본 연구는 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구로써 연구 과정에서 발견된 문제점을 인식하고 개선하여 적용해보는 선순환적 과정을 통해 나타나는 교사와 유아의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 어떠한가? 3. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 어떠한가?
실행연구는 2021년 4월 26일부터 10월 29일까지 서울 A유치원 만 3세 학급에서 5명을 대상으로 실시하였다. 자료 수집은 비디오 촬영, 기록 참여관찰, 현장메모, 유아들의 활동 결과물, 반성적 저널 등을 활용했다. 연구 문제에 의거한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구는 총 3차에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 만 3세 유아의 읽기 발달 지원에 대해 고민하던 중 유아 관찰을 통해 만 3세 유아들이 이름에 관심과 흥미를 갖는다는 사실을 발견하였다. 따라서 이를 지원하기 위해 유아이름글자를 활용한 미술 활동, 신체 활동 등을 계획하여 유아들과 활동하였다. 또한 유아들의 지속적인 유아이름글자 활동을 지원하기 위해 유아들과 함께 유아이름글자를 활용한 교구를 제작하였으며, 가정과의 연계 활동을 통해 학부모와 소통을 이루었다. 이 3차에 걸친 선순환적 과정을 통해 나타나는 유아와 교사의 긍정적 변화를 관찰했다. 둘째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 유아는 유아이름글자를 활용하여 능동적으로 놀이하며, 자신과 친구의 이름글자에 관심을 갖게 되었다. 더불어 주변에 있는 글자를 읽으려는 시도가 관찰되었다. 이 과정에서 유아이름글자 활동이 만 3세 유아의 읽기 발달 지원에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 발견할 수 있었다. 셋째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 교사는 발현적 문해발달에 대해 긍정적인 관점으로 변화하였고, 유아이름글자 활동에 대한 ...
본 연구는 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구로써 연구 과정에서 발견된 문제점을 인식하고 개선하여 적용해보는 선순환적 과정을 통해 나타나는 교사와 유아의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 어떠한가? 3. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 어떠한가?
실행연구는 2021년 4월 26일부터 10월 29일까지 서울 A유치원 만 3세 학급에서 5명을 대상으로 실시하였다. 자료 수집은 비디오 촬영, 기록 참여관찰, 현장메모, 유아들의 활동 결과물, 반성적 저널 등을 활용했다. 연구 문제에 의거한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구는 총 3차에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 만 3세 유아의 읽기 발달 지원에 대해 고민하던 중 유아 관찰을 통해 만 3세 유아들이 이름에 관심과 흥미를 갖는다는 사실을 발견하였다. 따라서 이를 지원하기 위해 유아이름글자를 활용한 미술 활동, 신체 활동 등을 계획하여 유아들과 활동하였다. 또한 유아들의 지속적인 유아이름글자 활동을 지원하기 위해 유아들과 함께 유아이름글자를 활용한 교구를 제작하였으며, 가정과의 연계 활동을 통해 학부모와 소통을 이루었다. 이 3차에 걸친 선순환적 과정을 통해 나타나는 유아와 교사의 긍정적 변화를 관찰했다. 둘째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 유아는 유아이름글자를 활용하여 능동적으로 놀이하며, 자신과 친구의 이름글자에 관심을 갖게 되었다. 더불어 주변에 있는 글자를 읽으려는 시도가 관찰되었다. 이 과정에서 유아이름글자 활동이 만 3세 유아의 읽기 발달 지원에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 발견할 수 있었다. 셋째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 교사는 발현적 문해발달에 대해 긍정적인 관점으로 변화하였고, 유아이름글자 활동에 대한 실천적 지식을 형성해 갔으며 유아이름글자 활동을 관찰하고 적절한 교육적 지원을 제공하는 교사의 역할을 실천하며 연구자로서 성장했다. 본 연구는 만 3세 학급 유아의 읽기 발달을 지원하기 위해 유아이름글자가 효과적인 교육매체로 활용되었으며 다양한 활동을 통한 읽기 발달을 지원한 교사의 주체적 연구 과정이라는 점에서 의미를 가진다.
본 연구는 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구로써 연구 과정에서 발견된 문제점을 인식하고 개선하여 적용해보는 선순환적 과정을 통해 나타나는 교사와 유아의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 어떠한가? 3. 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 어떠한가?
실행연구는 2021년 4월 26일부터 10월 29일까지 서울 A유치원 만 3세 학급에서 5명을 대상으로 실시하였다. 자료 수집은 비디오 촬영, 기록 참여관찰, 현장메모, 유아들의 활동 결과물, 반성적 저널 등을 활용했다. 연구 문제에 의거한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구는 총 3차에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 만 3세 유아의 읽기 발달 지원에 대해 고민하던 중 유아 관찰을 통해 만 3세 유아들이 이름에 관심과 흥미를 갖는다는 사실을 발견하였다. 따라서 이를 지원하기 위해 유아이름글자를 활용한 미술 활동, 신체 활동 등을 계획하여 유아들과 활동하였다. 또한 유아들의 지속적인 유아이름글자 활동을 지원하기 위해 유아들과 함께 유아이름글자를 활용한 교구를 제작하였으며, 가정과의 연계 활동을 통해 학부모와 소통을 이루었다. 이 3차에 걸친 선순환적 과정을 통해 나타나는 유아와 교사의 긍정적 변화를 관찰했다. 둘째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 유아는 유아이름글자를 활용하여 능동적으로 놀이하며, 자신과 친구의 이름글자에 관심을 갖게 되었다. 더불어 주변에 있는 글자를 읽으려는 시도가 관찰되었다. 이 과정에서 유아이름글자 활동이 만 3세 유아의 읽기 발달 지원에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 발견할 수 있었다. 셋째, 만 3세 학급 유아의 읽기 발달 지원을 위한 유아이름글자 활동 실행연구를 통해 교사는 발현적 문해발달에 대해 긍정적인 관점으로 변화하였고, 유아이름글자 활동에 대한 실천적 지식을 형성해 갔으며 유아이름글자 활동을 관찰하고 적절한 교육적 지원을 제공하는 교사의 역할을 실천하며 연구자로서 성장했다. 본 연구는 만 3세 학급 유아의 읽기 발달을 지원하기 위해 유아이름글자가 효과적인 교육매체로 활용되었으며 다양한 활동을 통한 읽기 발달을 지원한 교사의 주체적 연구 과정이라는 점에서 의미를 가진다.
This study aims to investigate changes in teachers and children through a virtuous cycle of recognizing, improving, and applying problems found in the research process as a study to support reading development of children in the 3 year old class. The research problems according to this research purp...
This study aims to investigate changes in teachers and children through a virtuous cycle of recognizing, improving, and applying problems found in the research process as a study to support reading development of children in the 3 year old class. The research problems according to this research purpose are as follows.
1. How is the research process for implementing children name character activities to support reading development of children in the 3 year old class? 2. What is the change of children through a study on the implementation of children name character activities to support reading development of children in the 3 year old class? 3. What is the change of teacher through a study on the implementation of children name character activities to support reading development of children in the 3 year old class?
An action research was conducted from April 26 to October 29, 2021 on five students in the 3 year old class at a kindergarten in Seoul. Data collection used video shooting, observation of participation in records, on-site memo, results of infants' activities, and reflective journals. The research results based on the research problem are as follows. First, a study on the implementation of children's name lettering activities to support the reading development of 3 year old children was conducted in three rounds. The researcher discovered the fact that 3 year old were interested in names through observation of children while contemplating about supporting the reading development of 3 year old. In addition, in order to support children's continuous children name lettering activities, teaching tools using children name letters were produced with children, and communication with parents was achieved through activities linked to the home. We observed the positive changes in children and teachers through these three virtuous cycles. Second, through a study on the implementation of children name character activities to support reading development of children in the 3 year old class, children actively play using children name letters and became interested in the name letters of themselves and friends. And an attempt to read the letters around was observed. In this process, it was found that the activities of children's name letters had a positive effect on the support of reading development for 3 year old class. Third, through research on implementing children character activities to support reading development of children in the 3 year old class, teachers have changed to a positive perspective on expressive literacy development, formed practical knowledge of children character activities, and grew into researchers. This study is meaningful in that it was used as an effective educational medium to support the reading development of 3 year old class children, and it is a self-directed research process of teacher who supported the development of reading through various activities.
This study aims to investigate changes in teachers and children through a virtuous cycle of recognizing, improving, and applying problems found in the research process as a study to support reading development of children in the 3 year old class. The research problems according to this research purpose are as follows.
1. How is the research process for implementing children name character activities to support reading development of children in the 3 year old class? 2. What is the change of children through a study on the implementation of children name character activities to support reading development of children in the 3 year old class? 3. What is the change of teacher through a study on the implementation of children name character activities to support reading development of children in the 3 year old class?
An action research was conducted from April 26 to October 29, 2021 on five students in the 3 year old class at a kindergarten in Seoul. Data collection used video shooting, observation of participation in records, on-site memo, results of infants' activities, and reflective journals. The research results based on the research problem are as follows. First, a study on the implementation of children's name lettering activities to support the reading development of 3 year old children was conducted in three rounds. The researcher discovered the fact that 3 year old were interested in names through observation of children while contemplating about supporting the reading development of 3 year old. In addition, in order to support children's continuous children name lettering activities, teaching tools using children name letters were produced with children, and communication with parents was achieved through activities linked to the home. We observed the positive changes in children and teachers through these three virtuous cycles. Second, through a study on the implementation of children name character activities to support reading development of children in the 3 year old class, children actively play using children name letters and became interested in the name letters of themselves and friends. And an attempt to read the letters around was observed. In this process, it was found that the activities of children's name letters had a positive effect on the support of reading development for 3 year old class. Third, through research on implementing children character activities to support reading development of children in the 3 year old class, teachers have changed to a positive perspective on expressive literacy development, formed practical knowledge of children character activities, and grew into researchers. This study is meaningful in that it was used as an effective educational medium to support the reading development of 3 year old class children, and it is a self-directed research process of teacher who supported the development of reading through various activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.