이 연구는 두 가지 유형의 중국 대학 뮤지컬전공 교육시스템 - 교육목표, 교수인력, 교육과정, 도서관 시설 -의 비교분석을 통해 뮤지컬전공 교육의 특성 및 문제점을 살펴보고, 나아가서 개선 방안을 모색하는 데에 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육시스템은 어떠한가? 둘째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육의 문제점은 무엇인가? 셋째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육의 개선방안은 무엇인가?
이 연구에서는 중국 대학 뮤지컬전공 교육시스템 분석을 위해 임의적으로 두 가지 유형의 대학, 즉 독립예술전문대학과 종합대학으로 분류하고, 독립예술전문대학에서는 중앙희극학원을, 그리고 종합대학에서는 쓰촨사범대학 무용학원을 연구대상으로 선정하였다.
이 연구 결과를 바탕으로 중국대학의 뮤지컬전공 교육시스템의 발전전략 모색을 위한 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬전공 교수들의 전문성을 높여야 한다. 교수임용 규정을 무대공연 경력이나 실기능력 위주로 바꾸어 교수 초빙 시 뮤지컬 공연기법에 관한 미래지향적 교수역량을 갖춘 교수인력을 충원해야만 한다. 둘째, 뮤지컬전공 커리큘럼을 재설정 하여야 한다. 형식적인 수업보다는 뮤지컬 공연에 맞는 맞춤형 수업을 개설하고, 보컬, 연기, 무용수업, XR을 활용한 뮤지컬 공연수업 등 해외 대학교의 선진적인 교수법을 적용해야 한다. 또한, 무대연습, 장면실습, 작품창작 등 실전 위주의 무용수업을 활성화해야 한다. 셋째, 졸업생의 취업률 향상을 위해 시장 수요에 맞는 뮤지컬 세부전공을 개설해야 한다. 뮤지컬산업의 수요를 충족할 수 있는 뮤지컬 연출, 뮤지컬 안무, 뮤지컬 기획 및 홍보, 뮤지컬 마케팅, 뮤지컬 연출, 뮤지컬 작곡, 무대 디자인, ...
이 연구는 두 가지 유형의 중국 대학 뮤지컬전공 교육시스템 - 교육목표, 교수인력, 교육과정, 도서관 시설 -의 비교분석을 통해 뮤지컬전공 교육의 특성 및 문제점을 살펴보고, 나아가서 개선 방안을 모색하는 데에 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육시스템은 어떠한가? 둘째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육의 문제점은 무엇인가? 셋째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육의 개선방안은 무엇인가?
이 연구에서는 중국 대학 뮤지컬전공 교육시스템 분석을 위해 임의적으로 두 가지 유형의 대학, 즉 독립예술전문대학과 종합대학으로 분류하고, 독립예술전문대학에서는 중앙희극학원을, 그리고 종합대학에서는 쓰촨사범대학 무용학원을 연구대상으로 선정하였다.
이 연구 결과를 바탕으로 중국대학의 뮤지컬전공 교육시스템의 발전전략 모색을 위한 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬전공 교수들의 전문성을 높여야 한다. 교수임용 규정을 무대공연 경력이나 실기능력 위주로 바꾸어 교수 초빙 시 뮤지컬 공연기법에 관한 미래지향적 교수역량을 갖춘 교수인력을 충원해야만 한다. 둘째, 뮤지컬전공 커리큘럼을 재설정 하여야 한다. 형식적인 수업보다는 뮤지컬 공연에 맞는 맞춤형 수업을 개설하고, 보컬, 연기, 무용수업, XR을 활용한 뮤지컬 공연수업 등 해외 대학교의 선진적인 교수법을 적용해야 한다. 또한, 무대연습, 장면실습, 작품창작 등 실전 위주의 무용수업을 활성화해야 한다. 셋째, 졸업생의 취업률 향상을 위해 시장 수요에 맞는 뮤지컬 세부전공을 개설해야 한다. 뮤지컬산업의 수요를 충족할 수 있는 뮤지컬 연출, 뮤지컬 안무, 뮤지컬 기획 및 홍보, 뮤지컬 마케팅, 뮤지컬 연출, 뮤지컬 작곡, 무대 디자인, 무대조명, 무대 음향효과 등의 다양한 전공을 개설하고, 뮤지컬 공연단과의 유기적인 협동수업을 진행해야 한다. 넷째, 뮤지컬전공의 특성상 학생들의 실기능력을 배양할 수 있는 충분한 연습시설 및 교육환경 지원시스템을 구축해야 한다. 다섯째, 국제교류를 강화해야 한다. 해외 뮤지컬전공 대학교와 자매결연을 통해 교수 인적교류, 학생 해외 연수, 창작작품 교류, 합동공연 등의 예비 뮤지컬배우 양성시스템을 구축해야 한다.
이 연구는 두 가지 유형의 중국 대학 뮤지컬전공 교육시스템 - 교육목표, 교수인력, 교육과정, 도서관 시설 -의 비교분석을 통해 뮤지컬전공 교육의 특성 및 문제점을 살펴보고, 나아가서 개선 방안을 모색하는 데에 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육시스템은 어떠한가? 둘째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육의 문제점은 무엇인가? 셋째, 중국 대학의 뮤지컬전공 교육의 개선방안은 무엇인가?
이 연구에서는 중국 대학 뮤지컬전공 교육시스템 분석을 위해 임의적으로 두 가지 유형의 대학, 즉 독립예술전문대학과 종합대학으로 분류하고, 독립예술전문대학에서는 중앙희극학원을, 그리고 종합대학에서는 쓰촨사범대학 무용학원을 연구대상으로 선정하였다.
이 연구 결과를 바탕으로 중국대학의 뮤지컬전공 교육시스템의 발전전략 모색을 위한 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬전공 교수들의 전문성을 높여야 한다. 교수임용 규정을 무대공연 경력이나 실기능력 위주로 바꾸어 교수 초빙 시 뮤지컬 공연기법에 관한 미래지향적 교수역량을 갖춘 교수인력을 충원해야만 한다. 둘째, 뮤지컬전공 커리큘럼을 재설정 하여야 한다. 형식적인 수업보다는 뮤지컬 공연에 맞는 맞춤형 수업을 개설하고, 보컬, 연기, 무용수업, XR을 활용한 뮤지컬 공연수업 등 해외 대학교의 선진적인 교수법을 적용해야 한다. 또한, 무대연습, 장면실습, 작품창작 등 실전 위주의 무용수업을 활성화해야 한다. 셋째, 졸업생의 취업률 향상을 위해 시장 수요에 맞는 뮤지컬 세부전공을 개설해야 한다. 뮤지컬산업의 수요를 충족할 수 있는 뮤지컬 연출, 뮤지컬 안무, 뮤지컬 기획 및 홍보, 뮤지컬 마케팅, 뮤지컬 연출, 뮤지컬 작곡, 무대 디자인, 무대조명, 무대 음향효과 등의 다양한 전공을 개설하고, 뮤지컬 공연단과의 유기적인 협동수업을 진행해야 한다. 넷째, 뮤지컬전공의 특성상 학생들의 실기능력을 배양할 수 있는 충분한 연습시설 및 교육환경 지원시스템을 구축해야 한다. 다섯째, 국제교류를 강화해야 한다. 해외 뮤지컬전공 대학교와 자매결연을 통해 교수 인적교류, 학생 해외 연수, 창작작품 교류, 합동공연 등의 예비 뮤지컬배우 양성시스템을 구축해야 한다.
This study aims to observe the characteristics and problematic points of musical theater professional education by comparing and analyzing two types of Chinese university musical theater professional education systems - educational objectives, teaching manpower, educational curriculum, library facil...
This study aims to observe the characteristics and problematic points of musical theater professional education by comparing and analyzing two types of Chinese university musical theater professional education systems - educational objectives, teaching manpower, educational curriculum, library facilities, etc., and then to explore improvement solutions. The research questions to achieve the above research objectives are as follows. First, what is the education system of musical theater majors in Chinese universities? Second, what are the problems of musical theater professional education in Chinese universities? Third, what are the improvement programs of musical theater professional education in Chinese universities? In this study, two types of universities were randomly divided into two types of universities, namely, independent art universities and comprehensive universities, in order to analyze the education system of musical theater majors in Chinese universities, and the Central Academy of Drama of independent art universities and the School of Dance of Sichuan Normal University of comprehensive universities were used as the subjects of the study. Based on the results of this study, the following insights are provided for exploring the development strategies of China&s university musical theater professional education system. First, the professionalism of musical theater professors must be improved. Change the rules for hiring professors to be based on stage performance experience or practical skills ability, and when hiring professors, it is necessary to supplement the professorial manpower with future pointing professorial power with musical theater performance skills. Second, the curriculum for musical theater majors should be reset. More than a formal curriculum, we should offer targeted courses that fit musical theater performances, and use advanced teaching methods from overseas universities such as vocal, acting, and dance courses, and musical theater performance courses using XR. In addition, it is important to activate dance courses that focus on practical work such as stage practice, scene practice, and work creation. Third, in order to improve the employment rate of graduates, it is necessary to open detailed majors in musical theater that meet the market demand. It is necessary to offer a variety of majors that can meet the needs of the musical theater industry, such as musical theater directing, musical theater choreography, musical theater planning and promotion, musical theater marketing, musical theater directing, musical theater composing, stage design, stage lighting, stage sound effects, etc., and to teach in organic cooperation with musical theater performance troupes. Fourth, the characteristics of the musical theater program should be characterized by the construction of adequate practice facilities and educational environment support systems capable of developing students& practical skills and abilities. Fifth, international exchange should be strengthened. Through sisterhood relationships with overseas universities specializing in musical theater, we will build a system for the preparation of musical actors through exchange of professors, overseas training of students, exchange of creative works, and joint performances.
This study aims to observe the characteristics and problematic points of musical theater professional education by comparing and analyzing two types of Chinese university musical theater professional education systems - educational objectives, teaching manpower, educational curriculum, library facilities, etc., and then to explore improvement solutions. The research questions to achieve the above research objectives are as follows. First, what is the education system of musical theater majors in Chinese universities? Second, what are the problems of musical theater professional education in Chinese universities? Third, what are the improvement programs of musical theater professional education in Chinese universities? In this study, two types of universities were randomly divided into two types of universities, namely, independent art universities and comprehensive universities, in order to analyze the education system of musical theater majors in Chinese universities, and the Central Academy of Drama of independent art universities and the School of Dance of Sichuan Normal University of comprehensive universities were used as the subjects of the study. Based on the results of this study, the following insights are provided for exploring the development strategies of China&s university musical theater professional education system. First, the professionalism of musical theater professors must be improved. Change the rules for hiring professors to be based on stage performance experience or practical skills ability, and when hiring professors, it is necessary to supplement the professorial manpower with future pointing professorial power with musical theater performance skills. Second, the curriculum for musical theater majors should be reset. More than a formal curriculum, we should offer targeted courses that fit musical theater performances, and use advanced teaching methods from overseas universities such as vocal, acting, and dance courses, and musical theater performance courses using XR. In addition, it is important to activate dance courses that focus on practical work such as stage practice, scene practice, and work creation. Third, in order to improve the employment rate of graduates, it is necessary to open detailed majors in musical theater that meet the market demand. It is necessary to offer a variety of majors that can meet the needs of the musical theater industry, such as musical theater directing, musical theater choreography, musical theater planning and promotion, musical theater marketing, musical theater directing, musical theater composing, stage design, stage lighting, stage sound effects, etc., and to teach in organic cooperation with musical theater performance troupes. Fourth, the characteristics of the musical theater program should be characterized by the construction of adequate practice facilities and educational environment support systems capable of developing students& practical skills and abilities. Fifth, international exchange should be strengthened. Through sisterhood relationships with overseas universities specializing in musical theater, we will build a system for the preparation of musical actors through exchange of professors, overseas training of students, exchange of creative works, and joint performances.
주제어
#뮤지컬전공 교육시스템 중앙희극학원 쓰촨사범대학 비교분석 musical theater major education system Central Academy of Drama Sichuan Normal University comparative analysis
학위논문 정보
저자
요람
학위수여기관
원광대학교 교육대학원
학위구분
국내박사
학과
교육대학원 교육학
지도교수
안관수
발행연도
2022
총페이지
p126
키워드
뮤지컬전공 교육시스템 중앙희극학원 쓰촨사범대학 비교분석 musical theater major education system Central Academy of Drama Sichuan Normal University comparative analysis
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.