중국 실화 소재의 영화는 현실을 바탕에서 제작되며, 현실을 반영하고 현실을 배려하는 특징적인 중국 영화이다. 개혁개방 이후 중국 경제가 성장하고 시장과 미디어가 발전하면서 중국의 실화 소재 영화는 시장의 상업적인 영향을 받아 영화의 서사가 더욱 다원화되는 특징을 나타내게 되었다. 그러나 중국 실화 소재 영화의 서사에 대한 연구는 아직 상대적으로 완전한 체계를 형성하지 못했으며, 본 연구는 이러한 상황에 따라 서양의 영화 서사학 이론과 방법 그리고 중국 문화 서사를 결합하여 영화의 서사 이론 체계를 더욱 풍부하게 만들고자 한다. 최근 중국 영화의 창작 방향에서 예술과 상업의 불균형이 나타나고 있을 뿐만 아니라 실화 소재 영화가 점점 더 주변화되고 있으며, 이러한 상황에서 중국의 실화 소재 영화의 서사 의미를 연구하고, 영화와 현실의 관계를 분석하는 것은 현실에 대한 배려를 구현할 수 있다. 제1장의 서론에서는 중국 실화 소재 영화의 현재 발전 상황을 분석하고, 구조주의와 서사학의 관련 이론을 바탕으로 실화 영화의 서사를 공간 서사, ...
중국 실화 소재의 영화는 현실을 바탕에서 제작되며, 현실을 반영하고 현실을 배려하는 특징적인 중국 영화이다. 개혁개방 이후 중국 경제가 성장하고 시장과 미디어가 발전하면서 중국의 실화 소재 영화는 시장의 상업적인 영향을 받아 영화의 서사가 더욱 다원화되는 특징을 나타내게 되었다. 그러나 중국 실화 소재 영화의 서사에 대한 연구는 아직 상대적으로 완전한 체계를 형성하지 못했으며, 본 연구는 이러한 상황에 따라 서양의 영화 서사학 이론과 방법 그리고 중국 문화 서사를 결합하여 영화의 서사 이론 체계를 더욱 풍부하게 만들고자 한다. 최근 중국 영화의 창작 방향에서 예술과 상업의 불균형이 나타나고 있을 뿐만 아니라 실화 소재 영화가 점점 더 주변화되고 있으며, 이러한 상황에서 중국의 실화 소재 영화의 서사 의미를 연구하고, 영화와 현실의 관계를 분석하는 것은 현실에 대한 배려를 구현할 수 있다. 제1장의 서론에서는 중국 실화 소재 영화의 현재 발전 상황을 분석하고, 구조주의와 서사학의 관련 이론을 바탕으로 실화 영화의 서사를 공간 서사, 사운드 서사, 대비 서사와 신체 서사 등 4개 부분으로 나누어 한국과 중국의 관련 연구 상황을 간단히 서술했다. 제2장에서는 실화 소재의 범위와 관련한 영화이론을 서술하고, 중국 실화 소재 영화의 창작 특징을 요약했다. 제3장에서는 중국 실화 소재 영화의 발전 역사를 정리했다. 중국 영화인들은 민족주의 영화에서부터 이미 실화 소재 영화를 창작했고, 이를 바탕으로 좌익 영화와 건국 후의 혁명 사실주의 영화가 탄생했다. 또한 발전 과정을 통해 각 시기에 다양한 특색과 의미를 지닌 실화 소재 영화를 형성했다. 제4장에서는 중국 실화 소재 영화의 공간 서사를 논술했다. 소설에서 영화의 공간 서사로의 연구 전향과 실화 소재 영화의 공간 서사 특징, 영화 속 고향, 향촌, 도시 공간 이미지의 다양한 의미 표현, 공간을 통한 서사 플롯 구축, 미학적 표현과 인물 구축 기능 등을 고찰하며, 영화 <산하고인(山河故人)>의 공간 서사를 중점적으로 분석했다. 제5장에서는 중국 실화 소재 영화의 사운드 서사를 분석했다. 영화에서 사운드 서사의 변화, 사운드 창작에서 진실과 미적 취향 선택에 대해 고찰하고, 사운드를 통한 인물, 시간과 공간, 플롯의 구축 전략을 분석했다. 또한 영화 <이부지야오(一步之遙)>의 사운드 서사와 영화가 현실 여론을 변화시키는 역할을 중점적으로 분석했다. 제6장에서는 중국 실화 소재 영화의 대비 서사를 논술했다. 대표적인 서사 유형인 비교 서사는 연극식, 시청식, 해체식 등 3가지 모델이 있으며, 모델이 발생한 원인과 특징을 분석했다. 또한 영화 <붉은 수수밭(紅高粱)>의 4가지 색채 조합으로 형성된 서사를 중점적으로 비교 분석했다. 제7장에서는 중국 실화 소재 영화의 신체 서사를 논술했다. 신체는 기호의 운반체로서 서사의 원동력이며, 발버둥 치는 신체와 병태적 신체에 대한 영화 표현은 영화 서사의 표현과 의미를 상징한다. 신체는 고찰의 대상으로 사회 시각, 소비 시각과 남성 시각에서 모두 다른 서사 의미를 나타낸다. 영화 <진링의 13소녀(金陵十三釵)>의 여성 신체에 대한 서사 특징을 중점적으로 분석하며, 이에는 중요 부위에 대한 묘사와 여성 신체에 대한 절시가 포함된다. 또한 영화를 통해 장이머우의 여성 신체 서사에 대한 한계를 발견했다. 제8장에서는 본 연구를 요약했으며, 또한 변혁 시기에 처한 중국 실화 소재 영화와 미래 기술이 영화 서사에 초래한 영향에 대해 전망했다.
중국 실화 소재의 영화는 현실을 바탕에서 제작되며, 현실을 반영하고 현실을 배려하는 특징적인 중국 영화이다. 개혁개방 이후 중국 경제가 성장하고 시장과 미디어가 발전하면서 중국의 실화 소재 영화는 시장의 상업적인 영향을 받아 영화의 서사가 더욱 다원화되는 특징을 나타내게 되었다. 그러나 중국 실화 소재 영화의 서사에 대한 연구는 아직 상대적으로 완전한 체계를 형성하지 못했으며, 본 연구는 이러한 상황에 따라 서양의 영화 서사학 이론과 방법 그리고 중국 문화 서사를 결합하여 영화의 서사 이론 체계를 더욱 풍부하게 만들고자 한다. 최근 중국 영화의 창작 방향에서 예술과 상업의 불균형이 나타나고 있을 뿐만 아니라 실화 소재 영화가 점점 더 주변화되고 있으며, 이러한 상황에서 중국의 실화 소재 영화의 서사 의미를 연구하고, 영화와 현실의 관계를 분석하는 것은 현실에 대한 배려를 구현할 수 있다. 제1장의 서론에서는 중국 실화 소재 영화의 현재 발전 상황을 분석하고, 구조주의와 서사학의 관련 이론을 바탕으로 실화 영화의 서사를 공간 서사, 사운드 서사, 대비 서사와 신체 서사 등 4개 부분으로 나누어 한국과 중국의 관련 연구 상황을 간단히 서술했다. 제2장에서는 실화 소재의 범위와 관련한 영화이론을 서술하고, 중국 실화 소재 영화의 창작 특징을 요약했다. 제3장에서는 중국 실화 소재 영화의 발전 역사를 정리했다. 중국 영화인들은 민족주의 영화에서부터 이미 실화 소재 영화를 창작했고, 이를 바탕으로 좌익 영화와 건국 후의 혁명 사실주의 영화가 탄생했다. 또한 발전 과정을 통해 각 시기에 다양한 특색과 의미를 지닌 실화 소재 영화를 형성했다. 제4장에서는 중국 실화 소재 영화의 공간 서사를 논술했다. 소설에서 영화의 공간 서사로의 연구 전향과 실화 소재 영화의 공간 서사 특징, 영화 속 고향, 향촌, 도시 공간 이미지의 다양한 의미 표현, 공간을 통한 서사 플롯 구축, 미학적 표현과 인물 구축 기능 등을 고찰하며, 영화 <산하고인(山河故人)>의 공간 서사를 중점적으로 분석했다. 제5장에서는 중국 실화 소재 영화의 사운드 서사를 분석했다. 영화에서 사운드 서사의 변화, 사운드 창작에서 진실과 미적 취향 선택에 대해 고찰하고, 사운드를 통한 인물, 시간과 공간, 플롯의 구축 전략을 분석했다. 또한 영화 <이부지야오(一步之遙)>의 사운드 서사와 영화가 현실 여론을 변화시키는 역할을 중점적으로 분석했다. 제6장에서는 중국 실화 소재 영화의 대비 서사를 논술했다. 대표적인 서사 유형인 비교 서사는 연극식, 시청식, 해체식 등 3가지 모델이 있으며, 모델이 발생한 원인과 특징을 분석했다. 또한 영화 <붉은 수수밭(紅高粱)>의 4가지 색채 조합으로 형성된 서사를 중점적으로 비교 분석했다. 제7장에서는 중국 실화 소재 영화의 신체 서사를 논술했다. 신체는 기호의 운반체로서 서사의 원동력이며, 발버둥 치는 신체와 병태적 신체에 대한 영화 표현은 영화 서사의 표현과 의미를 상징한다. 신체는 고찰의 대상으로 사회 시각, 소비 시각과 남성 시각에서 모두 다른 서사 의미를 나타낸다. 영화 <진링의 13소녀(金陵十三釵)>의 여성 신체에 대한 서사 특징을 중점적으로 분석하며, 이에는 중요 부위에 대한 묘사와 여성 신체에 대한 절시가 포함된다. 또한 영화를 통해 장이머우의 여성 신체 서사에 대한 한계를 발견했다. 제8장에서는 본 연구를 요약했으며, 또한 변혁 시기에 처한 중국 실화 소재 영화와 미래 기술이 영화 서사에 초래한 영향에 대해 전망했다.
Chinese films based on real stories are derived from reality and reflect reality, therefore caring for reality has formed the characteristics of Chinese films. With the economic improvement result in China's reform and opening up, and the development of market and media, Chinese films based on real ...
Chinese films based on real stories are derived from reality and reflect reality, therefore caring for reality has formed the characteristics of Chinese films. With the economic improvement result in China's reform and opening up, and the development of market and media, Chinese films based on real stories have been affected by business market, film producing has shown different characteristics, and the narration of films has become more diversified. Relatively speaking, the relevant research on Chinese film narrative base on real stories has not yet formed a complete system. In response to this situation, this paper attempts to enrich the film narrative theory system by combining Western film narratives and Chinese literary narratives. In recent years, Chinese film themes, there has been an imbalance of art and commerce, and films based on real stories has been becoming more and more marginalized. Under this circumstances, re-discuss Chinese films based on real stories, study narrative connotation of films ,and analyzing the relationship between films and reality, so as to reflect the our love for reality. The preface of the first chapter analyzes the current development of Chinese films based on real stories. According to the relevant theories of structuralism and narratology, the narratives of films based on real stories are divided into spatial narration, sound narration, contrast narration, and body narration four parts, and briefly describes the research situation in Korea and China. Chapter two expounds the category of real stories materials and related film theories. Chinese film makers began to know and use Western film narrative theories in the 1980s. This chapter summarizes the creative characteristics of Chinese films based on real stories. Chapter three sorts out the development history of Chinese films based on real stories. Starting from nationalist films, Chinese filmmakers began to create films based on real stories, which lead to left-wing films and revolutionary realist films after the founding of the People’s Republic of China. Through years of development, films based on real stories with different characteristics and meanings in different periods have been formed. Chapter four discusses the spatial narration in Chinese films based on real stories, the research shift of spatial narration from novels to films, and the spatial narrative characteristics of films with real stories, the multi-meaning expression of the spatial images of hometown, countryside and city in films, and the function of space to narrative plot construction, aesthetic rhetoric and character shaping. This paper focuses on the spatial narration in . Chapter five discusses the sound narration in Chinese films based on real stories. Further explores the evolution of sound narration in films, and the choice of authenticity and beauty in sound creation. Also analyzes the narrative strategies of sound construction of characters, time and space, and plot. It focuses on the sound narration and news in ,and the role of the film in changing the realistic public opinion. Chapter six discusses the contrast narration in Chinese films based on real stories. As a classic narrative type, contrast narration presents three modes: dramatic, audio-visual and deconstructive, and analyzes the causes and characteristics of the modes. This paper mainly analyzed the contrast narration formed by four color combinations in . Chapter seven discusses the body narration in Chinese films based on real stories. The body is the carrier of symbols and has become the driving force of the narrative. The performance of the struggling desire body and morbid body in the film has become an expression and meaning symbol of the film's narrative. The body, as the object to be examined, has different narrative connotations under the social perspective, the consumption perspective and the male perspective. It focuses on the analysis of the female body narration characteristics in , including the description of key parts, the discipline and peep of the female body. From the movie, we can also see director Zhang Yimou's limitations of female body narration. Chapter eight summarizes the research of this paper, and looks forward to the impact of films and future technology on film narration in China during the period of transformation.
Chinese films based on real stories are derived from reality and reflect reality, therefore caring for reality has formed the characteristics of Chinese films. With the economic improvement result in China's reform and opening up, and the development of market and media, Chinese films based on real stories have been affected by business market, film producing has shown different characteristics, and the narration of films has become more diversified. Relatively speaking, the relevant research on Chinese film narrative base on real stories has not yet formed a complete system. In response to this situation, this paper attempts to enrich the film narrative theory system by combining Western film narratives and Chinese literary narratives. In recent years, Chinese film themes, there has been an imbalance of art and commerce, and films based on real stories has been becoming more and more marginalized. Under this circumstances, re-discuss Chinese films based on real stories, study narrative connotation of films ,and analyzing the relationship between films and reality, so as to reflect the our love for reality. The preface of the first chapter analyzes the current development of Chinese films based on real stories. According to the relevant theories of structuralism and narratology, the narratives of films based on real stories are divided into spatial narration, sound narration, contrast narration, and body narration four parts, and briefly describes the research situation in Korea and China. Chapter two expounds the category of real stories materials and related film theories. Chinese film makers began to know and use Western film narrative theories in the 1980s. This chapter summarizes the creative characteristics of Chinese films based on real stories. Chapter three sorts out the development history of Chinese films based on real stories. Starting from nationalist films, Chinese filmmakers began to create films based on real stories, which lead to left-wing films and revolutionary realist films after the founding of the People’s Republic of China. Through years of development, films based on real stories with different characteristics and meanings in different periods have been formed. Chapter four discusses the spatial narration in Chinese films based on real stories, the research shift of spatial narration from novels to films, and the spatial narrative characteristics of films with real stories, the multi-meaning expression of the spatial images of hometown, countryside and city in films, and the function of space to narrative plot construction, aesthetic rhetoric and character shaping. This paper focuses on the spatial narration in . Chapter five discusses the sound narration in Chinese films based on real stories. Further explores the evolution of sound narration in films, and the choice of authenticity and beauty in sound creation. Also analyzes the narrative strategies of sound construction of characters, time and space, and plot. It focuses on the sound narration and news in ,and the role of the film in changing the realistic public opinion. Chapter six discusses the contrast narration in Chinese films based on real stories. As a classic narrative type, contrast narration presents three modes: dramatic, audio-visual and deconstructive, and analyzes the causes and characteristics of the modes. This paper mainly analyzed the contrast narration formed by four color combinations in . Chapter seven discusses the body narration in Chinese films based on real stories. The body is the carrier of symbols and has become the driving force of the narrative. The performance of the struggling desire body and morbid body in the film has become an expression and meaning symbol of the film's narrative. The body, as the object to be examined, has different narrative connotations under the social perspective, the consumption perspective and the male perspective. It focuses on the analysis of the female body narration characteristics in , including the description of key parts, the discipline and peep of the female body. From the movie, we can also see director Zhang Yimou's limitations of female body narration. Chapter eight summarizes the research of this paper, and looks forward to the impact of films and future technology on film narration in China during the period of transformation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.