본 연구의 목적은 성인이 된 학교 밖 청소년이 대인관계를 위한 비대면 미술치료 과정에서 무엇을 경험하고, 그 의미는 무엇인지 알아보는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 질적 사례연구 방법을 적용하여 탐구하고자 하였다. 연구 참여자는 대인관계에 어려움을 겪은 성인이 된 남자 학교 밖 청소년으로, 나이는 23세이다. 성인이 된 학교 밖 청소년의 대인관계를 위한 연구의 목표는 미술치료를 통해 자신의 감정을 표현하고 내면을 탐색함으로써 자신과 타인을 이해하고 긍정적 대인관계 경험을 확장하여 적응적인 대인관계를 형성하는 것이며, 이를 바탕으로 미술치료 회기를 구성하였다. 2021년 10월 11일부터 11월 17일까지 주 2회, 회기 당 60분씩 총 12회기의 비대면 미술치료를 실시하였으며, 프로그램 전후로 사전·사후면담을 진행하였다. 이 과정에서 연구 참여자의 동의하에 미술치료 과정, 심층면담으로부터 녹화한 자료와 전사된 축어록, 연구자의 관찰일지, 연구 참여자의 미술작품 사진 자료 및 연구자의 임상일지와 반응 글 등의 자료를 수집하였다. 반복적 비교 ...
본 연구의 목적은 성인이 된 학교 밖 청소년이 대인관계를 위한 비대면 미술치료 과정에서 무엇을 경험하고, 그 의미는 무엇인지 알아보는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 질적 사례연구 방법을 적용하여 탐구하고자 하였다. 연구 참여자는 대인관계에 어려움을 겪은 성인이 된 남자 학교 밖 청소년으로, 나이는 23세이다. 성인이 된 학교 밖 청소년의 대인관계를 위한 연구의 목표는 미술치료를 통해 자신의 감정을 표현하고 내면을 탐색함으로써 자신과 타인을 이해하고 긍정적 대인관계 경험을 확장하여 적응적인 대인관계를 형성하는 것이며, 이를 바탕으로 미술치료 회기를 구성하였다. 2021년 10월 11일부터 11월 17일까지 주 2회, 회기 당 60분씩 총 12회기의 비대면 미술치료를 실시하였으며, 프로그램 전후로 사전·사후면담을 진행하였다. 이 과정에서 연구 참여자의 동의하에 미술치료 과정, 심층면담으로부터 녹화한 자료와 전사된 축어록, 연구자의 관찰일지, 연구 참여자의 미술작품 사진 자료 및 연구자의 임상일지와 반응 글 등의 자료를 수집하였다. 반복적 비교 분석법을 활용하여 성인이 된 학교 밖 청소년의 미술치료 경험과 의미를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 수집된 자료들을 반복적으로 확인하고 개방코딩, 범주화, 주제화 작업을 거쳐 면밀히 검토하여 비교 분석하였다. 자료를 분석한 결과, 총 5개의 상위 주제와 13개의 하위 주제가 도출되었다. 본 연구에서 성인이 된 학교 밖 청소년의 미술치료 경험의 의미는 <현재의 나와 다른 새로운 모습으로의 변화를 희망함>, <미술작업을 통해 대인관계의 어려움을 표현함>, <이미지와 연결하여 자기 자신을 온전히 바라봄>, <미술치료 안에서 과거를 수용하고 관계에 대한 긍정적인 인식을 가짐>, <작별을 받아들이고 새로운 출발을 기대함>으로 도출되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 성인이 된 학교 밖 청소년의 대인관계를 위한 미술치료 과정에서 연구 참여자가 경험한 의미는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자는 미술작업을 통해 자신의 경험과 관련된 감정들을 이미지와 작품으로 표현하며 객관화하는 과정을 거쳐 자신의 모습을 보다 정확하게 인식할 수 있었다. 둘째, 연구 참여자는 자신의 부정적인 대인관계 경험을 이미지로 표현하고, 미술작업에서 나타난 이미지를 탐색하는 과정에서 자신의 감정들을 이해하고 수용할 수 있게 되었다. 셋째, 연구 참여자는 비대면 미술치료를 통해 연구자와의 상호작용 안에서 긍정적이고 새로운 관계 경험을 통해 자신의 대인관계 경험을 확장하고 나아가 대인관계의 긍정적인 인식과 변화를 경험할 수 있었다. 이를 종합하여 볼 때 성인이 된 학교 밖 청소년의 대인관계를 위한 비대면 미술치료는 자신의 마음을 담아 표현한 미술 작업을 통해 참여자로 하여금 표현된 이미지 속에서 자신을 발견하고 인식할 수 있도록 하였다. 대인관계를 탐색하는 과정에서 반복적으로 표현되는 이미지로부터 의미를 발견하고, 자신과 타인에 대한 이해를 증진하며 수용할 수 있게 되었다. 있는 그대로 받아들여지는 긍정적인 대인관계 경험을 통해 타인과의 관계에서도 희망적인 미래를 기대하게 하였다. 이처럼 미술을 통한 자기 인식과 타인과의 상호작용은 부적응적 경험으로 타인과의 교류를 회피하던 태도를 극복하고 대인관계에서 긍정적 태도로의 변화를 보였다는 점에서 그 의의가 있다.
본 연구의 목적은 성인이 된 학교 밖 청소년이 대인관계를 위한 비대면 미술치료 과정에서 무엇을 경험하고, 그 의미는 무엇인지 알아보는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 질적 사례연구 방법을 적용하여 탐구하고자 하였다. 연구 참여자는 대인관계에 어려움을 겪은 성인이 된 남자 학교 밖 청소년으로, 나이는 23세이다. 성인이 된 학교 밖 청소년의 대인관계를 위한 연구의 목표는 미술치료를 통해 자신의 감정을 표현하고 내면을 탐색함으로써 자신과 타인을 이해하고 긍정적 대인관계 경험을 확장하여 적응적인 대인관계를 형성하는 것이며, 이를 바탕으로 미술치료 회기를 구성하였다. 2021년 10월 11일부터 11월 17일까지 주 2회, 회기 당 60분씩 총 12회기의 비대면 미술치료를 실시하였으며, 프로그램 전후로 사전·사후면담을 진행하였다. 이 과정에서 연구 참여자의 동의하에 미술치료 과정, 심층면담으로부터 녹화한 자료와 전사된 축어록, 연구자의 관찰일지, 연구 참여자의 미술작품 사진 자료 및 연구자의 임상일지와 반응 글 등의 자료를 수집하였다. 반복적 비교 분석법을 활용하여 성인이 된 학교 밖 청소년의 미술치료 경험과 의미를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 수집된 자료들을 반복적으로 확인하고 개방코딩, 범주화, 주제화 작업을 거쳐 면밀히 검토하여 비교 분석하였다. 자료를 분석한 결과, 총 5개의 상위 주제와 13개의 하위 주제가 도출되었다. 본 연구에서 성인이 된 학교 밖 청소년의 미술치료 경험의 의미는 <현재의 나와 다른 새로운 모습으로의 변화를 희망함>, <미술작업을 통해 대인관계의 어려움을 표현함>, <이미지와 연결하여 자기 자신을 온전히 바라봄>, <미술치료 안에서 과거를 수용하고 관계에 대한 긍정적인 인식을 가짐>, <작별을 받아들이고 새로운 출발을 기대함>으로 도출되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 성인이 된 학교 밖 청소년의 대인관계를 위한 미술치료 과정에서 연구 참여자가 경험한 의미는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자는 미술작업을 통해 자신의 경험과 관련된 감정들을 이미지와 작품으로 표현하며 객관화하는 과정을 거쳐 자신의 모습을 보다 정확하게 인식할 수 있었다. 둘째, 연구 참여자는 자신의 부정적인 대인관계 경험을 이미지로 표현하고, 미술작업에서 나타난 이미지를 탐색하는 과정에서 자신의 감정들을 이해하고 수용할 수 있게 되었다. 셋째, 연구 참여자는 비대면 미술치료를 통해 연구자와의 상호작용 안에서 긍정적이고 새로운 관계 경험을 통해 자신의 대인관계 경험을 확장하고 나아가 대인관계의 긍정적인 인식과 변화를 경험할 수 있었다. 이를 종합하여 볼 때 성인이 된 학교 밖 청소년의 대인관계를 위한 비대면 미술치료는 자신의 마음을 담아 표현한 미술 작업을 통해 참여자로 하여금 표현된 이미지 속에서 자신을 발견하고 인식할 수 있도록 하였다. 대인관계를 탐색하는 과정에서 반복적으로 표현되는 이미지로부터 의미를 발견하고, 자신과 타인에 대한 이해를 증진하며 수용할 수 있게 되었다. 있는 그대로 받아들여지는 긍정적인 대인관계 경험을 통해 타인과의 관계에서도 희망적인 미래를 기대하게 하였다. 이처럼 미술을 통한 자기 인식과 타인과의 상호작용은 부적응적 경험으로 타인과의 교류를 회피하던 태도를 극복하고 대인관계에서 긍정적 태도로의 변화를 보였다는 점에서 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to look at what an out-of-school youth who became an adult experience in the non-face-to-face art therapy process for personal relations and what its meaning is. To this end, this study attempted to explore by applying a qualitative case research method. The particip...
The purpose of this study is to look at what an out-of-school youth who became an adult experience in the non-face-to-face art therapy process for personal relations and what its meaning is. To this end, this study attempted to explore by applying a qualitative case research method. The participant of the study was a 23-year-old man, an out-of-school youth who had difficulty in interpersonal relationships. The goal of the study was to understand himself and others and expand positive interpersonal experiences by expressing his emotions and exploring his inner side through art therapy. From October 11 to November 17, 2021, a total of 12 non-face-to-face art treatments were conducted twice a week for 60 minutes per session, and interviews were conducted before and after the program. In this process, with the consent of the study participant, data recorded from in-depth interviews and transcribed verbatim record, researchers' observation journals, research participants' artwork photographs, and researchers' clinical diary and responses were collected. Using repetitive comparative analysis methods, The researcher tried to find out the experience and meaning of art therapy for an out-of-school youth who became an adult. The data collected for this purpose were repeatedly checked, carefully reviewed, compared, and analyzed through open coding, categorization, and topicization. As a result of analyzing the data, a total of 5 top topics and 13 sub themes were derived. In this study, the meaning of out-of-school youth's art therapy experience was derived as , , , , and . Based on the results of this study, the meaning experienced by the research participant in the art therapy process for interpersonal relationships of an out-of-school youth who became an adult is as follows. First, through art work, the study participant was able to more accurately recognize his appearance through the process of expressing and objectifying emotions related to his experiences in images and works. Second, the research participant was able to understand and accept his emotions in the process of expressing his negative interpersonal experiences as images and exploring images that appeared in his art work. Third, through non-face-to-face art therapy, the study participant was able to expand his interpersonal experience through positive and new relationship experiences within the interaction with the researcher, and further experience positive perceptions and changes in interpersonal relationships. Taken together, non-face-to-face art therapy for interpersonal relationships of an out-of-school youth who became an adult allowed the participant to discover and recognize himself in the expressed image through art work that expresses his heart. In the process of exploring interpersonal relationships, meaning was discovered from images repeatedly expressed, and understanding of oneself and others was promoted and accepted. Through positive interpersonal experiences that are accepted as he is, he has come to expect a hopeful future in relationships with others. As such, self-awareness and interaction with others through art are meaningful in that he overcame the attitude of avoiding exchanges with others through maladaptive experiences and changed from interpersonal relationships to positive attitudes.
The purpose of this study is to look at what an out-of-school youth who became an adult experience in the non-face-to-face art therapy process for personal relations and what its meaning is. To this end, this study attempted to explore by applying a qualitative case research method. The participant of the study was a 23-year-old man, an out-of-school youth who had difficulty in interpersonal relationships. The goal of the study was to understand himself and others and expand positive interpersonal experiences by expressing his emotions and exploring his inner side through art therapy. From October 11 to November 17, 2021, a total of 12 non-face-to-face art treatments were conducted twice a week for 60 minutes per session, and interviews were conducted before and after the program. In this process, with the consent of the study participant, data recorded from in-depth interviews and transcribed verbatim record, researchers' observation journals, research participants' artwork photographs, and researchers' clinical diary and responses were collected. Using repetitive comparative analysis methods, The researcher tried to find out the experience and meaning of art therapy for an out-of-school youth who became an adult. The data collected for this purpose were repeatedly checked, carefully reviewed, compared, and analyzed through open coding, categorization, and topicization. As a result of analyzing the data, a total of 5 top topics and 13 sub themes were derived. In this study, the meaning of out-of-school youth's art therapy experience was derived as , , , , and . Based on the results of this study, the meaning experienced by the research participant in the art therapy process for interpersonal relationships of an out-of-school youth who became an adult is as follows. First, through art work, the study participant was able to more accurately recognize his appearance through the process of expressing and objectifying emotions related to his experiences in images and works. Second, the research participant was able to understand and accept his emotions in the process of expressing his negative interpersonal experiences as images and exploring images that appeared in his art work. Third, through non-face-to-face art therapy, the study participant was able to expand his interpersonal experience through positive and new relationship experiences within the interaction with the researcher, and further experience positive perceptions and changes in interpersonal relationships. Taken together, non-face-to-face art therapy for interpersonal relationships of an out-of-school youth who became an adult allowed the participant to discover and recognize himself in the expressed image through art work that expresses his heart. In the process of exploring interpersonal relationships, meaning was discovered from images repeatedly expressed, and understanding of oneself and others was promoted and accepted. Through positive interpersonal experiences that are accepted as he is, he has come to expect a hopeful future in relationships with others. As such, self-awareness and interaction with others through art are meaningful in that he overcame the attitude of avoiding exchanges with others through maladaptive experiences and changed from interpersonal relationships to positive attitudes.
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