환경오염이 심각해짐에 따라 많은 패션 업체들이 지속가능한 발전을 위해 다양한 노력을 기울이고 있다. 본 연구에서는 여러가지 지속가능한 패션 아이템의 개발 방법 중에서도 가변형 패션디자인에 대한 고찰을 통해, 소비자에게 흥미로운 디자인 및 기능적 다양성을 제공할 수 있는 디자인을 개발하고자 하였다. 특히, 한가지 아이템이 두 가지 이상의 다른 아이템으로 변형되어 사용가능한 가변형 패션디자인을 중심으로 연구를 진행하였다. 아이템 가변 기법을 활용한 패션디자인 개발에 앞서 가변형 패션에 대한 소비자의 인식과 태도 및 착용 및 ...
환경오염이 심각해짐에 따라 많은 패션 업체들이 지속가능한 발전을 위해 다양한 노력을 기울이고 있다. 본 연구에서는 여러가지 지속가능한 패션 아이템의 개발 방법 중에서도 가변형 패션디자인에 대한 고찰을 통해, 소비자에게 흥미로운 디자인 및 기능적 다양성을 제공할 수 있는 디자인을 개발하고자 하였다. 특히, 한가지 아이템이 두 가지 이상의 다른 아이템으로 변형되어 사용가능한 가변형 패션디자인을 중심으로 연구를 진행하였다. 아이템 가변 기법을 활용한 패션디자인 개발에 앞서 가변형 패션에 대한 소비자의 인식과 태도 및 착용 및 구매 의도, 자체 개발한 네 종류의 가변형 패션 아이템에 대한 평가를 하고자 20~30대 중국 여성 30명을 대상으로 개별 인터뷰 조사를 실시하였으며, 이를 토대로 가장 고객 선호도가 높은 디자인을 가변형 의류로 채택하여 제작하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 인터뷰 연구대상자의 연령, 거주지역 등 인구통계학적 배경에 따라 가변형 패션에 대한 관심에 차이가 있었는데, 특히 젊은 소비자일수록 가변형 패션에 대한 관심도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 일상에서 가변형 패션에 대한 정보 부족으로 인해 가변형 패션에 대한 전반적인 소비자의 인지도가 저조한 것으로 나타나 가변형 패션의 홍보를 강화하여 소비자의 관심도를 향상시키는 것이 필요할 것으로 보인다. 셋째, 소비자는 기능 중심 가변형 패션보다 디자인 중심의 가변형 패션을 더욱 선호하는 것으로 나타났다. 또한 변형 방법이 간단한 패션 제품일수록 편리하고 실용성이 뛰어나며 소비자들에게 쉽게 받아들여졌다. 따라서 가변형 패션 제품을 개발할 때 디자인과 편리성 및 실용성에 대한 고려가 필요하겠다. 본 연구는 디자인 개발한 네 종류의 가변형 패션 아이템을 통해 가변형 패션의 발전 가능성을 분석하였으며, 가변형 패션에 대한 소비자의 인식과 평가 조사를 통해 이후 가변형 패선 제품의 발전과 연구에 유의미한 자료를 제공하였다는데 그 의의가 있다.
환경오염이 심각해짐에 따라 많은 패션 업체들이 지속가능한 발전을 위해 다양한 노력을 기울이고 있다. 본 연구에서는 여러가지 지속가능한 패션 아이템의 개발 방법 중에서도 가변형 패션디자인에 대한 고찰을 통해, 소비자에게 흥미로운 디자인 및 기능적 다양성을 제공할 수 있는 디자인을 개발하고자 하였다. 특히, 한가지 아이템이 두 가지 이상의 다른 아이템으로 변형되어 사용가능한 가변형 패션디자인을 중심으로 연구를 진행하였다. 아이템 가변 기법을 활용한 패션디자인 개발에 앞서 가변형 패션에 대한 소비자의 인식과 태도 및 착용 및 구매 의도, 자체 개발한 네 종류의 가변형 패션 아이템에 대한 평가를 하고자 20~30대 중국 여성 30명을 대상으로 개별 인터뷰 조사를 실시하였으며, 이를 토대로 가장 고객 선호도가 높은 디자인을 가변형 의류로 채택하여 제작하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 인터뷰 연구대상자의 연령, 거주지역 등 인구통계학적 배경에 따라 가변형 패션에 대한 관심에 차이가 있었는데, 특히 젊은 소비자일수록 가변형 패션에 대한 관심도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 일상에서 가변형 패션에 대한 정보 부족으로 인해 가변형 패션에 대한 전반적인 소비자의 인지도가 저조한 것으로 나타나 가변형 패션의 홍보를 강화하여 소비자의 관심도를 향상시키는 것이 필요할 것으로 보인다. 셋째, 소비자는 기능 중심 가변형 패션보다 디자인 중심의 가변형 패션을 더욱 선호하는 것으로 나타났다. 또한 변형 방법이 간단한 패션 제품일수록 편리하고 실용성이 뛰어나며 소비자들에게 쉽게 받아들여졌다. 따라서 가변형 패션 제품을 개발할 때 디자인과 편리성 및 실용성에 대한 고려가 필요하겠다. 본 연구는 디자인 개발한 네 종류의 가변형 패션 아이템을 통해 가변형 패션의 발전 가능성을 분석하였으며, 가변형 패션에 대한 소비자의 인식과 평가 조사를 통해 이후 가변형 패선 제품의 발전과 연구에 유의미한 자료를 제공하였다는데 그 의의가 있다.
Fashion industry is one of the main causes of environmental pollution. Many designers and brands are using recycled clothes to enhance environmental protection and rational utilization of resources to reduce environmental pollution. However, recycling old clothes alone cannot raise consumers' attent...
Fashion industry is one of the main causes of environmental pollution. Many designers and brands are using recycled clothes to enhance environmental protection and rational utilization of resources to reduce environmental pollution. However, recycling old clothes alone cannot raise consumers' attention to this kind of sustainable clothes, so after researching on deformable clothes, the methods of folding and turning them over are combined with sustainable clothes to form a new kind of deformable clothes. In order to analyze consumers' knowledge, attitude, and purchase intention of this deformable clothing item, this study interviewed 30 Chinese women in their 20s and 30s by designing and developing four deformable clothing items. The main results are as follows: First, there are differences in interest in deformable clothing based on demographic background such as age, income and residence of the interview participants. The younger the consumer is, the more interested they are in transformable clothing. Second, it is necessary to improve consumers' perception by strengthening the propaganda of deformable clothing, and the newly developed multi-function deformable clothing item has positive influence on future development. Thirdly, the simpler the use, the more convenient the deformable clothing items are, and the more simple and stylish the design, the closer to life, the better the consumer's intention to use and buy. Finally, the design and suitability of clothing items were improved through interviews with participants' suggestions and preferences. Furthermore, the research results of this paper can further improve the development system of deformable clothing items in line with the attitude of Korean women consumers. Through the analysis of the development possibility of four deformable clothing items, this paper probes into the use and purchase intention of consumers, and provides information for the future development and research of deformable clothing items.
Fashion industry is one of the main causes of environmental pollution. Many designers and brands are using recycled clothes to enhance environmental protection and rational utilization of resources to reduce environmental pollution. However, recycling old clothes alone cannot raise consumers' attention to this kind of sustainable clothes, so after researching on deformable clothes, the methods of folding and turning them over are combined with sustainable clothes to form a new kind of deformable clothes. In order to analyze consumers' knowledge, attitude, and purchase intention of this deformable clothing item, this study interviewed 30 Chinese women in their 20s and 30s by designing and developing four deformable clothing items. The main results are as follows: First, there are differences in interest in deformable clothing based on demographic background such as age, income and residence of the interview participants. The younger the consumer is, the more interested they are in transformable clothing. Second, it is necessary to improve consumers' perception by strengthening the propaganda of deformable clothing, and the newly developed multi-function deformable clothing item has positive influence on future development. Thirdly, the simpler the use, the more convenient the deformable clothing items are, and the more simple and stylish the design, the closer to life, the better the consumer's intention to use and buy. Finally, the design and suitability of clothing items were improved through interviews with participants' suggestions and preferences. Furthermore, the research results of this paper can further improve the development system of deformable clothing items in line with the attitude of Korean women consumers. Through the analysis of the development possibility of four deformable clothing items, this paper probes into the use and purchase intention of consumers, and provides information for the future development and research of deformable clothing items.
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