최근 코로나19로부터 닥친 위기 속에서 공연의 관람 기회를 잃은 관객들을 위해 라이브 스트리밍을 통한 공연이 진행되고 그 추세가 점차 확대되고 있다. 미디어 환경이 발전함에 따라 필연적인 행보였지만 예정되었던 시기를 조금 더 앞당겨 문화 예술계의 새로운 트렌드로 자리 잡게 되었다. 지금까지 대부분의 뮤지컬 공연이 무료로 진행되어 왔지만 점차 유료화를 위한 다양한 실험이 진행되고 있다. 이에 라이브 스트리밍 서비스를 통한 뮤지컬 공연 품질 중 어떠한 요인이 관객의 지각된 가치와 만족 나아가 유료 티켓 혹은 관람권의 구매 의도에까지 영향을 미치는지에 대한 데이터 확보의 필요성을 지각하였다. 따라서 뮤지컬 라이브 스트리밍 관람 경험이 있는 227명의 관객을 대상으로 실증적인 분석을 진행하였다. 그 결과, 상호작용 품질, ...
최근 코로나19로부터 닥친 위기 속에서 공연의 관람 기회를 잃은 관객들을 위해 라이브 스트리밍을 통한 공연이 진행되고 그 추세가 점차 확대되고 있다. 미디어 환경이 발전함에 따라 필연적인 행보였지만 예정되었던 시기를 조금 더 앞당겨 문화 예술계의 새로운 트렌드로 자리 잡게 되었다. 지금까지 대부분의 뮤지컬 공연이 무료로 진행되어 왔지만 점차 유료화를 위한 다양한 실험이 진행되고 있다. 이에 라이브 스트리밍 서비스를 통한 뮤지컬 공연 품질 중 어떠한 요인이 관객의 지각된 가치와 만족 나아가 유료 티켓 혹은 관람권의 구매 의도에까지 영향을 미치는지에 대한 데이터 확보의 필요성을 지각하였다. 따라서 뮤지컬 라이브 스트리밍 관람 경험이 있는 227명의 관객을 대상으로 실증적인 분석을 진행하였다. 그 결과, 상호작용 품질, 물리적 환경 품질, 결과 품질, 공연(뮤지컬) 작품 품질 모두가 관객의 지각된 가치에 영향을 미쳤고 결과 품질을 제외한 세 개 품질이 관객 만족에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 라이브 스트리밍 서비스를 통해 뮤지컬을 관람하면서 지적, 감정적, 사회적, 기능적인 가치를 느낀 관객은 만족을 느꼈으며, 관객의 지각된 가치와 만족의 요인이 유료 뮤지컬 라이브 스트리밍 공연의 구매 의도에 유의미한 영향을 미치는 것을 입증하였다. 이와 같이 연구를 함으로써 뮤지컬이라는 공연 장르에 초점을 맞추어 세분화하는 등 연구 영역을 확장했다는 것을 이론적으로 시사한다. 나아가 뮤지컬 라이브 스트리밍 서비스의 유료화가 보편적으로 자리 잡기 위해 뮤지컬을 제작하고 기획하는 예술 단체, 기획사, 공연장에 실무적인 함의를 제공하고자 하였다.
최근 코로나19로부터 닥친 위기 속에서 공연의 관람 기회를 잃은 관객들을 위해 라이브 스트리밍을 통한 공연이 진행되고 그 추세가 점차 확대되고 있다. 미디어 환경이 발전함에 따라 필연적인 행보였지만 예정되었던 시기를 조금 더 앞당겨 문화 예술계의 새로운 트렌드로 자리 잡게 되었다. 지금까지 대부분의 뮤지컬 공연이 무료로 진행되어 왔지만 점차 유료화를 위한 다양한 실험이 진행되고 있다. 이에 라이브 스트리밍 서비스를 통한 뮤지컬 공연 품질 중 어떠한 요인이 관객의 지각된 가치와 만족 나아가 유료 티켓 혹은 관람권의 구매 의도에까지 영향을 미치는지에 대한 데이터 확보의 필요성을 지각하였다. 따라서 뮤지컬 라이브 스트리밍 관람 경험이 있는 227명의 관객을 대상으로 실증적인 분석을 진행하였다. 그 결과, 상호작용 품질, 물리적 환경 품질, 결과 품질, 공연(뮤지컬) 작품 품질 모두가 관객의 지각된 가치에 영향을 미쳤고 결과 품질을 제외한 세 개 품질이 관객 만족에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 라이브 스트리밍 서비스를 통해 뮤지컬을 관람하면서 지적, 감정적, 사회적, 기능적인 가치를 느낀 관객은 만족을 느꼈으며, 관객의 지각된 가치와 만족의 요인이 유료 뮤지컬 라이브 스트리밍 공연의 구매 의도에 유의미한 영향을 미치는 것을 입증하였다. 이와 같이 연구를 함으로써 뮤지컬이라는 공연 장르에 초점을 맞추어 세분화하는 등 연구 영역을 확장했다는 것을 이론적으로 시사한다. 나아가 뮤지컬 라이브 스트리밍 서비스의 유료화가 보편적으로 자리 잡기 위해 뮤지컬을 제작하고 기획하는 예술 단체, 기획사, 공연장에 실무적인 함의를 제공하고자 하였다.
Performances through live streaming are being conducted for audiences who have lost their opportunity to see the performances amid the recent crisis from COVID-19, and the trend is gradually expanding. The development of the media environment was inevitable, but it became a new trend in the cultural...
Performances through live streaming are being conducted for audiences who have lost their opportunity to see the performances amid the recent crisis from COVID-19, and the trend is gradually expanding. The development of the media environment was inevitable, but it became a new trend in the cultural and artistic world a little earlier than earlier than the scheduled time. So far, most musical performances have been free of charge, but various experiments are gradually being conducted to make them pay. Therefore, it was perceived that the need to secure data on what factors in the quality of musical performances through live streaming services affect the perceived value and satisfaction of the audience and the intention of purchasing paid tickets. Therefore, an empirical analysis was conducted on 227 audiences who had experience in watching live musical streaming. As a result, Interaction quality, Physical Environment quality, Outcome quality, Performance (musical) quality all affected the perceived value of the audience. The result confirmed that three qualities, excluding outcome quality, affect audience satisfaction. The audience, who felt intellectual, emotional, social and functional values while watching the musical through the live streaming service, felt satisfied, and proved that the perceived value and factors of the audience’s satisfaction had a significant impact on the intention of purchasing paid musical live streaming performances. Theoretically, it suggests that the research area has been expanded by focusing on and subdividing the musical genre. Furthermore, in order to establish a universal paid service for musical live streaming services, it was intended to proved practical implications to art organizations, agencies, and theater that produce and plan musicals.
Performances through live streaming are being conducted for audiences who have lost their opportunity to see the performances amid the recent crisis from COVID-19, and the trend is gradually expanding. The development of the media environment was inevitable, but it became a new trend in the cultural and artistic world a little earlier than earlier than the scheduled time. So far, most musical performances have been free of charge, but various experiments are gradually being conducted to make them pay. Therefore, it was perceived that the need to secure data on what factors in the quality of musical performances through live streaming services affect the perceived value and satisfaction of the audience and the intention of purchasing paid tickets. Therefore, an empirical analysis was conducted on 227 audiences who had experience in watching live musical streaming. As a result, Interaction quality, Physical Environment quality, Outcome quality, Performance (musical) quality all affected the perceived value of the audience. The result confirmed that three qualities, excluding outcome quality, affect audience satisfaction. The audience, who felt intellectual, emotional, social and functional values while watching the musical through the live streaming service, felt satisfied, and proved that the perceived value and factors of the audience’s satisfaction had a significant impact on the intention of purchasing paid musical live streaming performances. Theoretically, it suggests that the research area has been expanded by focusing on and subdividing the musical genre. Furthermore, in order to establish a universal paid service for musical live streaming services, it was intended to proved practical implications to art organizations, agencies, and theater that produce and plan musicals.
주제어
#뮤지컬 라이브 스트리밍 서비스 서비스 품질 지각된 가치 관객 만족 구매 의도 Musical Live Streaming Service Service Quality Perceived Value, Audience Satisfaction Purchase Intention
학위논문 정보
저자
전영롱
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
허식
발행연도
2021
총페이지
iv, 100장
키워드
뮤지컬 라이브 스트리밍 서비스 서비스 품질 지각된 가치 관객 만족 구매 의도 Musical Live Streaming Service Service Quality Perceived Value, Audience Satisfaction Purchase Intention
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