본 연구는 비대면 집단미술치료가 대학생의 학업스트레스와 우울에 미치는 영향을 알아보고자 하는 목적으로 실시되었다. 연구의 대상은 연구 참여에 동의한 수도권 대학에 재학 중인 1~4학년의 대학생으로, 소셜미디어 및 전국 대학생 커뮤니티를 통해 모집하였다. 실험집단 6명과 통제집단 6명으로 무선 할당하여 구성하였다. 실험집단을 대상으로 2020년 12월 23일부터 2021년 2월 24일까지 비대면 집단미술치료 프로그램을 주 1회, 회기 당 90분, 총 12회기 온라인 실시간 화상채팅 플랫폼인 줌(ZOOM)을 활용하여 실시하였으며, 통제집단을 대상으로는 어떠한 처치도 실시하지 않았다. 본 연구의 연구 도구로써 학업스트레스척도와 ...
본 연구는 비대면 집단미술치료가 대학생의 학업스트레스와 우울에 미치는 영향을 알아보고자 하는 목적으로 실시되었다. 연구의 대상은 연구 참여에 동의한 수도권 대학에 재학 중인 1~4학년의 대학생으로, 소셜미디어 및 전국 대학생 커뮤니티를 통해 모집하였다. 실험집단 6명과 통제집단 6명으로 무선 할당하여 구성하였다. 실험집단을 대상으로 2020년 12월 23일부터 2021년 2월 24일까지 비대면 집단미술치료 프로그램을 주 1회, 회기 당 90분, 총 12회기 온라인 실시간 화상채팅 플랫폼인 줌(ZOOM)을 활용하여 실시하였으며, 통제집단을 대상으로는 어떠한 처치도 실시하지 않았다. 본 연구의 연구 도구로써 학업스트레스척도와 우울척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 이용하여 통계 처리하였다. 집단 간 동질성 검사를 위하여 비 모수 검정인 맨 휘트니의 U 검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였으며, 사전·사후 효과성 검정을 위하여 윌콕슨 부호 순위(Wilcoxon Signed-Rank Test) 검정을 실시하였다. 이와 더불어 Lack과 Heidi(1996)가 고안한 PITR-SRC 척도를 손무경(2004)에 의해 수정·보안된 빗속사람그림검사(DAPR)의 채점지표를 기준으로 그림 검사의 내용을 질적으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 비대면 집단미술치료는 대학생의 학업스트레스에 통계적으로 유의미한 변화를 보였다. 즉 실험군의 전체 학업스트레스가 감소되어 긍정적인 변화가 있었고 사회성 스트레스와, 생활환경 스트레스 또한 프로그램 전과 비교하여 감소되어 긍정적인 변화를 보였다. 또한 빗속사람그림검사(DAPR)의 사전·사후 분석 결과에서 전반적으로 스트레스 점수가 감소하고, 대처자원 점수와 대처능력 점수가 향상되는 의미 있는 변화가 나타났다. 둘째, 비대면 집단미술치료는 대학생의 우울 수준에 통계적으로 유의미한 변화를 보이지 않았다. 그러나 우울 척도의 사전·사후 검사 결과를 비교한 결과, 우울정서(Z=-2.203, p<.05), 긍정적정서(Z=-2.232, p<.05), 신체행동둔화(Z=-2.023, p<.05) 요인에서 통계적으로 유의한 변화가 나타났다. 대인관계 요인에서는 통계적으로 유의한 변화를 보이지 않았다. 셋째, 비대면 집단미술치료 과정에서 참여자의 학업스트레스와 우울에 긍정적인 질적 변화가 관찰되었다. 집단 미술작업을 통해 먼저 자신의 학업스트레스와 우울의 요인을 탐색하였고, 이를 통해 부정적 감정을 인식하고 표출 하였다. 또한 학업스트레스를 경험하고 우울감을 느낄 시에 대처할 수 있는 새로운 방안을 모색하고 이를 실천해 보고자 하는 모습을 확인하였으며, 비슷한 고민을 가지고 있는 지지적인 또래 집단 속에서 피드백 주고받기를 통해 자신의 어려움을 다른 관점에서도 바라보는 경험을 하였다. 이와 같은 결과를 통해 비대면 집단미술치료가 대학생의 학업스트레스와 우울 감소에 긍정적인 영향을 주었음을 확인하였다. 자신만의 안전한 공간에서 이루어진 비대면 집단미술치료는 코로나19로 인한 사회적 거리두기의 상황에서도 대학생들에게 소통의 장을 제공하였고 긍정적인 정서적 경험에 도움을 주었다. 또한 비대면 집단미술치료의 새로운 가능성을 모색하고 포스트 코로나 시대의 미술심리치료가 나아가야 할 방향과 프로그램의 개발에 기초자료를 제공하는데 본 연구의 의의가 있다.
본 연구는 비대면 집단미술치료가 대학생의 학업스트레스와 우울에 미치는 영향을 알아보고자 하는 목적으로 실시되었다. 연구의 대상은 연구 참여에 동의한 수도권 대학에 재학 중인 1~4학년의 대학생으로, 소셜미디어 및 전국 대학생 커뮤니티를 통해 모집하였다. 실험집단 6명과 통제집단 6명으로 무선 할당하여 구성하였다. 실험집단을 대상으로 2020년 12월 23일부터 2021년 2월 24일까지 비대면 집단미술치료 프로그램을 주 1회, 회기 당 90분, 총 12회기 온라인 실시간 화상채팅 플랫폼인 줌(ZOOM)을 활용하여 실시하였으며, 통제집단을 대상으로는 어떠한 처치도 실시하지 않았다. 본 연구의 연구 도구로써 학업스트레스척도와 우울척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 이용하여 통계 처리하였다. 집단 간 동질성 검사를 위하여 비 모수 검정인 맨 휘트니의 U 검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였으며, 사전·사후 효과성 검정을 위하여 윌콕슨 부호 순위(Wilcoxon Signed-Rank Test) 검정을 실시하였다. 이와 더불어 Lack과 Heidi(1996)가 고안한 PITR-SRC 척도를 손무경(2004)에 의해 수정·보안된 빗속사람그림검사(DAPR)의 채점지표를 기준으로 그림 검사의 내용을 질적으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 비대면 집단미술치료는 대학생의 학업스트레스에 통계적으로 유의미한 변화를 보였다. 즉 실험군의 전체 학업스트레스가 감소되어 긍정적인 변화가 있었고 사회성 스트레스와, 생활환경 스트레스 또한 프로그램 전과 비교하여 감소되어 긍정적인 변화를 보였다. 또한 빗속사람그림검사(DAPR)의 사전·사후 분석 결과에서 전반적으로 스트레스 점수가 감소하고, 대처자원 점수와 대처능력 점수가 향상되는 의미 있는 변화가 나타났다. 둘째, 비대면 집단미술치료는 대학생의 우울 수준에 통계적으로 유의미한 변화를 보이지 않았다. 그러나 우울 척도의 사전·사후 검사 결과를 비교한 결과, 우울정서(Z=-2.203, p<.05), 긍정적정서(Z=-2.232, p<.05), 신체행동둔화(Z=-2.023, p<.05) 요인에서 통계적으로 유의한 변화가 나타났다. 대인관계 요인에서는 통계적으로 유의한 변화를 보이지 않았다. 셋째, 비대면 집단미술치료 과정에서 참여자의 학업스트레스와 우울에 긍정적인 질적 변화가 관찰되었다. 집단 미술작업을 통해 먼저 자신의 학업스트레스와 우울의 요인을 탐색하였고, 이를 통해 부정적 감정을 인식하고 표출 하였다. 또한 학업스트레스를 경험하고 우울감을 느낄 시에 대처할 수 있는 새로운 방안을 모색하고 이를 실천해 보고자 하는 모습을 확인하였으며, 비슷한 고민을 가지고 있는 지지적인 또래 집단 속에서 피드백 주고받기를 통해 자신의 어려움을 다른 관점에서도 바라보는 경험을 하였다. 이와 같은 결과를 통해 비대면 집단미술치료가 대학생의 학업스트레스와 우울 감소에 긍정적인 영향을 주었음을 확인하였다. 자신만의 안전한 공간에서 이루어진 비대면 집단미술치료는 코로나19로 인한 사회적 거리두기의 상황에서도 대학생들에게 소통의 장을 제공하였고 긍정적인 정서적 경험에 도움을 주었다. 또한 비대면 집단미술치료의 새로운 가능성을 모색하고 포스트 코로나 시대의 미술심리치료가 나아가야 할 방향과 프로그램의 개발에 기초자료를 제공하는데 본 연구의 의의가 있다.
This study was conducted to investigate effects of non-contact group art therapy on academic stress and depression of university students. University students were recruited through social media and the nationwide university community. The students who showed the consent to the study participated in...
This study was conducted to investigate effects of non-contact group art therapy on academic stress and depression of university students. University students were recruited through social media and the nationwide university community. The students who showed the consent to the study participated in it. Participants were randomly allocated into either experimental or control group. The experimental group received the non-contact group therapy for 90 minutes once a week from 23rd, December, 2020 to 24th, February, 2021. The art therapy program consisted of 12 sessions and the online chatting program ZOOM was used as a tool to deliver it. Academic stress scale and depression scale were used as research tools in the study. Collected data were statistically processed using SPSS 21.0. Also, the Mann-Whitney U test was conducted to test homogeneity between groups and the Wilcoxon signed-rank test was conducted to test the effects of the program. This study showed three important findings. Firstly, non-contact group art therapy showed statistically significant changes in the academic stress of university students. That is, the overall academic stress of the students in the experimental group was reduced. Their social stress and living environment stress were also reduced after the program. Moreover, pre and post analysis results of the DAPR(People in the Rain) showed a significant decrease in overall stress score and improvement in coping resource score and coping ability score. Secondly, non-contact group art therapy did not show statistically significant changes in their depression level of university students. However, the result of comparing the pre and post test results of the depression scale showed the statistically significant change in depressive emotions(Z=-2,203,p<.05), positive emotions(Z=-2.232,p<.05), physical behavior slowing(Z=-2.023, p<.05) factors. There were no statistically significant changes in interpersonal factor. Lastly, qualitative analysis showed positive qualitative changes in academic stress and depression of the experimental group during the non-contact group art therapy process. When one’s own academic stress and depression factors were first explored through the group art work, negative emotions were recognized and expressed. It was also confirmed that they wanted to try and find new ways to cope with academic stress and feelings of depression, and view their difficulties from a different perspective by giving and receiving feedback in a supportive peer group with similar concerns. The results of this study confirmed that non-contact group art therapy had a positive effect on the reduction of academic stress and depression of university students. Non-contact group art therapy conducted in a safe space of their own place not only provided the university students with opportunities for the communication even in the situation of social distancing due to COVID-19 but also helped them to have positive emotional experience. That is, this study contributed to the exploration of new possibilities of non-contact group art therapy by providing basic data for the development of programs and directions for art therapy in the post-corona era.
This study was conducted to investigate effects of non-contact group art therapy on academic stress and depression of university students. University students were recruited through social media and the nationwide university community. The students who showed the consent to the study participated in it. Participants were randomly allocated into either experimental or control group. The experimental group received the non-contact group therapy for 90 minutes once a week from 23rd, December, 2020 to 24th, February, 2021. The art therapy program consisted of 12 sessions and the online chatting program ZOOM was used as a tool to deliver it. Academic stress scale and depression scale were used as research tools in the study. Collected data were statistically processed using SPSS 21.0. Also, the Mann-Whitney U test was conducted to test homogeneity between groups and the Wilcoxon signed-rank test was conducted to test the effects of the program. This study showed three important findings. Firstly, non-contact group art therapy showed statistically significant changes in the academic stress of university students. That is, the overall academic stress of the students in the experimental group was reduced. Their social stress and living environment stress were also reduced after the program. Moreover, pre and post analysis results of the DAPR(People in the Rain) showed a significant decrease in overall stress score and improvement in coping resource score and coping ability score. Secondly, non-contact group art therapy did not show statistically significant changes in their depression level of university students. However, the result of comparing the pre and post test results of the depression scale showed the statistically significant change in depressive emotions(Z=-2,203,p<.05), positive emotions(Z=-2.232,p<.05), physical behavior slowing(Z=-2.023, p<.05) factors. There were no statistically significant changes in interpersonal factor. Lastly, qualitative analysis showed positive qualitative changes in academic stress and depression of the experimental group during the non-contact group art therapy process. When one’s own academic stress and depression factors were first explored through the group art work, negative emotions were recognized and expressed. It was also confirmed that they wanted to try and find new ways to cope with academic stress and feelings of depression, and view their difficulties from a different perspective by giving and receiving feedback in a supportive peer group with similar concerns. The results of this study confirmed that non-contact group art therapy had a positive effect on the reduction of academic stress and depression of university students. Non-contact group art therapy conducted in a safe space of their own place not only provided the university students with opportunities for the communication even in the situation of social distancing due to COVID-19 but also helped them to have positive emotional experience. That is, this study contributed to the exploration of new possibilities of non-contact group art therapy by providing basic data for the development of programs and directions for art therapy in the post-corona era.
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