본 연구는 놀이중심 교육과정에서 겪는 유아반 보육교사의 어려움과 노력은 무엇인지 알아보고자 하였다. 또한 연구를 통해 연구자는 놀이중심 교육과정을 시행하는 유아반 보육교사를 이해할 수 있는 기초적인 정보를 제공하는 데 목적을 두었다. 이에 본 연구의 연구문제로 첫째, 놀이중심 교육과정을 운영하는 과정에서 보육교사가 겪는 어려움은 무엇인가? 둘째, 놀이중심 교육과정을 운영하는 과정에서 겪는 어려움을 해결하기 위해 어떻게 노력했는가? 로 선정하였다. 본 연구의 연구 참여자는 D광역시에 있는 A직장 어린이집에서 놀이중심 교육과정을 시행하는 유아반 보육교사 10명을 대상으로 하였다. 이들의 놀이중심 교육과정에 대한 어려움과 노력에 대해 알아보고자 예비면담, 심층면담, 저널쓰기를 활용하였고 본격적인 심층면담은 연구 참여자 별로 각 1∼2회에 걸쳐 2021년 3월부터 총 6개월 동안 진행되었다. 본 연구결과는 전반적으로 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정에 대해 느끼는 어려움과 노력으로 구분하였다. 먼저 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정을 운영하면서 겪는 어려움으로 첫째, 안전에 대한 어려움이다. 보육교사에게 ‘안전’이란 유아가 위험이 생기거나 사고가 날 염려 없이 보호해줘야 하는 의무가 있으며, 대부분의 보육교사들이 놀이가 이루어지는 상황에서 유아들의 의견을 수용해주어 안전사고가 일어날까봐 염려하는 마음을 가지고 있음을 이야기하고 있었다. 둘째, 매일 달라지는 유아들의 흥미와 개별 차에 따른 어려움이다. 유아들은 놀이를 스스로 선택하거나 흥미와 관심에 따라 놀이가 바뀌며, 유아 개개인이 원하는 놀이가 다를 수 있게 되어 보육교사들은 놀이중심 교육과정을 어떻게 이끌어줘야 하는지 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 혼자놀이 및 한 가지 놀이에만 몰두하는 유아에 대한 교육적 손실 우려이다. 자유놀이 시간에 유아들은 놀이를 스스로 선택하지만, 매일 혼자 놀이하는 모습을 보이거나 한 가지 놀이만 하게 된다면 교사는 과연 놀이를 통해 배움을 얻을 수 있게 되는지 의구심이 들게 된다. 넷째, 놀이중심 교육과정에 대한 교사의 고정관념이다. 개정되기 전의 누리과정에 익숙해진 교사들은 새롭게 개정된 놀이중심 교육과정을 받아들이고 이를 시행하는 것에 대해 어려움을 나타냈다. 다섯째, 놀이에 대한 자료를 바로 지원해주지 못할 때이다. 교사들은 유아의 흥미에 따라 놀이를 다양하게 지원해주고 싶었는데 놀이에 필요한 자료가 바로 준비되어 있지 않은 것에 대해 어려움을 토로했다. 또한 원 담임의 교사들은 아이들만 교실에 두고 자료실에 다녀올 수 없는 현실적인 상황에 대해서도 어려움을 이야기하였다. 여섯째, 원내 특별활동 및 특색프로그램(행사)으로 인한 놀이시간 부족이다. 사회적 변화로 인해 조기교육을 점차 선호하게 되며 원에서도 학부모를 만족시키려면 다양한 특별활동이 이루어지게 된다. 아울러 원 프로그램 및 행사로 인하여 유아들에게 충분한 놀이시간을 주지 못하게 될 때 놀이중심 교육과정을 시행하는 데 어려움이 있다고 나타났다. 일곱째, 놀이중심 교육과정에 대한 부모님들의 인식과 부모교육의 필요성이다. 2019 개정 누리과정인 놀이중심 교육과정으로 시행되면서 유아는 놀이로서 배움을 얻을 수 있도록 이끌어주는 교사, 부모의 역할이 모두 중요하다. 하지만 교사는 부모들이 현실적으로 원에서 매일 놀고 오기만 하는 곳이라고 생각하는 것에 대한 잘못된 인식으로 인해 부모교육의 필요성을 느끼고 있었다. 여덟째, 코로나19(COVID-19)로 인한 놀이의 어려움이다. 2020년부터 전 세계적으로 전염성 질병인 코로나19가 유행하게 되면서 유아들의 외부경험과 다양한 사람을 만나게 되는 상황이 현저히 줄어들었다. 유아는 경험을 통해 놀이가 활발히 이루어지는데, 코로나19로 인하여 놀이가 활발히 이루어지지 못하게 되는 상황에 대한 어려움을 호소하였다. 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정을 운영하면서 어려움을 해결하기 위해 노력한 것으로는 첫째, 안전한 공간 마련이다. 교사들은 안전사고가 일어나지 않게 넓은 공간을 마련하거나 실외공간을 이용하여 유아들의 놀이를 격려하고 이끌어주었다. 둘째, 놀이중심 교육과정에 대한 연령회의 및 동료교사와의 상호교류이다. 개정된 놀이중심 교육과정을 시행하면서 동료교사들과의 이야기를 통해 어려움을 해결하려는 노력을 하였으며, 놀이공유를 통하여 놀이중심 교육과정에 대해 보다 이해하고 아이디어를 얻을 수 있었다. 셋째, 관찰을 통한 유아의 의견 수용 및 교사의 놀이시범이다. 놀이중심 교육과정은 유아의 관심과 흥미에 따라 놀이가 이루어지기 때문에 교사는 유아의 관찰을 통해 즉각적으로 반응하며 놀이를 지원해주고 있었다. 또한 교사는 유아의 관찰을 통해 소외된 유아에게도 더욱 관심을 가질 수 있게 되었으며, 자신의 고민을 동료교사에게 공유하며 소외된 유아도 놀이에 참여할 수 있도록 노력하였다. 넷째, 개정 누리과정 교육 및 관련서적을 통한 어려움 해결이다. 보육교사는 개정된 놀이중심 교육과정에 대해 보다 더 잘 이해하고 어려웠던 문제들을 해결해나가기 위하여 다양한 교육이나 관련서적 및 사례집을 통하여 어려움을 해결하려고 노력하였다. 다섯째, 놀이지원 자료에 대한 사전준비이다. 교사들은 예상놀이계획안을 통하여 유아들의 놀이를 미리 예상하여 물품을 사전에 준비하였으며, 유아가 흥미를 끌만한 다양한 자료를 지원하여 놀이가 활발히 이루어질 수 있도록 준비하였다. 여섯째, 소셜 네트워크(...
본 연구는 놀이중심 교육과정에서 겪는 유아반 보육교사의 어려움과 노력은 무엇인지 알아보고자 하였다. 또한 연구를 통해 연구자는 놀이중심 교육과정을 시행하는 유아반 보육교사를 이해할 수 있는 기초적인 정보를 제공하는 데 목적을 두었다. 이에 본 연구의 연구문제로 첫째, 놀이중심 교육과정을 운영하는 과정에서 보육교사가 겪는 어려움은 무엇인가? 둘째, 놀이중심 교육과정을 운영하는 과정에서 겪는 어려움을 해결하기 위해 어떻게 노력했는가? 로 선정하였다. 본 연구의 연구 참여자는 D광역시에 있는 A직장 어린이집에서 놀이중심 교육과정을 시행하는 유아반 보육교사 10명을 대상으로 하였다. 이들의 놀이중심 교육과정에 대한 어려움과 노력에 대해 알아보고자 예비면담, 심층면담, 저널쓰기를 활용하였고 본격적인 심층면담은 연구 참여자 별로 각 1∼2회에 걸쳐 2021년 3월부터 총 6개월 동안 진행되었다. 본 연구결과는 전반적으로 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정에 대해 느끼는 어려움과 노력으로 구분하였다. 먼저 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정을 운영하면서 겪는 어려움으로 첫째, 안전에 대한 어려움이다. 보육교사에게 ‘안전’이란 유아가 위험이 생기거나 사고가 날 염려 없이 보호해줘야 하는 의무가 있으며, 대부분의 보육교사들이 놀이가 이루어지는 상황에서 유아들의 의견을 수용해주어 안전사고가 일어날까봐 염려하는 마음을 가지고 있음을 이야기하고 있었다. 둘째, 매일 달라지는 유아들의 흥미와 개별 차에 따른 어려움이다. 유아들은 놀이를 스스로 선택하거나 흥미와 관심에 따라 놀이가 바뀌며, 유아 개개인이 원하는 놀이가 다를 수 있게 되어 보육교사들은 놀이중심 교육과정을 어떻게 이끌어줘야 하는지 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 혼자놀이 및 한 가지 놀이에만 몰두하는 유아에 대한 교육적 손실 우려이다. 자유놀이 시간에 유아들은 놀이를 스스로 선택하지만, 매일 혼자 놀이하는 모습을 보이거나 한 가지 놀이만 하게 된다면 교사는 과연 놀이를 통해 배움을 얻을 수 있게 되는지 의구심이 들게 된다. 넷째, 놀이중심 교육과정에 대한 교사의 고정관념이다. 개정되기 전의 누리과정에 익숙해진 교사들은 새롭게 개정된 놀이중심 교육과정을 받아들이고 이를 시행하는 것에 대해 어려움을 나타냈다. 다섯째, 놀이에 대한 자료를 바로 지원해주지 못할 때이다. 교사들은 유아의 흥미에 따라 놀이를 다양하게 지원해주고 싶었는데 놀이에 필요한 자료가 바로 준비되어 있지 않은 것에 대해 어려움을 토로했다. 또한 원 담임의 교사들은 아이들만 교실에 두고 자료실에 다녀올 수 없는 현실적인 상황에 대해서도 어려움을 이야기하였다. 여섯째, 원내 특별활동 및 특색프로그램(행사)으로 인한 놀이시간 부족이다. 사회적 변화로 인해 조기교육을 점차 선호하게 되며 원에서도 학부모를 만족시키려면 다양한 특별활동이 이루어지게 된다. 아울러 원 프로그램 및 행사로 인하여 유아들에게 충분한 놀이시간을 주지 못하게 될 때 놀이중심 교육과정을 시행하는 데 어려움이 있다고 나타났다. 일곱째, 놀이중심 교육과정에 대한 부모님들의 인식과 부모교육의 필요성이다. 2019 개정 누리과정인 놀이중심 교육과정으로 시행되면서 유아는 놀이로서 배움을 얻을 수 있도록 이끌어주는 교사, 부모의 역할이 모두 중요하다. 하지만 교사는 부모들이 현실적으로 원에서 매일 놀고 오기만 하는 곳이라고 생각하는 것에 대한 잘못된 인식으로 인해 부모교육의 필요성을 느끼고 있었다. 여덟째, 코로나19(COVID-19)로 인한 놀이의 어려움이다. 2020년부터 전 세계적으로 전염성 질병인 코로나19가 유행하게 되면서 유아들의 외부경험과 다양한 사람을 만나게 되는 상황이 현저히 줄어들었다. 유아는 경험을 통해 놀이가 활발히 이루어지는데, 코로나19로 인하여 놀이가 활발히 이루어지지 못하게 되는 상황에 대한 어려움을 호소하였다. 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정을 운영하면서 어려움을 해결하기 위해 노력한 것으로는 첫째, 안전한 공간 마련이다. 교사들은 안전사고가 일어나지 않게 넓은 공간을 마련하거나 실외공간을 이용하여 유아들의 놀이를 격려하고 이끌어주었다. 둘째, 놀이중심 교육과정에 대한 연령회의 및 동료교사와의 상호교류이다. 개정된 놀이중심 교육과정을 시행하면서 동료교사들과의 이야기를 통해 어려움을 해결하려는 노력을 하였으며, 놀이공유를 통하여 놀이중심 교육과정에 대해 보다 이해하고 아이디어를 얻을 수 있었다. 셋째, 관찰을 통한 유아의 의견 수용 및 교사의 놀이시범이다. 놀이중심 교육과정은 유아의 관심과 흥미에 따라 놀이가 이루어지기 때문에 교사는 유아의 관찰을 통해 즉각적으로 반응하며 놀이를 지원해주고 있었다. 또한 교사는 유아의 관찰을 통해 소외된 유아에게도 더욱 관심을 가질 수 있게 되었으며, 자신의 고민을 동료교사에게 공유하며 소외된 유아도 놀이에 참여할 수 있도록 노력하였다. 넷째, 개정 누리과정 교육 및 관련서적을 통한 어려움 해결이다. 보육교사는 개정된 놀이중심 교육과정에 대해 보다 더 잘 이해하고 어려웠던 문제들을 해결해나가기 위하여 다양한 교육이나 관련서적 및 사례집을 통하여 어려움을 해결하려고 노력하였다. 다섯째, 놀이지원 자료에 대한 사전준비이다. 교사들은 예상놀이계획안을 통하여 유아들의 놀이를 미리 예상하여 물품을 사전에 준비하였으며, 유아가 흥미를 끌만한 다양한 자료를 지원하여 놀이가 활발히 이루어질 수 있도록 준비하였다. 여섯째, 소셜 네트워크(SNS)의 자료도움 및 시대변화와 흐름에 대한 교사의 민감성이다. 시대변화에 따라 우리는 생활환경이 달라져 교사는 시대의 흐름에 따라 민감하게 반응해야 한다. 요즘엔 소셜 네트워크(SNS)가 잘 발달되어 있어 이를 통해 교사는 놀이에 대한 다양한 자료나 아이디어를 얻어 어려움을 해결하려고 노력하였다. 일곱째, 반 별로 이루어진 놀이에 대한 가정과의 소통이다. 교사는 놀이로서 배움을 얻는다는 것을 부모님들께 알려주고 이해할 수 있도록 모바일 알림장(스마트 알림장)을 이용하여 가정과 소통할 수 있는 기회를 마련하였다. 여덟째, 놀이중심 교육과정에 대한 교사의 긍정적 마음가짐이다. 유아들이 놀이로서 배움을 얻고 성장할 수 있도록 이끌어주기 위해서는 교사의 열린 사고방식과 긍정적인 마음가짐으로 놀이중심 교육과정에 임하고 있었다.
본 연구는 놀이중심 교육과정에서 겪는 유아반 보육교사의 어려움과 노력은 무엇인지 알아보고자 하였다. 또한 연구를 통해 연구자는 놀이중심 교육과정을 시행하는 유아반 보육교사를 이해할 수 있는 기초적인 정보를 제공하는 데 목적을 두었다. 이에 본 연구의 연구문제로 첫째, 놀이중심 교육과정을 운영하는 과정에서 보육교사가 겪는 어려움은 무엇인가? 둘째, 놀이중심 교육과정을 운영하는 과정에서 겪는 어려움을 해결하기 위해 어떻게 노력했는가? 로 선정하였다. 본 연구의 연구 참여자는 D광역시에 있는 A직장 어린이집에서 놀이중심 교육과정을 시행하는 유아반 보육교사 10명을 대상으로 하였다. 이들의 놀이중심 교육과정에 대한 어려움과 노력에 대해 알아보고자 예비면담, 심층면담, 저널쓰기를 활용하였고 본격적인 심층면담은 연구 참여자 별로 각 1∼2회에 걸쳐 2021년 3월부터 총 6개월 동안 진행되었다. 본 연구결과는 전반적으로 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정에 대해 느끼는 어려움과 노력으로 구분하였다. 먼저 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정을 운영하면서 겪는 어려움으로 첫째, 안전에 대한 어려움이다. 보육교사에게 ‘안전’이란 유아가 위험이 생기거나 사고가 날 염려 없이 보호해줘야 하는 의무가 있으며, 대부분의 보육교사들이 놀이가 이루어지는 상황에서 유아들의 의견을 수용해주어 안전사고가 일어날까봐 염려하는 마음을 가지고 있음을 이야기하고 있었다. 둘째, 매일 달라지는 유아들의 흥미와 개별 차에 따른 어려움이다. 유아들은 놀이를 스스로 선택하거나 흥미와 관심에 따라 놀이가 바뀌며, 유아 개개인이 원하는 놀이가 다를 수 있게 되어 보육교사들은 놀이중심 교육과정을 어떻게 이끌어줘야 하는지 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 혼자놀이 및 한 가지 놀이에만 몰두하는 유아에 대한 교육적 손실 우려이다. 자유놀이 시간에 유아들은 놀이를 스스로 선택하지만, 매일 혼자 놀이하는 모습을 보이거나 한 가지 놀이만 하게 된다면 교사는 과연 놀이를 통해 배움을 얻을 수 있게 되는지 의구심이 들게 된다. 넷째, 놀이중심 교육과정에 대한 교사의 고정관념이다. 개정되기 전의 누리과정에 익숙해진 교사들은 새롭게 개정된 놀이중심 교육과정을 받아들이고 이를 시행하는 것에 대해 어려움을 나타냈다. 다섯째, 놀이에 대한 자료를 바로 지원해주지 못할 때이다. 교사들은 유아의 흥미에 따라 놀이를 다양하게 지원해주고 싶었는데 놀이에 필요한 자료가 바로 준비되어 있지 않은 것에 대해 어려움을 토로했다. 또한 원 담임의 교사들은 아이들만 교실에 두고 자료실에 다녀올 수 없는 현실적인 상황에 대해서도 어려움을 이야기하였다. 여섯째, 원내 특별활동 및 특색프로그램(행사)으로 인한 놀이시간 부족이다. 사회적 변화로 인해 조기교육을 점차 선호하게 되며 원에서도 학부모를 만족시키려면 다양한 특별활동이 이루어지게 된다. 아울러 원 프로그램 및 행사로 인하여 유아들에게 충분한 놀이시간을 주지 못하게 될 때 놀이중심 교육과정을 시행하는 데 어려움이 있다고 나타났다. 일곱째, 놀이중심 교육과정에 대한 부모님들의 인식과 부모교육의 필요성이다. 2019 개정 누리과정인 놀이중심 교육과정으로 시행되면서 유아는 놀이로서 배움을 얻을 수 있도록 이끌어주는 교사, 부모의 역할이 모두 중요하다. 하지만 교사는 부모들이 현실적으로 원에서 매일 놀고 오기만 하는 곳이라고 생각하는 것에 대한 잘못된 인식으로 인해 부모교육의 필요성을 느끼고 있었다. 여덟째, 코로나19(COVID-19)로 인한 놀이의 어려움이다. 2020년부터 전 세계적으로 전염성 질병인 코로나19가 유행하게 되면서 유아들의 외부경험과 다양한 사람을 만나게 되는 상황이 현저히 줄어들었다. 유아는 경험을 통해 놀이가 활발히 이루어지는데, 코로나19로 인하여 놀이가 활발히 이루어지지 못하게 되는 상황에 대한 어려움을 호소하였다. 유아반 보육교사가 놀이중심 교육과정을 운영하면서 어려움을 해결하기 위해 노력한 것으로는 첫째, 안전한 공간 마련이다. 교사들은 안전사고가 일어나지 않게 넓은 공간을 마련하거나 실외공간을 이용하여 유아들의 놀이를 격려하고 이끌어주었다. 둘째, 놀이중심 교육과정에 대한 연령회의 및 동료교사와의 상호교류이다. 개정된 놀이중심 교육과정을 시행하면서 동료교사들과의 이야기를 통해 어려움을 해결하려는 노력을 하였으며, 놀이공유를 통하여 놀이중심 교육과정에 대해 보다 이해하고 아이디어를 얻을 수 있었다. 셋째, 관찰을 통한 유아의 의견 수용 및 교사의 놀이시범이다. 놀이중심 교육과정은 유아의 관심과 흥미에 따라 놀이가 이루어지기 때문에 교사는 유아의 관찰을 통해 즉각적으로 반응하며 놀이를 지원해주고 있었다. 또한 교사는 유아의 관찰을 통해 소외된 유아에게도 더욱 관심을 가질 수 있게 되었으며, 자신의 고민을 동료교사에게 공유하며 소외된 유아도 놀이에 참여할 수 있도록 노력하였다. 넷째, 개정 누리과정 교육 및 관련서적을 통한 어려움 해결이다. 보육교사는 개정된 놀이중심 교육과정에 대해 보다 더 잘 이해하고 어려웠던 문제들을 해결해나가기 위하여 다양한 교육이나 관련서적 및 사례집을 통하여 어려움을 해결하려고 노력하였다. 다섯째, 놀이지원 자료에 대한 사전준비이다. 교사들은 예상놀이계획안을 통하여 유아들의 놀이를 미리 예상하여 물품을 사전에 준비하였으며, 유아가 흥미를 끌만한 다양한 자료를 지원하여 놀이가 활발히 이루어질 수 있도록 준비하였다. 여섯째, 소셜 네트워크(SNS)의 자료도움 및 시대변화와 흐름에 대한 교사의 민감성이다. 시대변화에 따라 우리는 생활환경이 달라져 교사는 시대의 흐름에 따라 민감하게 반응해야 한다. 요즘엔 소셜 네트워크(SNS)가 잘 발달되어 있어 이를 통해 교사는 놀이에 대한 다양한 자료나 아이디어를 얻어 어려움을 해결하려고 노력하였다. 일곱째, 반 별로 이루어진 놀이에 대한 가정과의 소통이다. 교사는 놀이로서 배움을 얻는다는 것을 부모님들께 알려주고 이해할 수 있도록 모바일 알림장(스마트 알림장)을 이용하여 가정과 소통할 수 있는 기회를 마련하였다. 여덟째, 놀이중심 교육과정에 대한 교사의 긍정적 마음가짐이다. 유아들이 놀이로서 배움을 얻고 성장할 수 있도록 이끌어주기 위해서는 교사의 열린 사고방식과 긍정적인 마음가짐으로 놀이중심 교육과정에 임하고 있었다.
The purpose of this study was to investigate the difficulties and efforts of child care teachers in the play-centered curriculum. In addition, through the study, the researcher aimed to provide basic information to understand child care teachers in child care classes who implement a play-centered cu...
The purpose of this study was to investigate the difficulties and efforts of child care teachers in the play-centered curriculum. In addition, through the study, the researcher aimed to provide basic information to understand child care teachers in child care classes who implement a play-centered curriculum. Therefore, as a research question in this study, first, what are the difficulties that child care teachers face in the process of implementing a play-centered curriculum? Second, how did you try to solve the difficulties encountered in operating the play-centered curriculum? was selected as. The study participants of this study were 10 childhood class child care teachers who implemented a play-centered curriculum at a daycare center at workplace A in D city. Preliminary interviews, in-depth interviews, and journal writing were used to find out about their difficulties and efforts in the play-centered curriculum. The full-scale in-depth interview was conducted for a total of 6 months from March 2021, with one or two sessions each. Overall, the results of this study were divided into difficulties and efforts felt by child care teachers in the play-centered curriculum. First, the difficulties experienced by early childhood class child care teachers while operating the play-centered curriculum. To child care teachers, 'safety' means the duty to protect children without fear of danger or accidents, and most child care teachers accept the opinions of children in a situation where play is taking place, thereby reducing concerns about safety accidents. was talking about having. Second, it is difficult due to the different interests of children and individual differences every day. Infants choose to play on their own or play changes according to their interests and interests, and each child's desired play can be different. Third, there are concerns about educational loss for children who play alone and immerse themselves in only one play. In the free play time, children choose their own play, but if they play alone or play only one game every day, the teacher doubts whether they can learn through play. Fourth, teachers' stereotypes about the play-centered curriculum. Teachers who were accustomed to the Nuri curriculum before the revision showed difficulties in accepting and implementing the newly revised play-centered curriculum. Fifth, it is a time when data on play cannot be directly supported. Teachers wanted to support children's play in a variety of ways according to their interests, but they complained about the fact that the materials needed for play were not readily available. In addition, the teachers of the original homeroom teacher talked about difficulties in the realistic situation where only children were left in the classroom and could not go to the data room. Sixth, there is a lack of play time due to special activities and special programs(events) in the park. Due to social change, early education is gradually preferred, and various special activities are carried out to satisfy parents in kindergartens. In addition, it was found that it was difficult to implement a play-centered curriculum when children were not given sufficient play time due to the original program and event. Seventh, parents' awareness of the play-centered curriculum and the necessity of parent education. As the 2019 revised Nuri curriculum is implemented as a play-centered curriculum, both the roles of teachers and parents are important for children to learn through play. However, teachers felt the need for parental education due to the misconception that parents realistically thought that the circle was a place where they only come and play every day. Eighth, the difficulty of playing due to COVID-19. As COVID-19, a contagious disease, spread around the world from 2020, the external experiences of children and the situation they meet with various people have significantly decreased. Children actively play through experience, but they complained of difficulties in a situation where play could not be actively performed due to COVID-19. One of the things that child care teachers in the childhood class tried to solve the difficulties while operating the play-centered curriculum is first, to create a safe space. Teachers encouraged and guided children's play by providing a large space or using an outdoor space to prevent safety accidents. Second, there is an age meeting about the play-centered curriculum and interaction with fellow teachers. While implementing the revised play-centered curriculum, efforts were made to solve difficulties by talking with fellow teachers, and through play-sharing, I was able to better understand and get ideas about the play-centered curriculum. Third, it is the acceptance of children's opinions through observation and the teacher's play demonstration. In the play-centered curriculum, play is made according to the interest and interest of the children, so the teacher supports the play by responding immediately through the observation of the children. In addition, teachers were able to take more interest in marginalized children through observation of children, and shared their concerns with fellow teachers and made efforts to encourage marginalized children to participate in play. Fourth, it is a solution to difficulties through the revised Nuri course education and related books. In order to better understand the revised play-centered curriculum and to solve difficult problems, the child care teachers tried to solve the difficulties through various education or related books and case books. Fifth, pre-preparation for play support materials. Teachers predicted the children's play through the expected play plan in advance and prepared the goods in advance, and prepared various materials that could be of interest to the children so that the play could be actively performed. Sixth, the teacher's sensitivity to social network(SNS) data help and changes and trends of the times. As our living environment changes according to the changes of the times, teachers must respond sensitively to the flow of the times. These days, social networks(SNS) are well developed, and through this, teachers tried to solve difficulties by obtaining various materials or ideas about play. Seventh, it is communication with the family about the play made by class. The teacher provided an opportunity to communicate with the family using a mobile notification box (smart notification box) to inform and understand parents that learning is achieved through play. Eighth, the positive attitude of teachers toward the play-centered curriculum. In order to lead children to learn and grow through play, the teacher was working on a play-centered curriculum with an open mind and a positive mindset.
The purpose of this study was to investigate the difficulties and efforts of child care teachers in the play-centered curriculum. In addition, through the study, the researcher aimed to provide basic information to understand child care teachers in child care classes who implement a play-centered curriculum. Therefore, as a research question in this study, first, what are the difficulties that child care teachers face in the process of implementing a play-centered curriculum? Second, how did you try to solve the difficulties encountered in operating the play-centered curriculum? was selected as. The study participants of this study were 10 childhood class child care teachers who implemented a play-centered curriculum at a daycare center at workplace A in D city. Preliminary interviews, in-depth interviews, and journal writing were used to find out about their difficulties and efforts in the play-centered curriculum. The full-scale in-depth interview was conducted for a total of 6 months from March 2021, with one or two sessions each. Overall, the results of this study were divided into difficulties and efforts felt by child care teachers in the play-centered curriculum. First, the difficulties experienced by early childhood class child care teachers while operating the play-centered curriculum. To child care teachers, 'safety' means the duty to protect children without fear of danger or accidents, and most child care teachers accept the opinions of children in a situation where play is taking place, thereby reducing concerns about safety accidents. was talking about having. Second, it is difficult due to the different interests of children and individual differences every day. Infants choose to play on their own or play changes according to their interests and interests, and each child's desired play can be different. Third, there are concerns about educational loss for children who play alone and immerse themselves in only one play. In the free play time, children choose their own play, but if they play alone or play only one game every day, the teacher doubts whether they can learn through play. Fourth, teachers' stereotypes about the play-centered curriculum. Teachers who were accustomed to the Nuri curriculum before the revision showed difficulties in accepting and implementing the newly revised play-centered curriculum. Fifth, it is a time when data on play cannot be directly supported. Teachers wanted to support children's play in a variety of ways according to their interests, but they complained about the fact that the materials needed for play were not readily available. In addition, the teachers of the original homeroom teacher talked about difficulties in the realistic situation where only children were left in the classroom and could not go to the data room. Sixth, there is a lack of play time due to special activities and special programs(events) in the park. Due to social change, early education is gradually preferred, and various special activities are carried out to satisfy parents in kindergartens. In addition, it was found that it was difficult to implement a play-centered curriculum when children were not given sufficient play time due to the original program and event. Seventh, parents' awareness of the play-centered curriculum and the necessity of parent education. As the 2019 revised Nuri curriculum is implemented as a play-centered curriculum, both the roles of teachers and parents are important for children to learn through play. However, teachers felt the need for parental education due to the misconception that parents realistically thought that the circle was a place where they only come and play every day. Eighth, the difficulty of playing due to COVID-19. As COVID-19, a contagious disease, spread around the world from 2020, the external experiences of children and the situation they meet with various people have significantly decreased. Children actively play through experience, but they complained of difficulties in a situation where play could not be actively performed due to COVID-19. One of the things that child care teachers in the childhood class tried to solve the difficulties while operating the play-centered curriculum is first, to create a safe space. Teachers encouraged and guided children's play by providing a large space or using an outdoor space to prevent safety accidents. Second, there is an age meeting about the play-centered curriculum and interaction with fellow teachers. While implementing the revised play-centered curriculum, efforts were made to solve difficulties by talking with fellow teachers, and through play-sharing, I was able to better understand and get ideas about the play-centered curriculum. Third, it is the acceptance of children's opinions through observation and the teacher's play demonstration. In the play-centered curriculum, play is made according to the interest and interest of the children, so the teacher supports the play by responding immediately through the observation of the children. In addition, teachers were able to take more interest in marginalized children through observation of children, and shared their concerns with fellow teachers and made efforts to encourage marginalized children to participate in play. Fourth, it is a solution to difficulties through the revised Nuri course education and related books. In order to better understand the revised play-centered curriculum and to solve difficult problems, the child care teachers tried to solve the difficulties through various education or related books and case books. Fifth, pre-preparation for play support materials. Teachers predicted the children's play through the expected play plan in advance and prepared the goods in advance, and prepared various materials that could be of interest to the children so that the play could be actively performed. Sixth, the teacher's sensitivity to social network(SNS) data help and changes and trends of the times. As our living environment changes according to the changes of the times, teachers must respond sensitively to the flow of the times. These days, social networks(SNS) are well developed, and through this, teachers tried to solve difficulties by obtaining various materials or ideas about play. Seventh, it is communication with the family about the play made by class. The teacher provided an opportunity to communicate with the family using a mobile notification box (smart notification box) to inform and understand parents that learning is achieved through play. Eighth, the positive attitude of teachers toward the play-centered curriculum. In order to lead children to learn and grow through play, the teacher was working on a play-centered curriculum with an open mind and a positive mindset.
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