본 연구는 만4세 유아를 대상으로 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식 및 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 이를 통해 유아를 대상으로 하는 환경교육의 효과적인 접근방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
이에 본 연구의 목적을 검증하기 위해서 선정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 성남시에 위치한 S대학교부속유치원에 재원 중인 만 4세 유아 총 42명(실험집단 21명, 비교집단 21명)을 연구대상으로 선정하여 실험연구를 실시하였다. 유아의 환경보전지식을 측정하기 위해 윤기영과 조경희(1993), 윤애희와 박정민(1998)의 연구를 토대로 한태현(2001)이 제작한 환경보전지식 검사 도구를 강인숙(2014)이 수정・보완하여 사용한 검사 도구를 사용하였다(조하경, 2020). 유아의 환경친화적 태도를 측정하기 위하여 Musser와 Diamond(1999)가 개발한 CATES-PV(The Children's Attitueds Toward the Environment Scale-Preschool Version)을 허윤정(2001)이 번안하고 수정ㆍ보완한 검사 도구를 사용하였으며 검사도구의 지시 그림은 김현명(2016)이 미술 전문가의 협조를 얻어 유아의 이해를 돕기 위해 재구성한 그림을 사용하였다(정현미, 2020). 본 연구의 절차는 뉴스를 활용한 환경교육 활동구성과 검사자 훈련, 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순으로 진행되었고, 실험처치는 2021년 6월 4일부터 7월 16일까지 12차시로 진행하였다. 실험집단에서는 뉴스를 활용하여 환경문제를 경험하고 이와 연계한 사후활동으로 환경교육을 실시하였고, 비교집단에서는 사진자료로 환경문제를 경험하고 관련활동을 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 환경보전지식 및 환경친화적태도에 대한 사전 및 사후 검사 결과는 ...
본 연구는 만4세 유아를 대상으로 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식 및 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 이를 통해 유아를 대상으로 하는 환경교육의 효과적인 접근방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
이에 본 연구의 목적을 검증하기 위해서 선정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 성남시에 위치한 S대학교부속유치원에 재원 중인 만 4세 유아 총 42명(실험집단 21명, 비교집단 21명)을 연구대상으로 선정하여 실험연구를 실시하였다. 유아의 환경보전지식을 측정하기 위해 윤기영과 조경희(1993), 윤애희와 박정민(1998)의 연구를 토대로 한태현(2001)이 제작한 환경보전지식 검사 도구를 강인숙(2014)이 수정・보완하여 사용한 검사 도구를 사용하였다(조하경, 2020). 유아의 환경친화적 태도를 측정하기 위하여 Musser와 Diamond(1999)가 개발한 CATES-PV(The Children's Attitueds Toward the Environment Scale-Preschool Version)을 허윤정(2001)이 번안하고 수정ㆍ보완한 검사 도구를 사용하였으며 검사도구의 지시 그림은 김현명(2016)이 미술 전문가의 협조를 얻어 유아의 이해를 돕기 위해 재구성한 그림을 사용하였다(정현미, 2020). 본 연구의 절차는 뉴스를 활용한 환경교육 활동구성과 검사자 훈련, 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순으로 진행되었고, 실험처치는 2021년 6월 4일부터 7월 16일까지 12차시로 진행하였다. 실험집단에서는 뉴스를 활용하여 환경문제를 경험하고 이와 연계한 사후활동으로 환경교육을 실시하였고, 비교집단에서는 사진자료로 환경문제를 경험하고 관련활동을 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 환경보전지식 및 환경친화적태도에 대한 사전 및 사후 검사 결과는 SPSS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 독립표본 t검증을 실시하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 환경보전지식의 하위영역인 물, 공기, 흙의 보전 및 쓰레기분리수거 모두 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경친화적 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 환경친화적 태도의 하위영역인 자연친화적 태도, 환경보전 태도 모두 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이상 연구결과를 종합해보면 뉴스를 활용한 환경교육은 유아의 환경보전지식 및 환경친화적 태도를 향상시키는데 효과적인 교수학습방법임을 시사한다.
본 연구는 만4세 유아를 대상으로 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식 및 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 이를 통해 유아를 대상으로 하는 환경교육의 효과적인 접근방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
이에 본 연구의 목적을 검증하기 위해서 선정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 성남시에 위치한 S대학교부속유치원에 재원 중인 만 4세 유아 총 42명(실험집단 21명, 비교집단 21명)을 연구대상으로 선정하여 실험연구를 실시하였다. 유아의 환경보전지식을 측정하기 위해 윤기영과 조경희(1993), 윤애희와 박정민(1998)의 연구를 토대로 한태현(2001)이 제작한 환경보전지식 검사 도구를 강인숙(2014)이 수정・보완하여 사용한 검사 도구를 사용하였다(조하경, 2020). 유아의 환경친화적 태도를 측정하기 위하여 Musser와 Diamond(1999)가 개발한 CATES-PV(The Children's Attitueds Toward the Environment Scale-Preschool Version)을 허윤정(2001)이 번안하고 수정ㆍ보완한 검사 도구를 사용하였으며 검사도구의 지시 그림은 김현명(2016)이 미술 전문가의 협조를 얻어 유아의 이해를 돕기 위해 재구성한 그림을 사용하였다(정현미, 2020). 본 연구의 절차는 뉴스를 활용한 환경교육 활동구성과 검사자 훈련, 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순으로 진행되었고, 실험처치는 2021년 6월 4일부터 7월 16일까지 12차시로 진행하였다. 실험집단에서는 뉴스를 활용하여 환경문제를 경험하고 이와 연계한 사후활동으로 환경교육을 실시하였고, 비교집단에서는 사진자료로 환경문제를 경험하고 관련활동을 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 환경보전지식 및 환경친화적태도에 대한 사전 및 사후 검사 결과는 SPSS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 독립표본 t검증을 실시하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 환경보전지식의 하위영역인 물, 공기, 흙의 보전 및 쓰레기분리수거 모두 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경친화적 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 환경친화적 태도의 하위영역인 자연친화적 태도, 환경보전 태도 모두 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이상 연구결과를 종합해보면 뉴스를 활용한 환경교육은 유아의 환경보전지식 및 환경친화적 태도를 향상시키는데 효과적인 교수학습방법임을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the effect of environmental education using news on children's environmental conservation awareness and environment-friendly attitudes targeting 4-year-olds. It is to present an effective approach to environmental education activities for young children.
The purpose of this study is to investigate the effect of environmental education using news on children's environmental conservation awareness and environment-friendly attitudes targeting 4-year-olds. It is to present an effective approach to environmental education activities for young children.
With a focus on these points intended, the research questions selected to verify the purpose of this study are as follows.
Research Questions 1. To what extent, do environmental education using news on environmental conservation knowledge have an effect for children? Research Question 2. To what extent, do environmental education using news on environmentally friendly attitudes have an effect for children?
The participants of this study were a total of 42 4-year-old infants (21 in the experimental group, 21 in the control group) who were enrolled in a kindergarten affiliated with S University located in Seongnam-si, Gyeonggi-do. In order to measure children’s environmental awareness, based on the research by Yoon Gi-young and Cho Kyung-hee (1993), Yoon Ae-hee and Park Jeong-min (1998), the environmental conservation knowledge inspection tool produced by Han Tae-hyun (2001) was modified and supplemented by Kang In-suk (2014) and used (Cho Ha-kyung, 2020). In addition, in order to measure the environment-friendly attitudes of infants, CATES-PV (The Children's Attitueds Toward the Environment Scale-Preschool Version) developed by Musser and Diamond (1999) was adapted, modified and supplemented by Huh Yun-Jeong (2001) and used for this study. For the instructional drawing of the inspection tool, a picture reconstructed by Kim Hyun-myung (2016) with the cooperation of an art expert to help children understand was used (Jeong Hyeon-Mi (2020). As for the procedure of this study, composition of environmental education activities using news, inspector training, teacher education, pre-inspection, experimental treatment, and post-inspection were processed in order, and the experimental treatment was conducted from June 4 to July 16, 2021. For an experimental group, they experienced environmental problems using news and conducted environmental education as a follow-up activity in connection with it, whereas for a comparison group, they experienced environmental problems with photographic materials and conducted related activities. The pre- and post-test results of the environmental conservation knowledge and environment-friendly attitudes of the experimental group and the comparison group were analyzed by performing independent sample t-test using the SPSS 23.0 statistical program.
The results of this study are summarized as follows. First, it was found that environmental education using news had a positive effect on children's environmental conservation knowledge. Conservation of water, air, soil, and waste separation and collection, which are sub-category of environmental conservation awareness, were found to have statistically significant effects. Second, it showed that environmental education using news had a positive effect on children's environmentally friendly attitudes. It showed that both the nature-friendly attitude and the environmental conservation attitude, which are sub-category of the environment-friendly attitude, had statistically significant effects.Combining the above research results, it is suggested that environmental education using news is an effective teaching and learning method to improve environmental conservation awareness and environment-friendly attitude for children.
The purpose of this study is to investigate the effect of environmental education using news on children's environmental conservation awareness and environment-friendly attitudes targeting 4-year-olds. It is to present an effective approach to environmental education activities for young children.
With a focus on these points intended, the research questions selected to verify the purpose of this study are as follows.
Research Questions 1. To what extent, do environmental education using news on environmental conservation knowledge have an effect for children? Research Question 2. To what extent, do environmental education using news on environmentally friendly attitudes have an effect for children?
The participants of this study were a total of 42 4-year-old infants (21 in the experimental group, 21 in the control group) who were enrolled in a kindergarten affiliated with S University located in Seongnam-si, Gyeonggi-do. In order to measure children’s environmental awareness, based on the research by Yoon Gi-young and Cho Kyung-hee (1993), Yoon Ae-hee and Park Jeong-min (1998), the environmental conservation knowledge inspection tool produced by Han Tae-hyun (2001) was modified and supplemented by Kang In-suk (2014) and used (Cho Ha-kyung, 2020). In addition, in order to measure the environment-friendly attitudes of infants, CATES-PV (The Children's Attitueds Toward the Environment Scale-Preschool Version) developed by Musser and Diamond (1999) was adapted, modified and supplemented by Huh Yun-Jeong (2001) and used for this study. For the instructional drawing of the inspection tool, a picture reconstructed by Kim Hyun-myung (2016) with the cooperation of an art expert to help children understand was used (Jeong Hyeon-Mi (2020). As for the procedure of this study, composition of environmental education activities using news, inspector training, teacher education, pre-inspection, experimental treatment, and post-inspection were processed in order, and the experimental treatment was conducted from June 4 to July 16, 2021. For an experimental group, they experienced environmental problems using news and conducted environmental education as a follow-up activity in connection with it, whereas for a comparison group, they experienced environmental problems with photographic materials and conducted related activities. The pre- and post-test results of the environmental conservation knowledge and environment-friendly attitudes of the experimental group and the comparison group were analyzed by performing independent sample t-test using the SPSS 23.0 statistical program.
The results of this study are summarized as follows. First, it was found that environmental education using news had a positive effect on children's environmental conservation knowledge. Conservation of water, air, soil, and waste separation and collection, which are sub-category of environmental conservation awareness, were found to have statistically significant effects. Second, it showed that environmental education using news had a positive effect on children's environmentally friendly attitudes. It showed that both the nature-friendly attitude and the environmental conservation attitude, which are sub-category of the environment-friendly attitude, had statistically significant effects.Combining the above research results, it is suggested that environmental education using news is an effective teaching and learning method to improve environmental conservation awareness and environment-friendly attitude for children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.