indicating that they did not significantly affect job performance. Next, in terms of job satisfaction according to age, those in their 50s showed the highest satisfaction in most items. Satisfaction was highest when they worked for more than 10 years, and the lowest when they worked for 3 to 5 years. This is considered to be high because the basic duties of nutritionists do not change even if new policies are promoted or laws are revised. It was found that when the average working hours per day was less than 9 hours, satisfaction was higher than that of more than 9 hours. Most of the high schools in Seoul have meals other than lunch, and in this case, the basic working hours of 9 hours are exceeded. Other employment types, marital status, educational background, annual salary, place of work, meal service operation type, average number of meals served per day, and meal distribution type did not show any statistically significant differences, but when viewed in detail, salaries, welfare, nutritionists It could be seen that the satisfaction level was low in the positive perception of It was also found that they did not have enough time to devote to dietary guidance or nutrition education due to heavy office work in performing their current duties. Because satisfaction with the work of nutritionists and nutrition teachers leads to the achievement of the essential purpose of school meals and improvement in the quality of school meals, we believe that measures and plans for improving their working environment and welfare, salary and awareness should be prepared based on this study.
In this study, job performance and job satisfaction were analyzed for nutritionists and nutrition teachers engaged in school meal service, and based on this, the purpose of school meal was achieved through the qualitative improvement of the work environment and efficient job performance, and professionalism as a catering expert was improved. It was intended to present the basic data of possible planning. This study was conducted on a total of 113 school lunch nutritionists, 36 nutritionists, and 77 nutrition teachers, for a total of 113 people. Job performance and job satisfaction were investigated according to the number of servings and type of distribution, and scores were compared using the Likert scale. First, in terms of job performance according to employment type, nutrition teachers showed higher performance than nutritionists in areas such as nutrition education and dietary guidance. In terms of job performance according to marital status, married people showed higher performance than unmarried people. It was found that it caused difficulties in performing tasks. The longer the working period, the higher the performance, and the higher the annual salary, the higher the performance. When it is thought that the salary appropriate to the task being performed is paid, it is considered that the performance of the task rises. And, the higher the school level, the lower the performance of the workplace. In particular, it was found that dietary guidance and nutrition education were not carried out properly in high school. Other than that, there were no statistically significant differences in age, average working hours per day, type of meal service, average number of meals provided per day, and type of meal, indicating that they did not significantly affect job performance. Next, in terms of job satisfaction according to age, those in their 50s showed the highest satisfaction in most items. Satisfaction was highest when they worked for more than 10 years, and the lowest when they worked for 3 to 5 years. This is considered to be high because the basic duties of nutritionists do not change even if new policies are promoted or laws are revised. It was found that when the average working hours per day was less than 9 hours, satisfaction was higher than that of more than 9 hours. Most of the high schools in Seoul have meals other than lunch, and in this case, the basic working hours of 9 hours are exceeded. Other employment types, marital status, educational background, annual salary, place of work, meal service operation type, average number of meals served per day, and meal distribution type did not show any statistically significant differences, but when viewed in detail, salaries, welfare, nutritionists It could be seen that the satisfaction level was low in the positive perception of It was also found that they did not have enough time to devote to dietary guidance or nutrition education due to heavy office work in performing their current duties. Because satisfaction with the work of nutritionists and nutrition teachers leads to the achievement of the essential purpose of school meals and improvement in the quality of school meals, we believe that measures and plans for improving their working environment and welfare, salary and awareness should be prepared based on this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.