본 연구는 위축유아에게 집단치료놀이 프로그램을 적용하여 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 대구광역시에 소재한 어린이집에 재원 중인 만 4, 5세 유아 중 교사 보고식 유아행동평가척도(K-C-TRF)의 위축영역에서 65T이상에 해당하는 유아 20명으로 실험집단 10명, 통제집단 10명이다. 집단치료놀이 프로그램은 치료놀이의 4가지 원리를 바탕으로 또래집단에서 신체놀이와 긍정적인 상호작용 활동을 경험하도록 구성하였다. 프로그램은 상호작용을 촉진하는 시작 단계, 상호작용을 활성화하고 조율하는 중간 단계, 상호작용이 안정되는 종결단계로 진행하여 총 10회기를 실시하였다. 효과 검증을 위한 자료는 각 집단별 사회성 발달 측정 도구의 사전·사후 점수를 ...
본 연구는 위축유아에게 집단치료놀이 프로그램을 적용하여 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 대구광역시에 소재한 어린이집에 재원 중인 만 4, 5세 유아 중 교사 보고식 유아행동평가척도(K-C-TRF)의 위축영역에서 65T이상에 해당하는 유아 20명으로 실험집단 10명, 통제집단 10명이다. 집단치료놀이 프로그램은 치료놀이의 4가지 원리를 바탕으로 또래집단에서 신체놀이와 긍정적인 상호작용 활동을 경험하도록 구성하였다. 프로그램은 상호작용을 촉진하는 시작 단계, 상호작용을 활성화하고 조율하는 중간 단계, 상호작용이 안정되는 종결단계로 진행하여 총 10회기를 실시하였다. 효과 검증을 위한 자료는 각 집단별 사회성 발달 측정 도구의 사전·사후 점수를 SPSS 22.0 으로 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)하여 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단치료놀이 프로그램은 위축 유아의 사회성 발달에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 집단치료놀이 프로그램은 위축 유아의 사회성 발달 하위 요인인 협동성, 타인이해성, 자율성, 또래 간 상호작용 향상에 긍정적인 효과가 있었다.
결론적으로, 본 연구에서 제시한 집단치료놀이 프로그램은 위축 유아의 사회성 발달에 효과가 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 위축유아에게 집단치료놀이 프로그램을 적용하여 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 대구광역시에 소재한 어린이집에 재원 중인 만 4, 5세 유아 중 교사 보고식 유아행동평가척도(K-C-TRF)의 위축영역에서 65T이상에 해당하는 유아 20명으로 실험집단 10명, 통제집단 10명이다. 집단치료놀이 프로그램은 치료놀이의 4가지 원리를 바탕으로 또래집단에서 신체놀이와 긍정적인 상호작용 활동을 경험하도록 구성하였다. 프로그램은 상호작용을 촉진하는 시작 단계, 상호작용을 활성화하고 조율하는 중간 단계, 상호작용이 안정되는 종결단계로 진행하여 총 10회기를 실시하였다. 효과 검증을 위한 자료는 각 집단별 사회성 발달 측정 도구의 사전·사후 점수를 SPSS 22.0 으로 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)하여 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단치료놀이 프로그램은 위축 유아의 사회성 발달에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 집단치료놀이 프로그램은 위축 유아의 사회성 발달 하위 요인인 협동성, 타인이해성, 자율성, 또래 간 상호작용 향상에 긍정적인 효과가 있었다.
결론적으로, 본 연구에서 제시한 집단치료놀이 프로그램은 위축 유아의 사회성 발달에 효과가 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to find out if the group theraplay program had a positive effect on sociality development by applying it to withdrawal children. The subjects of the study were among the children aged 4 and 5 who were enrolled in a daycare center in Daegu, 20 children who were 65T or mo...
The purpose of this study was to find out if the group theraplay program had a positive effect on sociality development by applying it to withdrawal children. The subjects of the study were among the children aged 4 and 5 who were enrolled in a daycare center in Daegu, 20 children who were 65T or more in the withdrawal area of the K-C-TRF (Korean version of Caregiver-Teacher Report Form) with 10 in a test group and 10 in a control group. The group theraplay was organized to experience body play and positive the interaction activities in peer groups based on four principles of theraplay. The program carried out a total of 10 sessions, beginning to facilitate interaction, intermediate to activate and coordinate the interaction, and ending to stabilize the interaction. Data for effect verification were processed by a one-way ANOVA based on SPSS 22.0 pre-and post-scores of a tool for measuring the sociality development in each group. The results of this study were as follows. First, The group theraplay program has had a positive effect on the sociality development of withdrawal children. Second, The group theraplay program has had positive effects on cooperation, others understanding, autonomy, and peer interaction improvement which are sub-factors of the sociality development of withdrawal children. In conclusion, the group theraplay program presented in this study has been shown to be effective in enhancing sociality to withdrawal children.
The purpose of this study was to find out if the group theraplay program had a positive effect on sociality development by applying it to withdrawal children. The subjects of the study were among the children aged 4 and 5 who were enrolled in a daycare center in Daegu, 20 children who were 65T or more in the withdrawal area of the K-C-TRF (Korean version of Caregiver-Teacher Report Form) with 10 in a test group and 10 in a control group. The group theraplay was organized to experience body play and positive the interaction activities in peer groups based on four principles of theraplay. The program carried out a total of 10 sessions, beginning to facilitate interaction, intermediate to activate and coordinate the interaction, and ending to stabilize the interaction. Data for effect verification were processed by a one-way ANOVA based on SPSS 22.0 pre-and post-scores of a tool for measuring the sociality development in each group. The results of this study were as follows. First, The group theraplay program has had a positive effect on the sociality development of withdrawal children. Second, The group theraplay program has had positive effects on cooperation, others understanding, autonomy, and peer interaction improvement which are sub-factors of the sociality development of withdrawal children. In conclusion, the group theraplay program presented in this study has been shown to be effective in enhancing sociality to withdrawal children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.