본 논문은 독일 학교 성교육의 역사적 발전과정, 연방주별로 수용된 학교 성교육 지침 및 개별주제의 분석을 통해서 독일이 어떤 방법으로 개인의 인격권, 부모의 양육권, 국가의 교육권 간의 갈등을 극복하고 합의점을 찾았는가, 급변하는 성정치 환경과 함께 증가하는 혐오와 배제, 차별의 문화에 대해 어떤 해결책을 제시하는가를 탐구하고자 하였다. 이를 위해 독일의 16개 연방주 중 노르트라인-베스트팔렌, 라인란트-팔츠, 자를란트, 작센, 헤센 주의 학교 성교육 지침들과 독일 연방 건강교육 센터에서 16개 연방주의 학교 성교육의 내용, 규범, 가치 및 방법을 분석한 「성교육 지침과 교안」(BZgA, 2004)을 각각 분석하였다. Ⅱ장 1절에서 4절까지는 독일 학교 성교육의 역사적 배경, 과업과 목표, 학교와 학부모의 권한 배분 및 협조, 독일 학교 성교육의 특성을 다루었고 Ⅲ장 1절에서 2절까지는 교육과정 구성의 원칙, 주제 영역별 목표를 다루었다. Ⅳ장은 독일 학교 성교육과 비교할 때 우리의 학교 성교육에서 부각되는 문제점을 다루었다. 독일 학교 성교육의 특성은 개인의 발달 지원으로서의 측면과 사회교육으로서의 측면으로 크게 나누어 생각해볼 수 있는데 전자는 내용의 포괄성, 교수방법의 비강제성의 특성을, 후자는 사회적 다원주의, 논쟁성 재현의 특성을 보인다. 즉, 독일의 학교 성교육은 학생중심원칙을 중심에 두면서 교육 내용을 학생의 삶의 역량 성장에 집중시키는 한편, 문화적, 사회적 다양성 문제에서 상호이해와 존중의 가치를 함양하는 것을 지향한다. 이를 통해서 성을 둘러싼 다양한 가치관이 갈등하는 주변 환경 속에서도 일관된 교육방향을 찾을 수 있었다. 독일 학교 성교육이 우리의 학교 성교육 발전에 주는 시사점은 다음의 다섯 가지로 요약할 수 있다. 첫째, 교육 구성에서의 학생 이익의 우선적 고려, 둘째, 학생의 자기결정권의 존중, 셋째, 학교와 학부모 사이의 신뢰 구축을 위한 노력, 넷째, 성 관련 논쟁의 학교 수업에서의 재현, 다섯째, 사회적 합의와 신뢰 구축을 위한 노력과 인내이다.
본 논문은 독일 학교 성교육의 역사적 발전과정, 연방주별로 수용된 학교 성교육 지침 및 개별주제의 분석을 통해서 독일이 어떤 방법으로 개인의 인격권, 부모의 양육권, 국가의 교육권 간의 갈등을 극복하고 합의점을 찾았는가, 급변하는 성정치 환경과 함께 증가하는 혐오와 배제, 차별의 문화에 대해 어떤 해결책을 제시하는가를 탐구하고자 하였다. 이를 위해 독일의 16개 연방주 중 노르트라인-베스트팔렌, 라인란트-팔츠, 자를란트, 작센, 헤센 주의 학교 성교육 지침들과 독일 연방 건강교육 센터에서 16개 연방주의 학교 성교육의 내용, 규범, 가치 및 방법을 분석한 「성교육 지침과 교안」(BZgA, 2004)을 각각 분석하였다. Ⅱ장 1절에서 4절까지는 독일 학교 성교육의 역사적 배경, 과업과 목표, 학교와 학부모의 권한 배분 및 협조, 독일 학교 성교육의 특성을 다루었고 Ⅲ장 1절에서 2절까지는 교육과정 구성의 원칙, 주제 영역별 목표를 다루었다. Ⅳ장은 독일 학교 성교육과 비교할 때 우리의 학교 성교육에서 부각되는 문제점을 다루었다. 독일 학교 성교육의 특성은 개인의 발달 지원으로서의 측면과 사회교육으로서의 측면으로 크게 나누어 생각해볼 수 있는데 전자는 내용의 포괄성, 교수방법의 비강제성의 특성을, 후자는 사회적 다원주의, 논쟁성 재현의 특성을 보인다. 즉, 독일의 학교 성교육은 학생중심원칙을 중심에 두면서 교육 내용을 학생의 삶의 역량 성장에 집중시키는 한편, 문화적, 사회적 다양성 문제에서 상호이해와 존중의 가치를 함양하는 것을 지향한다. 이를 통해서 성을 둘러싼 다양한 가치관이 갈등하는 주변 환경 속에서도 일관된 교육방향을 찾을 수 있었다. 독일 학교 성교육이 우리의 학교 성교육 발전에 주는 시사점은 다음의 다섯 가지로 요약할 수 있다. 첫째, 교육 구성에서의 학생 이익의 우선적 고려, 둘째, 학생의 자기결정권의 존중, 셋째, 학교와 학부모 사이의 신뢰 구축을 위한 노력, 넷째, 성 관련 논쟁의 학교 수업에서의 재현, 다섯째, 사회적 합의와 신뢰 구축을 위한 노력과 인내이다.
This paper aims to explore how Germany overcame conflicts and arrived at a consensus on individual personal rights, parental custody, and the state's rights to education. It also investigates how the state provided solutions to overcome the growing culture of hatred, exclusion, and discrimination in...
This paper aims to explore how Germany overcame conflicts and arrived at a consensus on individual personal rights, parental custody, and the state's rights to education. It also investigates how the state provided solutions to overcome the growing culture of hatred, exclusion, and discrimination in the face of the rapidly changing political environment regarding sexuality by analyzing individual topics such as the historical development process of sexuality education in German schools and the guidelines for the same as accepted by the federal states. To this end, of the 16 federal states in Germany, school sexuality education guidelines in North Rhine-Westphalia, Rhineland-Palatinate, Saarland, Saxony, and Hesse, as well as literature (BZgA, 2004) that examined the contents, norms, values, and methods of school sexuality education in the 16 states were analyzed. From the second to the fourth section of Chapter 2, the historical background, tasks and goals of German school sexuality education, and the division of responsibilities and cooperation between the school and parents are examined. The first and second sections of Chapter 3 discuss the principles of curriculum organization and goals by subject area. Chapter 4 dealt with the problems that emerged in our school sexuality education compared to German school sexuality education.
The characteristics of sexuality education in German schools can be broadly divided into support for individual development and social education, with the former revealing comprehensiveness of content and non-forced teaching methods and the latter displaying social pluralism and . In other words, school sexuality education in Germany aims to focus on the growth of students' life capabilities while remaining aligned to student-centered principles, thus fostering values of mutual understanding and respect in terms of cultural and social diversity issues. Therefore, it was possible to identify a consistent educational goal even in an environment where conflicting values surrounding sex prevailed. The implications of German school sexuality education developing school sexuality education programs in Korea can be summarized in the following five points. First, student interests are given the highest priority in the educational curriculum. Second, students' right to self-determination should be respected. Third, efforts should be made to build trust between schools and parents. Fifth, social consensus and trust have been built through constant efforts and patience.
This paper aims to explore how Germany overcame conflicts and arrived at a consensus on individual personal rights, parental custody, and the state's rights to education. It also investigates how the state provided solutions to overcome the growing culture of hatred, exclusion, and discrimination in the face of the rapidly changing political environment regarding sexuality by analyzing individual topics such as the historical development process of sexuality education in German schools and the guidelines for the same as accepted by the federal states. To this end, of the 16 federal states in Germany, school sexuality education guidelines in North Rhine-Westphalia, Rhineland-Palatinate, Saarland, Saxony, and Hesse, as well as literature (BZgA, 2004) that examined the contents, norms, values, and methods of school sexuality education in the 16 states were analyzed. From the second to the fourth section of Chapter 2, the historical background, tasks and goals of German school sexuality education, and the division of responsibilities and cooperation between the school and parents are examined. The first and second sections of Chapter 3 discuss the principles of curriculum organization and goals by subject area. Chapter 4 dealt with the problems that emerged in our school sexuality education compared to German school sexuality education.
The characteristics of sexuality education in German schools can be broadly divided into support for individual development and social education, with the former revealing comprehensiveness of content and non-forced teaching methods and the latter displaying social pluralism and . In other words, school sexuality education in Germany aims to focus on the growth of students' life capabilities while remaining aligned to student-centered principles, thus fostering values of mutual understanding and respect in terms of cultural and social diversity issues. Therefore, it was possible to identify a consistent educational goal even in an environment where conflicting values surrounding sex prevailed. The implications of German school sexuality education developing school sexuality education programs in Korea can be summarized in the following five points. First, student interests are given the highest priority in the educational curriculum. Second, students' right to self-determination should be respected. Third, efforts should be made to build trust between schools and parents. Fifth, social consensus and trust have been built through constant efforts and patience.
주제어
#독어교육 독일 연방주 학교 성교육 학생중심 역량중심 자기결정권 보이텔스바흐 합의
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