힙합 음악은 국내 여러 매스 미디어(Mass Media)에서 다양한 콘텐츠를 다루기 시작하면서 짧은 시간에 괄목할만한 성장을 보여왔다. 또한 한국콘텐츠진흥원에 따르면 힙합 음악과 그 하위 요소인 랩에 대한 10대들의 선호도가 해마다 증가하고 있다. 학생이 선호하는 음악을 사용하는 것만으로도 음악 수업 내에서 학생의 수업 동기를 유발할 수 있다. 힙합 음악으로 학급가를 만들기 위해서는 통일된 박자와 멜로디가 필요하나 이를 위해서는 일정 수준의 작곡 능력이 요구되고 많은 시간을 투자해야 하는 어려움이 있다. 이러한 문제는 작곡할 필요가 없고 기존 음악에 가사만 변경하는 개사 활동을 통해 해결할 수 있다. 또한 개인의 노래가 아닌 학급을 대표하는 노래를 만들기 위해서는 다수의 의견이 필요하며 종합하고 합의할 수 있어야 한다. 하지만 각자의 생각을 포스트잇에 적고 칠판에 붙여 의견을 공유하던 기존의 방식은 가시성에 대한 문제가 있었다. 이와 같은 문제의 해결책으로는 기존 방식을 가상공간으로 옮겨 각자의 화면에서 모든 의견을 검토하고 합의할 수 있는 애플리케이션인 패들렛이 있다. 이에 본 연구에서는 의견을 종합함에 장점이 있고 교육 현장에서의 활용도가 높은 패들렛을 활용하여 힙합 음악과 개사 활동을 통한 학급가 만들기 활동으로 음악성, 창의성, 협동심을 기를 수 있는 중학교 창작 수업 지도방안을 제시하였다. 이론적 배경에서는 먼저 힙합의 개관과 힙합 음악 그리고 힙합 음악의 요소 중 랩의 특징을 살펴보고 개사 활동의 의미와 유형에 대해 알아보았다. 다음으로 수업에 사용할 교수 매체인 패들렛 애플리케이션에 대해 다루었다. 수업은 총 3차시로 이루어져 있으며 1차시에서는 힙합 음악 및 랩의 정의와 구성 학습을 통해 8마디 랩 가사 만들기 시간을 가지도록 구성하였다. 2차시에서는 개사의 의미와 유형을 알고 제재곡을 통해 개사곡 만들기 시간을 가지도록 지도안을 구성하였다. 3차시에서는 패들렛 애플리케이션을 활용하여 상호 간의 소통을 통한 학급가 만들기 활동을 진행하는 시간을 가지도록 구성하였다. 본 연구는 학생들이 관심을 가지는 장르인 힙합 음악을 사용하고 청소년에게 익숙한 ...
힙합 음악은 국내 여러 매스 미디어(Mass Media)에서 다양한 콘텐츠를 다루기 시작하면서 짧은 시간에 괄목할만한 성장을 보여왔다. 또한 한국콘텐츠진흥원에 따르면 힙합 음악과 그 하위 요소인 랩에 대한 10대들의 선호도가 해마다 증가하고 있다. 학생이 선호하는 음악을 사용하는 것만으로도 음악 수업 내에서 학생의 수업 동기를 유발할 수 있다. 힙합 음악으로 학급가를 만들기 위해서는 통일된 박자와 멜로디가 필요하나 이를 위해서는 일정 수준의 작곡 능력이 요구되고 많은 시간을 투자해야 하는 어려움이 있다. 이러한 문제는 작곡할 필요가 없고 기존 음악에 가사만 변경하는 개사 활동을 통해 해결할 수 있다. 또한 개인의 노래가 아닌 학급을 대표하는 노래를 만들기 위해서는 다수의 의견이 필요하며 종합하고 합의할 수 있어야 한다. 하지만 각자의 생각을 포스트잇에 적고 칠판에 붙여 의견을 공유하던 기존의 방식은 가시성에 대한 문제가 있었다. 이와 같은 문제의 해결책으로는 기존 방식을 가상공간으로 옮겨 각자의 화면에서 모든 의견을 검토하고 합의할 수 있는 애플리케이션인 패들렛이 있다. 이에 본 연구에서는 의견을 종합함에 장점이 있고 교육 현장에서의 활용도가 높은 패들렛을 활용하여 힙합 음악과 개사 활동을 통한 학급가 만들기 활동으로 음악성, 창의성, 협동심을 기를 수 있는 중학교 창작 수업 지도방안을 제시하였다. 이론적 배경에서는 먼저 힙합의 개관과 힙합 음악 그리고 힙합 음악의 요소 중 랩의 특징을 살펴보고 개사 활동의 의미와 유형에 대해 알아보았다. 다음으로 수업에 사용할 교수 매체인 패들렛 애플리케이션에 대해 다루었다. 수업은 총 3차시로 이루어져 있으며 1차시에서는 힙합 음악 및 랩의 정의와 구성 학습을 통해 8마디 랩 가사 만들기 시간을 가지도록 구성하였다. 2차시에서는 개사의 의미와 유형을 알고 제재곡을 통해 개사곡 만들기 시간을 가지도록 지도안을 구성하였다. 3차시에서는 패들렛 애플리케이션을 활용하여 상호 간의 소통을 통한 학급가 만들기 활동을 진행하는 시간을 가지도록 구성하였다. 본 연구는 학생들이 관심을 가지는 장르인 힙합 음악을 사용하고 청소년에게 익숙한 소셜 네트워크 서비스의 기능이 포함된 애플리케이션의 활용을 통해 학생들의 자발적 흥미와 적극적인 참여와 소통을 유도하고자 하는 데에 목표를 두었다. 본 연구에서 제시한 수업지도안을 통해 학생들이 이전보다 수업을 친숙하고 흥미롭게 생각하며 창의력과 협동심을 더욱 기르게 되기를 기대한다.
힙합 음악은 국내 여러 매스 미디어(Mass Media)에서 다양한 콘텐츠를 다루기 시작하면서 짧은 시간에 괄목할만한 성장을 보여왔다. 또한 한국콘텐츠진흥원에 따르면 힙합 음악과 그 하위 요소인 랩에 대한 10대들의 선호도가 해마다 증가하고 있다. 학생이 선호하는 음악을 사용하는 것만으로도 음악 수업 내에서 학생의 수업 동기를 유발할 수 있다. 힙합 음악으로 학급가를 만들기 위해서는 통일된 박자와 멜로디가 필요하나 이를 위해서는 일정 수준의 작곡 능력이 요구되고 많은 시간을 투자해야 하는 어려움이 있다. 이러한 문제는 작곡할 필요가 없고 기존 음악에 가사만 변경하는 개사 활동을 통해 해결할 수 있다. 또한 개인의 노래가 아닌 학급을 대표하는 노래를 만들기 위해서는 다수의 의견이 필요하며 종합하고 합의할 수 있어야 한다. 하지만 각자의 생각을 포스트잇에 적고 칠판에 붙여 의견을 공유하던 기존의 방식은 가시성에 대한 문제가 있었다. 이와 같은 문제의 해결책으로는 기존 방식을 가상공간으로 옮겨 각자의 화면에서 모든 의견을 검토하고 합의할 수 있는 애플리케이션인 패들렛이 있다. 이에 본 연구에서는 의견을 종합함에 장점이 있고 교육 현장에서의 활용도가 높은 패들렛을 활용하여 힙합 음악과 개사 활동을 통한 학급가 만들기 활동으로 음악성, 창의성, 협동심을 기를 수 있는 중학교 창작 수업 지도방안을 제시하였다. 이론적 배경에서는 먼저 힙합의 개관과 힙합 음악 그리고 힙합 음악의 요소 중 랩의 특징을 살펴보고 개사 활동의 의미와 유형에 대해 알아보았다. 다음으로 수업에 사용할 교수 매체인 패들렛 애플리케이션에 대해 다루었다. 수업은 총 3차시로 이루어져 있으며 1차시에서는 힙합 음악 및 랩의 정의와 구성 학습을 통해 8마디 랩 가사 만들기 시간을 가지도록 구성하였다. 2차시에서는 개사의 의미와 유형을 알고 제재곡을 통해 개사곡 만들기 시간을 가지도록 지도안을 구성하였다. 3차시에서는 패들렛 애플리케이션을 활용하여 상호 간의 소통을 통한 학급가 만들기 활동을 진행하는 시간을 가지도록 구성하였다. 본 연구는 학생들이 관심을 가지는 장르인 힙합 음악을 사용하고 청소년에게 익숙한 소셜 네트워크 서비스의 기능이 포함된 애플리케이션의 활용을 통해 학생들의 자발적 흥미와 적극적인 참여와 소통을 유도하고자 하는 데에 목표를 두었다. 본 연구에서 제시한 수업지도안을 통해 학생들이 이전보다 수업을 친숙하고 흥미롭게 생각하며 창의력과 협동심을 더욱 기르게 되기를 기대한다.
Hip-hop music has shown remarkable growth in a short time as it has begun to deal with many contents in various mass media in Korea. In addition, according to the Korea Creative Content Agency, hip-hop music and its elements, rap, are increasingly favored by music genres in adolescence every yea...
Hip-hop music has shown remarkable growth in a short time as it has begun to deal with many contents in various mass media in Korea. In addition, according to the Korea Creative Content Agency, hip-hop music and its elements, rap, are increasingly favored by music genres in adolescence every year. The use of music preferred by the age group itself can induce students' motivation for class. In order to create a class with hip-hop music, a unified beat and melody are required, but such activities require a certain level of compositional ability and require a lot of time to invest. This problem can be solved through a Lyrics-Changed activity that does not require composition and only change lyrics to existing music. In addition, in order to make a song representing the class, not an individual song, a number of opinions are required and must be able to synthesize and agree. However, the existing method of sharing opinions by attaching post-its to the blackboard had a problem with visibility. A solution to this problem is Padlet, an application that can move the existing method to virtual space and review and agree on all opinions on each screen. Therefore, in this study, a middle school creative teaching plan was proposed to develop musicality, creativity, and cooperation through class-making activities through hip-hop music and lyrics activities using Padlet, which is advantageous in synthesizing opinions and highly utilized in the educational field. In the theoretical background, first, the opening of hip-hop, the characteristics of rap among the elements of hip-hop music, and hip-hop music, and the meaning and type of lyrics activities were examined. It also examined padlet applications as part of smart education. The class consists of a total of three lessons, and in the first lesson, it was organized to have time to make eight bars of rap lyrics through learning the definition and composition of hip-hop music and rap. In the second lesson, a teaching plan was organized to know the meaning and type of the lyrics and to have time to make the lyrics through the presented song. In the 3rd lesson, class song creation activities are conducted through mutual communication using padlet application. This study aimed to induce students' voluntary interest, active participation, and communication through the use of hip-hop music, a genre that students are interested in, and applications that include SNS functions familiar to teenagers. Through the teaching plan presented in this study, we hope that students will think of the class more familiar and interesting than before and develop creativity and cooperation.
Hip-hop music has shown remarkable growth in a short time as it has begun to deal with many contents in various mass media in Korea. In addition, according to the Korea Creative Content Agency, hip-hop music and its elements, rap, are increasingly favored by music genres in adolescence every year. The use of music preferred by the age group itself can induce students' motivation for class. In order to create a class with hip-hop music, a unified beat and melody are required, but such activities require a certain level of compositional ability and require a lot of time to invest. This problem can be solved through a Lyrics-Changed activity that does not require composition and only change lyrics to existing music. In addition, in order to make a song representing the class, not an individual song, a number of opinions are required and must be able to synthesize and agree. However, the existing method of sharing opinions by attaching post-its to the blackboard had a problem with visibility. A solution to this problem is Padlet, an application that can move the existing method to virtual space and review and agree on all opinions on each screen. Therefore, in this study, a middle school creative teaching plan was proposed to develop musicality, creativity, and cooperation through class-making activities through hip-hop music and lyrics activities using Padlet, which is advantageous in synthesizing opinions and highly utilized in the educational field. In the theoretical background, first, the opening of hip-hop, the characteristics of rap among the elements of hip-hop music, and hip-hop music, and the meaning and type of lyrics activities were examined. It also examined padlet applications as part of smart education. The class consists of a total of three lessons, and in the first lesson, it was organized to have time to make eight bars of rap lyrics through learning the definition and composition of hip-hop music and rap. In the second lesson, a teaching plan was organized to know the meaning and type of the lyrics and to have time to make the lyrics through the presented song. In the 3rd lesson, class song creation activities are conducted through mutual communication using padlet application. This study aimed to induce students' voluntary interest, active participation, and communication through the use of hip-hop music, a genre that students are interested in, and applications that include SNS functions familiar to teenagers. Through the teaching plan presented in this study, we hope that students will think of the class more familiar and interesting than before and develop creativity and cooperation.
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