우리나라 매실 산업은 2010년대까지 매년 20~25% 성장 해오다 2014년을 기점으로 과잉생산으로 인해 농가에 큰 위기가 닥쳐있는 상황이다. 유통 또한 생과 판매에 집중되어 매년 6월 홍수 출하를 걱정하는 농민들이 많이 있다. 또 매실은 생과로 바로 섭취하지 못하는 과실로 가정에서 가공 과정을 거쳐 주로 매실장아찌 또는 매실액기스를 만들어 이용하게 되는 식품으로 많은 고객이 귀찮아서 구매하지 않는 상황도 적지 않아 생과 판매에 타격을 주는 것도 사실이다. 이 문제를 타파하고자 농촌진흥청은 매실 씨앗 제거 및 과육 분리기를 개발하여 보급하고 있으며, 복잡한 절차가 필요한 가공업 외 단순 가공업으로 소규모 농업인도 씨앗을 제거한 매실을 생산 할 수 있도록 하여, 포화 된 매실 시장에 또 다른 형태의 판로를 제시하였다. 본 연구는 30세 ~ 69세 일반 소비자들을 대상으로, 씨앗 제거된 매실의 ...
우리나라 매실 산업은 2010년대까지 매년 20~25% 성장 해오다 2014년을 기점으로 과잉생산으로 인해 농가에 큰 위기가 닥쳐있는 상황이다. 유통 또한 생과 판매에 집중되어 매년 6월 홍수 출하를 걱정하는 농민들이 많이 있다. 또 매실은 생과로 바로 섭취하지 못하는 과실로 가정에서 가공 과정을 거쳐 주로 매실장아찌 또는 매실액기스를 만들어 이용하게 되는 식품으로 많은 고객이 귀찮아서 구매하지 않는 상황도 적지 않아 생과 판매에 타격을 주는 것도 사실이다. 이 문제를 타파하고자 농촌진흥청은 매실 씨앗 제거 및 과육 분리기를 개발하여 보급하고 있으며, 복잡한 절차가 필요한 가공업 외 단순 가공업으로 소규모 농업인도 씨앗을 제거한 매실을 생산 할 수 있도록 하여, 포화 된 매실 시장에 또 다른 형태의 판로를 제시하였다. 본 연구는 30세 ~ 69세 일반 소비자들을 대상으로, 씨앗 제거된 매실의 구매 의도를 파악하고자 하였다. 최근 2년간 구매 유 무를 균등 할당하여, 매실에 대한 관여도, 편의성을 추구하는 식습관, 건강한 소비 추구 정도, 인구통계에 대한 이론적 고찰을 바탕으로 연구모형을 도출하게 되었고 연구의 목적 수행을 위해서 문헌적 연구 방법에서는 논문, 전문 서적, 연구보고서 등 관련 자료를 기반으로 하여 요소 간의 관계에 대한 선행연구 분석을 통하여 가설을 설정하였다. 설문지는 7개 항목 총 62개 문항으로 구성하였고, 자기기입식 설문조사를 실시하였으며, 조사 기간은 2021년 11월 10일부터 2021년 11월 12일까지 3일간 330명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 분석 결과 첫째, 매실에 대한 관여도가 높을수록 씨앗 제거된 매실의 구매 의도가 높아질 확률이 16% 증가하였다. 즉, 매실에 관심이 높은 사람일수록 그렇지 않은 사람에 비해 구매 의도가 약 1.16배 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 식습관에서 편의를 추구하는 응답자일수록 씨앗 제거된 매실의 구매 의도가 7.6% 확률로 증가한다고 나타났다. 셋째, 건강한 식품 소비패턴이 유의하였다. 건강한 식품 소비를 추구하는 응답자일수록 그렇지 않은 사람에 비해 씨앗이 제거된 매실의 구매 의도가 약 1.104배 높은 것으로 나타났다. 넷째, 인구통계 중 성별 변수가 유의하였다. 여성 보다 남성의 경우 씨앗 제거된 매실을 구매 의도가 높다는 것을 의미하는데, 여성보다 귀찮이즘이 심한 남성이 손질되어있는 씨앗 제거 매실을 구매할 의도가 높다는 것으로 판단되며, 여성 대비 남성의 경우 씨앗 제거된 매실 구매 의도가 99% 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구는 본격적으로 유통되기 시작하는 씨앗 제거 매실의 소비자 구매 의도에 영향을 미치는 요인들을 알아보고, 매실에 대한 관여도, 편의성을 추구하는 식습관, 건강한 식품 소비 추구 정도 등이 구매 의도에 얼마나 영향이 있는지 실증적으로 분석하여, 씨앗 제거된 매실을 판매, 마케팅 전략 수립에 필요한 기초적인 자료를 제공하는데, 그 목적이 있다. 석사 논문의 한계로 인해 부족한 점이 많이 있으나, 이와 관련하여 후속 연구들이 지속해서 진행되어 우리나라 매실 시장에 조금이나마 활력을 생기길 기대한다.
우리나라 매실 산업은 2010년대까지 매년 20~25% 성장 해오다 2014년을 기점으로 과잉생산으로 인해 농가에 큰 위기가 닥쳐있는 상황이다. 유통 또한 생과 판매에 집중되어 매년 6월 홍수 출하를 걱정하는 농민들이 많이 있다. 또 매실은 생과로 바로 섭취하지 못하는 과실로 가정에서 가공 과정을 거쳐 주로 매실장아찌 또는 매실액기스를 만들어 이용하게 되는 식품으로 많은 고객이 귀찮아서 구매하지 않는 상황도 적지 않아 생과 판매에 타격을 주는 것도 사실이다. 이 문제를 타파하고자 농촌진흥청은 매실 씨앗 제거 및 과육 분리기를 개발하여 보급하고 있으며, 복잡한 절차가 필요한 가공업 외 단순 가공업으로 소규모 농업인도 씨앗을 제거한 매실을 생산 할 수 있도록 하여, 포화 된 매실 시장에 또 다른 형태의 판로를 제시하였다. 본 연구는 30세 ~ 69세 일반 소비자들을 대상으로, 씨앗 제거된 매실의 구매 의도를 파악하고자 하였다. 최근 2년간 구매 유 무를 균등 할당하여, 매실에 대한 관여도, 편의성을 추구하는 식습관, 건강한 소비 추구 정도, 인구통계에 대한 이론적 고찰을 바탕으로 연구모형을 도출하게 되었고 연구의 목적 수행을 위해서 문헌적 연구 방법에서는 논문, 전문 서적, 연구보고서 등 관련 자료를 기반으로 하여 요소 간의 관계에 대한 선행연구 분석을 통하여 가설을 설정하였다. 설문지는 7개 항목 총 62개 문항으로 구성하였고, 자기기입식 설문조사를 실시하였으며, 조사 기간은 2021년 11월 10일부터 2021년 11월 12일까지 3일간 330명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 분석 결과 첫째, 매실에 대한 관여도가 높을수록 씨앗 제거된 매실의 구매 의도가 높아질 확률이 16% 증가하였다. 즉, 매실에 관심이 높은 사람일수록 그렇지 않은 사람에 비해 구매 의도가 약 1.16배 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 식습관에서 편의를 추구하는 응답자일수록 씨앗 제거된 매실의 구매 의도가 7.6% 확률로 증가한다고 나타났다. 셋째, 건강한 식품 소비패턴이 유의하였다. 건강한 식품 소비를 추구하는 응답자일수록 그렇지 않은 사람에 비해 씨앗이 제거된 매실의 구매 의도가 약 1.104배 높은 것으로 나타났다. 넷째, 인구통계 중 성별 변수가 유의하였다. 여성 보다 남성의 경우 씨앗 제거된 매실을 구매 의도가 높다는 것을 의미하는데, 여성보다 귀찮이즘이 심한 남성이 손질되어있는 씨앗 제거 매실을 구매할 의도가 높다는 것으로 판단되며, 여성 대비 남성의 경우 씨앗 제거된 매실 구매 의도가 99% 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구는 본격적으로 유통되기 시작하는 씨앗 제거 매실의 소비자 구매 의도에 영향을 미치는 요인들을 알아보고, 매실에 대한 관여도, 편의성을 추구하는 식습관, 건강한 식품 소비 추구 정도 등이 구매 의도에 얼마나 영향이 있는지 실증적으로 분석하여, 씨앗 제거된 매실을 판매, 마케팅 전략 수립에 필요한 기초적인 자료를 제공하는데, 그 목적이 있다. 석사 논문의 한계로 인해 부족한 점이 많이 있으나, 이와 관련하여 후속 연구들이 지속해서 진행되어 우리나라 매실 시장에 조금이나마 활력을 생기길 기대한다.
Korea's plum industry has grown 20-25% every year until the 2010s, but since 2014, there is a big crisis in farmers due to plum overproduction. This is because plum sale and distribution has been mostly carried out by the raw and fresh fruit form. consequently, there are many farmers facing difficul...
Korea's plum industry has grown 20-25% every year until the 2010s, but since 2014, there is a big crisis in farmers due to plum overproduction. This is because plum sale and distribution has been mostly carried out by the raw and fresh fruit form. consequently, there are many farmers facing difficulties in the sale every June due to the overproduction of the plum. In addition, fresh plums cannot be consumed immediately without processing. As a result, plum pickles and plum extract have been regarded as the common consumption forms. However, extra processing often makes customers hesitate to buy plum. To overcome this problem, the Rural Development Administration has developed and distributed plum seed removal and pulp separators. It can induce another type of market in the saturated plum market by allowing small farmers and public to remove plum seeds via a simple processing. This study was designed to understand the purchase intention of seed-removed plums for general consumers aged 30 to 69. The research model was derived based on the consumer’s degrees of the interest in plums, convenience-seeking eating habits, healthy consumption pursuit and gender variation. Moreover, prior research models, analysis and demographic studies were used to establish the hypothesis of the study. The questionnaire consisted of a total of 62 questions in 7 items, and a self-written questionnaire. The survey was conducted online for 330 people for 3 days from November 10, 2021 to November 12, 2021. Firstly, the higher the involvement in plum’s industry, the higher the probability of purchasing seed removed plums by 16%. In other words, an individual who has the interest in the plum’s industry is likely to have the higher plum purchase intention by approximately 1.16 times compared to an individual who have not. Second, it was found that the more convenient respondents pursue convenience in their eating habits, the greater the purchase intention of seed-removed plums with a 7.6% probability. Third, healthy food consumption pattern was critically involved in the purchase intention. Respondents seeking healthy food consumption showed that the intention to purchase plums was about 1.104 times higher than those who did not. Fourth, gender was a critical factor in the intention to purchase seed-removed plums. Males have higher intention to purchase seed-removed plums than females, showing 99% increased intention to purchase seedless plums in comparison to females. The purpose of this study is to provide basic data necessary for selling seed-removed plums and establishing marketing strategies by identifying factors affecting consumer purchase intentions of seed-removed plums. Although there are limitations, we hope that follow-up studies will continue to be conducted in this regard to revitalize the Korea’s plum industry.
Korea's plum industry has grown 20-25% every year until the 2010s, but since 2014, there is a big crisis in farmers due to plum overproduction. This is because plum sale and distribution has been mostly carried out by the raw and fresh fruit form. consequently, there are many farmers facing difficulties in the sale every June due to the overproduction of the plum. In addition, fresh plums cannot be consumed immediately without processing. As a result, plum pickles and plum extract have been regarded as the common consumption forms. However, extra processing often makes customers hesitate to buy plum. To overcome this problem, the Rural Development Administration has developed and distributed plum seed removal and pulp separators. It can induce another type of market in the saturated plum market by allowing small farmers and public to remove plum seeds via a simple processing. This study was designed to understand the purchase intention of seed-removed plums for general consumers aged 30 to 69. The research model was derived based on the consumer’s degrees of the interest in plums, convenience-seeking eating habits, healthy consumption pursuit and gender variation. Moreover, prior research models, analysis and demographic studies were used to establish the hypothesis of the study. The questionnaire consisted of a total of 62 questions in 7 items, and a self-written questionnaire. The survey was conducted online for 330 people for 3 days from November 10, 2021 to November 12, 2021. Firstly, the higher the involvement in plum’s industry, the higher the probability of purchasing seed removed plums by 16%. In other words, an individual who has the interest in the plum’s industry is likely to have the higher plum purchase intention by approximately 1.16 times compared to an individual who have not. Second, it was found that the more convenient respondents pursue convenience in their eating habits, the greater the purchase intention of seed-removed plums with a 7.6% probability. Third, healthy food consumption pattern was critically involved in the purchase intention. Respondents seeking healthy food consumption showed that the intention to purchase plums was about 1.104 times higher than those who did not. Fourth, gender was a critical factor in the intention to purchase seed-removed plums. Males have higher intention to purchase seed-removed plums than females, showing 99% increased intention to purchase seedless plums in comparison to females. The purpose of this study is to provide basic data necessary for selling seed-removed plums and establishing marketing strategies by identifying factors affecting consumer purchase intentions of seed-removed plums. Although there are limitations, we hope that follow-up studies will continue to be conducted in this regard to revitalize the Korea’s plum industry.
Keyword
#씨앗 제거된 매실 매실에 대한 관여도 식품 편의성 추구 정도 건강 식품에 소비 추구 구매 의도 Seed-removed plums degree of interest in plums degree of pursuit of food convenience pursuit of consumption in healthy foods and intention to purchase plums
학위논문 정보
저자
김기명
학위수여기관
중앙대학교 산업창업경영대학원
학위구분
국내석사
학과
유통산업전공
지도교수
진현정
발행연도
2022
총페이지
iv, 60장
키워드
씨앗 제거된 매실 매실에 대한 관여도 식품 편의성 추구 정도 건강 식품에 소비 추구 구매 의도 Seed-removed plums degree of interest in plums degree of pursuit of food convenience pursuit of consumption in healthy foods and intention to purchase plums
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