본 연구의 목적은 개방적 놀이재료(Loose Parts) 기반 어린이집 2세반 영아의 놀이 양상과 교육적 의미를 살피는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 개방적 놀이재료(Loose Parts)로 구성된 공간에서 2세반 영아에게 나타나는 놀이 양상은 어떠한가?
연구문제 2. 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 기반으로 하는 2세반 영아 놀이 양상의 교육적 의미는 어떠한가?
본 연구는 경기도 G시에 위치한 직장어린이집 2세반에서 2020년 6월초부...
본 연구의 목적은 개방적 놀이재료(Loose Parts) 기반 어린이집 2세반 영아의 놀이 양상과 교육적 의미를 살피는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 개방적 놀이재료(Loose Parts)로 구성된 공간에서 2세반 영아에게 나타나는 놀이 양상은 어떠한가?
연구문제 2. 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 기반으로 하는 2세반 영아 놀이 양상의 교육적 의미는 어떠한가?
본 연구는 경기도 G시에 위치한 직장어린이집 2세반에서 2020년 6월초부터 10월말까지 참여관찰로 수행되었다. 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 기반으로 2세반 영아의 놀이 양상을 알아보기 위하여 11명의 연구참여자와 연구자가 참여하였으며, 담임교사는 직접적인 연구대상은 아니지만 면담과 수시 면담을 통해 영아의 놀이를 이해하는 데 도움을 주었다. 연구절차는 개방적 놀이재료에 관한 국내외 문헌 고찰, 1차 전문가 협의회, 연구참여자 선정 및 연구자 역할 정하기, 개방적 놀이재료 놀이환경 구성하기, 예비연구, 2차 전문가 협의회 순으로 이루어졌다. 연구자료로 연구자 현장노트, 연구자 저널, 놀이상황 녹음 및 전사, 놀이 모습 및 놀이 결과물 사진, 교사 면담 전사 자료를 수집하였고, 이를 질적으로 분석하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 개방적 놀이재료(Loose Parts) 기반 2세반 영아의 놀이 양상은 개방적 놀이재료를 활용한 개인적 놀이 양상과 또래 간 놀이 양상으로 구분되었다. 개인적 놀이 양상은 영아의 경험과 연관지으며 신체와 감각을 사용하여 재료를 탐색하고, 사물이나 상황을 연상하고 표상을 하는 것으로 나타났다. 또한 영아는 주어진 놀이재료로 재미를 찾기 위해 다양한 놀이 방법과 우연히 발견한 놀이를 반복하였고, 놀이에 깊이 빠져드는 몰입을 경험하는 양상을 보였다. 또래 간 놀이 양상은 또래의 놀이를 골똘히 바라보며 모방하고 아이디어 얻기, 또래와 놀이하며 서로의 존재를 느끼며 도움을 주고 받고 놀이 파트너가 되어가는 과정으로 나타났다.
둘째, 개방적 놀이재료(Loose Parts) 기반 2세반 영아의 놀이 양상이 갖는 교육적 의미는 ‘영아 주도 놀이 경험의 기회’와 ‘영아 주도 놀이를 통한 배움의 기회’로 나타났다. 영아는 개방적 놀이재료로 놀이하는 과정에서 내재된 창의성을 발현할 수 있는 기회와 개별적인 관심 분야을 표현하는 기회를 가졌다. 또한 개방적 놀이재료를 활용하면서 정서적 성장과 인지적 성장을 경험하는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 어린이집 2세반 교실이나 놀이공간에 상업적이고 구조적인 놀잇감 외에 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 비치하여 영아가 보다 다양한 놀이재료를 활용한 놀이 경험을 할 수 있는 놀이환경을 마련하는 것이 필요함을 시사한다. 2세반 영아는 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 활용하여 자신의 경험이나 자신이 알고 있는 것을 연상하고 표상하면서 창의적으로 놀이를 전개하였다. 이러한 과정에서 2세반 영아는 주도적으로 놀이에 참여했으며 인지적, 정서적으로 성장하는 모습을 보였다. 따라서, 2세반 영아를 대상으로 비구조적인 놀잇감 또는 개방적 놀이재료를 활용한 선행연구가 부족한 상황에서 본 연구는 개방적 놀이재료(Loose Parts)가 2세반 영아에게 제공할 수 있는 놀이자료로서 가치가 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 개방적 놀이재료(Loose Parts) 기반 어린이집 2세반 영아의 놀이 양상과 교육적 의미를 살피는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 개방적 놀이재료(Loose Parts)로 구성된 공간에서 2세반 영아에게 나타나는 놀이 양상은 어떠한가?
연구문제 2. 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 기반으로 하는 2세반 영아 놀이 양상의 교육적 의미는 어떠한가?
본 연구는 경기도 G시에 위치한 직장어린이집 2세반에서 2020년 6월초부터 10월말까지 참여관찰로 수행되었다. 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 기반으로 2세반 영아의 놀이 양상을 알아보기 위하여 11명의 연구참여자와 연구자가 참여하였으며, 담임교사는 직접적인 연구대상은 아니지만 면담과 수시 면담을 통해 영아의 놀이를 이해하는 데 도움을 주었다. 연구절차는 개방적 놀이재료에 관한 국내외 문헌 고찰, 1차 전문가 협의회, 연구참여자 선정 및 연구자 역할 정하기, 개방적 놀이재료 놀이환경 구성하기, 예비연구, 2차 전문가 협의회 순으로 이루어졌다. 연구자료로 연구자 현장노트, 연구자 저널, 놀이상황 녹음 및 전사, 놀이 모습 및 놀이 결과물 사진, 교사 면담 전사 자료를 수집하였고, 이를 질적으로 분석하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 개방적 놀이재료(Loose Parts) 기반 2세반 영아의 놀이 양상은 개방적 놀이재료를 활용한 개인적 놀이 양상과 또래 간 놀이 양상으로 구분되었다. 개인적 놀이 양상은 영아의 경험과 연관지으며 신체와 감각을 사용하여 재료를 탐색하고, 사물이나 상황을 연상하고 표상을 하는 것으로 나타났다. 또한 영아는 주어진 놀이재료로 재미를 찾기 위해 다양한 놀이 방법과 우연히 발견한 놀이를 반복하였고, 놀이에 깊이 빠져드는 몰입을 경험하는 양상을 보였다. 또래 간 놀이 양상은 또래의 놀이를 골똘히 바라보며 모방하고 아이디어 얻기, 또래와 놀이하며 서로의 존재를 느끼며 도움을 주고 받고 놀이 파트너가 되어가는 과정으로 나타났다.
둘째, 개방적 놀이재료(Loose Parts) 기반 2세반 영아의 놀이 양상이 갖는 교육적 의미는 ‘영아 주도 놀이 경험의 기회’와 ‘영아 주도 놀이를 통한 배움의 기회’로 나타났다. 영아는 개방적 놀이재료로 놀이하는 과정에서 내재된 창의성을 발현할 수 있는 기회와 개별적인 관심 분야을 표현하는 기회를 가졌다. 또한 개방적 놀이재료를 활용하면서 정서적 성장과 인지적 성장을 경험하는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 어린이집 2세반 교실이나 놀이공간에 상업적이고 구조적인 놀잇감 외에 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 비치하여 영아가 보다 다양한 놀이재료를 활용한 놀이 경험을 할 수 있는 놀이환경을 마련하는 것이 필요함을 시사한다. 2세반 영아는 개방적 놀이재료(Loose Parts)를 활용하여 자신의 경험이나 자신이 알고 있는 것을 연상하고 표상하면서 창의적으로 놀이를 전개하였다. 이러한 과정에서 2세반 영아는 주도적으로 놀이에 참여했으며 인지적, 정서적으로 성장하는 모습을 보였다. 따라서, 2세반 영아를 대상으로 비구조적인 놀잇감 또는 개방적 놀이재료를 활용한 선행연구가 부족한 상황에서 본 연구는 개방적 놀이재료(Loose Parts)가 2세반 영아에게 제공할 수 있는 놀이자료로서 가치가 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to examine the play aspects and educational significance of 2-year-old class based on loose parts in daycare centers. The research questions set in this study are as follows.
1. What is the play aspects that appears to 2-year-old class in a space composed of loo...
The purpose of this study is to examine the play aspects and educational significance of 2-year-old class based on loose parts in daycare centers. The research questions set in this study are as follows.
1. What is the play aspects that appears to 2-year-old class in a space composed of loose parts?
2. What is the educational significance of the play aspects of 2-year-old class based on loose parts?
This study was conducted as participatory observation from early June to the end of October 2020 at a 2-year-old class daycare center located in Gyeonggi-do. Research participants 11 and researchers participated to study the play aspects of 2-year-old children based on loose parts. The research progress domestic and foreign literature review on open-ended play materials or loose parts, the first expert council, selection of research participants and determine researcher roles, composition of loose parts in play environment. As research data, researcher field notes, researcher journal, play situation voice recording and transcription, loose parts setting pictures, picture of play and teacher interview transcription data were collected. These data are analyzed qualitatively. The results of this study are as follows.
First, the play aspects of 2-year-old class based on loose parts were divided into individual play aspects using loose parts and between peers. Personal play aspects using loose parts were found to be sensory, explored, and represented in relation to the individual experience. And repeated various play methods and accidentally discovered fun in order to find fun with the given loose parts. It showed the aspect of experiencing the immersion of being deeply immersed in the play. Peer-to-peer play was a process of looking intently at the play of the same age, imitating it, obtaining ideas, playing with the peer, feeling each other's existence, giving and receiving help, and becoming a play partner.
Second, the educational significance of the play aspects of 2-year-old class based on loose parts were found to be an opportunity for child-led play experience and an opportunity to learn through child-led play'. In the process of playing with open loose parts, child had the opportunity to express their inherent creativity and to express their individual interests. In addition, it was found that emotional and cognitive growth were experienced while using loose parts.
According to the results of this study, it is necessary to provide a play environment where 2-year-old class can experience play using a variety of play materials by providing loose parts in addition to commercial and structured toys in the 2-year-old class or play space at the daycare center. Two-year-old children creatively developed play by connecting and representing their experiences or what they know by using loose parts. Through this process, two-year-old children actively participated in play and showed cognitive and emotional growth. Therefore, in a situation where prior studies using non-structural toys or open-ended materials for 2-year-old children are lacking, this study is valuable as a play material that loose parts can provide to 2-year-old class.
The purpose of this study is to examine the play aspects and educational significance of 2-year-old class based on loose parts in daycare centers. The research questions set in this study are as follows.
1. What is the play aspects that appears to 2-year-old class in a space composed of loose parts?
2. What is the educational significance of the play aspects of 2-year-old class based on loose parts?
This study was conducted as participatory observation from early June to the end of October 2020 at a 2-year-old class daycare center located in Gyeonggi-do. Research participants 11 and researchers participated to study the play aspects of 2-year-old children based on loose parts. The research progress domestic and foreign literature review on open-ended play materials or loose parts, the first expert council, selection of research participants and determine researcher roles, composition of loose parts in play environment. As research data, researcher field notes, researcher journal, play situation voice recording and transcription, loose parts setting pictures, picture of play and teacher interview transcription data were collected. These data are analyzed qualitatively. The results of this study are as follows.
First, the play aspects of 2-year-old class based on loose parts were divided into individual play aspects using loose parts and between peers. Personal play aspects using loose parts were found to be sensory, explored, and represented in relation to the individual experience. And repeated various play methods and accidentally discovered fun in order to find fun with the given loose parts. It showed the aspect of experiencing the immersion of being deeply immersed in the play. Peer-to-peer play was a process of looking intently at the play of the same age, imitating it, obtaining ideas, playing with the peer, feeling each other's existence, giving and receiving help, and becoming a play partner.
Second, the educational significance of the play aspects of 2-year-old class based on loose parts were found to be an opportunity for child-led play experience and an opportunity to learn through child-led play'. In the process of playing with open loose parts, child had the opportunity to express their inherent creativity and to express their individual interests. In addition, it was found that emotional and cognitive growth were experienced while using loose parts.
According to the results of this study, it is necessary to provide a play environment where 2-year-old class can experience play using a variety of play materials by providing loose parts in addition to commercial and structured toys in the 2-year-old class or play space at the daycare center. Two-year-old children creatively developed play by connecting and representing their experiences or what they know by using loose parts. Through this process, two-year-old children actively participated in play and showed cognitive and emotional growth. Therefore, in a situation where prior studies using non-structural toys or open-ended materials for 2-year-old children are lacking, this study is valuable as a play material that loose parts can provide to 2-year-old class.
주제어
#개방적 놀이재료(Loose Parts) 어린이집 2세반 2-year-old class daycare center
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.