고대사회에서 天神信仰과 샤머니즘은 고대인의 정신세계를 지배하는 사유방식이자, 지배계층이 자신들의 지배행위를 정당화하기 위한 지배 이데올로기였다. 그래서 신라 초기의 왕들은 건국신화와 시조묘 · 신궁제사를 통해 자신들의 건국의 정당성을 확보하고, 지배를 합리화했다. 그런데 소지마립간 · 지증왕대부터 중앙집권적 지배체제가 갖추어지기 시작하면서 신라 왕실은 천강관념을 바탕에 둔 6부 세력을 억누를 수 있는 새로운 지배이데올로기가 필요했다. 불교에서 ...
고대사회에서 天神信仰과 샤머니즘은 고대인의 정신세계를 지배하는 사유방식이자, 지배계층이 자신들의 지배행위를 정당화하기 위한 지배 이데올로기였다. 그래서 신라 초기의 왕들은 건국신화와 시조묘 · 신궁제사를 통해 자신들의 건국의 정당성을 확보하고, 지배를 합리화했다. 그런데 소지마립간 · 지증왕대부터 중앙집권적 지배체제가 갖추어지기 시작하면서 신라 왕실은 천강관념을 바탕에 둔 6부 세력을 억누를 수 있는 새로운 지배이데올로기가 필요했다. 불교에서 天神은 業의 실상을 깨닫지 못하여 윤회의 굴레에 갇힌 존재에 불과했기 때문에 신라 왕실은 불교를 적극적으로 수용 · 공인했다. 신라 왕실은 사찰을 건립하고, 불교 의례를 개최하며, 僧官制를 정비하는 등의 불교 진흥책을 펼쳤다. 그리고 轉輪聖王說, 眞種說, 王卽佛 사상 등을 통해 왕실의 혈통을 신성화하여 聖骨관념을 성립했다. 또한, 圓光 · 慈藏 등과 같은 진골 출신 유학승들의 학식과 명성을 이용하여 국가불교를 확립했다. 신라사회에 불교의 業說과 윤회사상이 들어오면서 신라인의 사후세계관과 장례문화도 크게 변화했다. 현세의 善業 혹은 惡業에 따라 사후의 삶이 변화한다는 업보윤회관이 자리 잡게 되면서 선행을 쌓기 위해 布施를 하는 신라인들이 늘어났고, 장례도 薄葬으로 간소화되었다. 이러한 사후세계관의 변화와 국가불교의 확립은 신라인들이 삼국통일을 위한 전쟁에 적극적으로 참여하도록 독려했다. 국가와 불교를 지키기 위해 전쟁에서 싸우다 죽는 것은 선행이므로 사후에 좋은 果報를 받게 될 것이라는 인식이 생긴 것이다.
고대사회에서 天神信仰과 샤머니즘은 고대인의 정신세계를 지배하는 사유방식이자, 지배계층이 자신들의 지배행위를 정당화하기 위한 지배 이데올로기였다. 그래서 신라 초기의 왕들은 건국신화와 시조묘 · 신궁제사를 통해 자신들의 건국의 정당성을 확보하고, 지배를 합리화했다. 그런데 소지마립간 · 지증왕대부터 중앙집권적 지배체제가 갖추어지기 시작하면서 신라 왕실은 천강관념을 바탕에 둔 6부 세력을 억누를 수 있는 새로운 지배이데올로기가 필요했다. 불교에서 天神은 業의 실상을 깨닫지 못하여 윤회의 굴레에 갇힌 존재에 불과했기 때문에 신라 왕실은 불교를 적극적으로 수용 · 공인했다. 신라 왕실은 사찰을 건립하고, 불교 의례를 개최하며, 僧官制를 정비하는 등의 불교 진흥책을 펼쳤다. 그리고 轉輪聖王說, 眞種說, 王卽佛 사상 등을 통해 왕실의 혈통을 신성화하여 聖骨관념을 성립했다. 또한, 圓光 · 慈藏 등과 같은 진골 출신 유학승들의 학식과 명성을 이용하여 국가불교를 확립했다. 신라사회에 불교의 業說과 윤회사상이 들어오면서 신라인의 사후세계관과 장례문화도 크게 변화했다. 현세의 善業 혹은 惡業에 따라 사후의 삶이 변화한다는 업보윤회관이 자리 잡게 되면서 선행을 쌓기 위해 布施를 하는 신라인들이 늘어났고, 장례도 薄葬으로 간소화되었다. 이러한 사후세계관의 변화와 국가불교의 확립은 신라인들이 삼국통일을 위한 전쟁에 적극적으로 참여하도록 독려했다. 국가와 불교를 지키기 위해 전쟁에서 싸우다 죽는 것은 선행이므로 사후에 좋은 果報를 받게 될 것이라는 인식이 생긴 것이다.
In the ancient society, The belief in the sky god and shamanism were ways of thinking that dominated the spiritual world of the ancients, and the ruling ideology for the ruling class to justify their domination. So, the kings of the early Silla period secured the legitimacy of their founding and rat...
In the ancient society, The belief in the sky god and shamanism were ways of thinking that dominated the spiritual world of the ancients, and the ruling ideology for the ruling class to justify their domination. So, the kings of the early Silla period secured the legitimacy of their founding and rationalized their domination through the founding myth of Silla, and Sijomyo(始祖廟) · Singung(神宮) rites. However, as the centralized governance system began to be established from the era of Sojimaripgan and King Jijeung, the Silla royal family needed a new ruling ideology that could suppress the power of six bu(部) who believed they descended from sky. In Buddhism, the god of sky did not realize the reality of karma and was merely a being trapped in the cycle of reincarnation, so the Silla royal family actively accepted and recognized Buddhism. The Silla royal family implemented policies to promote Buddhism by establishing temples, holding Buddhist rituals, and reorganizing the Seungkwan system(僧官制). And They established the notion of Seonggol(聖骨) in the process of sanctifying the royal family through theories such as Cakravartin(轉輪聖王), Real Lineage(眞種), the king is Buddha(王卽佛). In addition, They established national Buddhism by using the knowledge and reputation of Budhist Priests from Jingol(眞骨), such as Wonkwang(圓光) and Jajang(慈藏). With the introduction of Buddhist theory of karma and reincarnation into Silla society, the view of the afterlife and funeral culture of the Silla people also changed significantly. With the establishment of the karma reincarnation center, where the life after death changes according to the current good deeds or evil deeds, the number of Silla people who do Dana(布施) to build good deeds increased, and the burial ritual were simplified into the funeral of few Object(薄葬). These changes in the view of the afterlife and the establishment of national Buddhism encouraged Silla people to actively participate in the war for the unification of the Three Kingdoms. There was a perception that Silla people would receive good karma after death because it was a good deed to die while fighting in war to protect the nation and Buddhism.
In the ancient society, The belief in the sky god and shamanism were ways of thinking that dominated the spiritual world of the ancients, and the ruling ideology for the ruling class to justify their domination. So, the kings of the early Silla period secured the legitimacy of their founding and rationalized their domination through the founding myth of Silla, and Sijomyo(始祖廟) · Singung(神宮) rites. However, as the centralized governance system began to be established from the era of Sojimaripgan and King Jijeung, the Silla royal family needed a new ruling ideology that could suppress the power of six bu(部) who believed they descended from sky. In Buddhism, the god of sky did not realize the reality of karma and was merely a being trapped in the cycle of reincarnation, so the Silla royal family actively accepted and recognized Buddhism. The Silla royal family implemented policies to promote Buddhism by establishing temples, holding Buddhist rituals, and reorganizing the Seungkwan system(僧官制). And They established the notion of Seonggol(聖骨) in the process of sanctifying the royal family through theories such as Cakravartin(轉輪聖王), Real Lineage(眞種), the king is Buddha(王卽佛). In addition, They established national Buddhism by using the knowledge and reputation of Budhist Priests from Jingol(眞骨), such as Wonkwang(圓光) and Jajang(慈藏). With the introduction of Buddhist theory of karma and reincarnation into Silla society, the view of the afterlife and funeral culture of the Silla people also changed significantly. With the establishment of the karma reincarnation center, where the life after death changes according to the current good deeds or evil deeds, the number of Silla people who do Dana(布施) to build good deeds increased, and the burial ritual were simplified into the funeral of few Object(薄葬). These changes in the view of the afterlife and the establishment of national Buddhism encouraged Silla people to actively participate in the war for the unification of the Three Kingdoms. There was a perception that Silla people would receive good karma after death because it was a good deed to die while fighting in war to protect the nation and Buddhism.
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