청소년기에는 자아 정체성의 혼란을 겪게 되며 또래집단과 가족 간의 관계가 중요한 영향을 미치는데 올바른 정서함양과 다양한 경험과 충분한 수면이 필요하다. 우리나라는 학업을 중시하는 입시 위주 교육정책으로 인해 또래 간의 경쟁 구도를 만들었다. 코로나 19로 인한 사회적 거리 두기로 또래 간의 유대감 상실과 가족들과도 대화의 단절이라는 어려움이 발생하여 타인의 시선과 자신이 어떤 사람인지에 대해 혼란을 경험하며 올바른 자기효능감 형성과 자기표현 능력을 함양할 기회가 줄어드는 상황이다. 다른 사람에게 원하는 것을 표현하고 싶을 때 어려움이 있고 자기효능감이 부족하여 방황이 길어지고 자신의 역할과 정체감의 혼란으로 불안, 짜증, 우울, 분노를 호소하며 무력감, 소외감, 허무감을 가져 무가치하다고 느껴 바른 성장에 어려움을 가질 수 있어 적절한 관리와 개입이 필요하다. 본 연구는 청소년기에 자기효능감과 자기표현 능력을 향상할 수 있는 인간중심 미술치료 프로그램이 미치는 영향과 효과성에 대해 알아보고자 하는 연구 목적이 있다. 본 연구는 S시에 거주하는 중학교 2학년 여학생을 연구대상으로 하여 인간중심 미술치료 프로그램을 2021년 7월부터 2021년 10월까지 주 1회, 회기당 60분씩, 총 12회기 프로그램을 진행하였으며, 사전·사후 검사로 자기효능감 검사와 자기표현 검사를 진행하고, 그림검사로 사과를 따는 사람(PPAT), 집-나무-사람(HTP)검사를 진행하여 연구의 검증을 하였다. 본 ...
청소년기에는 자아 정체성의 혼란을 겪게 되며 또래집단과 가족 간의 관계가 중요한 영향을 미치는데 올바른 정서함양과 다양한 경험과 충분한 수면이 필요하다. 우리나라는 학업을 중시하는 입시 위주 교육정책으로 인해 또래 간의 경쟁 구도를 만들었다. 코로나 19로 인한 사회적 거리 두기로 또래 간의 유대감 상실과 가족들과도 대화의 단절이라는 어려움이 발생하여 타인의 시선과 자신이 어떤 사람인지에 대해 혼란을 경험하며 올바른 자기효능감 형성과 자기표현 능력을 함양할 기회가 줄어드는 상황이다. 다른 사람에게 원하는 것을 표현하고 싶을 때 어려움이 있고 자기효능감이 부족하여 방황이 길어지고 자신의 역할과 정체감의 혼란으로 불안, 짜증, 우울, 분노를 호소하며 무력감, 소외감, 허무감을 가져 무가치하다고 느껴 바른 성장에 어려움을 가질 수 있어 적절한 관리와 개입이 필요하다. 본 연구는 청소년기에 자기효능감과 자기표현 능력을 향상할 수 있는 인간중심 미술치료 프로그램이 미치는 영향과 효과성에 대해 알아보고자 하는 연구 목적이 있다. 본 연구는 S시에 거주하는 중학교 2학년 여학생을 연구대상으로 하여 인간중심 미술치료 프로그램을 2021년 7월부터 2021년 10월까지 주 1회, 회기당 60분씩, 총 12회기 프로그램을 진행하였으며, 사전·사후 검사로 자기효능감 검사와 자기표현 검사를 진행하고, 그림검사로 사과를 따는 사람(PPAT), 집-나무-사람(HTP)검사를 진행하여 연구의 검증을 하였다. 본 사례연구를 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상 청소년의 자기효능감 향상에 인간중심 미술치료 프로그램이 긍정적인 의미가 있었다. 자기효능감의 하위요인으로 자기조절 효능감, 자신감, 과제 난이도 요인에 유의미한 향상을 가져와 연구대상자인 청소년의 긍정적인 양상이 보여졌다. 둘째, 자기표현 검사의 사전ᆞ·사후 수치를 분석한 결과 사례연구 대상 청소년의 자기표현 분석결과 청소년의 자기표현 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 사례 연구결과로 보아 인간중심 미술치료 프로그램이 청소년의 자기효능감과 자기표현 능력 향상에 긍정적인 의미를 가지는 것을 볼 수 있었다. 인간중심 미술치료 프로그램이 연구대상 청소년의 잠재력을 일깨워 자기효능감을 향상시켜 원만한 사회활동에 도움을 주는 역할을 하며 자기표현에 대한 두려움을 극복하는 데도 도움을 주었음을 확인할 수 있었다. 본 사례를 통하여 인간중심 미술치료가 청소년의 자기효능감 및 자기표현 능력 향상의 영향에 대한 효과성이 있다는 것을 관찰하였으므로 앞으로 대상 범위를 확대하여 체계적이고 구체적인 인간중심 미술치료 프로그램의 연구가 전문성 있게 이루어져 치료현장에서 활용되었으면 한다.
주요 용어 : 청소년, 자기효능감, 자기표현, 인간중심 미술치료
청소년기에는 자아 정체성의 혼란을 겪게 되며 또래집단과 가족 간의 관계가 중요한 영향을 미치는데 올바른 정서함양과 다양한 경험과 충분한 수면이 필요하다. 우리나라는 학업을 중시하는 입시 위주 교육정책으로 인해 또래 간의 경쟁 구도를 만들었다. 코로나 19로 인한 사회적 거리 두기로 또래 간의 유대감 상실과 가족들과도 대화의 단절이라는 어려움이 발생하여 타인의 시선과 자신이 어떤 사람인지에 대해 혼란을 경험하며 올바른 자기효능감 형성과 자기표현 능력을 함양할 기회가 줄어드는 상황이다. 다른 사람에게 원하는 것을 표현하고 싶을 때 어려움이 있고 자기효능감이 부족하여 방황이 길어지고 자신의 역할과 정체감의 혼란으로 불안, 짜증, 우울, 분노를 호소하며 무력감, 소외감, 허무감을 가져 무가치하다고 느껴 바른 성장에 어려움을 가질 수 있어 적절한 관리와 개입이 필요하다. 본 연구는 청소년기에 자기효능감과 자기표현 능력을 향상할 수 있는 인간중심 미술치료 프로그램이 미치는 영향과 효과성에 대해 알아보고자 하는 연구 목적이 있다. 본 연구는 S시에 거주하는 중학교 2학년 여학생을 연구대상으로 하여 인간중심 미술치료 프로그램을 2021년 7월부터 2021년 10월까지 주 1회, 회기당 60분씩, 총 12회기 프로그램을 진행하였으며, 사전·사후 검사로 자기효능감 검사와 자기표현 검사를 진행하고, 그림검사로 사과를 따는 사람(PPAT), 집-나무-사람(HTP)검사를 진행하여 연구의 검증을 하였다. 본 사례연구를 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상 청소년의 자기효능감 향상에 인간중심 미술치료 프로그램이 긍정적인 의미가 있었다. 자기효능감의 하위요인으로 자기조절 효능감, 자신감, 과제 난이도 요인에 유의미한 향상을 가져와 연구대상자인 청소년의 긍정적인 양상이 보여졌다. 둘째, 자기표현 검사의 사전ᆞ·사후 수치를 분석한 결과 사례연구 대상 청소년의 자기표현 분석결과 청소년의 자기표현 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 사례 연구결과로 보아 인간중심 미술치료 프로그램이 청소년의 자기효능감과 자기표현 능력 향상에 긍정적인 의미를 가지는 것을 볼 수 있었다. 인간중심 미술치료 프로그램이 연구대상 청소년의 잠재력을 일깨워 자기효능감을 향상시켜 원만한 사회활동에 도움을 주는 역할을 하며 자기표현에 대한 두려움을 극복하는 데도 도움을 주었음을 확인할 수 있었다. 본 사례를 통하여 인간중심 미술치료가 청소년의 자기효능감 및 자기표현 능력 향상의 영향에 대한 효과성이 있다는 것을 관찰하였으므로 앞으로 대상 범위를 확대하여 체계적이고 구체적인 인간중심 미술치료 프로그램의 연구가 전문성 있게 이루어져 치료현장에서 활용되었으면 한다.
In adolescence, self-identity is confused, and the relationship between peer groups and family members has an important influence, requiring proper emotional cultivation, various experiences, and sufficient sleep. Korea has created a competitive structure between peers due to its entrance exam-orien...
In adolescence, self-identity is confused, and the relationship between peer groups and family members has an important influence, requiring proper emotional cultivation, various experiences, and sufficient sleep. Korea has created a competitive structure between peers due to its entrance exam-oriented education policy that values studies. Due to COVID-19, social distancing leads to loss of bonds between peers and disconnection of conversations with family members, reducing opportunities to develop proper self-efficacy and self-expression skills by experiencing confusion over others' eyes and who they are. When you want to express what you want from others, you need proper management and intervention as you lack self-efficacy, and complain of anxiety, irritation, depression, anger, helplessness, alienation, and vainness due to confusion of your role and identity. The purpose of this study is to investigate the effects and effectiveness of human-centered art therapy programs that can improve self-efficacy and self-expression ability in adolescence. This study conducted a human-centered art therapy program once a week and 60 minutes per session from July 2021 to October 2021, conducted a total of 12 self-efficacy and self-expression tests, and conducted a PPAT and home-wood-human (HTP) test. The results of this case study are as follows. First, the human-centered art therapy program had a positive meaning in improving the self-efficacy of adolescents under study. As a sub-factor of self-efficacy, confidence, self-regulation efficacy, and task difficulty factors were significantly improved, and positive changes in adolescents as subjects could be observed. Second, as a result of analyzing the pre- and post-mortem figures of the self-expression test, the self-expression analysis of adolescents subject to the case study increased by 13 points from 74 points to 87 points after the human-centered art therapy program had a positive effect on the self-expression ability of adolescents. From the results of this case study, it was found that the human-centered art therapy program has a positive meaning in improving adolescents' self-efficacy and self-expression ability. It was confirmed that the human-centered art therapy program played a role in helping smooth social activities by awakening the potential of adolescents under study and helping them overcome their fear of self-expression. Through this case, we observed that human-centered art therapy is effective in improving adolescents' self-efficacy and self-expression ability, so we hope to expand the scope of the target in the future and use it in the treatment field.
Key Word : teenager, Self-efficacy, Self-expression, human-centered art therapy
In adolescence, self-identity is confused, and the relationship between peer groups and family members has an important influence, requiring proper emotional cultivation, various experiences, and sufficient sleep. Korea has created a competitive structure between peers due to its entrance exam-oriented education policy that values studies. Due to COVID-19, social distancing leads to loss of bonds between peers and disconnection of conversations with family members, reducing opportunities to develop proper self-efficacy and self-expression skills by experiencing confusion over others' eyes and who they are. When you want to express what you want from others, you need proper management and intervention as you lack self-efficacy, and complain of anxiety, irritation, depression, anger, helplessness, alienation, and vainness due to confusion of your role and identity. The purpose of this study is to investigate the effects and effectiveness of human-centered art therapy programs that can improve self-efficacy and self-expression ability in adolescence. This study conducted a human-centered art therapy program once a week and 60 minutes per session from July 2021 to October 2021, conducted a total of 12 self-efficacy and self-expression tests, and conducted a PPAT and home-wood-human (HTP) test. The results of this case study are as follows. First, the human-centered art therapy program had a positive meaning in improving the self-efficacy of adolescents under study. As a sub-factor of self-efficacy, confidence, self-regulation efficacy, and task difficulty factors were significantly improved, and positive changes in adolescents as subjects could be observed. Second, as a result of analyzing the pre- and post-mortem figures of the self-expression test, the self-expression analysis of adolescents subject to the case study increased by 13 points from 74 points to 87 points after the human-centered art therapy program had a positive effect on the self-expression ability of adolescents. From the results of this case study, it was found that the human-centered art therapy program has a positive meaning in improving adolescents' self-efficacy and self-expression ability. It was confirmed that the human-centered art therapy program played a role in helping smooth social activities by awakening the potential of adolescents under study and helping them overcome their fear of self-expression. Through this case, we observed that human-centered art therapy is effective in improving adolescents' self-efficacy and self-expression ability, so we hope to expand the scope of the target in the future and use it in the treatment field.
Key Word : teenager, Self-efficacy, Self-expression, human-centered art therapy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.