인간의 가장 초보적인 정서로서 표현되는 아동의 노래인 동요가 현대사회에 또 다른 모습으로 변모되고 있다. 기존 동요의 리듬과 선율에, 가사를 바꾸어 부르는 초등학생들의 독특한 개사 활동이 이루어지고 있는 것이다. 이 현상은 한시적인 모습이 아닌 지난 시간들 동안 꾸준하고 활발히 전국적으로 진행되어져 오고 있다는 점이 매우 주목할 만하다. 본고에서는 초등학생들에 의해 개사되어진 노래를 총칭하여 ‘개사 노래’라고 일컫는다. 현장조사를 바탕으로 한 노래 사례를 중심으로, 설문지법을 병행하여, 초등학생들이 부르는 개사 노래의 유형과 특징, 그 기능에 대해 살펴보았다. 우선 차용되는 원곡(原曲)에 따른 개사 노래의 유형은 창작동요를 개사한 사례가 가장 많았으며, 그 다음으로는 만화 주제가, 대중가요, CM송, 기타 범주로는 민요, 외국곡, 애국가 등이 있었다. 다양한 분야의 노래가 개사되는 사례를 살펴봄에 따라, 아동들이 학교나 가정 외에 대중매체 등을 통해 접하는 다양한 노래들이 모두 개사 노래의 분야가 될 수 있음을 알 수 있었다. 개사노래를 그 개사 목적과 기능에 따라 크게 ‘언어 유희적 속성을 지닌 노래’, ‘놀림을 목적으로 하는 노래’, ‘사회풍자가 담긴 노래’, ‘기타 유형의 노래’로 나누어 그 사례의 수량과 함께 개사 양상을 살펴보았다. 가장 많은 비중을 차지하고 있는 ‘언어 유희적 속성을 지닌 노래’는 부르는 것 자체가 놀이가 되는 기능이 있는 개사 노래를 뜻한다. 그 속에는 노래의 형식, 주제에 따라 또 다시 ‘허무하게 마무리 하는 노래’, ‘비속적인 내용이 담긴 노래’, ‘내용을 반대로 개사한 노래’, ‘말의 형식을 가지고 장난하는 노래’ 등 총 네 가지의 유형이 있다. 언어 유희적 속성을 지닌 개사 노래의 유형들은 야외에서 활동하기 보다는, 실내로 그 놀이공간이 옮겨진 현대 아동들의 특성을 잘 말해주고 있는 것이며, 기존의 노랫말을 전혀 다른 내용, 자극적인 내용의 형태로 변형하는 과정을 통해서 스트레스와 욕구를 풀며 유희를 즐기고 있었다. 또래를 놀리기 위한 목적의 ‘놀림을 목적으로 하는 노래’는 아동의 대표적 특징인 자기중심적 성향을 바탕으로 상대방 놀리기에 흥미를 가지고, 타인의 신체를 비하한다던지 존재감을 조롱함으로서 놀리는 목적의 노래이다. 또한, 사회를 또렷이 보고 느낀 것들을 가사 속에 고스란히 담고 있는 ‘사회풍자 노래’ 또한 그 종류가 다양하게 나타났다. 그 다음으로, 개사노래의 전승양상과 내용적 특징을 간략히 짚어 보았다. 우선 전승적 특징에서는 크게 ‘또래집단에 의한 전승 강화’, ‘학교 내에서의 연행,’ ‘대중매체로부터의 영향’, ‘인터넷에 의한 ...
인간의 가장 초보적인 정서로서 표현되는 아동의 노래인 동요가 현대사회에 또 다른 모습으로 변모되고 있다. 기존 동요의 리듬과 선율에, 가사를 바꾸어 부르는 초등학생들의 독특한 개사 활동이 이루어지고 있는 것이다. 이 현상은 한시적인 모습이 아닌 지난 시간들 동안 꾸준하고 활발히 전국적으로 진행되어져 오고 있다는 점이 매우 주목할 만하다. 본고에서는 초등학생들에 의해 개사되어진 노래를 총칭하여 ‘개사 노래’라고 일컫는다. 현장조사를 바탕으로 한 노래 사례를 중심으로, 설문지법을 병행하여, 초등학생들이 부르는 개사 노래의 유형과 특징, 그 기능에 대해 살펴보았다. 우선 차용되는 원곡(原曲)에 따른 개사 노래의 유형은 창작동요를 개사한 사례가 가장 많았으며, 그 다음으로는 만화 주제가, 대중가요, CM송, 기타 범주로는 민요, 외국곡, 애국가 등이 있었다. 다양한 분야의 노래가 개사되는 사례를 살펴봄에 따라, 아동들이 학교나 가정 외에 대중매체 등을 통해 접하는 다양한 노래들이 모두 개사 노래의 분야가 될 수 있음을 알 수 있었다. 개사노래를 그 개사 목적과 기능에 따라 크게 ‘언어 유희적 속성을 지닌 노래’, ‘놀림을 목적으로 하는 노래’, ‘사회풍자가 담긴 노래’, ‘기타 유형의 노래’로 나누어 그 사례의 수량과 함께 개사 양상을 살펴보았다. 가장 많은 비중을 차지하고 있는 ‘언어 유희적 속성을 지닌 노래’는 부르는 것 자체가 놀이가 되는 기능이 있는 개사 노래를 뜻한다. 그 속에는 노래의 형식, 주제에 따라 또 다시 ‘허무하게 마무리 하는 노래’, ‘비속적인 내용이 담긴 노래’, ‘내용을 반대로 개사한 노래’, ‘말의 형식을 가지고 장난하는 노래’ 등 총 네 가지의 유형이 있다. 언어 유희적 속성을 지닌 개사 노래의 유형들은 야외에서 활동하기 보다는, 실내로 그 놀이공간이 옮겨진 현대 아동들의 특성을 잘 말해주고 있는 것이며, 기존의 노랫말을 전혀 다른 내용, 자극적인 내용의 형태로 변형하는 과정을 통해서 스트레스와 욕구를 풀며 유희를 즐기고 있었다. 또래를 놀리기 위한 목적의 ‘놀림을 목적으로 하는 노래’는 아동의 대표적 특징인 자기중심적 성향을 바탕으로 상대방 놀리기에 흥미를 가지고, 타인의 신체를 비하한다던지 존재감을 조롱함으로서 놀리는 목적의 노래이다. 또한, 사회를 또렷이 보고 느낀 것들을 가사 속에 고스란히 담고 있는 ‘사회풍자 노래’ 또한 그 종류가 다양하게 나타났다. 그 다음으로, 개사노래의 전승양상과 내용적 특징을 간략히 짚어 보았다. 우선 전승적 특징에서는 크게 ‘또래집단에 의한 전승 강화’, ‘학교 내에서의 연행,’ ‘대중매체로부터의 영향’, ‘인터넷에 의한 적층과 전파’의 특징이 있다. 이러한 개사노래의 내용은 ‘성(性), 신체, 배설물에 대한 관심’, ‘죽음에 대한 맹목적 수용과 폭력성’, ‘제도교육에 대한 반항성’, ‘사회상의 투영과 풍자’등의 특징으로 나타난다. 개사노래가 가지고 있는 기능은 첫 번째로 ‘오락과 유희의 기능’이다. 노래하기를 본능적으로 갖고 태어나는 인간에게 있어서 노래는 듣고, 부르고, 짓는 행위로서 재미를 느끼는 가장 기본적인 기능을 가지고 있다. 게다가 과거 자연과 함께 지내던 아동들이 도시화된 현대로 오면서 좁은 실내에서 주로 시간을 보내게 됨에 따라 신체놀이 보다는 실내놀이, 말놀이가 발달하게 되었고 이에 따라 노래의 개사 활동은 그 오락과 유희적 기능을 담당하게 된 것이다. 두 번째로 개사 노래는 아동들의 ‘욕구를 표현하고 스트레스를 해소할 수 있는 분출구’가 되는 기능을 가지고 있다. 세 번째로, 아동의 개사 활동은 ‘또래집단의 결속력을 강화하고 그 속에서 인기를 얻기 위한 수단’ 등으로 기능하고 있다. 아동들이 가장 중요하게 생각하는 친구간의 관계에서 노래를 짓고 부르면서 더욱 소집단 간의 결속을 돈독히 한다. 또래 사이에서 노래를 재미있게 개사하여 부르거나 알려주는 아동은 인기를 얻고, 이러한 호응을 얻으며 뿌듯함과 자존감을 느낀다. 네 번째로, 개사 노래는 ‘사회 풍자의 기능’을 담당하고 있다. 마지막으로, ‘아동의 사회화 및 교육적 기능’을 들 수 있다. 노래의 가사를 새롭게 지어내는 과정을 통해서 아동들은 성인이 되기 전 사회에 대해 느낀 점을 표현하는 법을 배우게 된다. 또한 성인들의 노래를 부르기 전에 동요와 성인요의 중간 교량적 역할을 하는 개사 노래는 아동들에게로 하여금 사회화의 기능을 담당하고 있다. 또한 학교나 학원 등에서 아동들의 교육을 위하여 소위 ‘암기송’의 형식으로 개사 활동을 활용하는 모습도 보인다. 본고는 현대사회의 새로운 노래 문화인 아동들의 ‘개사 노래’를 통해서, 개사된 노래를 통해 말하고자 하는 아동들의 의식 세계와 현대 사회의 모습, 초등학생들의 노래 전승 양상 등을 살펴보았다는 점에 의의가 있다.
인간의 가장 초보적인 정서로서 표현되는 아동의 노래인 동요가 현대사회에 또 다른 모습으로 변모되고 있다. 기존 동요의 리듬과 선율에, 가사를 바꾸어 부르는 초등학생들의 독특한 개사 활동이 이루어지고 있는 것이다. 이 현상은 한시적인 모습이 아닌 지난 시간들 동안 꾸준하고 활발히 전국적으로 진행되어져 오고 있다는 점이 매우 주목할 만하다. 본고에서는 초등학생들에 의해 개사되어진 노래를 총칭하여 ‘개사 노래’라고 일컫는다. 현장조사를 바탕으로 한 노래 사례를 중심으로, 설문지법을 병행하여, 초등학생들이 부르는 개사 노래의 유형과 특징, 그 기능에 대해 살펴보았다. 우선 차용되는 원곡(原曲)에 따른 개사 노래의 유형은 창작동요를 개사한 사례가 가장 많았으며, 그 다음으로는 만화 주제가, 대중가요, CM송, 기타 범주로는 민요, 외국곡, 애국가 등이 있었다. 다양한 분야의 노래가 개사되는 사례를 살펴봄에 따라, 아동들이 학교나 가정 외에 대중매체 등을 통해 접하는 다양한 노래들이 모두 개사 노래의 분야가 될 수 있음을 알 수 있었다. 개사노래를 그 개사 목적과 기능에 따라 크게 ‘언어 유희적 속성을 지닌 노래’, ‘놀림을 목적으로 하는 노래’, ‘사회풍자가 담긴 노래’, ‘기타 유형의 노래’로 나누어 그 사례의 수량과 함께 개사 양상을 살펴보았다. 가장 많은 비중을 차지하고 있는 ‘언어 유희적 속성을 지닌 노래’는 부르는 것 자체가 놀이가 되는 기능이 있는 개사 노래를 뜻한다. 그 속에는 노래의 형식, 주제에 따라 또 다시 ‘허무하게 마무리 하는 노래’, ‘비속적인 내용이 담긴 노래’, ‘내용을 반대로 개사한 노래’, ‘말의 형식을 가지고 장난하는 노래’ 등 총 네 가지의 유형이 있다. 언어 유희적 속성을 지닌 개사 노래의 유형들은 야외에서 활동하기 보다는, 실내로 그 놀이공간이 옮겨진 현대 아동들의 특성을 잘 말해주고 있는 것이며, 기존의 노랫말을 전혀 다른 내용, 자극적인 내용의 형태로 변형하는 과정을 통해서 스트레스와 욕구를 풀며 유희를 즐기고 있었다. 또래를 놀리기 위한 목적의 ‘놀림을 목적으로 하는 노래’는 아동의 대표적 특징인 자기중심적 성향을 바탕으로 상대방 놀리기에 흥미를 가지고, 타인의 신체를 비하한다던지 존재감을 조롱함으로서 놀리는 목적의 노래이다. 또한, 사회를 또렷이 보고 느낀 것들을 가사 속에 고스란히 담고 있는 ‘사회풍자 노래’ 또한 그 종류가 다양하게 나타났다. 그 다음으로, 개사노래의 전승양상과 내용적 특징을 간략히 짚어 보았다. 우선 전승적 특징에서는 크게 ‘또래집단에 의한 전승 강화’, ‘학교 내에서의 연행,’ ‘대중매체로부터의 영향’, ‘인터넷에 의한 적층과 전파’의 특징이 있다. 이러한 개사노래의 내용은 ‘성(性), 신체, 배설물에 대한 관심’, ‘죽음에 대한 맹목적 수용과 폭력성’, ‘제도교육에 대한 반항성’, ‘사회상의 투영과 풍자’등의 특징으로 나타난다. 개사노래가 가지고 있는 기능은 첫 번째로 ‘오락과 유희의 기능’이다. 노래하기를 본능적으로 갖고 태어나는 인간에게 있어서 노래는 듣고, 부르고, 짓는 행위로서 재미를 느끼는 가장 기본적인 기능을 가지고 있다. 게다가 과거 자연과 함께 지내던 아동들이 도시화된 현대로 오면서 좁은 실내에서 주로 시간을 보내게 됨에 따라 신체놀이 보다는 실내놀이, 말놀이가 발달하게 되었고 이에 따라 노래의 개사 활동은 그 오락과 유희적 기능을 담당하게 된 것이다. 두 번째로 개사 노래는 아동들의 ‘욕구를 표현하고 스트레스를 해소할 수 있는 분출구’가 되는 기능을 가지고 있다. 세 번째로, 아동의 개사 활동은 ‘또래집단의 결속력을 강화하고 그 속에서 인기를 얻기 위한 수단’ 등으로 기능하고 있다. 아동들이 가장 중요하게 생각하는 친구간의 관계에서 노래를 짓고 부르면서 더욱 소집단 간의 결속을 돈독히 한다. 또래 사이에서 노래를 재미있게 개사하여 부르거나 알려주는 아동은 인기를 얻고, 이러한 호응을 얻으며 뿌듯함과 자존감을 느낀다. 네 번째로, 개사 노래는 ‘사회 풍자의 기능’을 담당하고 있다. 마지막으로, ‘아동의 사회화 및 교육적 기능’을 들 수 있다. 노래의 가사를 새롭게 지어내는 과정을 통해서 아동들은 성인이 되기 전 사회에 대해 느낀 점을 표현하는 법을 배우게 된다. 또한 성인들의 노래를 부르기 전에 동요와 성인요의 중간 교량적 역할을 하는 개사 노래는 아동들에게로 하여금 사회화의 기능을 담당하고 있다. 또한 학교나 학원 등에서 아동들의 교육을 위하여 소위 ‘암기송’의 형식으로 개사 활동을 활용하는 모습도 보인다. 본고는 현대사회의 새로운 노래 문화인 아동들의 ‘개사 노래’를 통해서, 개사된 노래를 통해 말하고자 하는 아동들의 의식 세계와 현대 사회의 모습, 초등학생들의 노래 전승 양상 등을 살펴보았다는 점에 의의가 있다.
Children's songs expressed as the most elementary emotions are being transformed into another forms in present-day societies. That means elementary school students are actively changing original lyrics of children's songs, with their rhythms and melodies left as they are. It is notable that this phe...
Children's songs expressed as the most elementary emotions are being transformed into another forms in present-day societies. That means elementary school students are actively changing original lyrics of children's songs, with their rhythms and melodies left as they are. It is notable that this phenomenon has not been temporary, but steady, nationwide and active one. Those various names are to be called by only one name, 'lyrics-changed songs' in this article. With the actual cases of 'lyrics-changed songs' collected from the on-the-spot surveys as the main materials, and with the questionnaires as the supporting materials, we examined the types, the characteristics, and the functions of the lyrics-changed songs which elementary students are singing nowadays. First of all, top on the list of various types of original songs whose lyrics were changed was recently composed children's songs, followed by theme songs of cartoon films, pop songs, CM songs, and other categories such as folk songs, foreign songs and national anthem. By examining the actual cases of 'lyrics-changed songs', we could find out that various songs children came to learn via mass media could be the target songs whose original lyrics would be changed by them. We categorized lyrics-changed songs into '(lyrics-changed) songs with the attributes of plays on words', 'songs with the intention of making fun of other peers', 'songs with satires on society', and 'the other types of songs' according to the purpose and function of changing the original lyrics, and then examined the aspects of how original lyrics were changed in addition to the number of cases of each category. 'Songs with the attributes of plays on words' represent the most part of lyrics-changed songs and singing them itself functions as an amusing game. And according to their formats and themes, 'the songs with the attributes of plays on words' were categorized into 4 types as follows : '(lyrics-changed) songs with futile endings', 'songs with vulgar contents', 'songs with their contents reversed from the original', and 'songs with plays upon the form of words'. All these 4 types indicate that the playground of today's children has moved from outdoors to indoors, and that children try to relieve their stress, satisfy their wants, and enjoy the play itself by changing original lyrics of the songs into totally different ones or far more exciting and provocative ones. 'Songs with the intention of making fun of other peers' are the lyrics-changed songs intended to belittle other peers' parts of the body or to scoff at others' presence itself based on the egocentric propensity which is one of the representative characteristics of children. Also 'songs with satires on society' have various types with children's clear feelings about society remaining intact in the changed lyrics. Next, we go over a brief overview of how lyrics-changed songs are passed down to children and the characteristics of lyrics-changed songs. First, their transmissional characteristics lie largely in 'reinforcement of the transmission by peer groups', 'acting almost only in the school', 'influence from mass media', and 'rapid spread through the internet'. And the contents of the lyrics-changed songs are characterized by 'interests in sex, parts of the body, and excretions', 'blind adoption of death and disposition towards violence', 'defiance towards traditional education' and 'reflection of social aspects and satires on society'. The first function of lyrics-changed songs is 'the function of amusement and play'. Songs have the basic function of making human beings (who are born with the instinct of singing) feel interested through hearing, singing, and composing songs. In addition, as the acceleration of urbanization has made today's children spend most of their time in narrow indoors as opposed to the children in the past who spent most of their time outdoors in harmony with nature, indoor plays and plays on words have come to develop rather than physical outdoor plays, which made the activity of changing original lyrics of songs responsible for the function of amusement and play. The second function of lyrics-changed songs is 'the function of outlets through which to express children's wants and relieve their stresses'. Thirdly, children's activity of changing original lyrics of songs has 'the function of fortifying cohesion among children's peer groups and the function as a means to win popularity through'. During the relationships among friends which children think to be the most important thing, composing and singing lyrics-changed songs help to make the cohesion among small groups a lot stronger. Children who change lyrics of songs into more interesting ones and/or introduce very funny lyrics-changed songs would win great popularity, and might feel glorious and dignity, when given warm reception from their friends for the above-mentioned actions. Fourthly, lyrics-changed songs take charge of 'the function of satires on society'. Finally, they have 'the function of socialization and education of children'. Children can learn how to express what they feel about society before they are grown-ups, through the process of changing and composing lyrics of songs in their own words. Also lyrics-changed songs function as socialization of children by playing the role of bridge between children's songs and adult songs before children begin to sing adult songs. Also we can easily find some schools and institutes which utilize the activities of changing lyrics by children in the form of so-called 'memory songs'. This study is significant in the sense that we examined children's consciousness as expressed in the lyrics-changed songs, the aspects of today's society, and transmissional aspects of children's songs of elementary students, by looking over the children's 'lyrics-changed songs', new culture of songs in present-day society.
Children's songs expressed as the most elementary emotions are being transformed into another forms in present-day societies. That means elementary school students are actively changing original lyrics of children's songs, with their rhythms and melodies left as they are. It is notable that this phenomenon has not been temporary, but steady, nationwide and active one. Those various names are to be called by only one name, 'lyrics-changed songs' in this article. With the actual cases of 'lyrics-changed songs' collected from the on-the-spot surveys as the main materials, and with the questionnaires as the supporting materials, we examined the types, the characteristics, and the functions of the lyrics-changed songs which elementary students are singing nowadays. First of all, top on the list of various types of original songs whose lyrics were changed was recently composed children's songs, followed by theme songs of cartoon films, pop songs, CM songs, and other categories such as folk songs, foreign songs and national anthem. By examining the actual cases of 'lyrics-changed songs', we could find out that various songs children came to learn via mass media could be the target songs whose original lyrics would be changed by them. We categorized lyrics-changed songs into '(lyrics-changed) songs with the attributes of plays on words', 'songs with the intention of making fun of other peers', 'songs with satires on society', and 'the other types of songs' according to the purpose and function of changing the original lyrics, and then examined the aspects of how original lyrics were changed in addition to the number of cases of each category. 'Songs with the attributes of plays on words' represent the most part of lyrics-changed songs and singing them itself functions as an amusing game. And according to their formats and themes, 'the songs with the attributes of plays on words' were categorized into 4 types as follows : '(lyrics-changed) songs with futile endings', 'songs with vulgar contents', 'songs with their contents reversed from the original', and 'songs with plays upon the form of words'. All these 4 types indicate that the playground of today's children has moved from outdoors to indoors, and that children try to relieve their stress, satisfy their wants, and enjoy the play itself by changing original lyrics of the songs into totally different ones or far more exciting and provocative ones. 'Songs with the intention of making fun of other peers' are the lyrics-changed songs intended to belittle other peers' parts of the body or to scoff at others' presence itself based on the egocentric propensity which is one of the representative characteristics of children. Also 'songs with satires on society' have various types with children's clear feelings about society remaining intact in the changed lyrics. Next, we go over a brief overview of how lyrics-changed songs are passed down to children and the characteristics of lyrics-changed songs. First, their transmissional characteristics lie largely in 'reinforcement of the transmission by peer groups', 'acting almost only in the school', 'influence from mass media', and 'rapid spread through the internet'. And the contents of the lyrics-changed songs are characterized by 'interests in sex, parts of the body, and excretions', 'blind adoption of death and disposition towards violence', 'defiance towards traditional education' and 'reflection of social aspects and satires on society'. The first function of lyrics-changed songs is 'the function of amusement and play'. Songs have the basic function of making human beings (who are born with the instinct of singing) feel interested through hearing, singing, and composing songs. In addition, as the acceleration of urbanization has made today's children spend most of their time in narrow indoors as opposed to the children in the past who spent most of their time outdoors in harmony with nature, indoor plays and plays on words have come to develop rather than physical outdoor plays, which made the activity of changing original lyrics of songs responsible for the function of amusement and play. The second function of lyrics-changed songs is 'the function of outlets through which to express children's wants and relieve their stresses'. Thirdly, children's activity of changing original lyrics of songs has 'the function of fortifying cohesion among children's peer groups and the function as a means to win popularity through'. During the relationships among friends which children think to be the most important thing, composing and singing lyrics-changed songs help to make the cohesion among small groups a lot stronger. Children who change lyrics of songs into more interesting ones and/or introduce very funny lyrics-changed songs would win great popularity, and might feel glorious and dignity, when given warm reception from their friends for the above-mentioned actions. Fourthly, lyrics-changed songs take charge of 'the function of satires on society'. Finally, they have 'the function of socialization and education of children'. Children can learn how to express what they feel about society before they are grown-ups, through the process of changing and composing lyrics of songs in their own words. Also lyrics-changed songs function as socialization of children by playing the role of bridge between children's songs and adult songs before children begin to sing adult songs. Also we can easily find some schools and institutes which utilize the activities of changing lyrics by children in the form of so-called 'memory songs'. This study is significant in the sense that we examined children's consciousness as expressed in the lyrics-changed songs, the aspects of today's society, and transmissional aspects of children's songs of elementary students, by looking over the children's 'lyrics-changed songs', new culture of songs in present-day society.
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