본 논문은 최근 차세대 미디어로 각광받고 있지만 더디게 진행되고 있는 UHD콘텐츠 활성화 방안에 대한 연구이다. 세계최초로 UHDTV 서비스를 하면서 선도할 것 같았던 UHD콘텐츠의 미래를 긍정적으로 보기에 이제는 시간이 많이 지났다고 보는 견해들도 들리는 상황이다. 이러한 상황에서 지상파방송사에서 지나치게 고가로 책정된 UHD제작비용과 콘텐츠 수급부족의 문제등 있는 지상파방송위주의 성장정책은 UHD 시장 성장에는 여러 가지 장애요인이 존재한다. 본 논문에서는 UHD 방송 서비스에 대한 기본적인 개념과 해외 국가별 방송사들의 UHD방송 현황 그리고 국내UHD 방송의 현재의 모습을 조사하였다. 새로운 방향의 국내UHD콘텐츠 활성화를 위한 3가지 방안을 다룬다. 지상파위주의 성장정책이 아닌 다른 방안의 UHD콘텐츠 활성화를 위한 조사를 하였다.
제1장 서론 부분에서는 본 연구의 배경과 목적에 대하여 설명하였다. 선행연구들은 UHD방송 압축기술 및 전송기술에 관한 연구가 주를 이루었고 지상파 방송을 필두로 지원하여 활성화를 해야한다는 연구가 주로 이루어졌다. 한류콘텐츠가 세계적으로 관심을 받는 현 시점에서 지상파보다는 플랫폼 및 유료방송을 중심으로 활성화를 해야하는 연구는 없었다. 그동안 한류는 방송에서 인기를 얻으면 다른 플랫폼으로 옮겨가거나 해외로 수출되는 과정을 겪었지만 지금은 그 단계가 축소되어 우수한 ...
본 논문은 최근 차세대 미디어로 각광받고 있지만 더디게 진행되고 있는 UHD콘텐츠 활성화 방안에 대한 연구이다. 세계최초로 UHDTV 서비스를 하면서 선도할 것 같았던 UHD콘텐츠의 미래를 긍정적으로 보기에 이제는 시간이 많이 지났다고 보는 견해들도 들리는 상황이다. 이러한 상황에서 지상파방송사에서 지나치게 고가로 책정된 UHD제작비용과 콘텐츠 수급부족의 문제등 있는 지상파방송위주의 성장정책은 UHD 시장 성장에는 여러 가지 장애요인이 존재한다. 본 논문에서는 UHD 방송 서비스에 대한 기본적인 개념과 해외 국가별 방송사들의 UHD방송 현황 그리고 국내UHD 방송의 현재의 모습을 조사하였다. 새로운 방향의 국내UHD콘텐츠 활성화를 위한 3가지 방안을 다룬다. 지상파위주의 성장정책이 아닌 다른 방안의 UHD콘텐츠 활성화를 위한 조사를 하였다.
제1장 서론 부분에서는 본 연구의 배경과 목적에 대하여 설명하였다. 선행연구들은 UHD방송 압축기술 및 전송기술에 관한 연구가 주를 이루었고 지상파 방송을 필두로 지원하여 활성화를 해야한다는 연구가 주로 이루어졌다. 한류콘텐츠가 세계적으로 관심을 받는 현 시점에서 지상파보다는 플랫폼 및 유료방송을 중심으로 활성화를 해야하는 연구는 없었다. 그동안 한류는 방송에서 인기를 얻으면 다른 플랫폼으로 옮겨가거나 해외로 수출되는 과정을 겪었지만 지금은 그 단계가 축소되어 우수한 콘텐츠가 글로벌시장에서 인기를 얻을 수 있음을 최근 미나리, 오징어, 지옥이라는 콘텐츠를 통해 검증되었다. 경쟁력이 있는 콘텐츠 제작능력으로 UHD콘텐츠도 글로벌 리더가 되기 위한 방법을 연구하였다. 제2장 방송의 발전 과정 분석에서는 총 3부분으로 분석하여 설명을 하였다. UHD방송 환경을 설명하기에 앞서 지상파 TV 방송의 발전 과정을 살펴보고, 현재의 UHD방송 서비스 개념을 파악하고자 하였다. 두 번째에는 해외 주요 방송사의 최근 달라진 UHDTV 방송 서비스의 외에서 상용화를 위한 UHDTV의 기술 개발 및 시험 방송 현황에 대해서 조사하였다. 세 번째에서는 국내 최근 지체되고있는 UHD 방송 서비스현황을 다루고자 한다. 최근 정부는 UHD활성화를 위해 지상파의 규제를 풀어주는 발표를 하였다. 오히려 시청자들은 유료콘텐츠를 통해 UHD콘텐츠를 보고 있다는 것을 알았다. 제3장 연구문제에서는 총 3개 부분에서의 조사연구를 통해 지상파방송사 위주의 활성화 정책이 바뀌어야 하는 것을 연구문제를 통해 알아보고자 한다. 제4장 연구결과에서는 연구문제에서 제시한 현재 OTT시장이 UHD활성를 주도 하고 있음을 알아보고, UHDTV 상용화 지연의 원인이 제작비상승과 전문인력 확부에 있는지 전문가들의 FGI(Focus Group Interview)를 통해 들어봤다. 마지막으로 지원정책에 대한 문제점이 어떤 것이 있으며 어떻게 개선하면 좋을지를 다뤄보았다. 마지막으로 제5장 결론에서는 제4장에서 조사한 UHDTV 상용화지연의 원인들을 바탕으로 활성화를 할 수 있는 새로운 방안으로 본 논문의 취지를 요약하였다
본 논문은 최근 차세대 미디어로 각광받고 있지만 더디게 진행되고 있는 UHD콘텐츠 활성화 방안에 대한 연구이다. 세계최초로 UHDTV 서비스를 하면서 선도할 것 같았던 UHD콘텐츠의 미래를 긍정적으로 보기에 이제는 시간이 많이 지났다고 보는 견해들도 들리는 상황이다. 이러한 상황에서 지상파방송사에서 지나치게 고가로 책정된 UHD제작비용과 콘텐츠 수급부족의 문제등 있는 지상파방송위주의 성장정책은 UHD 시장 성장에는 여러 가지 장애요인이 존재한다. 본 논문에서는 UHD 방송 서비스에 대한 기본적인 개념과 해외 국가별 방송사들의 UHD방송 현황 그리고 국내UHD 방송의 현재의 모습을 조사하였다. 새로운 방향의 국내UHD콘텐츠 활성화를 위한 3가지 방안을 다룬다. 지상파위주의 성장정책이 아닌 다른 방안의 UHD콘텐츠 활성화를 위한 조사를 하였다.
제1장 서론 부분에서는 본 연구의 배경과 목적에 대하여 설명하였다. 선행연구들은 UHD방송 압축기술 및 전송기술에 관한 연구가 주를 이루었고 지상파 방송을 필두로 지원하여 활성화를 해야한다는 연구가 주로 이루어졌다. 한류콘텐츠가 세계적으로 관심을 받는 현 시점에서 지상파보다는 플랫폼 및 유료방송을 중심으로 활성화를 해야하는 연구는 없었다. 그동안 한류는 방송에서 인기를 얻으면 다른 플랫폼으로 옮겨가거나 해외로 수출되는 과정을 겪었지만 지금은 그 단계가 축소되어 우수한 콘텐츠가 글로벌시장에서 인기를 얻을 수 있음을 최근 미나리, 오징어, 지옥이라는 콘텐츠를 통해 검증되었다. 경쟁력이 있는 콘텐츠 제작능력으로 UHD콘텐츠도 글로벌 리더가 되기 위한 방법을 연구하였다. 제2장 방송의 발전 과정 분석에서는 총 3부분으로 분석하여 설명을 하였다. UHD방송 환경을 설명하기에 앞서 지상파 TV 방송의 발전 과정을 살펴보고, 현재의 UHD방송 서비스 개념을 파악하고자 하였다. 두 번째에는 해외 주요 방송사의 최근 달라진 UHDTV 방송 서비스의 외에서 상용화를 위한 UHDTV의 기술 개발 및 시험 방송 현황에 대해서 조사하였다. 세 번째에서는 국내 최근 지체되고있는 UHD 방송 서비스현황을 다루고자 한다. 최근 정부는 UHD활성화를 위해 지상파의 규제를 풀어주는 발표를 하였다. 오히려 시청자들은 유료콘텐츠를 통해 UHD콘텐츠를 보고 있다는 것을 알았다. 제3장 연구문제에서는 총 3개 부분에서의 조사연구를 통해 지상파방송사 위주의 활성화 정책이 바뀌어야 하는 것을 연구문제를 통해 알아보고자 한다. 제4장 연구결과에서는 연구문제에서 제시한 현재 OTT시장이 UHD활성를 주도 하고 있음을 알아보고, UHDTV 상용화 지연의 원인이 제작비상승과 전문인력 확부에 있는지 전문가들의 FGI(Focus Group Interview)를 통해 들어봤다. 마지막으로 지원정책에 대한 문제점이 어떤 것이 있으며 어떻게 개선하면 좋을지를 다뤄보았다. 마지막으로 제5장 결론에서는 제4장에서 조사한 UHDTV 상용화지연의 원인들을 바탕으로 활성화를 할 수 있는 새로운 방안으로 본 논문의 취지를 요약하였다
This thesis is a study on the revitalization of UHD content, which has recently been spotlighted as a next-generation media, but is progressing slowly. There are also opinions that a lot of time has passed since we are looking at the future of UHD content positively, which seemed to lead the world's...
This thesis is a study on the revitalization of UHD content, which has recently been spotlighted as a next-generation media, but is progressing slowly. There are also opinions that a lot of time has passed since we are looking at the future of UHD content positively, which seemed to lead the world's first UHDTV service. In this situation, terrestrial broadcasting-oriented growth policies, such as UHD production costs set too high by terrestrial broadcasting companies and insufficient supply and demand for content, have several obstacles to the growth of the UHD market. In this paper, the basic concept of UHD broadcasting service, the current state of UHD broadcasting by overseas broadcasting companies, and the current state of domestic UHD broadcasting were investigated. Chapter 1, Introduction, explained the background and purpose of this study. Previous studies focused on UHD broadcasting compression technology and transmission technology, and terrestrial broadcasting was mainly supported and revitalized. At this point in time when Korean Wave content is receiving worldwide attention, there has been no study that should be revitalized focusing on platforms and pay-TV rather than terrestrial broadcasters. Until now, when Hallyu gained popularity in broadcasting, it has been verified through contents such as water parsley, squid game, and hell that excellent content can gain popularity in the global market as the stage has been reduced. We studied how to become a global leader in UHD content with competitive content production capabilities. Chapter 2, Analysis of the Development Process of Broadcasting, analyzed and explained in three parts. Before explaining the UHD broadcasting environment, the development process of terrestrial TV broadcasting was reviewed and the current UHD broadcasting service concept was understood. Second, besides the recently changed UHDTV broadcasting service of major overseas broadcasters, the status of UHDTV technology development and trial broadcasting for commercialization was investigated. In the third section, the current state of UHD broadcasting service, which has been delayed in Korea, will be dealt with. Recently, the government announced that the regulation of terrestrial TV will be loosened to promote UHD. Rather, viewers knew that they were watching UHD content through paid content. Chapter 3 Research Questions, through research questions in three areas, it is intended to investigate the need to change the revitalization policy centered on terrestrial broadcasters. In the research results of Chapter 4, we found out that the current OTT market is leading the UHD activity, as suggested in the research question, and heard through FGI (Focus Group Interview) of experts whether the cause of the delay in UHDTV commercialization is the increase in production cost and the expansion of professional manpower. Lastly, what problems there are in the support policy and how to improve them were discussed. Finally, in the conclusion of Chapter 5, the purpose of this paper is summarized as a new way to activate it based on the causes of delay in UHDTV commercialization investigated in Chapter 4.
This thesis is a study on the revitalization of UHD content, which has recently been spotlighted as a next-generation media, but is progressing slowly. There are also opinions that a lot of time has passed since we are looking at the future of UHD content positively, which seemed to lead the world's first UHDTV service. In this situation, terrestrial broadcasting-oriented growth policies, such as UHD production costs set too high by terrestrial broadcasting companies and insufficient supply and demand for content, have several obstacles to the growth of the UHD market. In this paper, the basic concept of UHD broadcasting service, the current state of UHD broadcasting by overseas broadcasting companies, and the current state of domestic UHD broadcasting were investigated. Chapter 1, Introduction, explained the background and purpose of this study. Previous studies focused on UHD broadcasting compression technology and transmission technology, and terrestrial broadcasting was mainly supported and revitalized. At this point in time when Korean Wave content is receiving worldwide attention, there has been no study that should be revitalized focusing on platforms and pay-TV rather than terrestrial broadcasters. Until now, when Hallyu gained popularity in broadcasting, it has been verified through contents such as water parsley, squid game, and hell that excellent content can gain popularity in the global market as the stage has been reduced. We studied how to become a global leader in UHD content with competitive content production capabilities. Chapter 2, Analysis of the Development Process of Broadcasting, analyzed and explained in three parts. Before explaining the UHD broadcasting environment, the development process of terrestrial TV broadcasting was reviewed and the current UHD broadcasting service concept was understood. Second, besides the recently changed UHDTV broadcasting service of major overseas broadcasters, the status of UHDTV technology development and trial broadcasting for commercialization was investigated. In the third section, the current state of UHD broadcasting service, which has been delayed in Korea, will be dealt with. Recently, the government announced that the regulation of terrestrial TV will be loosened to promote UHD. Rather, viewers knew that they were watching UHD content through paid content. Chapter 3 Research Questions, through research questions in three areas, it is intended to investigate the need to change the revitalization policy centered on terrestrial broadcasters. In the research results of Chapter 4, we found out that the current OTT market is leading the UHD activity, as suggested in the research question, and heard through FGI (Focus Group Interview) of experts whether the cause of the delay in UHDTV commercialization is the increase in production cost and the expansion of professional manpower. Lastly, what problems there are in the support policy and how to improve them were discussed. Finally, in the conclusion of Chapter 5, the purpose of this paper is summarized as a new way to activate it based on the causes of delay in UHDTV commercialization investigated in Chapter 4.
주제어
#UHD UHDTV UHD방송 차세대방송 UHD활성화 지원 UHD broadcasting next-generation broadcasting UHD activation support
학위논문 정보
저자
김성근
학위수여기관
중앙대학교 신문방송대학원
학위구분
국내석사
학과
신문방송학과 방송영상뉴미디어전공
지도교수
성동규
발행연도
2022
총페이지
iii, 69장
키워드
UHD UHDTV UHD방송 차세대방송 UHD활성화 지원 UHD broadcasting next-generation broadcasting UHD activation support
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