현재 우리나라는 노인인구의 지속적인 증가로 인구구조의 변화를 맞이하고 있으며, 이에 따라 기본적인 정책, 서비스 등 사회·경제적인 부분에서도 변화를 겪고 있다. 특히 노인이 거주할 수 있는 주택이나 시설을 공급하고 주택정책을 시행하는 등 노인주거복지서비스를 개발하고 있다. 그러나 실제로 이에 대하여 인지하고, 실제로 이용하는 노인의 수는 적은 것으로 나타났다. 한편 아시아 국가 중 선진국으로 알려진 싱가포르 또한 노인인구의 증가, 1인 가구의 증가 등으로 우리나라와 유사한 사회적 상황을 직면하였다. 특히 65세 이상 독거가구 및 부부세대가 증가하는 것으로 나타났다. 이에 따라 Housing & Development Board(HDB)를 주축으로 공공주도의 노인주거복지서비스를 활발히 운행하고 있다. 따라서 본 연구는 싱가포르의 노인주거복지서비스를 경제적, 물리적, 생활/복지 서비스로 세분화하여 분석하고, 한국의 노인주거복지서비스도 동일한 방법으로 분석하여 비교한 후 시사점을 도출하고자 하였다. 연구의 범위로는 노인을 대상으로 공공차원에서 시행하는 주거복지서비스로 국한하여 진행하였고, 연구의 방법으로는 국내 및 해외문헌, 온라인자료, 보고서 등을 참고하여 문헌연구를 진행하였다. 연구결과 싱가포르는 경제적, 물리적, 생활/복지 서비스 모든 측면에서 AIP(...
현재 우리나라는 노인인구의 지속적인 증가로 인구구조의 변화를 맞이하고 있으며, 이에 따라 기본적인 정책, 서비스 등 사회·경제적인 부분에서도 변화를 겪고 있다. 특히 노인이 거주할 수 있는 주택이나 시설을 공급하고 주택정책을 시행하는 등 노인주거복지서비스를 개발하고 있다. 그러나 실제로 이에 대하여 인지하고, 실제로 이용하는 노인의 수는 적은 것으로 나타났다. 한편 아시아 국가 중 선진국으로 알려진 싱가포르 또한 노인인구의 증가, 1인 가구의 증가 등으로 우리나라와 유사한 사회적 상황을 직면하였다. 특히 65세 이상 독거가구 및 부부세대가 증가하는 것으로 나타났다. 이에 따라 Housing & Development Board(HDB)를 주축으로 공공주도의 노인주거복지서비스를 활발히 운행하고 있다. 따라서 본 연구는 싱가포르의 노인주거복지서비스를 경제적, 물리적, 생활/복지 서비스로 세분화하여 분석하고, 한국의 노인주거복지서비스도 동일한 방법으로 분석하여 비교한 후 시사점을 도출하고자 하였다. 연구의 범위로는 노인을 대상으로 공공차원에서 시행하는 주거복지서비스로 국한하여 진행하였고, 연구의 방법으로는 국내 및 해외문헌, 온라인자료, 보고서 등을 참고하여 문헌연구를 진행하였다. 연구결과 싱가포르는 경제적, 물리적, 생활/복지 서비스 모든 측면에서 AIP(Aging in Place)를 강조하고 있음을 파악하였다. 기존에 거주하던 곳에서, 가족과 함께 거주할 수 있도록 장려하고, 자립적인 삶을 영위할 수 있도록 노후소득을 보장하고, 거주성을 향상시키기 위하여 물리적인 개조 사업을 진행한다. 한국의 노인주거복지서비스 또한 유사한 서비스를 제공하지만, 각 국가에 따라 중점적으로 운영하고 있는 부분이 다르게 나타났고, 동일한 정책으로 보이더라도 세부적인 서비스 내용, 공급주체 등에서 차이점을 보였다. 싱가포르의 인구 중 많은 비율이 HDB 아파트에 거주한다는 점에서 우리나라와 기본적인 차이를 보이고, 사회·경제적 상황이 다르기 때문에 싱가포르의 특정정책을 한국에 적용하였을 때의 기대효과를 판단하기에는 어려움이 따른다. 그러나 싱가포르의 경우 생활/복지 서비스를 통해 가족들이 함께 거주할 수 있도록 지원하는 서비스를 중점적으로 진행하고 있다. 이와 같이 뚜렷한 성격을 지닌 노인주거복지서비스를 제공하며, AIP를 강조함과 동시에 거주성과 자립성을 모두 향상시키는 싱가포르 노인주거복지를 파악하는 것은 의의가 있으며, 이를 바탕으로 국내 노인주거복지서비스와 비교하여 시사점을 제시하는 것이 본 연구의 목적이다.
현재 우리나라는 노인인구의 지속적인 증가로 인구구조의 변화를 맞이하고 있으며, 이에 따라 기본적인 정책, 서비스 등 사회·경제적인 부분에서도 변화를 겪고 있다. 특히 노인이 거주할 수 있는 주택이나 시설을 공급하고 주택정책을 시행하는 등 노인주거복지서비스를 개발하고 있다. 그러나 실제로 이에 대하여 인지하고, 실제로 이용하는 노인의 수는 적은 것으로 나타났다. 한편 아시아 국가 중 선진국으로 알려진 싱가포르 또한 노인인구의 증가, 1인 가구의 증가 등으로 우리나라와 유사한 사회적 상황을 직면하였다. 특히 65세 이상 독거가구 및 부부세대가 증가하는 것으로 나타났다. 이에 따라 Housing & Development Board(HDB)를 주축으로 공공주도의 노인주거복지서비스를 활발히 운행하고 있다. 따라서 본 연구는 싱가포르의 노인주거복지서비스를 경제적, 물리적, 생활/복지 서비스로 세분화하여 분석하고, 한국의 노인주거복지서비스도 동일한 방법으로 분석하여 비교한 후 시사점을 도출하고자 하였다. 연구의 범위로는 노인을 대상으로 공공차원에서 시행하는 주거복지서비스로 국한하여 진행하였고, 연구의 방법으로는 국내 및 해외문헌, 온라인자료, 보고서 등을 참고하여 문헌연구를 진행하였다. 연구결과 싱가포르는 경제적, 물리적, 생활/복지 서비스 모든 측면에서 AIP(Aging in Place)를 강조하고 있음을 파악하였다. 기존에 거주하던 곳에서, 가족과 함께 거주할 수 있도록 장려하고, 자립적인 삶을 영위할 수 있도록 노후소득을 보장하고, 거주성을 향상시키기 위하여 물리적인 개조 사업을 진행한다. 한국의 노인주거복지서비스 또한 유사한 서비스를 제공하지만, 각 국가에 따라 중점적으로 운영하고 있는 부분이 다르게 나타났고, 동일한 정책으로 보이더라도 세부적인 서비스 내용, 공급주체 등에서 차이점을 보였다. 싱가포르의 인구 중 많은 비율이 HDB 아파트에 거주한다는 점에서 우리나라와 기본적인 차이를 보이고, 사회·경제적 상황이 다르기 때문에 싱가포르의 특정정책을 한국에 적용하였을 때의 기대효과를 판단하기에는 어려움이 따른다. 그러나 싱가포르의 경우 생활/복지 서비스를 통해 가족들이 함께 거주할 수 있도록 지원하는 서비스를 중점적으로 진행하고 있다. 이와 같이 뚜렷한 성격을 지닌 노인주거복지서비스를 제공하며, AIP를 강조함과 동시에 거주성과 자립성을 모두 향상시키는 싱가포르 노인주거복지를 파악하는 것은 의의가 있으며, 이를 바탕으로 국내 노인주거복지서비스와 비교하여 시사점을 제시하는 것이 본 연구의 목적이다.
Currently, Korea is facing changes in its demographic structure due to the continuous increase in the elderly population, and accordingly, it is undergoing changes in social and financial aspects such as basic policies and services. In particular, it is developing housing welfare service...
Currently, Korea is facing changes in its demographic structure due to the continuous increase in the elderly population, and accordingly, it is undergoing changes in social and financial aspects such as basic policies and services. In particular, it is developing housing welfare services for the elderly by supplying houses or facilities for the elderly to live in and implementing housing policies. However, it was found that the number of elderly people who were actually aware of this and actually used it was small. Meanwhile, Singapore, known as an advanced country among Asian countries, also faced a similar social situation to Korea due to the increase in the elderly population and the increase in single-person households. In particular, it was found that the number of households living alone and married couples aged 65 or older increased. Accordingly, public-led housing welfare services for the elderly are actively operated, led by Housing & Development Board (HDB). Therefore, this study attempted to analyze Singapore's elderly housing welfare services by subdividing them into financial, physical, and living/welfare services, and to derive implications after analyzing and comparing them in the same way. As for the scope of the study, it was limited to residential welfare services conducted at the public level for the elderly, and as a method of the study, literature studies were conducted by referring to domestic and overseas literature, online data, and reports. As a result of the study, it was found that Singapore emphasized AIP (Aging in Place) in all aspects of economic, physical, and life/welfare services. Physical renovation projects are carried out to encourage people to live with their families in their existing residences, to ensure retirement income so that they can lead an independent life, and to improve their habitability. Korea's housing welfare service for the elderly also provides similar services, but the areas that are mainly operated by each country differ, and even if they appear to be the same policy, there are differences in detailed service content and supply entity. Since a large proportion of Singapore's population lives in HDB apartments, it shows a basic difference from Korea, and the socio-economic situation is different, it is difficult to determine the expected effect of applying Singapore's specific policy to Korea. However, in the case of Singapore, the focus is on services that support families to live together through life/welfare services. The purpose of this study is to provide residential welfare services for the elderly with such distinct characteristics and to identify residential welfare for the elderly in Singapore, which emphasizes AIP and improves both residential and independence, and to present implications compared to residential welfare services for the elderly in Korea.
Currently, Korea is facing changes in its demographic structure due to the continuous increase in the elderly population, and accordingly, it is undergoing changes in social and financial aspects such as basic policies and services. In particular, it is developing housing welfare services for the elderly by supplying houses or facilities for the elderly to live in and implementing housing policies. However, it was found that the number of elderly people who were actually aware of this and actually used it was small. Meanwhile, Singapore, known as an advanced country among Asian countries, also faced a similar social situation to Korea due to the increase in the elderly population and the increase in single-person households. In particular, it was found that the number of households living alone and married couples aged 65 or older increased. Accordingly, public-led housing welfare services for the elderly are actively operated, led by Housing & Development Board (HDB). Therefore, this study attempted to analyze Singapore's elderly housing welfare services by subdividing them into financial, physical, and living/welfare services, and to derive implications after analyzing and comparing them in the same way. As for the scope of the study, it was limited to residential welfare services conducted at the public level for the elderly, and as a method of the study, literature studies were conducted by referring to domestic and overseas literature, online data, and reports. As a result of the study, it was found that Singapore emphasized AIP (Aging in Place) in all aspects of economic, physical, and life/welfare services. Physical renovation projects are carried out to encourage people to live with their families in their existing residences, to ensure retirement income so that they can lead an independent life, and to improve their habitability. Korea's housing welfare service for the elderly also provides similar services, but the areas that are mainly operated by each country differ, and even if they appear to be the same policy, there are differences in detailed service content and supply entity. Since a large proportion of Singapore's population lives in HDB apartments, it shows a basic difference from Korea, and the socio-economic situation is different, it is difficult to determine the expected effect of applying Singapore's specific policy to Korea. However, in the case of Singapore, the focus is on services that support families to live together through life/welfare services. The purpose of this study is to provide residential welfare services for the elderly with such distinct characteristics and to identify residential welfare for the elderly in Singapore, which emphasizes AIP and improves both residential and independence, and to present implications compared to residential welfare services for the elderly in Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.