[학위논문]유아·놀이중심 교육과정 실행에서 겪는 사립유치원 교사의 어려움과 노력 : 유아·놀이중심 교육과정 실행에서 겪는 사립유치원 교사의 어려움과 노력 Difficulties and efforts of private kindergarten teachers in implementing early childhood and play-centered curriculum원문보기
본 연구는 사립유치원 교사가 유아·놀이중심 교육과정을 실행함에 있어서 느끼는 어려움과 노력은 무엇인지 알아보고자 하였다. 본 연구 결과는 놀이중심 교육과정 실천을 위한 현장 지원 방안 모색 시 기초자료로 활용될 수 있을 것이며, 유아·놀이중심 교육과정이 교사들에게 바르게 인식되고 현재의 유아교육에 올바르게 적용 되어 건강한 뿌리를 내리도록 하는 데 목적이 있다. 이에 본 연구의 연구문제로 첫째, 유아·놀이중심 교육과정을 현장에서 실천하는 사립유치원 교사들이 겪고 있는 혼란과 어려움은 무엇인가? 둘째, 이러한 어려움을 해소하기 위해 사립유치원 교사는 어떠한 노력을 하며 ...
본 연구는 사립유치원 교사가 유아·놀이중심 교육과정을 실행함에 있어서 느끼는 어려움과 노력은 무엇인지 알아보고자 하였다. 본 연구 결과는 놀이중심 교육과정 실천을 위한 현장 지원 방안 모색 시 기초자료로 활용될 수 있을 것이며, 유아·놀이중심 교육과정이 교사들에게 바르게 인식되고 현재의 유아교육에 올바르게 적용 되어 건강한 뿌리를 내리도록 하는 데 목적이 있다. 이에 본 연구의 연구문제로 첫째, 유아·놀이중심 교육과정을 현장에서 실천하는 사립유치원 교사들이 겪고 있는 혼란과 어려움은 무엇인가? 둘째, 이러한 어려움을 해소하기 위해 사립유치원 교사는 어떠한 노력을 하며 해결방안을 찾고 있는지 로 선정하였다. 본 연구의 연구 참여자는 D광역시 사립유치원 기관에서 유아·놀이중심 교육과정을 실행한 경험이 있는 유치원교사 10명을 대상으로 선정 하였다. 이들의 교육과정 운영에 대한 어려움과 노력에 대해 알아보고자 예비면담, 심층면담, 전화면담을 활용했고 심층면담은 각 2∼3회에 걸쳐 총 9개월 동안 진행됐다. 연구 참여자들과의 심층면담을 통해 내용을 분석한 후 다음과 같은 결과를 도출할 수 있었다. 먼저 사립유치원 교사가 유아·놀이중심 교육과정의 실행에서 겪는 어려움으로는 첫째, 교육과정의 모호함과 불안감이다. 유아·놀이중심 교육과정은 2019 개정 누리과정으로 새로운 교육과정이기 때문에 아직까지 교사가 참고 할 수 있는 관련 자료가 매우 부족한 상태이다. 또한 교육과정에서 제시되는 명확한 기준이 없는 상황의 모호함으로 인해 교사들은 혼란을 겪고 있다. 둘째, 이전 교육과정과의 경계에서 오는 혼란이다. 사립유치원 교사들은 이전에 해오던 익숙한 교육과정과 새롭게 개정된 누리과정 속에서 다양한 혼란과 어려움을 경험하고 있다. 셋째, 놀이와 배움 속에서의 갈등이다. 교사들은 기존의 누리과정에서 유아·놀이중심 교육과정으로 개정되면서 유아가 배워야 할 것들의 부재에 대한 것과 유·초 연계에 있어 어려움이 있을 것이라 생각하고 있다. 또한 교육과정에 관한 기관장과 학부모의 기대감으로 인해 부담감을 느끼고 있었다. 넷째, 교사 주도적으로 변해가는 교육과정의 어려움이다. 교사들은 교육과정을 운영하면서 기관장과 학부모의 요구조건을 충족하기 위해 결과를 도출해 내야하는 활동들을 수행해야 했고 그로 인해 유아·놀이중심 교육과정에서의 유아 주도적인 부분과 다르게 유아의 자율성이 결여된 주제를 선정하고 그에 맞는 활동이나 놀이를 진행해야 하는 어쩔 수 없는 상황의 어려움이 있었다. 다섯째, 인력 부족으로 겪는 어려움이다. 교사들은 유아·놀이중심 교육과정을 실행하면서 높은 교사 대 유아의 비율 수에 따른 어려움을 호소하고 있다. 교육과정의 자율성이 부여됨에 따라 유아의 흥미도 다양하고 계속해서 그 흥미들이 변하기 때문에 그에 따른 교사의 대처가 이전 보다 더욱 많이 요구되고 있다. 그러나 실제 현장은 인력이 부족한 어려운 상황으로 교사들은 이에 관한 어려움을 겪고 있었다. 여섯째, 업무 환경 상 발생하는 어려움이다. 사립유치원의 특성상 교사가 반드시 해야만 하는 기본 업무 이외에도 행사준비, 교구 제작, 교실 환경 정비, 각종 서류 작성 등과 같은 많은 역할의 업무를 수행해야 한다. 이와 같은 많은 업무로 인해 교사들은 유아·놀이중심 교육과정을 준비할 시간적 여유가 없는 상황의 어려움에 놓여있다. 일곱째, 놀이와 교육과정에 관한 교사의 전문성과 역량에 대한 고민에서 오는 어려움이다. 유아·놀이중심 교육과정에는 교육과정의 자율성이 부여되어 각 기관이나 학급마다 교사의 역량에 따라 교육과정의 질의 차이가 크게 나타날 수 있기 때문에 비교가 되기 쉽다. 이에 사립유치원 교사들은 부담을 느끼고 있었으며 교사의 전문성과 역량에 대한 고민과 걱정을 하였다. 사립유치원 교사가 유아·놀이중심 교육과정의 실행에서 시도한 노력으로는 첫째, 유아들의 놀이 시간을 최대한 확보하여 보장해 주는 것이다. 유아의 관심과 요구 및 흥미를 파악하고 원하는 활동을 자신이 직접 선택할 수 있는 기회와 놀이 시간을 충분히 제공하고 보장해주려고 노력하고 있다. 둘째, 유아 주도적인 놀이 활동이 일어 날 수 있도록 유아의 의견을 최대한 존중해주려고 하며 의견을 내기 어려워하는 유아에게는 스스로 생각할 수 있도록 다양한 질문을 하는 것이다. 또한 유아에게 의견을 말할 수 있는 기회를 많이 제공하는 것이다. 교사들은 유아가 각자 자신에게 가장 적합한 방식으로 스스로 놀이하며 배운다는 점에 주목하여 유아가 주도하는 놀이를 할 수 있도록 해주기 위해 노력하고 있다. 셋째, 유아의 흥미를 유발 할 수 있는 다양한 교육 자료를 제시해주기 위해 놀이와 수업에 대한 지속적인 연구를 하는 것이다. 교사들은 자율성을 강조한 유아·놀이중심의 교육과정을 운영하면서 교사 개인의 역량에 따라 활동과 놀이의 차이가 많다는 것을 직접 느꼈고 교육 프로그램에 발맞춰 보다 전문적인 교사가 되기 위하여 교사의 전문성과 역량을 키워 놀이 지원자로서의 역할을 충실히 하기 위한 다양한 노력들이 있었다. 넷째, 유아·놀이중심 교육과정을 운영하면서 교육과정에 필요한 요소들과 불필요한 요소들을 정리하였고 동료 교사들과 그 경험을 나누면서 소통을 하였다. 또한 해결이 필요한 부분들은 동료교사들 간의 회의를 통하여 기관장에게 건의를 하였다. 또한 교사들은 교육과정을 올바르게 운영하기 위해서는 교사, 유아, 동료교사, 기관 및 기관장, 학부모, 지역사회 간 교육과정 주체들의 협업이 필요하다고 느껴 여러 측면에서 교육과정에 필요한 지원을 요구하고 있다.
본 연구는 사립유치원 교사가 유아·놀이중심 교육과정을 실행함에 있어서 느끼는 어려움과 노력은 무엇인지 알아보고자 하였다. 본 연구 결과는 놀이중심 교육과정 실천을 위한 현장 지원 방안 모색 시 기초자료로 활용될 수 있을 것이며, 유아·놀이중심 교육과정이 교사들에게 바르게 인식되고 현재의 유아교육에 올바르게 적용 되어 건강한 뿌리를 내리도록 하는 데 목적이 있다. 이에 본 연구의 연구문제로 첫째, 유아·놀이중심 교육과정을 현장에서 실천하는 사립유치원 교사들이 겪고 있는 혼란과 어려움은 무엇인가? 둘째, 이러한 어려움을 해소하기 위해 사립유치원 교사는 어떠한 노력을 하며 해결방안을 찾고 있는지 로 선정하였다. 본 연구의 연구 참여자는 D광역시 사립유치원 기관에서 유아·놀이중심 교육과정을 실행한 경험이 있는 유치원교사 10명을 대상으로 선정 하였다. 이들의 교육과정 운영에 대한 어려움과 노력에 대해 알아보고자 예비면담, 심층면담, 전화면담을 활용했고 심층면담은 각 2∼3회에 걸쳐 총 9개월 동안 진행됐다. 연구 참여자들과의 심층면담을 통해 내용을 분석한 후 다음과 같은 결과를 도출할 수 있었다. 먼저 사립유치원 교사가 유아·놀이중심 교육과정의 실행에서 겪는 어려움으로는 첫째, 교육과정의 모호함과 불안감이다. 유아·놀이중심 교육과정은 2019 개정 누리과정으로 새로운 교육과정이기 때문에 아직까지 교사가 참고 할 수 있는 관련 자료가 매우 부족한 상태이다. 또한 교육과정에서 제시되는 명확한 기준이 없는 상황의 모호함으로 인해 교사들은 혼란을 겪고 있다. 둘째, 이전 교육과정과의 경계에서 오는 혼란이다. 사립유치원 교사들은 이전에 해오던 익숙한 교육과정과 새롭게 개정된 누리과정 속에서 다양한 혼란과 어려움을 경험하고 있다. 셋째, 놀이와 배움 속에서의 갈등이다. 교사들은 기존의 누리과정에서 유아·놀이중심 교육과정으로 개정되면서 유아가 배워야 할 것들의 부재에 대한 것과 유·초 연계에 있어 어려움이 있을 것이라 생각하고 있다. 또한 교육과정에 관한 기관장과 학부모의 기대감으로 인해 부담감을 느끼고 있었다. 넷째, 교사 주도적으로 변해가는 교육과정의 어려움이다. 교사들은 교육과정을 운영하면서 기관장과 학부모의 요구조건을 충족하기 위해 결과를 도출해 내야하는 활동들을 수행해야 했고 그로 인해 유아·놀이중심 교육과정에서의 유아 주도적인 부분과 다르게 유아의 자율성이 결여된 주제를 선정하고 그에 맞는 활동이나 놀이를 진행해야 하는 어쩔 수 없는 상황의 어려움이 있었다. 다섯째, 인력 부족으로 겪는 어려움이다. 교사들은 유아·놀이중심 교육과정을 실행하면서 높은 교사 대 유아의 비율 수에 따른 어려움을 호소하고 있다. 교육과정의 자율성이 부여됨에 따라 유아의 흥미도 다양하고 계속해서 그 흥미들이 변하기 때문에 그에 따른 교사의 대처가 이전 보다 더욱 많이 요구되고 있다. 그러나 실제 현장은 인력이 부족한 어려운 상황으로 교사들은 이에 관한 어려움을 겪고 있었다. 여섯째, 업무 환경 상 발생하는 어려움이다. 사립유치원의 특성상 교사가 반드시 해야만 하는 기본 업무 이외에도 행사준비, 교구 제작, 교실 환경 정비, 각종 서류 작성 등과 같은 많은 역할의 업무를 수행해야 한다. 이와 같은 많은 업무로 인해 교사들은 유아·놀이중심 교육과정을 준비할 시간적 여유가 없는 상황의 어려움에 놓여있다. 일곱째, 놀이와 교육과정에 관한 교사의 전문성과 역량에 대한 고민에서 오는 어려움이다. 유아·놀이중심 교육과정에는 교육과정의 자율성이 부여되어 각 기관이나 학급마다 교사의 역량에 따라 교육과정의 질의 차이가 크게 나타날 수 있기 때문에 비교가 되기 쉽다. 이에 사립유치원 교사들은 부담을 느끼고 있었으며 교사의 전문성과 역량에 대한 고민과 걱정을 하였다. 사립유치원 교사가 유아·놀이중심 교육과정의 실행에서 시도한 노력으로는 첫째, 유아들의 놀이 시간을 최대한 확보하여 보장해 주는 것이다. 유아의 관심과 요구 및 흥미를 파악하고 원하는 활동을 자신이 직접 선택할 수 있는 기회와 놀이 시간을 충분히 제공하고 보장해주려고 노력하고 있다. 둘째, 유아 주도적인 놀이 활동이 일어 날 수 있도록 유아의 의견을 최대한 존중해주려고 하며 의견을 내기 어려워하는 유아에게는 스스로 생각할 수 있도록 다양한 질문을 하는 것이다. 또한 유아에게 의견을 말할 수 있는 기회를 많이 제공하는 것이다. 교사들은 유아가 각자 자신에게 가장 적합한 방식으로 스스로 놀이하며 배운다는 점에 주목하여 유아가 주도하는 놀이를 할 수 있도록 해주기 위해 노력하고 있다. 셋째, 유아의 흥미를 유발 할 수 있는 다양한 교육 자료를 제시해주기 위해 놀이와 수업에 대한 지속적인 연구를 하는 것이다. 교사들은 자율성을 강조한 유아·놀이중심의 교육과정을 운영하면서 교사 개인의 역량에 따라 활동과 놀이의 차이가 많다는 것을 직접 느꼈고 교육 프로그램에 발맞춰 보다 전문적인 교사가 되기 위하여 교사의 전문성과 역량을 키워 놀이 지원자로서의 역할을 충실히 하기 위한 다양한 노력들이 있었다. 넷째, 유아·놀이중심 교육과정을 운영하면서 교육과정에 필요한 요소들과 불필요한 요소들을 정리하였고 동료 교사들과 그 경험을 나누면서 소통을 하였다. 또한 해결이 필요한 부분들은 동료교사들 간의 회의를 통하여 기관장에게 건의를 하였다. 또한 교사들은 교육과정을 올바르게 운영하기 위해서는 교사, 유아, 동료교사, 기관 및 기관장, 학부모, 지역사회 간 교육과정 주체들의 협업이 필요하다고 느껴 여러 측면에서 교육과정에 필요한 지원을 요구하고 있다.
This study attempted to find out what difficulties and efforts private kindergarten teachers feel when implementing infant and play-oriented curriculum. The results of this study can be used as basic data when seeking on-site support measures for the practice of play-oriented curriculum, and the pur...
This study attempted to find out what difficulties and efforts private kindergarten teachers feel when implementing infant and play-oriented curriculum. The results of this study can be used as basic data when seeking on-site support measures for the practice of play-oriented curriculum, and the purpose of this study is to ensure healthy roots by being correctly recognized by teachers and applied to current early childhood education. Therefore, as a research problem of this study, first, what are the confusion and difficulties experienced by private kindergarten teachers who practice infant and play-oriented curriculum in the field? Second, in order to solve these difficulties, private kindergarten teachers were selected by what efforts they made and how they were looking for solutions. Participants in this study were selected from 10 kindergarten teachers who had experience in implementing infant and play-oriented curriculum at private kindergarten institutions in D Metropolitan City. Preliminary interviews, in-depth interviews, and telephone interviews were used to find out about their difficulties and efforts in operating the curriculum, and in-depth interviews were conducted two to three times each for a total of nine months. After analyzing the contents through in-depth interviews with the study participants, the following results could be derived. First of all, the difficulties that private kindergarten teachers face in implementing early childhood and play-oriented curriculum are, first, the ambiguity and anxiety of the curriculum. Since the infant and play-oriented curriculum is the 2019 revised Nuri curriculum and is a new curriculum, there is still a lack of related data for teachers to refer to. In addition, teachers are confused by the ambiguity of the situation in which there are no clear standards presented in the curriculum. Second, it is confusion that comes from the boundary with the previous curriculum. Private kindergarten teachers are experiencing various confusion and difficulties in the familiar curriculum and the newly revised Nuri course. Third, it is a conflict between play and learning. Teachers believe that as the existing Nuri course has been revised to a play-oriented curriculum, there will be difficulties in linking children with the absence of what they need to learn. In addition, they felt burdened by the expectations of the head of the institution and parents about the curriculum. Fourth, it is the difficulty of the teacher-led curriculum. Teachers had to carry out activities to meet the requirements of the head of the institution and parents while running the curriculum, which made it difficult to select topics that lacked infant autonomy and proceed with activities or games. Fifth, it is a difficulty experienced by a lack of manpower. Teachers are complaining of difficulties according to the high ratio of teachers to infants while implementing infant and play-oriented curriculum. As the autonomy of the curriculum is given, the interests of infants are diverse and their interests continue to change, so more teachers are required to cope with them than before. However, teachers were having difficulty with this due to the lack of manpower in the actual field. Sixth, it is a difficulty arising from the work environment. In addition to the basic tasks that teachers must do due to the nature of private kindergartens, they must perform many roles such as preparing events, making teaching aids, maintaining the classroom environment, and preparing various documents. Due to many of these tasks, teachers are in a difficult situation where they do not have time to prepare for early childhood and play-oriented curriculum. Seventh, it is a difficulty arising from the concern about the teacher's expertise and competence in play and curriculum. It is easy to compare because the autonomy of the curriculum is given to the infant and play-oriented curriculum, so the quality of the curriculum may vary greatly depending on the teacher's competency in each institution or class. Accordingly, private kindergarten teachers were feeling burdened and worried and worried about the teacher's expertise and competence. The effort that private kindergarten teachers attempted in the implementation of infant and play-oriented curriculum is to secure and guarantee the play time of infants as much as possible. We are trying to understand the interests, needs, and interests of infants and to provide and guarantee sufficient opportunities and play time to choose the activities we want. Second, infants who try to respect their opinions as much as possible so that infant-led play activities can take place and have difficulty expressing opinions are asked various questions so that they can think for themselves. It also provides many opportunities for infants to express their opinions. Teachers are striving to allow infants to play the game led by infants, noting that they play and learn on their own in a way that suits them most. Third, continuous research on play and class is conducted to present various educational materials that can induce children's interest. Teachers directly felt that there were many differences in activities and play according to their individual competencies while running an infant and play-oriented curriculum that emphasized autonomy, and there were various efforts to faithfully develop teachers' expertise and competence to become more professional teachers in line with educational programs. Fourth, while operating an infant and play-oriented curriculum, the elements and unnecessary elements of the curriculum were organized, and the experiences were shared and communicated with fellow teachers. In addition, the parts that need to be resolved were suggested to the head of the institution through meetings between fellow teachers. In addition, teachers feel that cooperation between teachers, infants, fellow teachers, institutional and institutional heads, parents, and local communities is necessary to properly operate the curriculum, so they are demanding necessary support for the curriculum in many aspects.
This study attempted to find out what difficulties and efforts private kindergarten teachers feel when implementing infant and play-oriented curriculum. The results of this study can be used as basic data when seeking on-site support measures for the practice of play-oriented curriculum, and the purpose of this study is to ensure healthy roots by being correctly recognized by teachers and applied to current early childhood education. Therefore, as a research problem of this study, first, what are the confusion and difficulties experienced by private kindergarten teachers who practice infant and play-oriented curriculum in the field? Second, in order to solve these difficulties, private kindergarten teachers were selected by what efforts they made and how they were looking for solutions. Participants in this study were selected from 10 kindergarten teachers who had experience in implementing infant and play-oriented curriculum at private kindergarten institutions in D Metropolitan City. Preliminary interviews, in-depth interviews, and telephone interviews were used to find out about their difficulties and efforts in operating the curriculum, and in-depth interviews were conducted two to three times each for a total of nine months. After analyzing the contents through in-depth interviews with the study participants, the following results could be derived. First of all, the difficulties that private kindergarten teachers face in implementing early childhood and play-oriented curriculum are, first, the ambiguity and anxiety of the curriculum. Since the infant and play-oriented curriculum is the 2019 revised Nuri curriculum and is a new curriculum, there is still a lack of related data for teachers to refer to. In addition, teachers are confused by the ambiguity of the situation in which there are no clear standards presented in the curriculum. Second, it is confusion that comes from the boundary with the previous curriculum. Private kindergarten teachers are experiencing various confusion and difficulties in the familiar curriculum and the newly revised Nuri course. Third, it is a conflict between play and learning. Teachers believe that as the existing Nuri course has been revised to a play-oriented curriculum, there will be difficulties in linking children with the absence of what they need to learn. In addition, they felt burdened by the expectations of the head of the institution and parents about the curriculum. Fourth, it is the difficulty of the teacher-led curriculum. Teachers had to carry out activities to meet the requirements of the head of the institution and parents while running the curriculum, which made it difficult to select topics that lacked infant autonomy and proceed with activities or games. Fifth, it is a difficulty experienced by a lack of manpower. Teachers are complaining of difficulties according to the high ratio of teachers to infants while implementing infant and play-oriented curriculum. As the autonomy of the curriculum is given, the interests of infants are diverse and their interests continue to change, so more teachers are required to cope with them than before. However, teachers were having difficulty with this due to the lack of manpower in the actual field. Sixth, it is a difficulty arising from the work environment. In addition to the basic tasks that teachers must do due to the nature of private kindergartens, they must perform many roles such as preparing events, making teaching aids, maintaining the classroom environment, and preparing various documents. Due to many of these tasks, teachers are in a difficult situation where they do not have time to prepare for early childhood and play-oriented curriculum. Seventh, it is a difficulty arising from the concern about the teacher's expertise and competence in play and curriculum. It is easy to compare because the autonomy of the curriculum is given to the infant and play-oriented curriculum, so the quality of the curriculum may vary greatly depending on the teacher's competency in each institution or class. Accordingly, private kindergarten teachers were feeling burdened and worried and worried about the teacher's expertise and competence. The effort that private kindergarten teachers attempted in the implementation of infant and play-oriented curriculum is to secure and guarantee the play time of infants as much as possible. We are trying to understand the interests, needs, and interests of infants and to provide and guarantee sufficient opportunities and play time to choose the activities we want. Second, infants who try to respect their opinions as much as possible so that infant-led play activities can take place and have difficulty expressing opinions are asked various questions so that they can think for themselves. It also provides many opportunities for infants to express their opinions. Teachers are striving to allow infants to play the game led by infants, noting that they play and learn on their own in a way that suits them most. Third, continuous research on play and class is conducted to present various educational materials that can induce children's interest. Teachers directly felt that there were many differences in activities and play according to their individual competencies while running an infant and play-oriented curriculum that emphasized autonomy, and there were various efforts to faithfully develop teachers' expertise and competence to become more professional teachers in line with educational programs. Fourth, while operating an infant and play-oriented curriculum, the elements and unnecessary elements of the curriculum were organized, and the experiences were shared and communicated with fellow teachers. In addition, the parts that need to be resolved were suggested to the head of the institution through meetings between fellow teachers. In addition, teachers feel that cooperation between teachers, infants, fellow teachers, institutional and institutional heads, parents, and local communities is necessary to properly operate the curriculum, so they are demanding necessary support for the curriculum in many aspects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.