최근 통신 환경, 수단, 서비스와 기술의 발전에 따라 오늘날 TV 시청 시간보다 다양한 플랫폼에서 영상 콘텐츠를 시청하는 시간이 점점 늘어지고 있다. 특히 코로나 상황에서 사람들이 동영상을 소비하는 시간이 예전보다 더 길어다. 크레이어트 위주로 콘텐츠 안에 자연스럽게 브랜드 메시지를 녹이는 것이 목표로 하는 광고이다. 소비자에게 거부감을 덜 줘서 콘텐츠 속에서 브랜드나 제품과 관련된 내용을 자연스럽게 전달한다. 이에 따라 본 연구에서는 크레이어트 매력성의 ...
최근 통신 환경, 수단, 서비스와 기술의 발전에 따라 오늘날 TV 시청 시간보다 다양한 플랫폼에서 영상 콘텐츠를 시청하는 시간이 점점 늘어지고 있다. 특히 코로나 상황에서 사람들이 동영상을 소비하는 시간이 예전보다 더 길어다. 크레이어트 위주로 콘텐츠 안에 자연스럽게 브랜드 메시지를 녹이는 것이 목표로 하는 광고이다. 소비자에게 거부감을 덜 줘서 콘텐츠 속에서 브랜드나 제품과 관련된 내용을 자연스럽게 전달한다. 이에 따라 본 연구에서는 크레이어트 매력성의 조절효과를 중심으로 브랜디드 콘텐츠가 몰입 및 구매의도에 미치는 영향에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 한다. 본 연구는 2021년 10월 10일부터 2021년 10월 24일까지 온라인 설문지를 배분하고 조사를 하였다. 설문지는 총 368부를 회수하였으며, 그중에서 무효 설문지를 제외하고 총 323부를 최중 분석 대상으로 사용하였다. 본 연구에서 제시된 가설을 검증하기 위하여SPSS 25.0을 활용하였다. 연구 결과를 요약하자면 다음과 같다. 브랜디드 콘텐츠 특성 요인은 살펴보면, ‘오락성’, ‘정보성’, ‘공감성‘창의성’, ‘간접성’, ‘신뢰성’, 총 6가지로 확인하였다. 브랜디드 콘텐츠 특성중 ‘간접성'을 재외하고 ‘오락성’, ‘정보성’, ‘공가성’,‘창의성’, ‘신뢰성’ 5개 요인이 시청 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 브랜디드 콘텐츠 특성중 ‘간접성'을 재외하고 ‘오락성’, ‘정보성’, ‘공가성’,‘창의성’, ‘신뢰성’ 5개 요인이 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 브랜디드 콘텐츠와 시청 몰입 사이에 크레이어트 매력성의 조절효과가 있는 것으로 나타났으며 오락성, 간접성을 재외하고 정보성, 공감성, 창의성, 신뢰성과 구매의도에 사이에 크레이어트 매력성의 조절효과가 있는 것으로 확인하였다. 본 연구는 브랜디드 콘텐츠 특성을 파악하고 연구 결과를 바탕으 로 시청자들의 시청 몰입 및 구매의도를 높이려는 방안을 제시하고 특히 MCN회사의 입장과 크레이어트의 입장에서 콘텐츠의 특성을 고려하여 어떤 콘텐츠를 제작하는 방안을 새워야 한다는 것을 제시하였다.
최근 통신 환경, 수단, 서비스와 기술의 발전에 따라 오늘날 TV 시청 시간보다 다양한 플랫폼에서 영상 콘텐츠를 시청하는 시간이 점점 늘어지고 있다. 특히 코로나 상황에서 사람들이 동영상을 소비하는 시간이 예전보다 더 길어다. 크레이어트 위주로 콘텐츠 안에 자연스럽게 브랜드 메시지를 녹이는 것이 목표로 하는 광고이다. 소비자에게 거부감을 덜 줘서 콘텐츠 속에서 브랜드나 제품과 관련된 내용을 자연스럽게 전달한다. 이에 따라 본 연구에서는 크레이어트 매력성의 조절효과를 중심으로 브랜디드 콘텐츠가 몰입 및 구매의도에 미치는 영향에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 한다. 본 연구는 2021년 10월 10일부터 2021년 10월 24일까지 온라인 설문지를 배분하고 조사를 하였다. 설문지는 총 368부를 회수하였으며, 그중에서 무효 설문지를 제외하고 총 323부를 최중 분석 대상으로 사용하였다. 본 연구에서 제시된 가설을 검증하기 위하여SPSS 25.0을 활용하였다. 연구 결과를 요약하자면 다음과 같다. 브랜디드 콘텐츠 특성 요인은 살펴보면, ‘오락성’, ‘정보성’, ‘공감성‘창의성’, ‘간접성’, ‘신뢰성’, 총 6가지로 확인하였다. 브랜디드 콘텐츠 특성중 ‘간접성'을 재외하고 ‘오락성’, ‘정보성’, ‘공가성’,‘창의성’, ‘신뢰성’ 5개 요인이 시청 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 브랜디드 콘텐츠 특성중 ‘간접성'을 재외하고 ‘오락성’, ‘정보성’, ‘공가성’,‘창의성’, ‘신뢰성’ 5개 요인이 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 브랜디드 콘텐츠와 시청 몰입 사이에 크레이어트 매력성의 조절효과가 있는 것으로 나타났으며 오락성, 간접성을 재외하고 정보성, 공감성, 창의성, 신뢰성과 구매의도에 사이에 크레이어트 매력성의 조절효과가 있는 것으로 확인하였다. 본 연구는 브랜디드 콘텐츠 특성을 파악하고 연구 결과를 바탕으 로 시청자들의 시청 몰입 및 구매의도를 높이려는 방안을 제시하고 특히 MCN회사의 입장과 크레이어트의 입장에서 콘텐츠의 특성을 고려하여 어떤 콘텐츠를 제작하는 방안을 새워야 한다는 것을 제시하였다.
With the rapid development of communication environments, means, services and technologies, the time to watch video content on various platforms is increasing compared to TV viewing time nowadays. In particular, in the COVID-19 situation, people spend longer time consuming videos than before. It is ...
With the rapid development of communication environments, means, services and technologies, the time to watch video content on various platforms is increasing compared to TV viewing time nowadays. In particular, in the COVID-19 situation, people spend longer time consuming videos than before. It is an advertisement aimed at naturally melting brand messages into content, focusing on creativity. It naturally delivers content related to brands or products within the content by giving consumers less resistance. Accordingly, this study aims to explore how branded content affects immersion and purchase intention, focusing on the moderating effect of creativity. This study distributed and surveyed online questionnaires from October 10, 2021 to October 24, 2021. A total of 368 copies of the questionnaire were collected, of which a total of 323 copies were used as the target for the final analysis, excluding the invalid questionnaire. SPSS 25.0 was used to verify the hypothesis presented in this study. The summary of the research results is as follows. Firstly,looking at the characteristic factors of branded content, a total of six factors were identified: entertainment, information, empathy, creativity, indirectness, and reliability. Among the characteristics of branded content, five factors, "entertainment," "information," "publicity," "creativity," and "reliability," excluding "indirectness," were found to have a positive effect on viewing commitment. In addition, among the characteristics of branded content, five factors, "entertainment," "information," "publicity," "creativity," and "reliability," excluding "indirectness," were found to have a positive effect on purchase intention. Finally, it was found that there was a moderating effect of creativity between branded content and viewing commitment, and it was confirmed that there was a moderating effect of creativity between information, empathy, creativity, and purchase intention, excluding entertainment and indirectness. This study identified the characteristics of branded content, suggested ways to increase viewers' immersion and purchase intention based on the research results, and suggested that a plan to produce certain contents should be devised, especially from the standpoint of MCN company and Creator.
With the rapid development of communication environments, means, services and technologies, the time to watch video content on various platforms is increasing compared to TV viewing time nowadays. In particular, in the COVID-19 situation, people spend longer time consuming videos than before. It is an advertisement aimed at naturally melting brand messages into content, focusing on creativity. It naturally delivers content related to brands or products within the content by giving consumers less resistance. Accordingly, this study aims to explore how branded content affects immersion and purchase intention, focusing on the moderating effect of creativity. This study distributed and surveyed online questionnaires from October 10, 2021 to October 24, 2021. A total of 368 copies of the questionnaire were collected, of which a total of 323 copies were used as the target for the final analysis, excluding the invalid questionnaire. SPSS 25.0 was used to verify the hypothesis presented in this study. The summary of the research results is as follows. Firstly,looking at the characteristic factors of branded content, a total of six factors were identified: entertainment, information, empathy, creativity, indirectness, and reliability. Among the characteristics of branded content, five factors, "entertainment," "information," "publicity," "creativity," and "reliability," excluding "indirectness," were found to have a positive effect on viewing commitment. In addition, among the characteristics of branded content, five factors, "entertainment," "information," "publicity," "creativity," and "reliability," excluding "indirectness," were found to have a positive effect on purchase intention. Finally, it was found that there was a moderating effect of creativity between branded content and viewing commitment, and it was confirmed that there was a moderating effect of creativity between information, empathy, creativity, and purchase intention, excluding entertainment and indirectness. This study identified the characteristics of branded content, suggested ways to increase viewers' immersion and purchase intention based on the research results, and suggested that a plan to produce certain contents should be devised, especially from the standpoint of MCN company and Creator.
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