본 연구의 목적은 대학생이 인지하는 대학생활 스트레스와 대인관계능력이 대학생활 부적응에 미치는 영향 관계를 파악하는 것이다. 연구의 구체적 목적은 다음과 같다. 첫째, 성별, 학년, 전공에 따라 대학생활 스트레스와 대학생활 부적응에 차이가 있는가? 둘째, 자치활동참여에 따라 대학생활 스트레스와 대학생활 부적응에 차이가 있는가? 셋째, 대학생활 스트레스와 대인관계능력은 대학생활 부적응에 영향을 미치는가? 본 연구는 전국 대학생 773명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 대학생 스트레스 척도, 대학생활 부적응 척도, 대인관계능력 척도를 사용하였고, 기술통계, ...
본 연구의 목적은 대학생이 인지하는 대학생활 스트레스와 대인관계능력이 대학생활 부적응에 미치는 영향 관계를 파악하는 것이다. 연구의 구체적 목적은 다음과 같다. 첫째, 성별, 학년, 전공에 따라 대학생활 스트레스와 대학생활 부적응에 차이가 있는가? 둘째, 자치활동참여에 따라 대학생활 스트레스와 대학생활 부적응에 차이가 있는가? 셋째, 대학생활 스트레스와 대인관계능력은 대학생활 부적응에 영향을 미치는가? 본 연구는 전국 대학생 773명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 대학생 스트레스 척도, 대학생활 부적응 척도, 대인관계능력 척도를 사용하였고, 기술통계, 독립표본 t검정(Independent sample t-test)과 일원배치 분산분석(One-way ANOVA), Scheffe의 사후검정, 상관분석 및 다중 회귀분석(Mutlple regression analysis)을 실시하였다. 본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별, 학년, 전공계열, 동아리 활동, 자치활동 참여에 따른 대학생 스트레스와 대학생활 부적응은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 여학생, 신입생, 인문·사회·사범계열 학생이 대학생활 스트레스와 부적응 수준이 높고, 동아리 활동과 자치활동 참여는 대학생활 부적응 수준을 낮추는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생활 스트레스는 대학생활 부적응에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 대인관계능력은 대학생활 부적응에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 대학생활 스트레스의 하위요인 중 교수관계, 학업문제, 경제문제, 장래 문제, 가치관 문제는 대학생활 부적응에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 대인관계능력의 하위요인 중 관계형성, 타인배려, 갈등관리, 자기개방은 대학생활 부적응에 유의한 부(-)의 영향을 미쳤고, 권리주장은 대학생활 부적응에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 본 연구 결과를 토대로 대학생들이 대학생활 부적응을 낮추고 대학생활에 잘 적응하기 위해서는 원만한 대인관계를 형성이 수반되어야 하기에, 대학생들은 대인관계의 중요성에 대해 인지하고, 대학교는 대인관계 능력을 증진할 수 있는 프로그램을 도입하여 스트레스 조절을 도울 필요가 있을 것으로 사료된다.
본 연구의 목적은 대학생이 인지하는 대학생활 스트레스와 대인관계능력이 대학생활 부적응에 미치는 영향 관계를 파악하는 것이다. 연구의 구체적 목적은 다음과 같다. 첫째, 성별, 학년, 전공에 따라 대학생활 스트레스와 대학생활 부적응에 차이가 있는가? 둘째, 자치활동참여에 따라 대학생활 스트레스와 대학생활 부적응에 차이가 있는가? 셋째, 대학생활 스트레스와 대인관계능력은 대학생활 부적응에 영향을 미치는가? 본 연구는 전국 대학생 773명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 대학생 스트레스 척도, 대학생활 부적응 척도, 대인관계능력 척도를 사용하였고, 기술통계, 독립표본 t검정(Independent sample t-test)과 일원배치 분산분석(One-way ANOVA), Scheffe의 사후검정, 상관분석 및 다중 회귀분석(Mutlple regression analysis)을 실시하였다. 본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별, 학년, 전공계열, 동아리 활동, 자치활동 참여에 따른 대학생 스트레스와 대학생활 부적응은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 여학생, 신입생, 인문·사회·사범계열 학생이 대학생활 스트레스와 부적응 수준이 높고, 동아리 활동과 자치활동 참여는 대학생활 부적응 수준을 낮추는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생활 스트레스는 대학생활 부적응에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 대인관계능력은 대학생활 부적응에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 대학생활 스트레스의 하위요인 중 교수관계, 학업문제, 경제문제, 장래 문제, 가치관 문제는 대학생활 부적응에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 대인관계능력의 하위요인 중 관계형성, 타인배려, 갈등관리, 자기개방은 대학생활 부적응에 유의한 부(-)의 영향을 미쳤고, 권리주장은 대학생활 부적응에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 본 연구 결과를 토대로 대학생들이 대학생활 부적응을 낮추고 대학생활에 잘 적응하기 위해서는 원만한 대인관계를 형성이 수반되어야 하기에, 대학생들은 대인관계의 중요성에 대해 인지하고, 대학교는 대인관계 능력을 증진할 수 있는 프로그램을 도입하여 스트레스 조절을 도울 필요가 있을 것으로 사료된다.
This study aims to understand the effects of university life stress and interpersonal skills perceived by university students on university life maladjustment while considering the demographic characteristics. The objectives of the study are as follows. First, is there any differences in university ...
This study aims to understand the effects of university life stress and interpersonal skills perceived by university students on university life maladjustment while considering the demographic characteristics. The objectives of the study are as follows. First, is there any differences in university life stress and university life maladjustment according to gender, grade, and major? Second, is there any differences in university life stress and university life maladjustment according to participation in autonomous activities? Third, do university life stress and interpersonal skills affect university life maladjustment? For this study, a survey was conducted with 773 university students. Among them, data of 22 unfaithful respondents were excluded and data o f 751 respondents were analyzed. The implications of this study are as follows. First, since it is important to lower university life stress in order to reduce university life maladjustment among university students, the need to introduce an university stress management program on campus has emerged. Second, university life stress was found to be more severe by freshmen, female students, and departments of humanities, social studies, and education. Furthermore, the need to focus on those more vulnerable group is emerged with a systematic in-school stress management program. Third, as club participation was effective in stress management, the ne ed to actively encourage university students to participate in clubs is emerged. Finally, as it is necessary for university students to develop satisfactory interpersonal relationships in order to reduce maladaptation to university life and to adapt well to university life, university students should recognize the importance of interpersonal relationships. Furthermore, in order to lower university students’ stress level, it would be crucial and beneficial to introduce a program on campus to improve interpersonal skills accordingly
This study aims to understand the effects of university life stress and interpersonal skills perceived by university students on university life maladjustment while considering the demographic characteristics. The objectives of the study are as follows. First, is there any differences in university life stress and university life maladjustment according to gender, grade, and major? Second, is there any differences in university life stress and university life maladjustment according to participation in autonomous activities? Third, do university life stress and interpersonal skills affect university life maladjustment? For this study, a survey was conducted with 773 university students. Among them, data of 22 unfaithful respondents were excluded and data o f 751 respondents were analyzed. The implications of this study are as follows. First, since it is important to lower university life stress in order to reduce university life maladjustment among university students, the need to introduce an university stress management program on campus has emerged. Second, university life stress was found to be more severe by freshmen, female students, and departments of humanities, social studies, and education. Furthermore, the need to focus on those more vulnerable group is emerged with a systematic in-school stress management program. Third, as club participation was effective in stress management, the ne ed to actively encourage university students to participate in clubs is emerged. Finally, as it is necessary for university students to develop satisfactory interpersonal relationships in order to reduce maladaptation to university life and to adapt well to university life, university students should recognize the importance of interpersonal relationships. Furthermore, in order to lower university students’ stress level, it would be crucial and beneficial to introduce a program on campus to improve interpersonal skills accordingly
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.