본 연구는 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 교과수업이 일반고 고등학생의 학습동기 및 컴퓨팅 사고력에 미치는 영향을 분석하고 효과성을 검증하는 것이다. 연구를 위해 인공지능 기초 과목의 교육과정과 피지컬 컴퓨팅교육의 선행 연구를 분석하였고, 인공지능 기초 교과내용을 재구성하여 피지컬 ...
본 연구는 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 교과수업이 일반고 고등학생의 학습동기 및 컴퓨팅 사고력에 미치는 영향을 분석하고 효과성을 검증하는 것이다. 연구를 위해 인공지능 기초 과목의 교육과정과 피지컬 컴퓨팅교육의 선행 연구를 분석하였고, 인공지능 기초 교과내용을 재구성하여 피지컬 컴퓨팅 활용 인공지능 기초 수업을 설계하였다. 본 연구에서는 충청남도 천안시에 위치한 일반고 고등학교 1학년 2개 학급을 실험집단과 통제집단으로 30명씩 선정하였고, 학습동기와 컴퓨팅 사고력 측정 사전 검사를 통해 두 집단의 동질성을 확인하였다. 실험은 3주 동안 6차시에 걸쳐 진행되었으며, 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 수업은 실험집단에만 투입하였다. 이후 사후 검사를 통해 학습동기와 컴퓨팅 사고력의 향상 정도를 측정해 독립표본 t-검정으로 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 교과수업을 적용한 실험집단과 교과서 중심의 수업을 적용한 통제집단 간의 학습동기와 컴퓨팅 사고력의 변화를 분석하였다. 분석한 결과 실험집단의 학습동기와 컴퓨팅 사고력 영역 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 따라서 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 교과수업이 일반고 고등학생의 학습동기와 컴퓨팅 사고력 신장에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다.
본 연구는 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 교과수업이 일반고 고등학생의 학습동기 및 컴퓨팅 사고력에 미치는 영향을 분석하고 효과성을 검증하는 것이다. 연구를 위해 인공지능 기초 과목의 교육과정과 피지컬 컴퓨팅교육의 선행 연구를 분석하였고, 인공지능 기초 교과내용을 재구성하여 피지컬 컴퓨팅 활용 인공지능 기초 수업을 설계하였다. 본 연구에서는 충청남도 천안시에 위치한 일반고 고등학교 1학년 2개 학급을 실험집단과 통제집단으로 30명씩 선정하였고, 학습동기와 컴퓨팅 사고력 측정 사전 검사를 통해 두 집단의 동질성을 확인하였다. 실험은 3주 동안 6차시에 걸쳐 진행되었으며, 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 수업은 실험집단에만 투입하였다. 이후 사후 검사를 통해 학습동기와 컴퓨팅 사고력의 향상 정도를 측정해 독립표본 t-검정으로 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 교과수업을 적용한 실험집단과 교과서 중심의 수업을 적용한 통제집단 간의 학습동기와 컴퓨팅 사고력의 변화를 분석하였다. 분석한 결과 실험집단의 학습동기와 컴퓨팅 사고력 영역 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 따라서 피지컬 컴퓨팅을 활용한 인공지능 기초 교과수업이 일반고 고등학생의 학습동기와 컴퓨팅 사고력 신장에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다.
This study is to analyze and verify the effect of artificial intelligence basic subject classes using physical computing on the learning motivation and computational thinking skills of general high and high school students and to verify the effectiveness. It has the characteristics of basic research...
This study is to analyze and verify the effect of artificial intelligence basic subject classes using physical computing on the learning motivation and computational thinking skills of general high and high school students and to verify the effectiveness. It has the characteristics of basic research on the search for effective teaching and learning methods for improving learning motivation for high school artificial intelligence basic subjects and enhancing computational thinking skills, and the connection between artificial intelligence basic subjects and information subjects. In order to solve the research problem, we analyzed the prior research on the artificial intelligence basic curriculum and physical computing education, and reconstructed the artificial intelligence basic curriculum content to design the artificial intelligence basic curriculum using physical computing. In this study, 60 students from two classes of first graders of general high school located in Cheonan, Chungcheongnam-do were selected as an experimental group (30 students) and a control group (30 students), and the homogeneity of the two groups was confirmed through a pre-test to measure learning motivation and computational thinking ability. The experiment was conducted over 8 hours for 4 weeks, and the artificial intelligence basic class using physical computing was applied only to the experimental group. To measure learning motivation and computational thinking ability improvement, a post-mortem test was conducted and an independent sample t-test was used to determine learning motivation and computing between the group to which the AI basic curriculum was applied and the group to which the existing textbook-centered classes were applied.
As a result of the analysis, both the learning motivation and computational thinking skills of the experimental group showed significant improvement. Therefore, it was confirmed that artificial intelligence basic subject classes using physical computing had a positive effect on the learning motivation and computational thinking skills of general high school students.
This study is to analyze and verify the effect of artificial intelligence basic subject classes using physical computing on the learning motivation and computational thinking skills of general high and high school students and to verify the effectiveness. It has the characteristics of basic research on the search for effective teaching and learning methods for improving learning motivation for high school artificial intelligence basic subjects and enhancing computational thinking skills, and the connection between artificial intelligence basic subjects and information subjects. In order to solve the research problem, we analyzed the prior research on the artificial intelligence basic curriculum and physical computing education, and reconstructed the artificial intelligence basic curriculum content to design the artificial intelligence basic curriculum using physical computing. In this study, 60 students from two classes of first graders of general high school located in Cheonan, Chungcheongnam-do were selected as an experimental group (30 students) and a control group (30 students), and the homogeneity of the two groups was confirmed through a pre-test to measure learning motivation and computational thinking ability. The experiment was conducted over 8 hours for 4 weeks, and the artificial intelligence basic class using physical computing was applied only to the experimental group. To measure learning motivation and computational thinking ability improvement, a post-mortem test was conducted and an independent sample t-test was used to determine learning motivation and computing between the group to which the AI basic curriculum was applied and the group to which the existing textbook-centered classes were applied.
As a result of the analysis, both the learning motivation and computational thinking skills of the experimental group showed significant improvement. Therefore, it was confirmed that artificial intelligence basic subject classes using physical computing had a positive effect on the learning motivation and computational thinking skills of general high school students.
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