본 연구는 융합인재교육의 교육적 성과를 살펴보고자 2011년 이후부터 활발히 적용되고 있는 융합인재교육의 다양한 교육 효과성을 메타분석을 활용하여 파악해보고자 하였다. 정책적으로 적극 추진되고 있는 융합인재교육의 효과성을 분석하고자 2011년부터 2015년까지 발표된 연구물들 중 융합인재교육의 효과성을 보고한 연구들을 분석대상으로 삼아 메타분석을 수행하였다. 수백편의 관련 연구들 중 본 연구가 설정한 기준에 부합하는 176편의 학술지 수록 논문 및 학위논문을 대상으로 분석하였다. ...
본 연구는 융합인재교육의 교육적 성과를 살펴보고자 2011년 이후부터 활발히 적용되고 있는 융합인재교육의 다양한 교육 효과성을 메타분석을 활용하여 파악해보고자 하였다. 정책적으로 적극 추진되고 있는 융합인재교육의 효과성을 분석하고자 2011년부터 2015년까지 발표된 연구물들 중 융합인재교육의 효과성을 보고한 연구들을 분석대상으로 삼아 메타분석을 수행하였다. 수백편의 관련 연구들 중 본 연구가 설정한 기준에 부합하는 176편의 학술지 수록 논문 및 학위논문을 대상으로 분석하였다. 효과크기의 계산을 위한 융합인재의 효과성 요인으로는 국가정책으로서의 융합인재교육의 목적과 목표를 고려하여 ‘STEAM 흥미’, ‘STEAM 역량’, ‘STEAM 학업성취’, ‘STEAM 진로’ 등으로 설정하였다. 한편, 효과크기의 이질성을 설명하는 변인을 확인하기 위해 연구특성 변인으로는 교육대상의 학교급(초등학교, 중학교, 고등학교), 영재교육대상자 여부(영재학생, 일반학생), 연구물의 출판유형(학술지 수록 논문, 학위논문), 연구설계(통제집단 설정, 통제집단 미설정), 교육 실시 회기수 등을 설정하였다. 효과성 요인 및 연구특성 요인들로 구분될 수 있는 개별 연구들의 통계치들을 통해 다양한 효과크기를 산출하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 융합인재교육이 학생들에게 미친 전반적인 교육적 효과는 중간 크기 이상인 .69의 효과크기로 요약될 수 있다. 융합인재교육은 충분한 교육적 성과를 얻어내고 있는 것으로 판단할 수 있다. 둘째, 융합인재교육의 효과성 요인별로 살펴본 효과크기는 .58~.74 정도에 걸쳐 있었으며, STEAM 흥미(.65), STEAM 역량(.74), STEAM 학업성취(.63), STEAM 진로(.58) 등의 4가지 요인 모두에서 중간 크기 이상의 효과가 나타나고 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 교육대상 학생의 학교급이 융합인재교육의 효과크기가 보여준 이질성을 유의미하게 설명하는 변인으로 확인되었다. 특히 중학생을 대상으로 한 연구의 효과크기가 가장 높게 나타남으로써 중학생들을 대상으로 한 융합인재교육이 더욱 효과적이므로 중학교에서의 융합인재교육의 활성화가 필요하다는 주장의 근거가 될 수 있을 것으로 보인다. 그 외 영재성 여부, 출판유형, 교육 실시 회기수 등의 연구특성은 연구간 효과크기 이질성에 대해 유의미한 설명력을 보여주지 않았다.
본 연구는 융합인재교육의 교육적 성과를 살펴보고자 2011년 이후부터 활발히 적용되고 있는 융합인재교육의 다양한 교육 효과성을 메타분석을 활용하여 파악해보고자 하였다. 정책적으로 적극 추진되고 있는 융합인재교육의 효과성을 분석하고자 2011년부터 2015년까지 발표된 연구물들 중 융합인재교육의 효과성을 보고한 연구들을 분석대상으로 삼아 메타분석을 수행하였다. 수백편의 관련 연구들 중 본 연구가 설정한 기준에 부합하는 176편의 학술지 수록 논문 및 학위논문을 대상으로 분석하였다. 효과크기의 계산을 위한 융합인재의 효과성 요인으로는 국가정책으로서의 융합인재교육의 목적과 목표를 고려하여 ‘STEAM 흥미’, ‘STEAM 역량’, ‘STEAM 학업성취’, ‘STEAM 진로’ 등으로 설정하였다. 한편, 효과크기의 이질성을 설명하는 변인을 확인하기 위해 연구특성 변인으로는 교육대상의 학교급(초등학교, 중학교, 고등학교), 영재교육대상자 여부(영재학생, 일반학생), 연구물의 출판유형(학술지 수록 논문, 학위논문), 연구설계(통제집단 설정, 통제집단 미설정), 교육 실시 회기수 등을 설정하였다. 효과성 요인 및 연구특성 요인들로 구분될 수 있는 개별 연구들의 통계치들을 통해 다양한 효과크기를 산출하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 융합인재교육이 학생들에게 미친 전반적인 교육적 효과는 중간 크기 이상인 .69의 효과크기로 요약될 수 있다. 융합인재교육은 충분한 교육적 성과를 얻어내고 있는 것으로 판단할 수 있다. 둘째, 융합인재교육의 효과성 요인별로 살펴본 효과크기는 .58~.74 정도에 걸쳐 있었으며, STEAM 흥미(.65), STEAM 역량(.74), STEAM 학업성취(.63), STEAM 진로(.58) 등의 4가지 요인 모두에서 중간 크기 이상의 효과가 나타나고 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 교육대상 학생의 학교급이 융합인재교육의 효과크기가 보여준 이질성을 유의미하게 설명하는 변인으로 확인되었다. 특히 중학생을 대상으로 한 연구의 효과크기가 가장 높게 나타남으로써 중학생들을 대상으로 한 융합인재교육이 더욱 효과적이므로 중학교에서의 융합인재교육의 활성화가 필요하다는 주장의 근거가 될 수 있을 것으로 보인다. 그 외 영재성 여부, 출판유형, 교육 실시 회기수 등의 연구특성은 연구간 효과크기 이질성에 대해 유의미한 설명력을 보여주지 않았다.
Korean government adopted STEAM education as one of the key educational policies and has been spending large amount of funds on developing and spreading STEAM programs at elementary and secondary schools. Since 2011, when the government initiated STEAM education in Korean schools, hundreds of STEAM ...
Korean government adopted STEAM education as one of the key educational policies and has been spending large amount of funds on developing and spreading STEAM programs at elementary and secondary schools. Since 2011, when the government initiated STEAM education in Korean schools, hundreds of STEAM programs have been developed and as many researches on STEAM education have been conducted and published in Korea. It is important to examine the effectiveness of such efforts. The goal of this meta-analysis is to determine whether STEAM education is successful in the outcomes the government claimed to achieve. This meta-analysis tried to examine the effectiveness of STEAM education by integrating all empirical studies which reported their efforts in evaluating the effectiveness of STEAM programs. This meta-analysis covers literature between 2011 and 2015. The total number of studies included in this meta-analysis is 176. Articles collected for the meta-analysis include academic journal articles and master/doctoral theses. This study drew four dependent variables, STEAM interests, STEAM capacity, STEAM academic achievement, and STEAM careers. These variables were based on the government’s official documents where the purposes and goals of STEAM education policy were clearly claimed. In addition, other moderators are investigated to determine factors that could influence the effectiveness of STEAM programs. The following moderator variables, most of which are study characteristics, are considered in evaluating the effectiveness of STEAM programs: participants’ ages(elementary or secondary) and ability levels(gifted or general), studies’ publication type(journal or thesis) and design(control group or not), and the periods of education program. The primary findings of this study were the followings: First, the total mean effect size of STEAM education is above medium level(effect size=.69). STEAM education is achieving the goals by Korean government to some extent. Second, mean effect sizes of all four effect factors are above medium level, .58~.74. Mean effect sizes are .65 for STEAM interests, .74 for STEAM capacity, .63 for STEAM academic achievement, and .58 for STEAM careers. Third, the mean effect size of STEAM education for middle school students is significantly higher than other groups. This result suggests that STEAM education is most effective for students in middle schools.
Korean government adopted STEAM education as one of the key educational policies and has been spending large amount of funds on developing and spreading STEAM programs at elementary and secondary schools. Since 2011, when the government initiated STEAM education in Korean schools, hundreds of STEAM programs have been developed and as many researches on STEAM education have been conducted and published in Korea. It is important to examine the effectiveness of such efforts. The goal of this meta-analysis is to determine whether STEAM education is successful in the outcomes the government claimed to achieve. This meta-analysis tried to examine the effectiveness of STEAM education by integrating all empirical studies which reported their efforts in evaluating the effectiveness of STEAM programs. This meta-analysis covers literature between 2011 and 2015. The total number of studies included in this meta-analysis is 176. Articles collected for the meta-analysis include academic journal articles and master/doctoral theses. This study drew four dependent variables, STEAM interests, STEAM capacity, STEAM academic achievement, and STEAM careers. These variables were based on the government’s official documents where the purposes and goals of STEAM education policy were clearly claimed. In addition, other moderators are investigated to determine factors that could influence the effectiveness of STEAM programs. The following moderator variables, most of which are study characteristics, are considered in evaluating the effectiveness of STEAM programs: participants’ ages(elementary or secondary) and ability levels(gifted or general), studies’ publication type(journal or thesis) and design(control group or not), and the periods of education program. The primary findings of this study were the followings: First, the total mean effect size of STEAM education is above medium level(effect size=.69). STEAM education is achieving the goals by Korean government to some extent. Second, mean effect sizes of all four effect factors are above medium level, .58~.74. Mean effect sizes are .65 for STEAM interests, .74 for STEAM capacity, .63 for STEAM academic achievement, and .58 for STEAM careers. Third, the mean effect size of STEAM education for middle school students is significantly higher than other groups. This result suggests that STEAM education is most effective for students in middle schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.