보육교사의 직업소명의식 및 긍정심리자본이 영유아권리존중보육실행에 미치는 영향 The effect of childcare teachers' occupational vocational awareness and positive psychological capital on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children원문보기
보육교사의 직업소명의식의 소진과 긍정심리자본의 고갈은 어린이집이라는 조직에서 목표를 달성하는데 부정적 영향을 주며 보육교사의 영유아권리존중보육실행에도 영향을 미칠 것이다. 따라서 본 연구에서는 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본이 영유아권리존중보육실행에 어떤 영향을 주는 지 알아봄으로써 보육교사의 전문성을 향상시키는데 목적이 있다. 본 연구의 연구목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본과 영유아권리존중보육 실행은 어떠한가? 연구 문제 2. 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본과 영유아권리존중보육 실행의 상관관계는 어떠한가? 연구 문제 3. 보육교사의 직업소명의식이 영유아권리존중보육실행에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제 4. 보육교사의 긍정심리자본이 영유아권리존중보육실행에 미치는 영향을 어떠한가?
본 연구의 대상자는 전라남도 목포시와 무안군에 근무하고 있는 어린이집 보육교사 400명을 대상으로 연구하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 ...
보육교사의 직업소명의식의 소진과 긍정심리자본의 고갈은 어린이집이라는 조직에서 목표를 달성하는데 부정적 영향을 주며 보육교사의 영유아권리존중보육실행에도 영향을 미칠 것이다. 따라서 본 연구에서는 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본이 영유아권리존중보육실행에 어떤 영향을 주는 지 알아봄으로써 보육교사의 전문성을 향상시키는데 목적이 있다. 본 연구의 연구목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본과 영유아권리존중보육 실행은 어떠한가? 연구 문제 2. 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본과 영유아권리존중보육 실행의 상관관계는 어떠한가? 연구 문제 3. 보육교사의 직업소명의식이 영유아권리존중보육실행에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제 4. 보육교사의 긍정심리자본이 영유아권리존중보육실행에 미치는 영향을 어떠한가?
본 연구의 대상자는 전라남도 목포시와 무안군에 근무하고 있는 어린이집 보육교사 400명을 대상으로 연구하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 27.0 통계 프로그램을 사용하여 기술통계로 평균, 표준편차, 빈도분석, 독립표본 t-test와 일원변량분석(One-way ANOVA)와 Duncan의 사후검정을 시행하고 Peason의 적률상관계수를 산출하였으며, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째. 보육교사의 직업소명의식, 긍정심리 자본, 영유아권리존중보육실행은 대체로 높았으며 이 중 영유아 권리존중 보육실행의 정도가 제일 높게 나타났다. 둘째. 보육교사의 직업소명의식, 긍정심리 자본, 영유아권리존중보육실행의 상관관계는 정적 상관관계를 보였다. 각각의 변인 뿐 아니라 하위변인관계까지 모두 정적상관관계로 나타났다. 셋째. 보육교사의 직업소명의식이 영유아권리존중보육실행에 주는 영향을 살펴본 결과 영유아권리존중보육실행에 직업소명의식의 미치는 영향이 유의하였으며, 하위변인중 초월적부름존재와 친사회적지향존재에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째. 보육교사의 긍정심리 자본이 영유아 권리존중 보육실행에 주는 영향을 살펴본 결과 영유아권리존중보육실행에 긍정심리자본이 미치는 영향은 통계적으로 유의미한 영향을 미치고 있으며 하위요인인 희망과 낙관성이 영유아 권리존중 보육실행에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 직업소명의식이 높은 보육교사와 긍정심리자본이 높은 보육교사가 영유아권리존중보육실행이 높은 것으로 나타났다. 보육기관에서 영유아를 보육해야하는 보육교사에게 직업소명의식과 긍정심리자본은 매우 중요하며 이를 향상시키기 위한 보육교사 교육에 상관관계성을 파악하므로 어린이집의 질 높은 보육서비스와 보육교사의 전문성을 향상되길 기대한다.
보육교사의 직업소명의식의 소진과 긍정심리자본의 고갈은 어린이집이라는 조직에서 목표를 달성하는데 부정적 영향을 주며 보육교사의 영유아권리존중보육실행에도 영향을 미칠 것이다. 따라서 본 연구에서는 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본이 영유아권리존중보육실행에 어떤 영향을 주는 지 알아봄으로써 보육교사의 전문성을 향상시키는데 목적이 있다. 본 연구의 연구목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본과 영유아권리존중보육 실행은 어떠한가? 연구 문제 2. 보육교사의 직업소명의식과 긍정심리자본과 영유아권리존중보육 실행의 상관관계는 어떠한가? 연구 문제 3. 보육교사의 직업소명의식이 영유아권리존중보육실행에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제 4. 보육교사의 긍정심리자본이 영유아권리존중보육실행에 미치는 영향을 어떠한가?
본 연구의 대상자는 전라남도 목포시와 무안군에 근무하고 있는 어린이집 보육교사 400명을 대상으로 연구하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 27.0 통계 프로그램을 사용하여 기술통계로 평균, 표준편차, 빈도분석, 독립표본 t-test와 일원변량분석(One-way ANOVA)와 Duncan의 사후검정을 시행하고 Peason의 적률상관계수를 산출하였으며, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째. 보육교사의 직업소명의식, 긍정심리 자본, 영유아권리존중보육실행은 대체로 높았으며 이 중 영유아 권리존중 보육실행의 정도가 제일 높게 나타났다. 둘째. 보육교사의 직업소명의식, 긍정심리 자본, 영유아권리존중보육실행의 상관관계는 정적 상관관계를 보였다. 각각의 변인 뿐 아니라 하위변인관계까지 모두 정적상관관계로 나타났다. 셋째. 보육교사의 직업소명의식이 영유아권리존중보육실행에 주는 영향을 살펴본 결과 영유아권리존중보육실행에 직업소명의식의 미치는 영향이 유의하였으며, 하위변인중 초월적부름존재와 친사회적지향존재에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째. 보육교사의 긍정심리 자본이 영유아 권리존중 보육실행에 주는 영향을 살펴본 결과 영유아권리존중보육실행에 긍정심리자본이 미치는 영향은 통계적으로 유의미한 영향을 미치고 있으며 하위요인인 희망과 낙관성이 영유아 권리존중 보육실행에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 직업소명의식이 높은 보육교사와 긍정심리자본이 높은 보육교사가 영유아권리존중보육실행이 높은 것으로 나타났다. 보육기관에서 영유아를 보육해야하는 보육교사에게 직업소명의식과 긍정심리자본은 매우 중요하며 이를 향상시키기 위한 보육교사 교육에 상관관계성을 파악하므로 어린이집의 질 높은 보육서비스와 보육교사의 전문성을 향상되길 기대한다.
The exhaustion of childcare teachers' vocational sense of vocation and depletion of positive psychological capital will have a negative impact on the achievement of goals in the organization of daycare centers, and will also affect childcare teachers' implementation of respecting the rights of infan...
The exhaustion of childcare teachers' vocational sense of vocation and depletion of positive psychological capital will have a negative impact on the achievement of goals in the organization of daycare centers, and will also affect childcare teachers' implementation of respecting the rights of infants and toddlers. Therefore, the purpose of this study is to improve the professionalism of childcare teachers by examining how childcare teachers' occupational vocational awareness and positive psychological capital affect the implementation of childcare that respects the rights of young children. The research questions to achieve the research purpose of this study are as follows.
Research Questions 1. What is the nursery teacher's job vocational awareness, positive psychological capital, and the implementation of childcare that respects the rights of infants and toddlers?
Research Question 2. What is the correlation between childcare teachers' occupational calling, positive psychological capital, and childcare practices that respect the rights of young children?
Research Question 3. What is the effect of childcare teachers' vocational vocational awareness on the implementation of childcare that respects the rights of young children?
Research Question 4. What is the effect of childcare teachers' positive psychological capital on the implementation of childcare that respects the rights of young children?
The subjects of this study were 400 daycare teachers working in Mokpo-si and Muan-gun, Jeollanam-do. For the data collected in this study, mean, standard deviation, frequency analysis, independent sample t-test, one-way ANOVA, and Duncan's post hoc test were performed as descriptive statistics using the SPSS 27.0 statistical program. Peason's moment correlation coefficient was calculated, and multiple regression analysis was performed.
The results of this study are as follows. first. Nursery teachers' occupational vocation awareness, positive psychological capital, and respect for children's rights were generally high. second. The correlations among childcare teachers' occupational calling, positive psychological capital, and childcare practice respecting the rights of infants and young children showed a positive correlation.Not only each variable but also sub-variable relationships were all positively correlated. third. As a result of examining the effect of childcare teachers' vocational sense of vocation on the implementation of childcare that respects the rights of young children, the effect of vocational consciousness on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children was significant. fourth. As a result of examining the effect of childcare teachers' positive psychological capital on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children, the effect of positive psychological capital on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children has a statistically significant effect. It was found that the sub-factors, hope and optimism, have a significant effect on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children. Through this study, it was found that childcare teachers with a high sense of job vocation and childcare teachers with high positive psychological capital showed high respect for the rights of infants and toddlers. Awareness of job vocation and positive psychological capital are very important for childcare teachers who need to care for infants and toddlers at childcare institutions. do.
The exhaustion of childcare teachers' vocational sense of vocation and depletion of positive psychological capital will have a negative impact on the achievement of goals in the organization of daycare centers, and will also affect childcare teachers' implementation of respecting the rights of infants and toddlers. Therefore, the purpose of this study is to improve the professionalism of childcare teachers by examining how childcare teachers' occupational vocational awareness and positive psychological capital affect the implementation of childcare that respects the rights of young children. The research questions to achieve the research purpose of this study are as follows.
Research Questions 1. What is the nursery teacher's job vocational awareness, positive psychological capital, and the implementation of childcare that respects the rights of infants and toddlers?
Research Question 2. What is the correlation between childcare teachers' occupational calling, positive psychological capital, and childcare practices that respect the rights of young children?
Research Question 3. What is the effect of childcare teachers' vocational vocational awareness on the implementation of childcare that respects the rights of young children?
Research Question 4. What is the effect of childcare teachers' positive psychological capital on the implementation of childcare that respects the rights of young children?
The subjects of this study were 400 daycare teachers working in Mokpo-si and Muan-gun, Jeollanam-do. For the data collected in this study, mean, standard deviation, frequency analysis, independent sample t-test, one-way ANOVA, and Duncan's post hoc test were performed as descriptive statistics using the SPSS 27.0 statistical program. Peason's moment correlation coefficient was calculated, and multiple regression analysis was performed.
The results of this study are as follows. first. Nursery teachers' occupational vocation awareness, positive psychological capital, and respect for children's rights were generally high. second. The correlations among childcare teachers' occupational calling, positive psychological capital, and childcare practice respecting the rights of infants and young children showed a positive correlation.Not only each variable but also sub-variable relationships were all positively correlated. third. As a result of examining the effect of childcare teachers' vocational sense of vocation on the implementation of childcare that respects the rights of young children, the effect of vocational consciousness on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children was significant. fourth. As a result of examining the effect of childcare teachers' positive psychological capital on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children, the effect of positive psychological capital on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children has a statistically significant effect. It was found that the sub-factors, hope and optimism, have a significant effect on the implementation of childcare that respects the rights of infants and young children. Through this study, it was found that childcare teachers with a high sense of job vocation and childcare teachers with high positive psychological capital showed high respect for the rights of infants and toddlers. Awareness of job vocation and positive psychological capital are very important for childcare teachers who need to care for infants and toddlers at childcare institutions. do.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.