본 연구에서는 추후 영아의 신체놀이 적합한 놀잇감이 개발되고 활용되기 위해 설문 조사 통해 신체 놀이관점에서 놀잇감에 대한 부모와 교사의 놀잇감에 대한 인식, 구매선택기준, 활용실태를 파악하고 요구사항을 조사하여 향후 부모와 교사들이 놀잇감을 선택하고 활용하는 것에 대한 지침을 마련하는 부모교육과 교사교육의 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 하였다. 수집된 자료는 신체놀이관점에서 가정과 보육기관 내 놀잇감의 활용실태, 교사와 부모의 인식, 구매선택기준, 요구사항을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 개방형 설문문항에 대해서는 질문지를 회수한 후 전사하여 이를 영역별로 나누어 분석하였다. 이와 같은 절차를 통하여 본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정과 보육기관 모두 영아들이 가장 좋아하는 놀잇감과 많이 보유하고 있는 놀잇감은 상징놀잇감, 신체놀잇감(소근육)으로 주로 조작위주의 소근육 중심으로 이루어져있어 대근육 움직임은 거의 나타나지 않아 영아기의 신체발달에 맞게 계획적이고 의도적으로 놀잇감을 제공하고 활용 할 수 있는 놀잇감 개발 및 프로그램의 개발의 필요성이 제기되었다. 둘째, 놀잇감의 구매와 선택기준에 있어 부모들은 영아의 흥미를 가장 고려하며, 교사들은 놀잇감을 구매할 때 안전성을 가장 고려하는 것으로 나타나 놀잇감을 선택할 때 항상 운동발달을 고려하여 구매하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 부모와 교사 모두 신체놀이에서 놀잇감의 필요성을 매우 중요하게 인식하고 있었으며, 대근육 발달보다는 소근육의 발달에 필요성을 느끼는 것을 알 수 있었다. 넷째, 놀잇감에 대한 요구로 부모와 교사들은 신체놀이로 활용도가 높으며 신체발달을 촉진하는 놀잇감 및 프로그램의 개발을 요구하고 있었으며 영아교사의 전문성함양과, 부모의 지식향상을 위해 부모교육, 교사연수의 필요성 등이 제기되었다. 본 연구의 결과가 향후 부모와 교사들이 영아의 운동능력 발달에 적합한 놀잇감을 선택하고 활용하는 방법에 대해 올바른 이해를 도모하고 운동 발달을 이룰 수 있는 놀이 환경의 조성과 신체놀이 지도를 위한 부모교육, 교사연수의 기초자료로 활용되어 가정과 보육기관에서 놀잇감을 통하여 건강한 신체 놀이가 이루어지므로 써 영아의 운동능력발달에 도움을 줄 수 있으리라 기대한다.
본 연구에서는 추후 영아의 신체놀이 적합한 놀잇감이 개발되고 활용되기 위해 설문 조사 통해 신체 놀이관점에서 놀잇감에 대한 부모와 교사의 놀잇감에 대한 인식, 구매선택기준, 활용실태를 파악하고 요구사항을 조사하여 향후 부모와 교사들이 놀잇감을 선택하고 활용하는 것에 대한 지침을 마련하는 부모교육과 교사교육의 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 하였다. 수집된 자료는 신체놀이관점에서 가정과 보육기관 내 놀잇감의 활용실태, 교사와 부모의 인식, 구매선택기준, 요구사항을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 개방형 설문문항에 대해서는 질문지를 회수한 후 전사하여 이를 영역별로 나누어 분석하였다. 이와 같은 절차를 통하여 본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정과 보육기관 모두 영아들이 가장 좋아하는 놀잇감과 많이 보유하고 있는 놀잇감은 상징놀잇감, 신체놀잇감(소근육)으로 주로 조작위주의 소근육 중심으로 이루어져있어 대근육 움직임은 거의 나타나지 않아 영아기의 신체발달에 맞게 계획적이고 의도적으로 놀잇감을 제공하고 활용 할 수 있는 놀잇감 개발 및 프로그램의 개발의 필요성이 제기되었다. 둘째, 놀잇감의 구매와 선택기준에 있어 부모들은 영아의 흥미를 가장 고려하며, 교사들은 놀잇감을 구매할 때 안전성을 가장 고려하는 것으로 나타나 놀잇감을 선택할 때 항상 운동발달을 고려하여 구매하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 부모와 교사 모두 신체놀이에서 놀잇감의 필요성을 매우 중요하게 인식하고 있었으며, 대근육 발달보다는 소근육의 발달에 필요성을 느끼는 것을 알 수 있었다. 넷째, 놀잇감에 대한 요구로 부모와 교사들은 신체놀이로 활용도가 높으며 신체발달을 촉진하는 놀잇감 및 프로그램의 개발을 요구하고 있었으며 영아교사의 전문성함양과, 부모의 지식향상을 위해 부모교육, 교사연수의 필요성 등이 제기되었다. 본 연구의 결과가 향후 부모와 교사들이 영아의 운동능력 발달에 적합한 놀잇감을 선택하고 활용하는 방법에 대해 올바른 이해를 도모하고 운동 발달을 이룰 수 있는 놀이 환경의 조성과 신체놀이 지도를 위한 부모교육, 교사연수의 기초자료로 활용되어 가정과 보육기관에서 놀잇감을 통하여 건강한 신체 놀이가 이루어지므로 써 영아의 운동능력발달에 도움을 줄 수 있으리라 기대한다.
In this study, in order to develop and utilize toy suitable for future infants' physical play, through research, parent and teacher of toy, recognition of toy teachers and parents, purchase selection criteria, and utilization from the viewpoint of physical drama The purpose was to grasp the actual s...
In this study, in order to develop and utilize toy suitable for future infants' physical play, through research, parent and teacher of toy, recognition of toy teachers and parents, purchase selection criteria, and utilization from the viewpoint of physical drama The purpose was to grasp the actual situation, investigate the requirements, and prepare basic materials for parent education and teacher education to prepare instructions for parents and teachers to select and use toy in the future. The data collected was subjected to frequency analysis to examine the actual use of toy in homes and childcare institutions, teacher and parent perceptions, purchase selection criteria, and requirements from the perspective of physical drama. For open questionnaire questions, after collecting the questionnaire, they were transcribed and analyzed by area. The results obtained in this study through such procedures are summarized as follows. First of all, the toy that is complete with the toy that all babies like most is the symbolic toy, the body toy (fine muscles), which is mainly composed of the toy centered on the operation center, and the movement of the large muscles is The need for the development of toy and programs that can systematically and intentionally provide and utilize toy in line with the development of the baby's body, which is rarely displayed, was raised. Second, in the purchase and selection criteria for toy, parents show that their baby's interests are the most important, teachers are most concerned about safety when purchasing toy, and always when choosing toy. It turned out that I did not purchase it in consideration of motor development. Third, it was found that the need for toy was very importantly recognized in the physical plays of both parents and teachers, and that the need for fine muscles development was felt rather than the development of large muscles. Fourth, parents and teachers are highly utilized for physical play due to the demand for toy, and the professional development and parental knowledge of infant teachers who needed the development of toy development and programs to promote physical development were improved. In order to make parents educate, the need for teacher training was raised. The results of this study are based on the creation of a play environment in which parents and teachers can select and use toys suitable for the development of infants' motor skills in the future, and parent education for physical play guidance. It is used as a basic material for teacher training, and it is expected that healthy physical play can be achieved through play at home and in childcare centers, thus helping infants develop motor skills.
In this study, in order to develop and utilize toy suitable for future infants' physical play, through research, parent and teacher of toy, recognition of toy teachers and parents, purchase selection criteria, and utilization from the viewpoint of physical drama The purpose was to grasp the actual situation, investigate the requirements, and prepare basic materials for parent education and teacher education to prepare instructions for parents and teachers to select and use toy in the future. The data collected was subjected to frequency analysis to examine the actual use of toy in homes and childcare institutions, teacher and parent perceptions, purchase selection criteria, and requirements from the perspective of physical drama. For open questionnaire questions, after collecting the questionnaire, they were transcribed and analyzed by area. The results obtained in this study through such procedures are summarized as follows. First of all, the toy that is complete with the toy that all babies like most is the symbolic toy, the body toy (fine muscles), which is mainly composed of the toy centered on the operation center, and the movement of the large muscles is The need for the development of toy and programs that can systematically and intentionally provide and utilize toy in line with the development of the baby's body, which is rarely displayed, was raised. Second, in the purchase and selection criteria for toy, parents show that their baby's interests are the most important, teachers are most concerned about safety when purchasing toy, and always when choosing toy. It turned out that I did not purchase it in consideration of motor development. Third, it was found that the need for toy was very importantly recognized in the physical plays of both parents and teachers, and that the need for fine muscles development was felt rather than the development of large muscles. Fourth, parents and teachers are highly utilized for physical play due to the demand for toy, and the professional development and parental knowledge of infant teachers who needed the development of toy development and programs to promote physical development were improved. In order to make parents educate, the need for teacher training was raised. The results of this study are based on the creation of a play environment in which parents and teachers can select and use toys suitable for the development of infants' motor skills in the future, and parent education for physical play guidance. It is used as a basic material for teacher training, and it is expected that healthy physical play can be achieved through play at home and in childcare centers, thus helping infants develop motor skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.