본 연구는 문화예술교육이 문화예술 장르별 소비에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하고, 하나의 문화예술장르가 아닌 다양한 장르의 관람횟수에 초점을 맞추어 분석하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 2016년 「문화향수실태조사」와 2018년, 2019년 「국민문화예술활동조사」자료를 이용하였으며, 종속변수로 사용한 관람횟수의 특징이 영과잉 가산자료인 점을 고려하여 영과잉음이항(ZINB)모형을 적용하였다. 실증분석을 통해 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, ...
본 연구는 문화예술교육이 문화예술 장르별 소비에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하고, 하나의 문화예술장르가 아닌 다양한 장르의 관람횟수에 초점을 맞추어 분석하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 2016년 「문화향수실태조사」와 2018년, 2019년 「국민문화예술활동조사」자료를 이용하였으며, 종속변수로 사용한 관람횟수의 특징이 영과잉 가산자료인 점을 고려하여 영과잉음이항(ZINB)모형을 적용하였다. 실증분석을 통해 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 기초통계량을 살펴본 결과 순수예술영역보다 대중예술에서 높은 관람률로 이루어지고 있으며 문화예술 향유에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 문화예술교육은 대중예술영역에 비해 순수예술영역에서 증가하는것으로 나타났다. 둘째, ZINB모형으로 회귀분석 결과 과거 아동·청소년기교육 경험이 있는 경우 관람횟수 및 관람확률 측면에서 증가하였으며 최근 문화예술교육 경험 또한 다른 영역들에 비해 가장 높은 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 장르에 따른 문화예술 영역별 횟수 결정요인 분석결과에 따르면 뮤지컬의 장르를 제외한 모든 장르에서 문화자본 보유 정도에 따라 관람률이 증가하며, 최근 문화예술교육 경험에 의해서 장르별 문화예술활동에 영향을 미치는 결과로 나타났다. 본 연구는 ZINB모형을 도입하여 문화예술향유 결정요인을 분석하였으며, 장르별 관람횟수 및 문화예술 향유 요인을 도출하였다는데 의의를 둘 수 있다.
본 연구는 문화예술교육이 문화예술 장르별 소비에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하고, 하나의 문화예술장르가 아닌 다양한 장르의 관람횟수에 초점을 맞추어 분석하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 2016년 「문화향수실태조사」와 2018년, 2019년 「국민문화예술활동조사」자료를 이용하였으며, 종속변수로 사용한 관람횟수의 특징이 영과잉 가산자료인 점을 고려하여 영과잉음이항(ZINB)모형을 적용하였다. 실증분석을 통해 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 기초통계량을 살펴본 결과 순수예술영역보다 대중예술에서 높은 관람률로 이루어지고 있으며 문화예술 향유에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 문화예술교육은 대중예술영역에 비해 순수예술영역에서 증가하는것으로 나타났다. 둘째, ZINB모형으로 회귀분석 결과 과거 아동·청소년기교육 경험이 있는 경우 관람횟수 및 관람확률 측면에서 증가하였으며 최근 문화예술교육 경험 또한 다른 영역들에 비해 가장 높은 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 장르에 따른 문화예술 영역별 횟수 결정요인 분석결과에 따르면 뮤지컬의 장르를 제외한 모든 장르에서 문화자본 보유 정도에 따라 관람률이 증가하며, 최근 문화예술교육 경험에 의해서 장르별 문화예술활동에 영향을 미치는 결과로 나타났다. 본 연구는 ZINB모형을 도입하여 문화예술향유 결정요인을 분석하였으며, 장르별 관람횟수 및 문화예술 향유 요인을 도출하였다는데 의의를 둘 수 있다.
This study aims to analyze how arts and cultural education affects consumption of arts and culture genres by focusing on the attendance to various genres. This paper used data from the 2016 Culture Enjoyment Survey and the 2018 and 2019 National Culture and Arts Activity Surveys, and the Zero-inflat...
This study aims to analyze how arts and cultural education affects consumption of arts and culture genres by focusing on the attendance to various genres. This paper used data from the 2016 Culture Enjoyment Survey and the 2018 and 2019 National Culture and Arts Activity Surveys, and the Zero-inflated Negative Binomial (ZINB) model was applied, with the number of visits as dependent variables. According to main results of our study, First, as a result of examining basic statistics, it was identified that there was a higher viewing rate in the popular art than in the pure art genre, and that there was an influence on the enjoyment of arts and culture. On the other hand, it was found that arts and culture education focused more on the pure arts genre compared to the popular arts. Second, as a result of a regression analysis using the ZINB model, it was found that the probability and frequency of attendance arts and culture increased significantly when having cultural and artistic education experience. This is the result of both past and present arts and culture education, and in particular, recent educational experiences have been found to have the most influence on arts and culture attendance. Third, according to the analysis of the number of determinants of each arts and culture genre, the attendance rate increased in line with the degree of cultural capital retention in all genres except for the musical genre. Additionally, Although the determinants affecting of arts and culture attendance were different depending on the genre, the current arts and cultural education experience were found to be the most important determinants uniformly in all genres. This study is significant in that it identifies the factors that prompt users to enjoy culture and arts using the ZINB model, using the number of visits as the dependent variable.
This study aims to analyze how arts and cultural education affects consumption of arts and culture genres by focusing on the attendance to various genres. This paper used data from the 2016 Culture Enjoyment Survey and the 2018 and 2019 National Culture and Arts Activity Surveys, and the Zero-inflated Negative Binomial (ZINB) model was applied, with the number of visits as dependent variables. According to main results of our study, First, as a result of examining basic statistics, it was identified that there was a higher viewing rate in the popular art than in the pure art genre, and that there was an influence on the enjoyment of arts and culture. On the other hand, it was found that arts and culture education focused more on the pure arts genre compared to the popular arts. Second, as a result of a regression analysis using the ZINB model, it was found that the probability and frequency of attendance arts and culture increased significantly when having cultural and artistic education experience. This is the result of both past and present arts and culture education, and in particular, recent educational experiences have been found to have the most influence on arts and culture attendance. Third, according to the analysis of the number of determinants of each arts and culture genre, the attendance rate increased in line with the degree of cultural capital retention in all genres except for the musical genre. Additionally, Although the determinants affecting of arts and culture attendance were different depending on the genre, the current arts and cultural education experience were found to be the most important determinants uniformly in all genres. This study is significant in that it identifies the factors that prompt users to enjoy culture and arts using the ZINB model, using the number of visits as the dependent variable.
Keyword
#문화예술활동 문화소비 문화자본 문화예술교육 영과잉음이항 culture and arts activities cultural consumption cultural capital culture and arts education Zero-inflated Negative Binomial model
학위논문 정보
저자
이민주
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 예술경영전공
지도교수
허식
발행연도
2022
총페이지
iv, 65장
키워드
문화예술활동 문화소비 문화자본 문화예술교육 영과잉음이항 culture and arts activities cultural consumption cultural capital culture and arts education Zero-inflated Negative Binomial model
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