이 연구는 전자 공공 서비스에 대한 시민들의 만족도에 영향을 미치는 요소들을 파악하는 것을 목표로 한다. 이 연구는 꽝닌성 하롱시 사례를 살펴본다. 이 연구의 중요성은 전자 정부 구현 측면에서 꽝닌성이 가장 효과적이라는 사실에서 비롯된다; 꽝닌성이 직면하는 장애물과 그들이 학습한 교훈은 이와 유사한 사회적, 경제적, 정치적 배경을 가진 다른 베트남 지역으로 이전될 수 있다. 이 연구는 전자정부 이론, 공공 행정 이론, Parasuraman의 SERVQUAL 모델 접근법을 사용한다. 이 연구는 주요 방법론적 접근법으로 혼합 방식 (mixed methods)을 사용한다. 지방정부 지도자와의 심층 반구조화 인터뷰 (in-depth semi-structured interviews), 전자정부 서비스에 대한 시민 만족도 설문조사를 통해 데이터를 수집할 것이다. 이 데이터는 전자 공공 서비스 경험이 있는 하롱 시민 150명을 대상으로 유의적 무작위 샘플링 (purposive random ...
이 연구는 전자 공공 서비스에 대한 시민들의 만족도에 영향을 미치는 요소들을 파악하는 것을 목표로 한다. 이 연구는 꽝닌성 하롱시 사례를 살펴본다. 이 연구의 중요성은 전자 정부 구현 측면에서 꽝닌성이 가장 효과적이라는 사실에서 비롯된다; 꽝닌성이 직면하는 장애물과 그들이 학습한 교훈은 이와 유사한 사회적, 경제적, 정치적 배경을 가진 다른 베트남 지역으로 이전될 수 있다. 이 연구는 전자정부 이론, 공공 행정 이론, Parasuraman의 SERVQUAL 모델 접근법을 사용한다. 이 연구는 주요 방법론적 접근법으로 혼합 방식 (mixed methods)을 사용한다. 지방정부 지도자와의 심층 반구조화 인터뷰 (in-depth semi-structured interviews), 전자정부 서비스에 대한 시민 만족도 설문조사를 통해 데이터를 수집할 것이다. 이 데이터는 전자 공공 서비스 경험이 있는 하롱 시민 150명을 대상으로 유의적 무작위 샘플링 (purposive random sampling)에 의한 설문지를 활용해 수집한다. 하롱 시민의 인구 표본에 대한 조사를 실시한 후, 다중 선형 회귀 분석을 수행할 것이다. 대응성, 확신성, 공감성 (responsiveness, assurance, and empathy) 등 3가지 요소는 꽝닌성 하롱시의 고객 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 반면. 하롱시 사례의 조사 결과, 분석 및 논의를 바탕으로, 이 연구는 전반적으로 베트남, 특히 하롱시와 꽝닌성에 대한 많은 권고사항과 함께 향후 연구에 대한 몇 가지 시사점으로 마무리된다.
이 연구는 전자 공공 서비스에 대한 시민들의 만족도에 영향을 미치는 요소들을 파악하는 것을 목표로 한다. 이 연구는 꽝닌성 하롱시 사례를 살펴본다. 이 연구의 중요성은 전자 정부 구현 측면에서 꽝닌성이 가장 효과적이라는 사실에서 비롯된다; 꽝닌성이 직면하는 장애물과 그들이 학습한 교훈은 이와 유사한 사회적, 경제적, 정치적 배경을 가진 다른 베트남 지역으로 이전될 수 있다. 이 연구는 전자정부 이론, 공공 행정 이론, Parasuraman의 SERVQUAL 모델 접근법을 사용한다. 이 연구는 주요 방법론적 접근법으로 혼합 방식 (mixed methods)을 사용한다. 지방정부 지도자와의 심층 반구조화 인터뷰 (in-depth semi-structured interviews), 전자정부 서비스에 대한 시민 만족도 설문조사를 통해 데이터를 수집할 것이다. 이 데이터는 전자 공공 서비스 경험이 있는 하롱 시민 150명을 대상으로 유의적 무작위 샘플링 (purposive random sampling)에 의한 설문지를 활용해 수집한다. 하롱 시민의 인구 표본에 대한 조사를 실시한 후, 다중 선형 회귀 분석을 수행할 것이다. 대응성, 확신성, 공감성 (responsiveness, assurance, and empathy) 등 3가지 요소는 꽝닌성 하롱시의 고객 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 반면. 하롱시 사례의 조사 결과, 분석 및 논의를 바탕으로, 이 연구는 전반적으로 베트남, 특히 하롱시와 꽝닌성에 대한 많은 권고사항과 함께 향후 연구에 대한 몇 가지 시사점으로 마무리된다.
The study aims to find out the factors influencing citizen’s satisfaction with e-public service. It takes a look at the case in Ha Long city, Quang Ninh province. The significance of this research arises from the fact that Quang Ninh province is the most effective in terms of e-government implementa...
The study aims to find out the factors influencing citizen’s satisfaction with e-public service. It takes a look at the case in Ha Long city, Quang Ninh province. The significance of this research arises from the fact that Quang Ninh province is the most effective in terms of e-government implementation; the obstacles they confront and the lessons they learn can be transferred to other regions in Vietnam with similar socio-economic, political backgrounds. The study uses e-government theories, public administration theories and Parasuraman’s SERVQUAL model approach. The study uses mixed methods as the main methodological approach. Data will be gathered through semi-structured in-depth interviews with local government officials and citizen satisfaction’s questionnaire survey with e-government services. This data is conducted using a questionnaire by purposive random sampling with 150 Ha Long’s citizens who had an experience with e-public services. After conducting a survey on a population sample of Ha Long’s citizens, a multiple linear regression will be performed. Three components including responsiveness, assurance, and empathy, have a positive impact on customer satisfaction in Ha Long city, Quang Ninh province. Based on the findings, analysis, and discussion of the Ha Long case, the research concludes with many recommendations for Vietnam in general, for Ha Long city and Quang Ninh province in particular, as well as some implications for future research. Key words: e-public service, citizen’s satisfaction, e-government, e-satisfaction, service quality
The study aims to find out the factors influencing citizen’s satisfaction with e-public service. It takes a look at the case in Ha Long city, Quang Ninh province. The significance of this research arises from the fact that Quang Ninh province is the most effective in terms of e-government implementation; the obstacles they confront and the lessons they learn can be transferred to other regions in Vietnam with similar socio-economic, political backgrounds. The study uses e-government theories, public administration theories and Parasuraman’s SERVQUAL model approach. The study uses mixed methods as the main methodological approach. Data will be gathered through semi-structured in-depth interviews with local government officials and citizen satisfaction’s questionnaire survey with e-government services. This data is conducted using a questionnaire by purposive random sampling with 150 Ha Long’s citizens who had an experience with e-public services. After conducting a survey on a population sample of Ha Long’s citizens, a multiple linear regression will be performed. Three components including responsiveness, assurance, and empathy, have a positive impact on customer satisfaction in Ha Long city, Quang Ninh province. Based on the findings, analysis, and discussion of the Ha Long case, the research concludes with many recommendations for Vietnam in general, for Ha Long city and Quang Ninh province in particular, as well as some implications for future research. Key words: e-public service, citizen’s satisfaction, e-government, e-satisfaction, service quality
Keyword
#e-public service citizen’s satisfaction e-government e-satisfaction servicezquality
학위논문 정보
저자
Nguyen, Thuy Chi
학위수여기관
Graduate School, Yonsei University
학위구분
국내석사
학과
Department of Pbulic Administration
지도교수
Lee Jung Wook
발행연도
2022
총페이지
v, 110 p.
키워드
e-public service citizen’s satisfaction e-government e-satisfaction servicezquality
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