본 연구는 협동신체활동에 대한 유아교사들의 인식과 요구를 파악하여 협동신체활동 프로그램을 구성하고 이를 적용해 봄으로써 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 위와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 협동신체활동에 대한 교사의 인식과 실태 및 요구는 어떠한가? [연구문제 2] 만 5세 협동신체활동 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 3] 만 5세 협동신체활동 프로그램의 효과는 어떠한가?
이상의 연구문제에 따라서 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
[연구문제 1]의 협동신체활동에 대한 교사의 인식과 실태 및 요구를 알아보기 위한 설문지를 D광역시의 유치원 교사 250명을 대상으로 조사하였고, 이 중 회수된 설문지 246부는 ...
본 연구는 협동신체활동에 대한 유아교사들의 인식과 요구를 파악하여 협동신체활동 프로그램을 구성하고 이를 적용해 봄으로써 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 위와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 협동신체활동에 대한 교사의 인식과 실태 및 요구는 어떠한가? [연구문제 2] 만 5세 협동신체활동 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 3] 만 5세 협동신체활동 프로그램의 효과는 어떠한가?
이상의 연구문제에 따라서 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
[연구문제 1]의 협동신체활동에 대한 교사의 인식과 실태 및 요구를 알아보기 위한 설문지를 D광역시의 유치원 교사 250명을 대상으로 조사하였고, 이 중 회수된 설문지 246부는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율 및 평균과 표준편차를 산출하였다. [연구문제 2]에서는 국내·외 논문 및 관련 자료들의 문헌을 고찰하고 [연구문제 1]에서 나타난 교사들의 인식과 실태 및 요구를 반영하여 협동신체활동 프로그램의 목적 및 목표를 설정하였다. 프로그램의 신체활동 교육과정 관련 요소와 협동 요소는 2019 개정 누리과정과 문헌을 검토하여 추출하였고, 전문가의 내용적합성 검증을 받아 총 24회차의 내용을 선정하였다. 프로그램의 교수-학습 방법은 총 5단계로 구안하였고, 프로그램을 평가할 방법을 선정하여 만 5세 협동신체활동 프로그램을 개발하였다. [연구문제 3]에서는 본 연구에서 개발된 만 5세 협동신체활동 프로그램이 유아의 기본운동능력과 배려적 사고, 사회적 기술에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 D광역시에 위치한 A유치원과 B유치원의 만 5세 유아로 총 4학급 100명을 대상으로 진행하였다. 협동신체활동 프로그램을 실시하는 실험집단은 A유치원 만 5세 유아 50명이고, 일상적 신체활동을 실시하는 비교집단은 B유치원 만 5세 유아 50명이었다. 프로그램 적용기간은 2020년 9월 7일부터 2020년 11월 27일까지로 12주간 주 2회 총 24회를 실시하였다. 기본운동능력 검사를 위하여 이영심(1997, 2002)이 개발한 도구를 기초로 김성재(2007)가 수정·보완하여 사용한 검사 도구를 사용하였고, 배려적 사고 검사를 위하여 이춘희(2007)가 구안한 배려적 사고 검사 도구로 효과성을 검증하였다. 유아의 사회적 기술에 미치는 영향을 알아보기 위하여 Merrell(1994)이 개발하고 신현기, 최승숙, 한경근(2008)이 번역한 PKBS-2(유아행동척도) 중에서 사회적 기술 척도를 검사 도구로 활용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 SPSS 통계프로그램을 사용하여 사전검사와 사후검사 평균과 표준편차를 구하고, 대응표본 t-검증(paired-sample t-test)을 실시하였으며, 두 집단 간 유아들의 차이를 알아보기 위하여 사전검사 점수를 공변인으로 수정된 사후검사 결과를 공변량 분석(ANCOVA)을 하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동신체활동에 관한 교사의 인식, 실태 및 요구를 통해 협동신체활동 프로그램의 개발의 적용점을 살펴보면 협동신체활동 프로그램을 운영은 주 1회 이상, 20∼30분 정도로 계획하고 4∼6명의 소집단으로 구성할 필요가 있다. 둘째, 협동신체활동에 대한 교사들의 인식과 실태 및 요구조사, 신체활동과 관련된 국내·외 연구에 대한 문헌고찰을 토대로 본 프로그램의 목적을 공동의 목표를 달성하고자 서로 협력하는 경험을 통해 협동의 가치, 태도, 기술을 습득하고 신체발달과 또래 관계 증진을 도모하여 전인적 발달을 이루는 것으로 선정하고, 기초체력과 신체발달을 위한 기본운동능력의 증진, 다른 사람과의 다양한 상호작용을 통해 서로 격려하고 배려하는 태도와 공동의 목표를 수행하기 위해 협력하며 사회적 기술을 기르는 것을 목표로 설정하였다. 프로그램의 교육내용은 2019 개정누리과정에서 신체활동과 관련된 요소 9가지를 선정하였고, 교육과정 관련 요소는 ‘신체를 인식하고 움직임을 조절한다’, ‘기본운동 및 도구 활용을 경험한다’, 신체활동에 즐겁게 참여한다’, ‘건강한 일상생활을 한다’, ‘적당한 휴식을 한다’, ‘안전하게 놀이한다’, ‘다른 사람의 의견을 존중하고 배려한다’, ‘약속과 규칙을 알고 지킨다’, ‘신체나 도구를 활용하여 자유롭게 표현한다’이다. 또한 선행연구를 고찰하여 협동활동 구성요소 6가지 범주 17개의 협동활동 구성요소를 선정하였다. 협동활동 구성요소의 6가지 범주는 ‘개별 책무성’, ‘긍정적 상호의존성’, ‘동등한 기회 및 참여’, ‘동시다발적 상호작용’, ‘사회적 기술’, ‘집단 자기평가’이다. 이렇게 선정된 신체활동 교육내용과 협동활동 구성 요소를 결합하여 협동신체활동 24차시를 조직하였다. 조직된 협동신체활동은 교수-학습 방법의 5단계는 ‘자료 및 과제발견’, ‘협동 팀 구성하기’, ‘역할분담 및 아이디어 탐색’, ‘문제해결 전략 토의 및 과제 수행하기’, ‘평가 및 협동과정 내면화하기’에 따라 진행될 수 있도록 하였다. 개발된 협동신체활동 프로그램의 현장적용성에 대하여는 전문가 5인과 교사 3인이 검증을 실시하여 최종 활동안을 구안하였다. 셋째, 만 5세 유아에게 협동신체활동 프로그램이 미치는 효과를 검증하기 위하여 실시한 기본운동능력, 배려적 사고, 사회적 기술 검사를 실시하였다. 이를 통해 본 연구에서 개발한 만 5세 협동신체활동 프로그램은 유아의 기본운동능력, 배려적 사고, 사회적 기술 향상에 효과적임을 알 수 있으며, 유아교육 현장에서 유아교사가 협동신체활동을 실행할 수 있도록 구체적인 방안을 제시함으로써 유아교육현장에서 활용 가능한 프로그램임을 시사하고 있다.
본 연구는 협동신체활동에 대한 유아교사들의 인식과 요구를 파악하여 협동신체활동 프로그램을 구성하고 이를 적용해 봄으로써 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 위와 같은 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 협동신체활동에 대한 교사의 인식과 실태 및 요구는 어떠한가? [연구문제 2] 만 5세 협동신체활동 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 3] 만 5세 협동신체활동 프로그램의 효과는 어떠한가?
이상의 연구문제에 따라서 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
[연구문제 1]의 협동신체활동에 대한 교사의 인식과 실태 및 요구를 알아보기 위한 설문지를 D광역시의 유치원 교사 250명을 대상으로 조사하였고, 이 중 회수된 설문지 246부는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율 및 평균과 표준편차를 산출하였다. [연구문제 2]에서는 국내·외 논문 및 관련 자료들의 문헌을 고찰하고 [연구문제 1]에서 나타난 교사들의 인식과 실태 및 요구를 반영하여 협동신체활동 프로그램의 목적 및 목표를 설정하였다. 프로그램의 신체활동 교육과정 관련 요소와 협동 요소는 2019 개정 누리과정과 문헌을 검토하여 추출하였고, 전문가의 내용적합성 검증을 받아 총 24회차의 내용을 선정하였다. 프로그램의 교수-학습 방법은 총 5단계로 구안하였고, 프로그램을 평가할 방법을 선정하여 만 5세 협동신체활동 프로그램을 개발하였다. [연구문제 3]에서는 본 연구에서 개발된 만 5세 협동신체활동 프로그램이 유아의 기본운동능력과 배려적 사고, 사회적 기술에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 D광역시에 위치한 A유치원과 B유치원의 만 5세 유아로 총 4학급 100명을 대상으로 진행하였다. 협동신체활동 프로그램을 실시하는 실험집단은 A유치원 만 5세 유아 50명이고, 일상적 신체활동을 실시하는 비교집단은 B유치원 만 5세 유아 50명이었다. 프로그램 적용기간은 2020년 9월 7일부터 2020년 11월 27일까지로 12주간 주 2회 총 24회를 실시하였다. 기본운동능력 검사를 위하여 이영심(1997, 2002)이 개발한 도구를 기초로 김성재(2007)가 수정·보완하여 사용한 검사 도구를 사용하였고, 배려적 사고 검사를 위하여 이춘희(2007)가 구안한 배려적 사고 검사 도구로 효과성을 검증하였다. 유아의 사회적 기술에 미치는 영향을 알아보기 위하여 Merrell(1994)이 개발하고 신현기, 최승숙, 한경근(2008)이 번역한 PKBS-2(유아행동척도) 중에서 사회적 기술 척도를 검사 도구로 활용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 SPSS 통계프로그램을 사용하여 사전검사와 사후검사 평균과 표준편차를 구하고, 대응표본 t-검증(paired-sample t-test)을 실시하였으며, 두 집단 간 유아들의 차이를 알아보기 위하여 사전검사 점수를 공변인으로 수정된 사후검사 결과를 공변량 분석(ANCOVA)을 하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동신체활동에 관한 교사의 인식, 실태 및 요구를 통해 협동신체활동 프로그램의 개발의 적용점을 살펴보면 협동신체활동 프로그램을 운영은 주 1회 이상, 20∼30분 정도로 계획하고 4∼6명의 소집단으로 구성할 필요가 있다. 둘째, 협동신체활동에 대한 교사들의 인식과 실태 및 요구조사, 신체활동과 관련된 국내·외 연구에 대한 문헌고찰을 토대로 본 프로그램의 목적을 공동의 목표를 달성하고자 서로 협력하는 경험을 통해 협동의 가치, 태도, 기술을 습득하고 신체발달과 또래 관계 증진을 도모하여 전인적 발달을 이루는 것으로 선정하고, 기초체력과 신체발달을 위한 기본운동능력의 증진, 다른 사람과의 다양한 상호작용을 통해 서로 격려하고 배려하는 태도와 공동의 목표를 수행하기 위해 협력하며 사회적 기술을 기르는 것을 목표로 설정하였다. 프로그램의 교육내용은 2019 개정누리과정에서 신체활동과 관련된 요소 9가지를 선정하였고, 교육과정 관련 요소는 ‘신체를 인식하고 움직임을 조절한다’, ‘기본운동 및 도구 활용을 경험한다’, 신체활동에 즐겁게 참여한다’, ‘건강한 일상생활을 한다’, ‘적당한 휴식을 한다’, ‘안전하게 놀이한다’, ‘다른 사람의 의견을 존중하고 배려한다’, ‘약속과 규칙을 알고 지킨다’, ‘신체나 도구를 활용하여 자유롭게 표현한다’이다. 또한 선행연구를 고찰하여 협동활동 구성요소 6가지 범주 17개의 협동활동 구성요소를 선정하였다. 협동활동 구성요소의 6가지 범주는 ‘개별 책무성’, ‘긍정적 상호의존성’, ‘동등한 기회 및 참여’, ‘동시다발적 상호작용’, ‘사회적 기술’, ‘집단 자기평가’이다. 이렇게 선정된 신체활동 교육내용과 협동활동 구성 요소를 결합하여 협동신체활동 24차시를 조직하였다. 조직된 협동신체활동은 교수-학습 방법의 5단계는 ‘자료 및 과제발견’, ‘협동 팀 구성하기’, ‘역할분담 및 아이디어 탐색’, ‘문제해결 전략 토의 및 과제 수행하기’, ‘평가 및 협동과정 내면화하기’에 따라 진행될 수 있도록 하였다. 개발된 협동신체활동 프로그램의 현장적용성에 대하여는 전문가 5인과 교사 3인이 검증을 실시하여 최종 활동안을 구안하였다. 셋째, 만 5세 유아에게 협동신체활동 프로그램이 미치는 효과를 검증하기 위하여 실시한 기본운동능력, 배려적 사고, 사회적 기술 검사를 실시하였다. 이를 통해 본 연구에서 개발한 만 5세 협동신체활동 프로그램은 유아의 기본운동능력, 배려적 사고, 사회적 기술 향상에 효과적임을 알 수 있으며, 유아교육 현장에서 유아교사가 협동신체활동을 실행할 수 있도록 구체적인 방안을 제시함으로써 유아교육현장에서 활용 가능한 프로그램임을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to identify the early childhood teachers’ perceptions and demands for the cooperative physical activity programs, construct the cooperative physical activity programs, and verify the effectiveness of the programs. The research questions selected according to the above re...
The purpose of this study is to identify the early childhood teachers’ perceptions and demands for the cooperative physical activity programs, construct the cooperative physical activity programs, and verify the effectiveness of the programs. The research questions selected according to the above research objectives are as follows.
[Research Question 1] How are the teachers' perception and demand for the cooperative physical activity programs? [Research Question 2] How are the cooperative physical activity programs for 5-year-old children composed? [Research Question 3] How effective are the cooperative physical activity programs for 5-year-old children?
According to the above research questions, the study was conducted in the following procedure.
Regarding Question 1, the questionnaire to find out the teachers' perception and demand for the cooperative physical activity programs was surveyed among 250 kindergarten teachers in D city, For collected 246 questionnaires, the frequency, percentage, and mean and standard deviation were calculated using the SPSS statistical program. Regarding Question 2, the literature of domestic and foreign papers and related materials were reviewed, and the goal and objectives of the programs were set by reflecting the teachers’ perception and demand for the cooperative physical activity programs. The physical activity content elements and cooperative elements of the programs were extracted by reviewing the 2019 revised Nuri-curriculum and literature, and a total of 24 sessions were selected after being verified for content suitability by experts. The teaching-learning method of the programs was devised in five steps, and the cooperative physical activity programs for 5-year-old children were developed by selecting a method to evaluate the program. Regarding Question 3, the effects of the 5-year-old children cooperative physical activity programs based on the basic motor skills, considerate thinking, and social skills of children were verified. The subjects of this study were 5-year-old children from Kindergarten A and Kindergarten B located in D city, with a total of 100 students from 4 classes. The experimental group conducting the cooperative physical activity programs had 50 5-year-old children from Kindergarten A, and the comparison group performing daily physical activity had 50 5-year-old children from Kindergarten B. The program application period was from September 7, 2020 to November 27, 2020, and a total of 24 sessions were conducted with twice a week for 12 weeks. For the basic motor ability, the tool developed by Lee Young-shim(1997, 2002) and revised by Kim Seong-jae(2007) was used. For the considerate thinking test, the caring thinking test tool devised by Lee Chun-hee (2007) was used. In order to investigate the effect on children's social skills, the social skill test tool among PKBS-2(The Preschool and Kindergarten Behavior Scale -2nd Edition) developed by Merrell(1994) and translated by Shin Hyeon-ki, Choi Seung-sook, and Han Kyung-geun(2008) was used. To verify the effectiveness of the programs, the mean and standard deviation of the pre-test and post-test were obtained using the SPSS statistical program, and a paired-sample t-test was performed. Covariate analysis(ANCOVA) was performed with the post-test results, in which the pre-test score was adjusted as a covariate.
The results of this study are summarized as follows. First, looking at the application points of the cooperative physical activity programs through the teachers' perception, current situation, and demand about the programs, it is necessary to plan the operation of the program at least once a week, for about 20 to 30 minutes, and to form a small group of 4 to 6 people. Second, based on the literature review on the perception and demand of the teachers for the cooperative physical activity programs, and domestic and foreign studies related to physical activity, the goal of the program was set up like that to achieve a common goal, through mutual cooperation experiences, children acquire the values, attitudes and skills of cooperation, and achieve holistic development by promoting physical development and peer relationships. The objective of the programs was set to promote basic physical strength and basic athletic ability for physical development, to encourage and consider each other through various interactions with others, and to cultivate social skills by cooperating to accomplish a common goal. For the educational content of the program, 9 elements related to physical activity were selected in the 2019 revised Nuri-curriculum, and the content elements were 'to recognize the body and control movement', 'to experience basic movements and tools', and ‘to participate body activities', 'to have a healthy daily life', 'to have adequate rest', 'to play safely', 'to respect and consider other people's opinions', 'to know and keep promises and rules', ' to express oneself freely using body or tools’. In addition, by examining previous studies, 17 cooperative activity components in 6 categories were selected the previous studies. The six categories of the cooperative activity components are ‘individual accountability’, ‘positive interdependence’, ‘equal opportunity and participation’, ‘simultaneous interaction’, ‘social skills’, and ‘group self-evaluation’. The 24 sessions of the cooperative physical activity programs were organized by combining the selected physical activity education contents and cooperative activity components. In the organized cooperative physical activity programs, the five steps of the teaching-learning method are 'to discover materials and tasks', 'to form a cooperative team', 'to distribute roles and explore ideas', 'to discuss problem-solving strategies and perform tasks’, and ‘to internalize the evaluation and cooperative process'. For the field applicability of the developed cooperative physical activity programs, 5 experts and 3 teachers tested the final activity plan. Third, to verify the effect of the cooperative physical activity programs on 5-year-old children, basic motor skills, considerate thinking, and social skills tests were conducted. Therefore, it was shown that the 5-year-old children cooperative physical activity programs developed in this study were effective in improving basic motor skills, considerate thinking, and social skills of children. It was shown that the programs could be implemented in the field of early childhood education by suggesting specific measures to the early childhood teachers.
The purpose of this study is to identify the early childhood teachers’ perceptions and demands for the cooperative physical activity programs, construct the cooperative physical activity programs, and verify the effectiveness of the programs. The research questions selected according to the above research objectives are as follows.
[Research Question 1] How are the teachers' perception and demand for the cooperative physical activity programs? [Research Question 2] How are the cooperative physical activity programs for 5-year-old children composed? [Research Question 3] How effective are the cooperative physical activity programs for 5-year-old children?
According to the above research questions, the study was conducted in the following procedure.
Regarding Question 1, the questionnaire to find out the teachers' perception and demand for the cooperative physical activity programs was surveyed among 250 kindergarten teachers in D city, For collected 246 questionnaires, the frequency, percentage, and mean and standard deviation were calculated using the SPSS statistical program. Regarding Question 2, the literature of domestic and foreign papers and related materials were reviewed, and the goal and objectives of the programs were set by reflecting the teachers’ perception and demand for the cooperative physical activity programs. The physical activity content elements and cooperative elements of the programs were extracted by reviewing the 2019 revised Nuri-curriculum and literature, and a total of 24 sessions were selected after being verified for content suitability by experts. The teaching-learning method of the programs was devised in five steps, and the cooperative physical activity programs for 5-year-old children were developed by selecting a method to evaluate the program. Regarding Question 3, the effects of the 5-year-old children cooperative physical activity programs based on the basic motor skills, considerate thinking, and social skills of children were verified. The subjects of this study were 5-year-old children from Kindergarten A and Kindergarten B located in D city, with a total of 100 students from 4 classes. The experimental group conducting the cooperative physical activity programs had 50 5-year-old children from Kindergarten A, and the comparison group performing daily physical activity had 50 5-year-old children from Kindergarten B. The program application period was from September 7, 2020 to November 27, 2020, and a total of 24 sessions were conducted with twice a week for 12 weeks. For the basic motor ability, the tool developed by Lee Young-shim(1997, 2002) and revised by Kim Seong-jae(2007) was used. For the considerate thinking test, the caring thinking test tool devised by Lee Chun-hee (2007) was used. In order to investigate the effect on children's social skills, the social skill test tool among PKBS-2(The Preschool and Kindergarten Behavior Scale -2nd Edition) developed by Merrell(1994) and translated by Shin Hyeon-ki, Choi Seung-sook, and Han Kyung-geun(2008) was used. To verify the effectiveness of the programs, the mean and standard deviation of the pre-test and post-test were obtained using the SPSS statistical program, and a paired-sample t-test was performed. Covariate analysis(ANCOVA) was performed with the post-test results, in which the pre-test score was adjusted as a covariate.
The results of this study are summarized as follows. First, looking at the application points of the cooperative physical activity programs through the teachers' perception, current situation, and demand about the programs, it is necessary to plan the operation of the program at least once a week, for about 20 to 30 minutes, and to form a small group of 4 to 6 people. Second, based on the literature review on the perception and demand of the teachers for the cooperative physical activity programs, and domestic and foreign studies related to physical activity, the goal of the program was set up like that to achieve a common goal, through mutual cooperation experiences, children acquire the values, attitudes and skills of cooperation, and achieve holistic development by promoting physical development and peer relationships. The objective of the programs was set to promote basic physical strength and basic athletic ability for physical development, to encourage and consider each other through various interactions with others, and to cultivate social skills by cooperating to accomplish a common goal. For the educational content of the program, 9 elements related to physical activity were selected in the 2019 revised Nuri-curriculum, and the content elements were 'to recognize the body and control movement', 'to experience basic movements and tools', and ‘to participate body activities', 'to have a healthy daily life', 'to have adequate rest', 'to play safely', 'to respect and consider other people's opinions', 'to know and keep promises and rules', ' to express oneself freely using body or tools’. In addition, by examining previous studies, 17 cooperative activity components in 6 categories were selected the previous studies. The six categories of the cooperative activity components are ‘individual accountability’, ‘positive interdependence’, ‘equal opportunity and participation’, ‘simultaneous interaction’, ‘social skills’, and ‘group self-evaluation’. The 24 sessions of the cooperative physical activity programs were organized by combining the selected physical activity education contents and cooperative activity components. In the organized cooperative physical activity programs, the five steps of the teaching-learning method are 'to discover materials and tasks', 'to form a cooperative team', 'to distribute roles and explore ideas', 'to discuss problem-solving strategies and perform tasks’, and ‘to internalize the evaluation and cooperative process'. For the field applicability of the developed cooperative physical activity programs, 5 experts and 3 teachers tested the final activity plan. Third, to verify the effect of the cooperative physical activity programs on 5-year-old children, basic motor skills, considerate thinking, and social skills tests were conducted. Therefore, it was shown that the 5-year-old children cooperative physical activity programs developed in this study were effective in improving basic motor skills, considerate thinking, and social skills of children. It was shown that the programs could be implemented in the field of early childhood education by suggesting specific measures to the early childhood teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.