오늘날 중국 대부분 지역에서 아동은 시각 미디어를 통해 애니메이션을 접하고 있는 가운데 애니메이션 영화는 어린이용 오락프로그램에서 높은 비중을 차지하고 있다. 이는 TV 애니메이션과 극장용 애니메이션 영화가 아동의 성장 과정에서 매우 중요한 역할을 하고 있다는 것을 의미한다. 이에 본 연구는 애니메이션의 제작 방법과 아동의 심리에 중점을 두고 디지털 미디어 디자인을 애니메이션 영화에 접목하는 방법에 대해 고찰하였다. 애니메이션 영화는 주요 수용자층을 아동 외에도 광범위한 집단으로 설정하고 있지만 주요 관객층은 여전히 아동을 중심으로 구성하고 있다. 애니메이션 영화를 관람하면서 공감대를 형성할 수 있도록 아동의 심리적 수요와 시대적 흐름을 반영하여 데이터 디지털 디자인 기술을 접목하는 제작 방법은 향후 애니메이션 영화의 발전 방향으로 볼 수 있다. 최근 심리학의 발전과 과학기술의 발달로 아동 심리학이 전문 연구 분야로 대두되면서 아동 관련 제품과 영상 콘텐츠에는 아동 심리학과 과학 기술이 밀접하게 연계되고 있다. 제품과 수용자의 관계는 서로 상호작용하는 가운데 아동 심리에 대한 연구가 제품과 ...
오늘날 중국 대부분 지역에서 아동은 시각 미디어를 통해 애니메이션을 접하고 있는 가운데 애니메이션 영화는 어린이용 오락프로그램에서 높은 비중을 차지하고 있다. 이는 TV 애니메이션과 극장용 애니메이션 영화가 아동의 성장 과정에서 매우 중요한 역할을 하고 있다는 것을 의미한다. 이에 본 연구는 애니메이션의 제작 방법과 아동의 심리에 중점을 두고 디지털 미디어 디자인을 애니메이션 영화에 접목하는 방법에 대해 고찰하였다. 애니메이션 영화는 주요 수용자층을 아동 외에도 광범위한 집단으로 설정하고 있지만 주요 관객층은 여전히 아동을 중심으로 구성하고 있다. 애니메이션 영화를 관람하면서 공감대를 형성할 수 있도록 아동의 심리적 수요와 시대적 흐름을 반영하여 데이터 디지털 디자인 기술을 접목하는 제작 방법은 향후 애니메이션 영화의 발전 방향으로 볼 수 있다. 최근 심리학의 발전과 과학기술의 발달로 아동 심리학이 전문 연구 분야로 대두되면서 아동 관련 제품과 영상 콘텐츠에는 아동 심리학과 과학 기술이 밀접하게 연계되고 있다. 제품과 수용자의 관계는 서로 상호작용하는 가운데 아동 심리에 대한 연구가 제품과 콘텐츠의 개선을 촉진하며 동시에 제품에 대한 아동의 피드백을 통해 아동의 심리적 법칙을 발견하고 이론적 매커니즘을 새롭게 보완하고 있다. 또한 디지털 미디어 디자인이 발전하면서 애니메이션을 비롯한 영화 산업에도 새로운 기술적 지원을 마련하며 애니메이션의 질적 변화를 이룰 수 있었고 애니메이션을 수용하는 아동의 심리에도 변화가 일어나게 되었다. 애니메이션 영화는 아동을 주요 수용자층으로 구성하여 다른 장르의 영화와는 달리 성인의 관점으로 제작할 경우에는 콘텐츠와 형식 측면에서 성인의 취향으로 무게가 쏠리게 된다. 결국 아동의 관심을 끌지 못하며 아동에게 올바른 가치관과 교육적 메시지를 전달하는데 한계가 나타난다. 최근 중국의 애니메이션 영화가 급성장하며 아동 심리학과 디지털 미디어 디자인에도 관심을 갖게 되었다. 그러나 해외 상황과 비교하였을 때에는 여전히 큰 격차가 있는 실정이다. 이에 우수 애니메이션 영화를 연구대상으로 도출하여 중국 애니메이션의 발전 방향을 제시하고자 한다. 본 연구는 <몬스터 주식회사>를 연구대상으로, 제작 방법과 디지털 미디어 디자인을 연구범위로 설정하여 스토리 설정, 캐릭터 디자인, 색상, 기술 분석 등 측면에서 아동심리학, 제작 방법, 디지털 기술 혁신 간의 상관관계를 분석하였다. <몬스터 주식회사> 속 아동 심리학과 관련된 내용을 면밀히 분석해 아동심리학과 관련된 제작 방법을 도출하였다. 본 연구는 아동 심리학과 디지털 미디어 디자인을 바탕으로 <몬스터 주식회사>를 연구대상으로 삼아 스토리 구조, 소재, 예술 디자인 등 측면에서 분석하여 아동의 심리적 메커니즘에 적합한 애니메이션 영화의 제작 방법을 제시하였다. 그리고 아동 관객의 모호한 등급, 불명확한 포지셔닝, 흥미유발 부족 등 현재 중국 애니메이션 영화에 나타나는 문제점을 제시하여 심리학 법칙에 적합한 애니메이션 영화의 제작 방안을 지적하였다. 디지털 미디어 기술이라는 최신 기술을 결합하여 기술적 측면에서 애니메이션 영화의 개선 방안을 도출하였다. 본 연구는 아동의 심리발달 법칙과 특징을 심층적으로 분석하여 아동의 심리적 특징을 바탕으로 한 애니메이션 제작 방안을 도출하였고 궁극적으로 심리학적 차원에서 애니메이션 영화의 제작 방향과 방법을 위한 이론적 근거를 발굴하였다. 향후에는 디지털 미디어 기술을 활용한 다양한 연구 성과로 확장하길 기대한다.
오늘날 중국 대부분 지역에서 아동은 시각 미디어를 통해 애니메이션을 접하고 있는 가운데 애니메이션 영화는 어린이용 오락프로그램에서 높은 비중을 차지하고 있다. 이는 TV 애니메이션과 극장용 애니메이션 영화가 아동의 성장 과정에서 매우 중요한 역할을 하고 있다는 것을 의미한다. 이에 본 연구는 애니메이션의 제작 방법과 아동의 심리에 중점을 두고 디지털 미디어 디자인을 애니메이션 영화에 접목하는 방법에 대해 고찰하였다. 애니메이션 영화는 주요 수용자층을 아동 외에도 광범위한 집단으로 설정하고 있지만 주요 관객층은 여전히 아동을 중심으로 구성하고 있다. 애니메이션 영화를 관람하면서 공감대를 형성할 수 있도록 아동의 심리적 수요와 시대적 흐름을 반영하여 데이터 디지털 디자인 기술을 접목하는 제작 방법은 향후 애니메이션 영화의 발전 방향으로 볼 수 있다. 최근 심리학의 발전과 과학기술의 발달로 아동 심리학이 전문 연구 분야로 대두되면서 아동 관련 제품과 영상 콘텐츠에는 아동 심리학과 과학 기술이 밀접하게 연계되고 있다. 제품과 수용자의 관계는 서로 상호작용하는 가운데 아동 심리에 대한 연구가 제품과 콘텐츠의 개선을 촉진하며 동시에 제품에 대한 아동의 피드백을 통해 아동의 심리적 법칙을 발견하고 이론적 매커니즘을 새롭게 보완하고 있다. 또한 디지털 미디어 디자인이 발전하면서 애니메이션을 비롯한 영화 산업에도 새로운 기술적 지원을 마련하며 애니메이션의 질적 변화를 이룰 수 있었고 애니메이션을 수용하는 아동의 심리에도 변화가 일어나게 되었다. 애니메이션 영화는 아동을 주요 수용자층으로 구성하여 다른 장르의 영화와는 달리 성인의 관점으로 제작할 경우에는 콘텐츠와 형식 측면에서 성인의 취향으로 무게가 쏠리게 된다. 결국 아동의 관심을 끌지 못하며 아동에게 올바른 가치관과 교육적 메시지를 전달하는데 한계가 나타난다. 최근 중국의 애니메이션 영화가 급성장하며 아동 심리학과 디지털 미디어 디자인에도 관심을 갖게 되었다. 그러나 해외 상황과 비교하였을 때에는 여전히 큰 격차가 있는 실정이다. 이에 우수 애니메이션 영화를 연구대상으로 도출하여 중국 애니메이션의 발전 방향을 제시하고자 한다. 본 연구는 <몬스터 주식회사>를 연구대상으로, 제작 방법과 디지털 미디어 디자인을 연구범위로 설정하여 스토리 설정, 캐릭터 디자인, 색상, 기술 분석 등 측면에서 아동심리학, 제작 방법, 디지털 기술 혁신 간의 상관관계를 분석하였다. <몬스터 주식회사> 속 아동 심리학과 관련된 내용을 면밀히 분석해 아동심리학과 관련된 제작 방법을 도출하였다. 본 연구는 아동 심리학과 디지털 미디어 디자인을 바탕으로 <몬스터 주식회사>를 연구대상으로 삼아 스토리 구조, 소재, 예술 디자인 등 측면에서 분석하여 아동의 심리적 메커니즘에 적합한 애니메이션 영화의 제작 방법을 제시하였다. 그리고 아동 관객의 모호한 등급, 불명확한 포지셔닝, 흥미유발 부족 등 현재 중국 애니메이션 영화에 나타나는 문제점을 제시하여 심리학 법칙에 적합한 애니메이션 영화의 제작 방안을 지적하였다. 디지털 미디어 기술이라는 최신 기술을 결합하여 기술적 측면에서 애니메이션 영화의 개선 방안을 도출하였다. 본 연구는 아동의 심리발달 법칙과 특징을 심층적으로 분석하여 아동의 심리적 특징을 바탕으로 한 애니메이션 제작 방안을 도출하였고 궁극적으로 심리학적 차원에서 애니메이션 영화의 제작 방향과 방법을 위한 이론적 근거를 발굴하였다. 향후에는 디지털 미디어 기술을 활용한 다양한 연구 성과로 확장하길 기대한다.
At present, in addition to the extremely underdeveloped as in China, the media environment for children is: watching cartoons is the main way for children to contact visual media. Animated film plays an important role in animation, and its proportion in children's entertainment projects can not be u...
At present, in addition to the extremely underdeveloped as in China, the media environment for children is: watching cartoons is the main way for children to contact visual media. Animated film plays an important role in animation, and its proportion in children's entertainment projects can not be under estimated. It can be said that cartoons and animated films run through the whole process of Child psychology growth and play a very important role in Child psychological growth. How to make the creation method of animated film fit with the operation law of Child psychology, and how to make digital media design better serve animated film have become the main topics of this paper. Although the audience of animated films is broad and not limited to children, the main crowd is still children. Meeting Child psychological needs, keeping pace with the times and combining digital media design technology to make them resonate in the process of watching are the development trend of animated films in the future. With the development of modern psychology and the progress of science and technology, child psychology is divided into special research fields. With its in-depth research, terminals such as Child psychology related products and works show an increasingly close relationship with child psychology and science and technology. The relationship between products and audiences is interactive. On the one hand, the research results of child psychology promote the improvement of products or works. On the other hand, child psychological laws are found through Child psychology feedback to products, so as to improve their theoretical system. At the same time, the development of digital media design has provided new technical support to the film industry, including animation, which has become an important factor for the further qualitative change of animation films, and also changed the psychological characteristics of Child psychology acceptance of animation. The animation film with children as the main audience is different from other types of films. If its creation method is carried out from the perspective of adults, its content and form are easy to favor adult interest, or it is too heavy to attract the audience. Such works can not bring better guidance to children. In recent years, Child psychology animated film shave developed rapidly, paying some attention to Child psychology and digital media design, but there is still a long way to go compared with developed countries. Analyzing excellent works is a good way to learn from. The expected research result of this paper is to select appropriate samples for targeted analysis, obtain data and analysis results, so as to promote the progress of national local animation. This paper selects monster company as a sample, takes creative methods and digital media design as the research scope, and analyzes the relationship between Child psychology, creative methods and design technology innovation from the perspectives of story setting, character image design, color and technical analysis. Through the design of a questionnaire, this paper investigates the feedback data of children watching monster company, accurately analyzes the content of Child psychology involved in the film, and infers the relevant creative methods. Guided by the current development of Child psychology and digital media design, and taking monster company as a sample, this paper analyzes the film content structure, material selection and artistic design, and summarizes the creative methods of animated films in line with Child psychological operation mechanism; At the same time, it points out the problems existing in the creation of animated films, and puts forward reasonable suggestions from the perspective of conforming to the law of psychology for works that have fuzzy classification of Child psychology audience, unclear target audience and can not attract Child audience; Combined with the latest achievements of digital media technology, this paper puts forward some suggestions on the improvement of film technology. This paper attempts to deeply analyze the laws and characteristics of Child psychological development, find the animation creation elements inspired by Child psychology own psychological characteristics, and finally find the psychological theoretical basis for the creative ideas and methods of animation films. Looking forward to the more brilliant results that may be achieved by using digital media design, so as to provide reference for the future.
At present, in addition to the extremely underdeveloped as in China, the media environment for children is: watching cartoons is the main way for children to contact visual media. Animated film plays an important role in animation, and its proportion in children's entertainment projects can not be under estimated. It can be said that cartoons and animated films run through the whole process of Child psychology growth and play a very important role in Child psychological growth. How to make the creation method of animated film fit with the operation law of Child psychology, and how to make digital media design better serve animated film have become the main topics of this paper. Although the audience of animated films is broad and not limited to children, the main crowd is still children. Meeting Child psychological needs, keeping pace with the times and combining digital media design technology to make them resonate in the process of watching are the development trend of animated films in the future. With the development of modern psychology and the progress of science and technology, child psychology is divided into special research fields. With its in-depth research, terminals such as Child psychology related products and works show an increasingly close relationship with child psychology and science and technology. The relationship between products and audiences is interactive. On the one hand, the research results of child psychology promote the improvement of products or works. On the other hand, child psychological laws are found through Child psychology feedback to products, so as to improve their theoretical system. At the same time, the development of digital media design has provided new technical support to the film industry, including animation, which has become an important factor for the further qualitative change of animation films, and also changed the psychological characteristics of Child psychology acceptance of animation. The animation film with children as the main audience is different from other types of films. If its creation method is carried out from the perspective of adults, its content and form are easy to favor adult interest, or it is too heavy to attract the audience. Such works can not bring better guidance to children. In recent years, Child psychology animated film shave developed rapidly, paying some attention to Child psychology and digital media design, but there is still a long way to go compared with developed countries. Analyzing excellent works is a good way to learn from. The expected research result of this paper is to select appropriate samples for targeted analysis, obtain data and analysis results, so as to promote the progress of national local animation. This paper selects monster company as a sample, takes creative methods and digital media design as the research scope, and analyzes the relationship between Child psychology, creative methods and design technology innovation from the perspectives of story setting, character image design, color and technical analysis. Through the design of a questionnaire, this paper investigates the feedback data of children watching monster company, accurately analyzes the content of Child psychology involved in the film, and infers the relevant creative methods. Guided by the current development of Child psychology and digital media design, and taking monster company as a sample, this paper analyzes the film content structure, material selection and artistic design, and summarizes the creative methods of animated films in line with Child psychological operation mechanism; At the same time, it points out the problems existing in the creation of animated films, and puts forward reasonable suggestions from the perspective of conforming to the law of psychology for works that have fuzzy classification of Child psychology audience, unclear target audience and can not attract Child audience; Combined with the latest achievements of digital media technology, this paper puts forward some suggestions on the improvement of film technology. This paper attempts to deeply analyze the laws and characteristics of Child psychological development, find the animation creation elements inspired by Child psychology own psychological characteristics, and finally find the psychological theoretical basis for the creative ideas and methods of animation films. Looking forward to the more brilliant results that may be achieved by using digital media design, so as to provide reference for the future.
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