그림책을 활용한 유아예술통합교육활동 개발 및 적용 : 에르베 튈레 그림책을 중심으로 Development and Application Effects of Art Integration Education Activities for Young Children Using Picture Books : Focused on Herv? Tullet’s Picture Books원문보기
본 연구는 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동을 개발하고 이를 유아교육현장에 적용하여 유아의 창의적 문제해결력과 공감능력에 미치는 효과를 검증하기 위한 연구로, 이 과정에서 교육활동의 유아·놀이중심교육과정에서의 실행가능성을 확인하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 통합연구를 수행하였으며 설정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 개발과정은 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 내용은 어떠한가? 1-3. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 방법은 어떠한가? 1-4. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 평가는 어떠한가? [연구문제 2] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 효과는 어떠한가? 2-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용이 유아의 창의적 문제해결력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용이 유아의 공감능력에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 3] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 나타난 유아의 경험은 어떠한가? 3-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 창의적 문제해결 경험은 어떠한가? 3-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 공감적 경험은 어떠한가? 3-3. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 놀이확장 경험은 어떠한가?
[연구문제 1]에서는 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동을 개발하기 위해 관련 선행연구 분석과 요구도 조사 결과를 바탕으로 교육활동 모형을 구성하고 유아교육전문가 6인의 ...
본 연구는 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동을 개발하고 이를 유아교육현장에 적용하여 유아의 창의적 문제해결력과 공감능력에 미치는 효과를 검증하기 위한 연구로, 이 과정에서 교육활동의 유아·놀이중심교육과정에서의 실행가능성을 확인하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 통합연구를 수행하였으며 설정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 개발과정은 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 내용은 어떠한가? 1-3. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 방법은 어떠한가? 1-4. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 평가는 어떠한가? [연구문제 2] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 효과는 어떠한가? 2-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용이 유아의 창의적 문제해결력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용이 유아의 공감능력에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 3] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 나타난 유아의 경험은 어떠한가? 3-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 창의적 문제해결 경험은 어떠한가? 3-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 공감적 경험은 어떠한가? 3-3. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 놀이확장 경험은 어떠한가?
[연구문제 1]에서는 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동을 개발하기 위해 관련 선행연구 분석과 요구도 조사 결과를 바탕으로 교육활동 모형을 구성하고 유아교육전문가 6인의 타당도 검증을 거쳐 활동의 목적 및 목표, 교육내용, 교수학습방법, 평가를 포함한 교육활동 모형을 최종 개발하였다. 또한, 개발된 교육활동 모형을 기반으로, 예술적 가치와 예술교육적 도구로서의 가치를 인정받고 있는 에르베 튈레의 그림책을 중심 매체로 활용하여 교육활동 시안을 구성하고 유아교육전문가 11인의 타당도 검증과 시범적용을 거쳐 교육활동 최종안을 개발하였다. [연구문제 2]에서는 에르베 튈레 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동이 유아의 창의적 문제해결력과 공감능력에 미치는 효과를 양적으로 검증하였다. 연구대상은 경기도 N시 소재 B유치원의 만 5세 2개 학급의 유아 49명으로 실험집단은 24명, 통제집단은 25명이었다. 검사도구는 유아의 창의적 문제해결력을 측정하기 위해 Treffinger(1989)의 창의적 문제해결의 3가지 요소를 바탕으로 이선영(2006)이 제작한 것을 수정·보완하여 사용하였으며, 공감능력을 측정하기 위해 천우영(2016)이 개발한 유아공감능력검사를 사용하였다. 교육활동의 적용은 2021년 8월 23일부터 2021년 10월 6일까지 이루어졌으며, 매일 일상의 교육활동으로 대소집단 활동, 자유놀이시간에 적용되었다. 실험집단에서는 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동을 실시하였고 통제집단에서는 개정누리과정에 기초한 유아·놀이중심 교육활동을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 통제집단의 사전 동질성 검사 결과에 따라 집단간 동질성이 확보된 경우에는 t검증을, 확보되지 않은 경우에는 사전점수를 공변인으로 하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. [연구문제 3]에서는 에르베 튈레 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 나타난 유아의 창의적 문제해결 경험, 공감적 경험, 놀이확장 경험을 구체적 사례로 제시하고 그 양상을 탐색하였다. 연구참여자는 본 연구의 실험집단 유아 24명과 담임교사 1명이었으며, 관찰기록, 반성적 저널, 연구자노트, 놀이저널, 사진, 영상, 활동 및 놀이결과물 등의 자료를 수집하였다. 자료의 분석은 수집된 자료들의 검토와 담임교사와의 협의를 통해 유아의 창의적 문제해결 및 공감과 관련된 사례들을 추출하고 놀이확장경험 사례를 선정하여 질적 사례분석을 실시하였다. [연구문제 1]의 결과는 첫째, 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 목적은 ‘유아의 삶에서 예술을 가까이 함고 즐김으로써 예술적 감수성을 기르고 창의력과 사회적 소통능력을 촉진하여 미래사회의 창의적 인재로서의 소양을 갖추도록 지원한다’로 설정되었다. 목표는 ‘그림책 감상을 통해 그림책 속의 아름다움과 지식을 발견하고 탐색하며 즐김으로써 예술향유능력을 증진시킨다’, ‘탐색한 예술적, 지적 요소를 다양한 예술통합활동으로 전개하고 확장시켜 예술적, 창의적으로 표현하는 경험을 제공한다, 다양하고 창의적인 예술통합활동 경험을 통해 창의적 문제해결력을 증진시킨다’, ‘통합적 활동의 과정과 결과를 타인과 공유하고 소통하는 경험을 통해 자신과 타인의 생각과 감정을 이해하고 공감하는 능력을 증진시킨다’이다. 둘째, 본 교육활동의 내용은 ‘그림책의 탐색과 이해’, ‘예술적, 창의적 표현’, ‘창의적 문제해결’, ‘공감과 소통’으로 음악, 미술, 신체표현, 극놀이, 문학, 언어, 과학, 수, 영상, 사진 등의 내용영역을 포함시켰다. 셋째, 본 교육활동의 교수학습방법에서는 그림책과 모든 활동의 통합, 예술영역 내, 예술영역 간, 예술영역과 비예술영역 간의 통합으로 교수학습접근법을 설정하였고, 교수학습과정은 ‘탐색하고 발견하기’, ‘새로운 시선으로 바라보기’, ‘예술적, 창의적 표현하기’, ‘공유하고 소통하기’이며, 교수학습접근법으로는 ‘그림책 탐색과 확장활동에서 다양한 매체 활용하기’, ‘아이디어 발견과 생성을 위한 이야기나누기, 문제해결의 기회 제공하기’, ‘창의적 사고를 위한 생각도구 적용하기, 소집단 별 협동활동하기’, ‘활동과정과 결과에 대한 경험과 생각나누기’ 등으로 설정하였다. 넷째 본 교육활동의 평가는 유아평가과 교육활동 운영평가로 구성되었다. [연구문제 2]에서 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 효과를 양적으로 검증한 결과, 첫째, 유아의 창의적 문제해결력에서 실험집단이 통제집단에 비해 전체 창의적 문제해결력과 하위요소 중 아이디어의 생성, 행위를 위한 계획에서 통계적으로 유의한 향상을 보였다. 둘째, 유아의 공감능력에서 실험집단이 통제집단에 비해 전체 공감능력과 하위요소인 인지적 공감, 정서적 공감, 사회적 기술에서 통계적으로 유의한 향상을 보였다. [연구문제 3]에서는, 첫째, 유아의 창의적 문제해결 경험은 ‘다양한 아이디어를 발견하고 생성하기’, ‘아이디어를 수정·보완하여 재창조하기’로 나타났다. 둘째, 유아의 공감적 경험은 ‘감정이입하기’, ‘활동과 결과물을 공유하기’, ‘의견과 아이디어를 나누고 조율하기’로 나타났다. 셋째, 유아의 놀이확장 경험은 ‘공유로 이어지는 놀이’, ‘새로운 아이디어(재미요소, 새로운 놀이규칙, 놀이설계를 위한 아이디어)로 이어지는 놀이’, ‘실험과 도전으로 이어지는 놀이’, ‘교사의 지원으로 이어지는 놀이’, ‘공간의 확장과 변형으로 이어지는 놀이’로 나타났다. 결론적으로 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 개발과 적용은 유아의 창의적 문제해결력과 공감능력의 향상을 가져왔으며 양적인 연구결과 뿐 아니라 이와 관련한 유아의 경험을 질적으로 탐색해본 결과에서도 이를 뒷받침하는 결과로 본 교육활동의 적용 효과가 드러나게 되었다. 따라서, 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동은 창의적 문제해결력과 공감능력의 향상을 위해 유아교육현장에서 적용할 가치가 있다는 것을 시사하였다. 특히, 유아의 일상과 밀접한 매체인 그림책과 통합된 예술통합교육 활동이라는 점에서 현장에서 보다 쉽게 적용할 수 있다는 가능성과 의의를 가지며 에르베 튈레의 그림책과 같이 예술적 가치와 예술교육적 가치를 지니고 있는 그림책을 예술통합교육활동으로 구성했다는 점이 본 교육활동의 효과에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 또한, 교사가 제안하고 의도한 활동이 유아의 관심과 흥미, 교사의 다양한 지원으로 놀이로 파생되고 확장되는 과정을 사례로 제시하여 교육활동과 놀이를 연결할 수 있는 가능성과 방향성을 보여주었으며, 이에 따라 유아·놀이중심 교육과정의 시대에서도 교육활동의 개발연구가 지속되어야 함을 주장하였다.
본 연구는 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동을 개발하고 이를 유아교육현장에 적용하여 유아의 창의적 문제해결력과 공감능력에 미치는 효과를 검증하기 위한 연구로, 이 과정에서 교육활동의 유아·놀이중심교육과정에서의 실행가능성을 확인하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 통합연구를 수행하였으며 설정된 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 개발과정은 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 내용은 어떠한가? 1-3. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 방법은 어떠한가? 1-4. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 평가는 어떠한가? [연구문제 2] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 효과는 어떠한가? 2-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용이 유아의 창의적 문제해결력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용이 유아의 공감능력에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 3] 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 나타난 유아의 경험은 어떠한가? 3-1. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 창의적 문제해결 경험은 어떠한가? 3-2. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 공감적 경험은 어떠한가? 3-3. 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 유아의 놀이확장 경험은 어떠한가?
[연구문제 1]에서는 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동을 개발하기 위해 관련 선행연구 분석과 요구도 조사 결과를 바탕으로 교육활동 모형을 구성하고 유아교육전문가 6인의 타당도 검증을 거쳐 활동의 목적 및 목표, 교육내용, 교수학습방법, 평가를 포함한 교육활동 모형을 최종 개발하였다. 또한, 개발된 교육활동 모형을 기반으로, 예술적 가치와 예술교육적 도구로서의 가치를 인정받고 있는 에르베 튈레의 그림책을 중심 매체로 활용하여 교육활동 시안을 구성하고 유아교육전문가 11인의 타당도 검증과 시범적용을 거쳐 교육활동 최종안을 개발하였다. [연구문제 2]에서는 에르베 튈레 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동이 유아의 창의적 문제해결력과 공감능력에 미치는 효과를 양적으로 검증하였다. 연구대상은 경기도 N시 소재 B유치원의 만 5세 2개 학급의 유아 49명으로 실험집단은 24명, 통제집단은 25명이었다. 검사도구는 유아의 창의적 문제해결력을 측정하기 위해 Treffinger(1989)의 창의적 문제해결의 3가지 요소를 바탕으로 이선영(2006)이 제작한 것을 수정·보완하여 사용하였으며, 공감능력을 측정하기 위해 천우영(2016)이 개발한 유아공감능력검사를 사용하였다. 교육활동의 적용은 2021년 8월 23일부터 2021년 10월 6일까지 이루어졌으며, 매일 일상의 교육활동으로 대소집단 활동, 자유놀이시간에 적용되었다. 실험집단에서는 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동을 실시하였고 통제집단에서는 개정누리과정에 기초한 유아·놀이중심 교육활동을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 통제집단의 사전 동질성 검사 결과에 따라 집단간 동질성이 확보된 경우에는 t검증을, 확보되지 않은 경우에는 사전점수를 공변인으로 하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. [연구문제 3]에서는 에르베 튈레 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 과정에서 나타난 유아의 창의적 문제해결 경험, 공감적 경험, 놀이확장 경험을 구체적 사례로 제시하고 그 양상을 탐색하였다. 연구참여자는 본 연구의 실험집단 유아 24명과 담임교사 1명이었으며, 관찰기록, 반성적 저널, 연구자노트, 놀이저널, 사진, 영상, 활동 및 놀이결과물 등의 자료를 수집하였다. 자료의 분석은 수집된 자료들의 검토와 담임교사와의 협의를 통해 유아의 창의적 문제해결 및 공감과 관련된 사례들을 추출하고 놀이확장경험 사례를 선정하여 질적 사례분석을 실시하였다. [연구문제 1]의 결과는 첫째, 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 목적은 ‘유아의 삶에서 예술을 가까이 함고 즐김으로써 예술적 감수성을 기르고 창의력과 사회적 소통능력을 촉진하여 미래사회의 창의적 인재로서의 소양을 갖추도록 지원한다’로 설정되었다. 목표는 ‘그림책 감상을 통해 그림책 속의 아름다움과 지식을 발견하고 탐색하며 즐김으로써 예술향유능력을 증진시킨다’, ‘탐색한 예술적, 지적 요소를 다양한 예술통합활동으로 전개하고 확장시켜 예술적, 창의적으로 표현하는 경험을 제공한다, 다양하고 창의적인 예술통합활동 경험을 통해 창의적 문제해결력을 증진시킨다’, ‘통합적 활동의 과정과 결과를 타인과 공유하고 소통하는 경험을 통해 자신과 타인의 생각과 감정을 이해하고 공감하는 능력을 증진시킨다’이다. 둘째, 본 교육활동의 내용은 ‘그림책의 탐색과 이해’, ‘예술적, 창의적 표현’, ‘창의적 문제해결’, ‘공감과 소통’으로 음악, 미술, 신체표현, 극놀이, 문학, 언어, 과학, 수, 영상, 사진 등의 내용영역을 포함시켰다. 셋째, 본 교육활동의 교수학습방법에서는 그림책과 모든 활동의 통합, 예술영역 내, 예술영역 간, 예술영역과 비예술영역 간의 통합으로 교수학습접근법을 설정하였고, 교수학습과정은 ‘탐색하고 발견하기’, ‘새로운 시선으로 바라보기’, ‘예술적, 창의적 표현하기’, ‘공유하고 소통하기’이며, 교수학습접근법으로는 ‘그림책 탐색과 확장활동에서 다양한 매체 활용하기’, ‘아이디어 발견과 생성을 위한 이야기나누기, 문제해결의 기회 제공하기’, ‘창의적 사고를 위한 생각도구 적용하기, 소집단 별 협동활동하기’, ‘활동과정과 결과에 대한 경험과 생각나누기’ 등으로 설정하였다. 넷째 본 교육활동의 평가는 유아평가과 교육활동 운영평가로 구성되었다. [연구문제 2]에서 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 적용 효과를 양적으로 검증한 결과, 첫째, 유아의 창의적 문제해결력에서 실험집단이 통제집단에 비해 전체 창의적 문제해결력과 하위요소 중 아이디어의 생성, 행위를 위한 계획에서 통계적으로 유의한 향상을 보였다. 둘째, 유아의 공감능력에서 실험집단이 통제집단에 비해 전체 공감능력과 하위요소인 인지적 공감, 정서적 공감, 사회적 기술에서 통계적으로 유의한 향상을 보였다. [연구문제 3]에서는, 첫째, 유아의 창의적 문제해결 경험은 ‘다양한 아이디어를 발견하고 생성하기’, ‘아이디어를 수정·보완하여 재창조하기’로 나타났다. 둘째, 유아의 공감적 경험은 ‘감정이입하기’, ‘활동과 결과물을 공유하기’, ‘의견과 아이디어를 나누고 조율하기’로 나타났다. 셋째, 유아의 놀이확장 경험은 ‘공유로 이어지는 놀이’, ‘새로운 아이디어(재미요소, 새로운 놀이규칙, 놀이설계를 위한 아이디어)로 이어지는 놀이’, ‘실험과 도전으로 이어지는 놀이’, ‘교사의 지원으로 이어지는 놀이’, ‘공간의 확장과 변형으로 이어지는 놀이’로 나타났다. 결론적으로 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동의 개발과 적용은 유아의 창의적 문제해결력과 공감능력의 향상을 가져왔으며 양적인 연구결과 뿐 아니라 이와 관련한 유아의 경험을 질적으로 탐색해본 결과에서도 이를 뒷받침하는 결과로 본 교육활동의 적용 효과가 드러나게 되었다. 따라서, 그림책을 활용한 유아예술통합교육활동은 창의적 문제해결력과 공감능력의 향상을 위해 유아교육현장에서 적용할 가치가 있다는 것을 시사하였다. 특히, 유아의 일상과 밀접한 매체인 그림책과 통합된 예술통합교육 활동이라는 점에서 현장에서 보다 쉽게 적용할 수 있다는 가능성과 의의를 가지며 에르베 튈레의 그림책과 같이 예술적 가치와 예술교육적 가치를 지니고 있는 그림책을 예술통합교육활동으로 구성했다는 점이 본 교육활동의 효과에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 또한, 교사가 제안하고 의도한 활동이 유아의 관심과 흥미, 교사의 다양한 지원으로 놀이로 파생되고 확장되는 과정을 사례로 제시하여 교육활동과 놀이를 연결할 수 있는 가능성과 방향성을 보여주었으며, 이에 따라 유아·놀이중심 교육과정의 시대에서도 교육활동의 개발연구가 지속되어야 함을 주장하였다.
As a study to develop art integration education activities for young children using picture books and verify the effects of creative problem-solving ability and empathic ability of young children by applying those activities to the field of early childhood education, this study aimed to confirm the ...
As a study to develop art integration education activities for young children using picture books and verify the effects of creative problem-solving ability and empathic ability of young children by applying those activities to the field of early childhood education, this study aimed to confirm the feasibility of educational activities in the young children · play-based curriculum during the process. To achieve the foregoing objectives, this study conducted mixed method research, and research question set up for the aforementioned are as follows.
[Research question 1] How is the development process of art integration education activities for young children using picture books? 1-1. What are the aims and objectives of art integration education activities for young children using picture books? 1-2. What are the contents of art integration education activities for young children using picture books? 1-3. What is the teaching and learning method of art integration education activities for young children using picture books? 1-4. How is the evaluation of art integration education activities for young children using picture books?
[Research question 2] What is the effect of art integration education activities for young children using picture books? 2-1. How does the application of art integration education activities for young children using picture books affect creative problem-solving ability of young children? 2-2. How does the application of art integration education activities for young children using picture books affect empathic ability of young children?
[Research question 3] How is the experience of young children that are shown in the course of application of art integration education activities for young children using picture books? 3-1. How is the creative problem-solving experience of young children in the course of application of art integration education activities for young children using picture books? 3-2. How is the empathic experience of young children in the course of application of art integration education activities for young children using picture books? 3-3. How is the play expansion experience of young children in the course of application of art integration education activities for young children using picture books?
In regards to the [Research question 1], this study prepared final plan for education activities based on the analysis of related advanced researches and the result of survey of demand to develop art integration education activities for young children using picture books. In the [Research question 2], this study conducted quantitative verification on the effect of art integration education activities for young children using Hervé Tullet's picture books on creative problem-solving ability and empathic ability of young children. Research subjects include 49 young children attending 2 classes, and classified 24 as an experimental group and 25 as a control group. For collected data, this study carried out t-test and Analysis of Covariance(ANCOVA) using SPSS 21.0 program. In the [Research question 3] this study suggested creative problem-solving experience, empathic experience and play expansion experience of young children shown in the course of applying art integration education activities for young children using Hervé Tullet's picture books with specific examples, and inquired into the aspect. As for analysis of data, this study conducted qualitative case analysis by deriving cases related to creative problem-solving and empathy of young children and selecting cases of play expansion through the review of data and discussion with class teachers. Results of [Research question 1] are First, the objective of art integration education activities for young children using picture books was set to ‘Support young children to have refinement as a creative talent of the future by enabling them to develop artistic sensitivity by keeping close and enjoying arts in life of young children and promoting their creativity and social communication ability’. Second, content areas of education activities are ‘search and understanding of picture books’,‘artistic, creative expression’, ‘creative problem-solving’ and ‘empathy and communication’, which include music, art, body expression, dramatic play, literature, language, science, numbers, video, image etc. in the teaching-learning method of education activities, this study established teaching-learning approach as integration of picture books and all activities, within the area of art, between areas of art, integration of area of art and area of non-art, and teaching-learning process includes ‘searching and discovering’, ‘viewing from a new perspective’, ‘expressing in an artistic and creative way’ and ‘sharing and communicating’, and ‘using various media for searching picture books and expanding activities’, ‘having a talk for discovering and creating ideas, Proving an opportunity for problem-solving’, ‘applying a thinking tool for creative thinking, Doing cooperative activities by small groups’, ‘sharing experience and thoughts about process and result of activities’ were established as teaching-learning approach. Fourth, evaluation of education activities is composed of evaluation of young children and evaluation of the operation of education activities. As a result of quantitative verification on the effect of application of art integration education activities for young children using picture books in the [Research question 2], First, experimental group showed a statistically significant improvement in the overall creative problem-solving ability, and in creation of ideas and plan for behavior out of subelements of creative problem-solving ability of young children as compared with control group. Second, in terms of empathic ability of young children, experimental group showed statistically significant improvement in the overall empathic ability and subelements such as cognitive empathy, emotional empathy and social skills comparing to control group. In the [Research question 3], First, creative problem-solving experience of young children was shown as ‘discovering and creating various ideas’ and ‘recreating ideas by correcting · supplementing’. Second, empathic experience of young children was shown as ‘empathizing with’, ‘sharing activities and outcomes’, ‘sharing and coordinating opinion and idea’ etc. Third, play expansion experience of young children was shown as ‘play that leads to sharing’, ‘play that leads to new ideas(fun element, new play rules, idea for play design)’, ‘play that leads to experiment and challenge’, ‘play that leads to teachers’ support’ and ‘play that leads to expansion and transformation of space’. In conclusion, development and application of art integration education activities for young children using picture books brought about improvement of creative problem-solving ability and empathic ability of young children, and the effect of application of the education activities was proven through the result of qualitative research on the experience of young children as well as the result of quantitative research.
As a study to develop art integration education activities for young children using picture books and verify the effects of creative problem-solving ability and empathic ability of young children by applying those activities to the field of early childhood education, this study aimed to confirm the feasibility of educational activities in the young children · play-based curriculum during the process. To achieve the foregoing objectives, this study conducted mixed method research, and research question set up for the aforementioned are as follows.
[Research question 1] How is the development process of art integration education activities for young children using picture books? 1-1. What are the aims and objectives of art integration education activities for young children using picture books? 1-2. What are the contents of art integration education activities for young children using picture books? 1-3. What is the teaching and learning method of art integration education activities for young children using picture books? 1-4. How is the evaluation of art integration education activities for young children using picture books?
[Research question 2] What is the effect of art integration education activities for young children using picture books? 2-1. How does the application of art integration education activities for young children using picture books affect creative problem-solving ability of young children? 2-2. How does the application of art integration education activities for young children using picture books affect empathic ability of young children?
[Research question 3] How is the experience of young children that are shown in the course of application of art integration education activities for young children using picture books? 3-1. How is the creative problem-solving experience of young children in the course of application of art integration education activities for young children using picture books? 3-2. How is the empathic experience of young children in the course of application of art integration education activities for young children using picture books? 3-3. How is the play expansion experience of young children in the course of application of art integration education activities for young children using picture books?
In regards to the [Research question 1], this study prepared final plan for education activities based on the analysis of related advanced researches and the result of survey of demand to develop art integration education activities for young children using picture books. In the [Research question 2], this study conducted quantitative verification on the effect of art integration education activities for young children using Hervé Tullet's picture books on creative problem-solving ability and empathic ability of young children. Research subjects include 49 young children attending 2 classes, and classified 24 as an experimental group and 25 as a control group. For collected data, this study carried out t-test and Analysis of Covariance(ANCOVA) using SPSS 21.0 program. In the [Research question 3] this study suggested creative problem-solving experience, empathic experience and play expansion experience of young children shown in the course of applying art integration education activities for young children using Hervé Tullet's picture books with specific examples, and inquired into the aspect. As for analysis of data, this study conducted qualitative case analysis by deriving cases related to creative problem-solving and empathy of young children and selecting cases of play expansion through the review of data and discussion with class teachers. Results of [Research question 1] are First, the objective of art integration education activities for young children using picture books was set to ‘Support young children to have refinement as a creative talent of the future by enabling them to develop artistic sensitivity by keeping close and enjoying arts in life of young children and promoting their creativity and social communication ability’. Second, content areas of education activities are ‘search and understanding of picture books’,‘artistic, creative expression’, ‘creative problem-solving’ and ‘empathy and communication’, which include music, art, body expression, dramatic play, literature, language, science, numbers, video, image etc. in the teaching-learning method of education activities, this study established teaching-learning approach as integration of picture books and all activities, within the area of art, between areas of art, integration of area of art and area of non-art, and teaching-learning process includes ‘searching and discovering’, ‘viewing from a new perspective’, ‘expressing in an artistic and creative way’ and ‘sharing and communicating’, and ‘using various media for searching picture books and expanding activities’, ‘having a talk for discovering and creating ideas, Proving an opportunity for problem-solving’, ‘applying a thinking tool for creative thinking, Doing cooperative activities by small groups’, ‘sharing experience and thoughts about process and result of activities’ were established as teaching-learning approach. Fourth, evaluation of education activities is composed of evaluation of young children and evaluation of the operation of education activities. As a result of quantitative verification on the effect of application of art integration education activities for young children using picture books in the [Research question 2], First, experimental group showed a statistically significant improvement in the overall creative problem-solving ability, and in creation of ideas and plan for behavior out of subelements of creative problem-solving ability of young children as compared with control group. Second, in terms of empathic ability of young children, experimental group showed statistically significant improvement in the overall empathic ability and subelements such as cognitive empathy, emotional empathy and social skills comparing to control group. In the [Research question 3], First, creative problem-solving experience of young children was shown as ‘discovering and creating various ideas’ and ‘recreating ideas by correcting · supplementing’. Second, empathic experience of young children was shown as ‘empathizing with’, ‘sharing activities and outcomes’, ‘sharing and coordinating opinion and idea’ etc. Third, play expansion experience of young children was shown as ‘play that leads to sharing’, ‘play that leads to new ideas(fun element, new play rules, idea for play design)’, ‘play that leads to experiment and challenge’, ‘play that leads to teachers’ support’ and ‘play that leads to expansion and transformation of space’. In conclusion, development and application of art integration education activities for young children using picture books brought about improvement of creative problem-solving ability and empathic ability of young children, and the effect of application of the education activities was proven through the result of qualitative research on the experience of young children as well as the result of quantitative research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.