현대 도시는 급격한 산업화와 도시의 부분적 재개발을 통하여 과거의 모습을 가지고 있는 곳과 도시적 그리드에 맞추어진 곳으로 양분화 되었 다. 또한 도심 속 거대한 가로와 주변의 구조물들은 낙후되어 진 곳을 나누는 거대한 경계의 모습을 하고 있다. 이러한 낙후된 곳은 도시의 이 면적 장소로써 자리매김하게 되었고 개발이 된 곳은 계속하여 다양한 편 의시설 등이 들어서고 있지만 반면에 도시의 이면적인 공간에서는 낙후 된 환경이 더욱 심화되어 간다. 하지만 도시 속의 사람들은 마치 이러한 공간이 당연한 듯이 자연스럽게 지나다니고 있다. 주변의 가로들과 내부 의 편의시설 및 주거시설까지 부족한 공간이지만 급격한 산업화의 또 다 른 부산물로써 도시의 한편을 자리하는 것이다. 그렇게 도시의 낙후된 공간들은 더욱이 단절되며 ...
현대 도시는 급격한 산업화와 도시의 부분적 재개발을 통하여 과거의 모습을 가지고 있는 곳과 도시적 그리드에 맞추어진 곳으로 양분화 되었 다. 또한 도심 속 거대한 가로와 주변의 구조물들은 낙후되어 진 곳을 나누는 거대한 경계의 모습을 하고 있다. 이러한 낙후된 곳은 도시의 이 면적 장소로써 자리매김하게 되었고 개발이 된 곳은 계속하여 다양한 편 의시설 등이 들어서고 있지만 반면에 도시의 이면적인 공간에서는 낙후 된 환경이 더욱 심화되어 간다. 하지만 도시 속의 사람들은 마치 이러한 공간이 당연한 듯이 자연스럽게 지나다니고 있다. 주변의 가로들과 내부 의 편의시설 및 주거시설까지 부족한 공간이지만 급격한 산업화의 또 다 른 부산물로써 도시의 한편을 자리하는 것이다. 그렇게 도시의 낙후된 공간들은 더욱이 단절되며 공공공간과 매개공간의 부재는 이면적 공간의 문제로써 심각해져가고 있다. 이에 본 연구는 이면적 공간의 한계에 대한 가능성으로써 당연하게 받아들여지는 것의 일부분을 어색하게해, 인지의 시간을 늘여 더욱 자세 히 보게 하는 낯설게 하기(데페이즈망, Depaysement)의 개념적 속성을 적용하여 연구를 진행한다. 주변에서 너무나도 오랜 시간동안 관찰하였 기 때문에 더 이상 새로운 모습을 찾아보기 어려운 공간에서의 공간적 경험을 획일적으로 보는 것을 넘어, 익숙한 형상에 대한 낯선 시선을 통 하여 다채로운 해석이 가능한 공간 인식의 가능성을 제시 하고자 하는 것이다. 이를 위해여 본 연구는 낯설게 하기의 특징을 문학적, 철학적, 회화적 영역으로 나누어 탐구하며, 그 중 회화적 영역에서 낯설게 하기를 사용 하였던 르네 마그리트를 중심으로 낯설게 하기의 특징인 중첩(Overlap), 확장(Expansion), 고립(Isolation)을 서술하였다. 낯설게 하기가 오브제의 인식 시간을 길게 늘여, 오브제의 본질이 무엇인가를 생각하게 하는 것 이라면 인식하다는 의미를 더욱 세부적으로 이해하는 것이다. 이와 같은 관점으로 낯설게 하기는 건축과 공간의 인식의 부분에서 관계맺기를 위 한 하나의 방법으로, 공간이 가지고 있는 경험을 폭넓게 할 수 있는 가 능성을 가지고 있다. 이에 본 연구는 현대 도시공간에 나타나는 문제점을 인식하고 낯설게 하기의 특징으로 보여지는 중첩, 확장, 고립의 의미가 건축적 표현으로 어떻게 나타났는지 현대 건축가 오스왈드 마티아스 웅거스의 건축을 통 해 알아본다. 웅거스의 건축에서 보여지는 낯설게 하기를 통한 중첩의 병존, 확장의 연계, 고립의 대립으로 이면적 공간을 단면적으로 해석하기 보다는 입체적으로 관찰할 수 있는 다원론적 가능성을 구체적인 건축적 틀로써 제시하고, 건축설계에 적용할 수 있는 방안을 연구한다.
현대 도시는 급격한 산업화와 도시의 부분적 재개발을 통하여 과거의 모습을 가지고 있는 곳과 도시적 그리드에 맞추어진 곳으로 양분화 되었 다. 또한 도심 속 거대한 가로와 주변의 구조물들은 낙후되어 진 곳을 나누는 거대한 경계의 모습을 하고 있다. 이러한 낙후된 곳은 도시의 이 면적 장소로써 자리매김하게 되었고 개발이 된 곳은 계속하여 다양한 편 의시설 등이 들어서고 있지만 반면에 도시의 이면적인 공간에서는 낙후 된 환경이 더욱 심화되어 간다. 하지만 도시 속의 사람들은 마치 이러한 공간이 당연한 듯이 자연스럽게 지나다니고 있다. 주변의 가로들과 내부 의 편의시설 및 주거시설까지 부족한 공간이지만 급격한 산업화의 또 다 른 부산물로써 도시의 한편을 자리하는 것이다. 그렇게 도시의 낙후된 공간들은 더욱이 단절되며 공공공간과 매개공간의 부재는 이면적 공간의 문제로써 심각해져가고 있다. 이에 본 연구는 이면적 공간의 한계에 대한 가능성으로써 당연하게 받아들여지는 것의 일부분을 어색하게해, 인지의 시간을 늘여 더욱 자세 히 보게 하는 낯설게 하기(데페이즈망, Depaysement)의 개념적 속성을 적용하여 연구를 진행한다. 주변에서 너무나도 오랜 시간동안 관찰하였 기 때문에 더 이상 새로운 모습을 찾아보기 어려운 공간에서의 공간적 경험을 획일적으로 보는 것을 넘어, 익숙한 형상에 대한 낯선 시선을 통 하여 다채로운 해석이 가능한 공간 인식의 가능성을 제시 하고자 하는 것이다. 이를 위해여 본 연구는 낯설게 하기의 특징을 문학적, 철학적, 회화적 영역으로 나누어 탐구하며, 그 중 회화적 영역에서 낯설게 하기를 사용 하였던 르네 마그리트를 중심으로 낯설게 하기의 특징인 중첩(Overlap), 확장(Expansion), 고립(Isolation)을 서술하였다. 낯설게 하기가 오브제의 인식 시간을 길게 늘여, 오브제의 본질이 무엇인가를 생각하게 하는 것 이라면 인식하다는 의미를 더욱 세부적으로 이해하는 것이다. 이와 같은 관점으로 낯설게 하기는 건축과 공간의 인식의 부분에서 관계맺기를 위 한 하나의 방법으로, 공간이 가지고 있는 경험을 폭넓게 할 수 있는 가 능성을 가지고 있다. 이에 본 연구는 현대 도시공간에 나타나는 문제점을 인식하고 낯설게 하기의 특징으로 보여지는 중첩, 확장, 고립의 의미가 건축적 표현으로 어떻게 나타났는지 현대 건축가 오스왈드 마티아스 웅거스의 건축을 통 해 알아본다. 웅거스의 건축에서 보여지는 낯설게 하기를 통한 중첩의 병존, 확장의 연계, 고립의 대립으로 이면적 공간을 단면적으로 해석하기 보다는 입체적으로 관찰할 수 있는 다원론적 가능성을 구체적인 건축적 틀로써 제시하고, 건축설계에 적용할 수 있는 방안을 연구한다.
Modern cities have been divided into places with past appearances and places tailored to urban grids through rapid industrialization and partial redevelopment of cities. In addition, the huge streets and surrounding structures in the city have a huge boundary that divides the underde...
Modern cities have been divided into places with past appearances and places tailored to urban grids through rapid industrialization and partial redevelopment of cities. In addition, the huge streets and surrounding structures in the city have a huge boundary that divides the underdeveloped areas. Such an underdeveloped place has established itself as a place on the other side of the city, and various convenience facilities continue to be built in the developed place, while the underdeveloped environment is intensifying in the backside space of the city. However, people in the city pass naturally as if this space were natural. Although the surrounding streets, internal amenities, and residential facilities are insufficient, it is located on one side of the city as another by-product of rapid industrialization. As such, the underdeveloped spaces in the city are further cut off, and the absence of public and intermediary spaces is becoming more serious as a problem of two-sided space. Therefore, this study is conducted by applying the conceptual attribute of Depaysement, which awkwards part of what is taken for granted as a possibility of the limitation of the two-sided space, increasing the time of recognition and making it unfamiliar. It is intended to present the possibility of spatial recognition that can be interpreted in a variety of ways through unfamiliar views of familiar shapes, beyond uniformly seeing spatial experiences in spaces that are no longer difficult to find because they have been observed for so long. To this end, this study explored the depaysement characteristics by dividing them into literary, philosophical, and pictorial areas, and described the depaysement characteristics of Overlap, expansion, and isolation, centering on Renee Magritte, who used them to be unfamiliar in the pictorial area. If depaysement is to increase the recognition time of an object and make it think about what the essence of the object is, it is to understand the meaning of recognition in more detail. Making it unfamiliar from this point of view is a way to establish a relationship in the part of architecture and space perception, and has the potential to broaden the experience of space. Therefore, this study recognizes the problems that appear in modern urban spaces and examines how the meanings of overlap, expansion, and isolation, which are characterized by depaysement, appeared in architectural expressions through the construction of modern architect Oswald Matthias Ungers. Rather than interpreting the two-sided space in cross-section due to the coexistence of overlapping, connection of expansion, and isolation through the depaysement shown in Ungers' architecture, it presents a multi-dimensional possibility as a specific architectural framework and studies how to apply it to architectural design.
Modern cities have been divided into places with past appearances and places tailored to urban grids through rapid industrialization and partial redevelopment of cities. In addition, the huge streets and surrounding structures in the city have a huge boundary that divides the underdeveloped areas. Such an underdeveloped place has established itself as a place on the other side of the city, and various convenience facilities continue to be built in the developed place, while the underdeveloped environment is intensifying in the backside space of the city. However, people in the city pass naturally as if this space were natural. Although the surrounding streets, internal amenities, and residential facilities are insufficient, it is located on one side of the city as another by-product of rapid industrialization. As such, the underdeveloped spaces in the city are further cut off, and the absence of public and intermediary spaces is becoming more serious as a problem of two-sided space. Therefore, this study is conducted by applying the conceptual attribute of Depaysement, which awkwards part of what is taken for granted as a possibility of the limitation of the two-sided space, increasing the time of recognition and making it unfamiliar. It is intended to present the possibility of spatial recognition that can be interpreted in a variety of ways through unfamiliar views of familiar shapes, beyond uniformly seeing spatial experiences in spaces that are no longer difficult to find because they have been observed for so long. To this end, this study explored the depaysement characteristics by dividing them into literary, philosophical, and pictorial areas, and described the depaysement characteristics of Overlap, expansion, and isolation, centering on Renee Magritte, who used them to be unfamiliar in the pictorial area. If depaysement is to increase the recognition time of an object and make it think about what the essence of the object is, it is to understand the meaning of recognition in more detail. Making it unfamiliar from this point of view is a way to establish a relationship in the part of architecture and space perception, and has the potential to broaden the experience of space. Therefore, this study recognizes the problems that appear in modern urban spaces and examines how the meanings of overlap, expansion, and isolation, which are characterized by depaysement, appeared in architectural expressions through the construction of modern architect Oswald Matthias Ungers. Rather than interpreting the two-sided space in cross-section due to the coexistence of overlapping, connection of expansion, and isolation through the depaysement shown in Ungers' architecture, it presents a multi-dimensional possibility as a specific architectural framework and studies how to apply it to architectural design.
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