해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관에 미치는 효과 The Effects of Interpretive Leading Question in Online Havruta Activities on Pre-service Teachers' Creative Leader Competency, Critical Thinking, and Constructivistic Educational Perspectives원문보기
본 연구의 목적은 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구 문제는 첫째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 창의적 인재역량에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 비판적 사고에 미치는 효과는 어떠한가? 셋째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 구성주의 교육관에 미치는 효과는 어떠한가? 이다. 연구대상은 서울 소재의 K 대학에서 교직과목을 수강하는 예비 중등교사 44명을 실험집단과 비교집단으로 각각 22명씩 무선배치하였다. 12차시 동안 실험집단은 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동에 참여하였으며, 비교집단은 일반적 온라인 수업에 참여하였다. 창의적 인재역량 측정 도구는 지은림, 주언희(2012)가 개발한 것을 사용하였다. 비판적 사고 측정 도구는 조아미(2009)가 한국 청소년 정책 연구원에서 개발한 것을 주은영(2018)이 수정⸱ 보완한 것을 사용하였다. 구성주의 교육관은 배계자(2012)가 개발한 측정도구를 사용하였다. 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동의 효과를 알아보기 위하여 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관의 사전·사후 검사를 시행하여 두 집단 간 효과의 차이를 분석하였다. 연구문제에 따라 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단이 비교집단보다 창의적 인재역량의 하위요소 중 확산적 사고력, 문제해결력, ...
본 연구의 목적은 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구 문제는 첫째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 창의적 인재역량에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 비판적 사고에 미치는 효과는 어떠한가? 셋째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 구성주의 교육관에 미치는 효과는 어떠한가? 이다. 연구대상은 서울 소재의 K 대학에서 교직과목을 수강하는 예비 중등교사 44명을 실험집단과 비교집단으로 각각 22명씩 무선배치하였다. 12차시 동안 실험집단은 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동에 참여하였으며, 비교집단은 일반적 온라인 수업에 참여하였다. 창의적 인재역량 측정 도구는 지은림, 주언희(2012)가 개발한 것을 사용하였다. 비판적 사고 측정 도구는 조아미(2009)가 한국 청소년 정책 연구원에서 개발한 것을 주은영(2018)이 수정⸱ 보완한 것을 사용하였다. 구성주의 교육관은 배계자(2012)가 개발한 측정도구를 사용하였다. 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동의 효과를 알아보기 위하여 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관의 사전·사후 검사를 시행하여 두 집단 간 효과의 차이를 분석하였다. 연구문제에 따라 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단이 비교집단보다 창의적 인재역량의 하위요소 중 확산적 사고력, 문제해결력, 개방성, 과제집착력, 협동 및 배려에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 실험집단이 비교집단보다 비판적 사고의 하위요소 중 진실추구성, 객관성, 자기신뢰성에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 실험집단이 비교집단보다 구성주의 교육관의 하위요소 중 지식에 대한 관점, 학습자에 대한 관점, 평가에 대한 관점, 구성주의 교육관 실천에서 각각 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동은 텍스트가 제시한 의미를 새로운 방식으로 분석하고 도전적인 발문들을 제기함으로써 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과가 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동의 효과를 증명함으로써 온라인 토론 활동을 더 효과적으로 설계할 수 있는 구체적인 방법을 제시했으며, 이는 온라인 교육환경 설계에 유용하게 활용될 것으로 기대된다. 둘째, 4차 산업 시대에는 사회 구성원들과 협력적인 학습환경에서 지식을 통합 생성하여 문제를 해결하는 활동을 강조하고 있다. 본 연구는 이러한 시대적 요구에 부합되는 협력적 활동을 촉진할 수 있는 온라인 하브루타 모형을 제시했다는 데 의의가 있다. 셋째, 본 연구는 미래인재를 담당할 예비 중등교사에게 더 요구되는 인문학적 소양 교육 프로그램의 모범적인 예시로 하브루타를 활용하여 제시했다는 데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구 문제는 첫째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 창의적 인재역량에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 비판적 사고에 미치는 효과는 어떠한가? 셋째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동이 예비 중등교사의 구성주의 교육관에 미치는 효과는 어떠한가? 이다. 연구대상은 서울 소재의 K 대학에서 교직과목을 수강하는 예비 중등교사 44명을 실험집단과 비교집단으로 각각 22명씩 무선배치하였다. 12차시 동안 실험집단은 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동에 참여하였으며, 비교집단은 일반적 온라인 수업에 참여하였다. 창의적 인재역량 측정 도구는 지은림, 주언희(2012)가 개발한 것을 사용하였다. 비판적 사고 측정 도구는 조아미(2009)가 한국 청소년 정책 연구원에서 개발한 것을 주은영(2018)이 수정⸱ 보완한 것을 사용하였다. 구성주의 교육관은 배계자(2012)가 개발한 측정도구를 사용하였다. 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동의 효과를 알아보기 위하여 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관의 사전·사후 검사를 시행하여 두 집단 간 효과의 차이를 분석하였다. 연구문제에 따라 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단이 비교집단보다 창의적 인재역량의 하위요소 중 확산적 사고력, 문제해결력, 개방성, 과제집착력, 협동 및 배려에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 실험집단이 비교집단보다 비판적 사고의 하위요소 중 진실추구성, 객관성, 자기신뢰성에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 실험집단이 비교집단보다 구성주의 교육관의 하위요소 중 지식에 대한 관점, 학습자에 대한 관점, 평가에 대한 관점, 구성주의 교육관 실천에서 각각 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동은 텍스트가 제시한 의미를 새로운 방식으로 분석하고 도전적인 발문들을 제기함으로써 창의적 인재역량, 비판적 사고, 구성주의 교육관에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과가 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 해석적 발문에 기초한 온라인 하브루타 활동의 효과를 증명함으로써 온라인 토론 활동을 더 효과적으로 설계할 수 있는 구체적인 방법을 제시했으며, 이는 온라인 교육환경 설계에 유용하게 활용될 것으로 기대된다. 둘째, 4차 산업 시대에는 사회 구성원들과 협력적인 학습환경에서 지식을 통합 생성하여 문제를 해결하는 활동을 강조하고 있다. 본 연구는 이러한 시대적 요구에 부합되는 협력적 활동을 촉진할 수 있는 온라인 하브루타 모형을 제시했다는 데 의의가 있다. 셋째, 본 연구는 미래인재를 담당할 예비 중등교사에게 더 요구되는 인문학적 소양 교육 프로그램의 모범적인 예시로 하브루타를 활용하여 제시했다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the effects of online havruta activities based on interpretive leading questions on pre-service teachers’ creative leader competency, critical thinking, and constructivistic educational perspective. The research questions were as follows. First, what is t...
The purpose of this study was to investigate the effects of online havruta activities based on interpretive leading questions on pre-service teachers’ creative leader competency, critical thinking, and constructivistic educational perspective. The research questions were as follows. First, what is the effect of online havruta activities based on interpretive leading questions on the creative leader competency of pre-service teachers'? Second, what is the effect of online havruta activities based on interpretive leading questions on the critical thinking of pre-service teachers'? Third, what is the effect of online havruta activities based on interpretive leading questions on pre-service teachers’ constructivistic educational perspective? 44 pre-service teachers who were taking a teacher education course at K University in Seoul were divided into the experiment and comparison group with 22 students in each group. The experiment group participated in 12 sessions of online havruta activities based on interpretive leading questions and the comparison group participated in 12 sessions of a regular online class. The assessment tool for measuring creative leader competency was developed by Ji and Joo (2012). The critical thinking measurement tool was developed by Jo et al. (2009) affiliated with the National Youth Policy Institute and revised by Joo (2018). The constructivistic educational perspective was measured using an assessment tool developed by Bae(2012). To find out the effects of online havruta activities based on interpretive leading questions, pre-and-post-examinations of creative leader competency, critical thinking, and constructivist perspectives on teaching were conducted to analyze the differences in the effects between the two groups. The research results were summarized as follows. First, significant differences were found between the two groups in diffusing of problem-solving, openness, sensitivity, task attachment, cooperation, and consideration among the sub-elements of creative leader competency. Second, significant differences were found between the two groups in truth-seeking, objectivity, and self-reliability among the sub-elements of critical thinking. Third, significant differences were found between the two groups in perspectives on knowledge, learner, evaluation, and practice of constructivist teaching among the sub-elements of constructivistic educational perspective. Online Havruta activities based on interpretive leading questions, which involve analyzing the meaning presented in the text in a new way and raising challenging questions, positively affected the creative leader competency, critical thinking, and constructivistic educational perspective. The implications of the research results are as follows. First, this study proved the effectiveness of online havruta activities based on interpretive leading questions. It presented a specific method of designing online discussion activities more effectively, which will be utilized in designing online learning environments. Second, this study is significant in providing an online havruta model promoting group problem solving activities by integrating and generating knowledge in collaborative learning environment, which are required in the era of the Fourth Industrial Revolution. Third, this study is meaningful in providing the example of humanity educational program using havruta, which becomes more important for pre-service teachers in charge of future human resources.
The purpose of this study was to investigate the effects of online havruta activities based on interpretive leading questions on pre-service teachers’ creative leader competency, critical thinking, and constructivistic educational perspective. The research questions were as follows. First, what is the effect of online havruta activities based on interpretive leading questions on the creative leader competency of pre-service teachers'? Second, what is the effect of online havruta activities based on interpretive leading questions on the critical thinking of pre-service teachers'? Third, what is the effect of online havruta activities based on interpretive leading questions on pre-service teachers’ constructivistic educational perspective? 44 pre-service teachers who were taking a teacher education course at K University in Seoul were divided into the experiment and comparison group with 22 students in each group. The experiment group participated in 12 sessions of online havruta activities based on interpretive leading questions and the comparison group participated in 12 sessions of a regular online class. The assessment tool for measuring creative leader competency was developed by Ji and Joo (2012). The critical thinking measurement tool was developed by Jo et al. (2009) affiliated with the National Youth Policy Institute and revised by Joo (2018). The constructivistic educational perspective was measured using an assessment tool developed by Bae(2012). To find out the effects of online havruta activities based on interpretive leading questions, pre-and-post-examinations of creative leader competency, critical thinking, and constructivist perspectives on teaching were conducted to analyze the differences in the effects between the two groups. The research results were summarized as follows. First, significant differences were found between the two groups in diffusing of problem-solving, openness, sensitivity, task attachment, cooperation, and consideration among the sub-elements of creative leader competency. Second, significant differences were found between the two groups in truth-seeking, objectivity, and self-reliability among the sub-elements of critical thinking. Third, significant differences were found between the two groups in perspectives on knowledge, learner, evaluation, and practice of constructivist teaching among the sub-elements of constructivistic educational perspective. Online Havruta activities based on interpretive leading questions, which involve analyzing the meaning presented in the text in a new way and raising challenging questions, positively affected the creative leader competency, critical thinking, and constructivistic educational perspective. The implications of the research results are as follows. First, this study proved the effectiveness of online havruta activities based on interpretive leading questions. It presented a specific method of designing online discussion activities more effectively, which will be utilized in designing online learning environments. Second, this study is significant in providing an online havruta model promoting group problem solving activities by integrating and generating knowledge in collaborative learning environment, which are required in the era of the Fourth Industrial Revolution. Third, this study is meaningful in providing the example of humanity educational program using havruta, which becomes more important for pre-service teachers in charge of future human resources.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.