본 연구는 유아가 자유롭게 주도하는 놀이를 강조하는 2019 개정 누리과정에 기반하여 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구를 실시함으로써, 유아가 바깥 자유놀이와 의사결정의 주체가 되어 놀이환경을 직접적으로 구성하고, 다양한 놀이를 시도하면서 나타나는 유아와 교사의 변화 과정과 의미를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행 연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구가 갖는 의미는 무엇인가?
본 연구는 실행연구로써, 2021년 5월 3일부터 7월 16일까지 O초등학교병설유치원 만4세 꽃잎반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자로서의 교사와 만4세 꽃잎반 유아 22명이고, 참여 관찰, 면담 자료 및 관찰일지, 교사의 반성적 저널을 자료로 수집하였다. 수집된 자료를 유아의 바깥놀이에 대한 요구, 느낌이나 반응, 교사의 상호작용, 지원해야 할 부분 등으로 나누어 범주화하여 분석하였다. 수집한 자료를 토대로 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어졌다. 먼저 연구자는 기존의 바깥놀이를 관찰하고 분석하여 고정적이고 제한된 바깥놀이 양상과 교사 주도의 바깥놀이 상황을 문제로 인식하였다. 문제점을 개선하기 위해 ...
본 연구는 유아가 자유롭게 주도하는 놀이를 강조하는 2019 개정 누리과정에 기반하여 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구를 실시함으로써, 유아가 바깥 자유놀이와 의사결정의 주체가 되어 놀이환경을 직접적으로 구성하고, 다양한 놀이를 시도하면서 나타나는 유아와 교사의 변화 과정과 의미를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행 연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구가 갖는 의미는 무엇인가?
본 연구는 실행연구로써, 2021년 5월 3일부터 7월 16일까지 O초등학교병설유치원 만4세 꽃잎반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자로서의 교사와 만4세 꽃잎반 유아 22명이고, 참여 관찰, 면담 자료 및 관찰일지, 교사의 반성적 저널을 자료로 수집하였다. 수집된 자료를 유아의 바깥놀이에 대한 요구, 느낌이나 반응, 교사의 상호작용, 지원해야 할 부분 등으로 나누어 범주화하여 분석하였다. 수집한 자료를 토대로 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어졌다. 먼저 연구자는 기존의 바깥놀이를 관찰하고 분석하여 고정적이고 제한된 바깥놀이 양상과 교사 주도의 바깥놀이 상황을 문제로 인식하였다. 문제점을 개선하기 위해 실행계획을 수립하고 1, 2차에 걸쳐 실행하였다. 1차 실행에서는 유아가 주도적으로 바깥놀이 자료를 선택하고, 직접 바깥놀이 계획-실행-평가의 주체가 되었다. 1차 실행에서 바깥놀이 공간의 변화 가능성을 파악하고, 유아의 의사결정 범위를 확장하기 위해 실행계획을 세우고 2차 실행을 진행하였다. 2차 실행에서는 바깥놀이 공간의 변화를 통해 놀이를 확장하고, 바깥놀이에 대한 의견 나눔의 장을 활성화하여 유아 중심 · 놀이 중심 교육과정을 적용하였다. 실행과정에서 연구자는 지속적으로 유아의 놀이 양상과 요구를 관찰하고, 유아 주도 바깥 자유놀이가 활성화될 수 있도록 지원하였다. 둘째, 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행과정의 의미는 다음과 같다. 먼저 유아에게 나타난 의미는 첫째, 자유롭고 융통성 있는 바깥놀이 환경과 유아가 직접 선택한 자료의 결합을 통해 유아는 자연 속에서 주도적 탐색하고 끊임없이 실험했다. 둘째, 유아는 실내와 실외의 경계를 허무는 주체로 변화하였다. 유아의 요구에 따라 실내·외 공간과 자료를 통합하여 다양한 놀이가 확장되고 재구성되었다. 셋째, 유아는 다양한 비구조적인 자료와 자연물을 결합하여 바깥놀이 공간에서 상상의 놀이 창조자가 되었다. 넷째, 자발적인 협력 놀이를 통해 함께하는 즐거움을 알고 타인과 협력하는 유아로 변화하였다. 마지막으로 교사에게 나타난 의미는 다음과 같다. 첫째, 교사는 유아의 있는 그대로의 놀이를 이해하고 유아를 놀이의 주체로서 인식하게 되었다. 둘째, 교사는 융통성 있는 공간 개념을 가지고 실내·외 공간의 경계를 허물어 개방적으로 놀이를 지원하였다. 셋째, 유아가 놀이의 의사결정 주체가 될 수 있도록 유아 주도 놀이를 위해 결정자가 아닌 지지자가 되었다.
본 연구는 유아가 자유롭게 주도하는 놀이를 강조하는 2019 개정 누리과정에 기반하여 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구를 실시함으로써, 유아가 바깥 자유놀이와 의사결정의 주체가 되어 놀이환경을 직접적으로 구성하고, 다양한 놀이를 시도하면서 나타나는 유아와 교사의 변화 과정과 의미를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행 연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구가 갖는 의미는 무엇인가?
본 연구는 실행연구로써, 2021년 5월 3일부터 7월 16일까지 O초등학교병설유치원 만4세 꽃잎반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자로서의 교사와 만4세 꽃잎반 유아 22명이고, 참여 관찰, 면담 자료 및 관찰일지, 교사의 반성적 저널을 자료로 수집하였다. 수집된 자료를 유아의 바깥놀이에 대한 요구, 느낌이나 반응, 교사의 상호작용, 지원해야 할 부분 등으로 나누어 범주화하여 분석하였다. 수집한 자료를 토대로 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어졌다. 먼저 연구자는 기존의 바깥놀이를 관찰하고 분석하여 고정적이고 제한된 바깥놀이 양상과 교사 주도의 바깥놀이 상황을 문제로 인식하였다. 문제점을 개선하기 위해 실행계획을 수립하고 1, 2차에 걸쳐 실행하였다. 1차 실행에서는 유아가 주도적으로 바깥놀이 자료를 선택하고, 직접 바깥놀이 계획-실행-평가의 주체가 되었다. 1차 실행에서 바깥놀이 공간의 변화 가능성을 파악하고, 유아의 의사결정 범위를 확장하기 위해 실행계획을 세우고 2차 실행을 진행하였다. 2차 실행에서는 바깥놀이 공간의 변화를 통해 놀이를 확장하고, 바깥놀이에 대한 의견 나눔의 장을 활성화하여 유아 중심 · 놀이 중심 교육과정을 적용하였다. 실행과정에서 연구자는 지속적으로 유아의 놀이 양상과 요구를 관찰하고, 유아 주도 바깥 자유놀이가 활성화될 수 있도록 지원하였다. 둘째, 2019 개정 누리과정에 기반한 바깥 자유놀이 활성화를 위한 실행과정의 의미는 다음과 같다. 먼저 유아에게 나타난 의미는 첫째, 자유롭고 융통성 있는 바깥놀이 환경과 유아가 직접 선택한 자료의 결합을 통해 유아는 자연 속에서 주도적 탐색하고 끊임없이 실험했다. 둘째, 유아는 실내와 실외의 경계를 허무는 주체로 변화하였다. 유아의 요구에 따라 실내·외 공간과 자료를 통합하여 다양한 놀이가 확장되고 재구성되었다. 셋째, 유아는 다양한 비구조적인 자료와 자연물을 결합하여 바깥놀이 공간에서 상상의 놀이 창조자가 되었다. 넷째, 자발적인 협력 놀이를 통해 함께하는 즐거움을 알고 타인과 협력하는 유아로 변화하였다. 마지막으로 교사에게 나타난 의미는 다음과 같다. 첫째, 교사는 유아의 있는 그대로의 놀이를 이해하고 유아를 놀이의 주체로서 인식하게 되었다. 둘째, 교사는 융통성 있는 공간 개념을 가지고 실내·외 공간의 경계를 허물어 개방적으로 놀이를 지원하였다. 셋째, 유아가 놀이의 의사결정 주체가 될 수 있도록 유아 주도 놀이를 위해 결정자가 아닌 지지자가 되었다.
In this study, the action research was conducted to activate free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum which emphasized a play that children led freely. The purpose of this study was to examine the process of changes of children and teachers and their meanings as they became the subje...
In this study, the action research was conducted to activate free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum which emphasized a play that children led freely. The purpose of this study was to examine the process of changes of children and teachers and their meanings as they became the subject of decisions made during free play outside, constructed a play environment on their own, and tried various types of play. For these purposes, the study set the following research questions : First, how does the action research for the activation of free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum? Second, what meanings are there in action research to activate of free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum?
This study was conducted from May 3rd to July 16th, 2021 at a Kkotip Class of 4-year-old children to O kindergarten annexed Elementary School as an action research. Research participants consisted of a teacher as a researcher, 22 children. Data were collected through participatory observation, interview data, observational journals, and teacher’s reflective journals. The collected data were categorized and analysed by dividing them into children’s need, reaction to play outside, children-teacher interaction, and parts to be supported. Based on the collected data, the research results are presented as follows. First, the execution process for activation of free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum was conducted as follows. The researcher observed, analyzed the existing play outside and recognized its fixed, limited patterns and teacher-led play situations as problems. In the first run, children tried choosing materials to play outside and became the subjects of play planning-execution-evaluation. Through this, the possibility of changes in the outdoor play space was identified, so the second execution was carried out after establishing action plans to expand the children's decision-making scope. In the course of execution, the researcher continuously observed the play patterns and supported for the activation of free play outdoors based on needs of children. Second, the meanings of this action research for children and the teacher are as follows. Children have changed to actively explored and constantly experimented in the nature through combining flexible outdoor space and play materials they picked themselves. And they became subjects who broke down the boundaries between indoor and outdoor. Also, they acted as an creator in imaginary play by combining various unstructured materials and natural objects. Lastly, they became to know the joy of being together and cooperated with others for their childern-led play. On the other hand, the teacher recognized the children as the subject of plays, supported plays openly by breaking down the boundaries between indoor and outdoor spaces, and became supporters rather than a decision makers in child-led play.
In this study, the action research was conducted to activate free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum which emphasized a play that children led freely. The purpose of this study was to examine the process of changes of children and teachers and their meanings as they became the subject of decisions made during free play outside, constructed a play environment on their own, and tried various types of play. For these purposes, the study set the following research questions : First, how does the action research for the activation of free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum? Second, what meanings are there in action research to activate of free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum?
This study was conducted from May 3rd to July 16th, 2021 at a Kkotip Class of 4-year-old children to O kindergarten annexed Elementary School as an action research. Research participants consisted of a teacher as a researcher, 22 children. Data were collected through participatory observation, interview data, observational journals, and teacher’s reflective journals. The collected data were categorized and analysed by dividing them into children’s need, reaction to play outside, children-teacher interaction, and parts to be supported. Based on the collected data, the research results are presented as follows. First, the execution process for activation of free play outside based on 2019 National Nuri Curriculum was conducted as follows. The researcher observed, analyzed the existing play outside and recognized its fixed, limited patterns and teacher-led play situations as problems. In the first run, children tried choosing materials to play outside and became the subjects of play planning-execution-evaluation. Through this, the possibility of changes in the outdoor play space was identified, so the second execution was carried out after establishing action plans to expand the children's decision-making scope. In the course of execution, the researcher continuously observed the play patterns and supported for the activation of free play outdoors based on needs of children. Second, the meanings of this action research for children and the teacher are as follows. Children have changed to actively explored and constantly experimented in the nature through combining flexible outdoor space and play materials they picked themselves. And they became subjects who broke down the boundaries between indoor and outdoor. Also, they acted as an creator in imaginary play by combining various unstructured materials and natural objects. Lastly, they became to know the joy of being together and cooperated with others for their childern-led play. On the other hand, the teacher recognized the children as the subject of plays, supported plays openly by breaking down the boundaries between indoor and outdoor spaces, and became supporters rather than a decision makers in child-led play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.