본 연구는 반려식물 돌보기 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 분석하여, 유아교육기관에서 활용할 수 있는 자연친화활동을 보여주는데 목적이 있다. 본 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 반려식물 돌보기활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
연구자는 S시에 위치한 A유치원과 B유치원 만 4세아 2학급의 원아 총 36명을 연구대상으로 임의로 선정하였다. 실험집단인 A유치원의 햇...
본 연구는 반려식물 돌보기 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 분석하여, 유아교육기관에서 활용할 수 있는 자연친화활동을 보여주는데 목적이 있다. 본 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 반려식물 돌보기활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
연구자는 S시에 위치한 A유치원과 B유치원 만 4세아 2학급의 원아 총 36명을 연구대상으로 임의로 선정하였다. 실험집단인 A유치원의 햇님반은 유치원교육과정을 운영하면서, 반려식물돌보기 활동을 실시하고 있는 학급이며, 비교집단인 꽃잎반은 누리과정에 따른 교육활동을 하는 학급이다. 반려식물돌보기 활동에 의한 효과 이외에 다른 변인을 통제하기 위하여 유아의 연령과 지역변인이 비슷한 기관을 선정하였다. 2021년 8월부터 10월까지 총 18회기에 걸쳐 실험연구를 하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다. 반려식물 돌보기 활동을 한 실험집단이 비교집단보다 정서지능이 향상된 것으로 나타났다. 반려식물 돌보기 활동이 자기정서 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계의 정서지능을 향상시키는 데 중요한 활동임을 강조한다. 자연친화활동이 유아에게 주는 많은 가치에도 불구하고 유아교육 현장에서 자연친화활동이 효율적으로 시행되고 있지 못한 실정을 감안할 때, 본 연구는 자연친화활동이 다양하게 확장되어야 함을 명확히 보여주고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구와 같은 반려식물 돌보기 활동은 이러한 확장의 일환으로 유의미하다.
본 연구는 반려식물 돌보기 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 분석하여, 유아교육기관에서 활용할 수 있는 자연친화활동을 보여주는데 목적이 있다. 본 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 반려식물 돌보기활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
연구자는 S시에 위치한 A유치원과 B유치원 만 4세아 2학급의 원아 총 36명을 연구대상으로 임의로 선정하였다. 실험집단인 A유치원의 햇님반은 유치원교육과정을 운영하면서, 반려식물돌보기 활동을 실시하고 있는 학급이며, 비교집단인 꽃잎반은 누리과정에 따른 교육활동을 하는 학급이다. 반려식물돌보기 활동에 의한 효과 이외에 다른 변인을 통제하기 위하여 유아의 연령과 지역변인이 비슷한 기관을 선정하였다. 2021년 8월부터 10월까지 총 18회기에 걸쳐 실험연구를 하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다. 반려식물 돌보기 활동을 한 실험집단이 비교집단보다 정서지능이 향상된 것으로 나타났다. 반려식물 돌보기 활동이 자기정서 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계의 정서지능을 향상시키는 데 중요한 활동임을 강조한다. 자연친화활동이 유아에게 주는 많은 가치에도 불구하고 유아교육 현장에서 자연친화활동이 효율적으로 시행되고 있지 못한 실정을 감안할 때, 본 연구는 자연친화활동이 다양하게 확장되어야 함을 명확히 보여주고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구와 같은 반려식물 돌보기 활동은 이러한 확장의 일환으로 유의미하다.
The purpose of this study is to show nature-friendly activities that can be used in early childhood education institutions by analyzing the effects of companion plant raising activities on early children emotional intelligence. The research questions set according to the purpose of this study ar...
The purpose of this study is to show nature-friendly activities that can be used in early childhood education institutions by analyzing the effects of companion plant raising activities on early children emotional intelligence. The research questions set according to the purpose of this study are as follows. Research Question 1. What is the effect of the activity of raising companion plants on the emotional intelligence of early children? The researcher arbitrarily selected a total of 38 kindergarteners from the second class of 6-year-old kindergarteners A and B kindergarten located in S city as the research subjects. The Kindergarten A, the experimental group, is a class that operates the kindergarten curriculum, carrying out the activities of raising companion plants, while the comparison group, the Kindergarten B, is a class that conducts educational activities according to the national level curriculum. In order to control other variables other than the effect of raising companion plants, institutions with similar age and regional variables were selected. From August to October 2021, a total of 18 experimental studies were conducted. The study results are as follows. It was found that emotional intelligence was improved in the experimental group in which companion plants were raised compared to the comparison group. The activities of raising companion plants improve self-emotion recognition and expression, emotion regulation and impulse suppression, the use of self-emotion, recognition and consideration of other emotions, relationship with teachers, emotional intelligence in relationship with peers. Considering the fact that nature-friendly activities are not being effectively implemented in the early childhood education field despite the many values that nature-friendly activities give to children, this study clearly shows that nature-friendly activities should be expanded in various ways. In this context, companion plant care activities such as this study are a meaningful as part of this expansion.
The purpose of this study is to show nature-friendly activities that can be used in early childhood education institutions by analyzing the effects of companion plant raising activities on early children emotional intelligence. The research questions set according to the purpose of this study are as follows. Research Question 1. What is the effect of the activity of raising companion plants on the emotional intelligence of early children? The researcher arbitrarily selected a total of 38 kindergarteners from the second class of 6-year-old kindergarteners A and B kindergarten located in S city as the research subjects. The Kindergarten A, the experimental group, is a class that operates the kindergarten curriculum, carrying out the activities of raising companion plants, while the comparison group, the Kindergarten B, is a class that conducts educational activities according to the national level curriculum. In order to control other variables other than the effect of raising companion plants, institutions with similar age and regional variables were selected. From August to October 2021, a total of 18 experimental studies were conducted. The study results are as follows. It was found that emotional intelligence was improved in the experimental group in which companion plants were raised compared to the comparison group. The activities of raising companion plants improve self-emotion recognition and expression, emotion regulation and impulse suppression, the use of self-emotion, recognition and consideration of other emotions, relationship with teachers, emotional intelligence in relationship with peers. Considering the fact that nature-friendly activities are not being effectively implemented in the early childhood education field despite the many values that nature-friendly activities give to children, this study clearly shows that nature-friendly activities should be expanded in various ways. In this context, companion plant care activities such as this study are a meaningful as part of this expansion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.