본 논문은 ‘한국 독립 다큐멘터리 영화의 기억과 태도가 한국 근현대사를 어떻게 재구성하고 있는가’라는 질문에 답을 찾는 것을 목적으로 삼고 있다. 여기에서는 이들 영화의 역사적 가치와 그 특성이 무엇이고, 이것이 사회적 변화에 따라 작품 안에서 어떻게 재구성되어 재맥락화되는지 추적하고자 하였다. 이를 위해 본 논문에서는 한국 독립 다큐멘터리 영화를 역사 문화적 자주(自主) 실천으로서 이들 영화에 대한 정체성을 재정의함으로써 대항적 또는 대안적 역사물로서 한국 독립 다큐멘터리 영화의 역사 참여 실천의 가능성을 제시한다. 특히 역사 다큐멘터리 영화로서의 이들의 실천적 행위를 정리하여, 이들 영화의 역사 문서로서의 가치를 찾아 역사 ...
본 논문은 ‘한국 독립 다큐멘터리 영화의 기억과 태도가 한국 근현대사를 어떻게 재구성하고 있는가’라는 질문에 답을 찾는 것을 목적으로 삼고 있다. 여기에서는 이들 영화의 역사적 가치와 그 특성이 무엇이고, 이것이 사회적 변화에 따라 작품 안에서 어떻게 재구성되어 재맥락화되는지 추적하고자 하였다. 이를 위해 본 논문에서는 한국 독립 다큐멘터리 영화를 역사 문화적 자주(自主) 실천으로서 이들 영화에 대한 정체성을 재정의함으로써 대항적 또는 대안적 역사물로서 한국 독립 다큐멘터리 영화의 역사 참여 실천의 가능성을 제시한다. 특히 역사 다큐멘터리 영화로서의 이들의 실천적 행위를 정리하여, 이들 영화의 역사 문서로서의 가치를 찾아 역사 리터러시 미학적 실천 전략과 역사적 성찰성을 탐색한다. 먼저, 독립 다큐멘터리 영화의 효시인 <상계동 올림픽>과 <명성, 그 6일의 기록>의 분석을 통해 역사의 새로운 주체 등장과 논증의 시대에 대한 논의를 진행하고, 공동체 의식을 자각하는 ‘우리’를 찾는 데 주력하여 이들 영화의 사회 개입 방식을 살펴보았다. 두 번째는 은폐된 역사를 드러내는 방식으로 <레드 헌트> 시리즈 분석을 통해 증언으로서 피해자의 기억과 목소리를 통해 역사 참여 방식을 찾아보았다. 여기에서는 작품의 역사를 구성하는 방식을 찾고, 역사 내 직접적인 피해자의 목소리를 통해 역사적 실체에 접근하는 방식을 찾아 정리하였다. 세 번째는 역사에 거리두기와 평행의 역사 쓰는 방식에 집중하여 ‘역사문서로서의 가치’를 <송환>에서 찾아보았다. 감독은 비전향 장기수들과의 상호관계를 통해 국가 이데올로기에 대한 자각과 사회적 자각 그리고 사회운동에 대한 실천을 중심으로 분석했다. 이후 <송환>을 통해 ‘보이는 것을 통해 보이지 않는 사회 담론’을 읽어보고, 당시의 사회 상황을 유추해 볼 수 있었다. 또한 작품 안에서 주요 원칙으로 삼고 있는 ‘평행의 역사 구성 원칙’을 찾아 읽어 봄으로써 작품의 역사에 참여하는 가치를 찾게 되었다. 네 번째는 다큐멘터리 영화의 자발적 주체로서 <천안함 프로젝트>와 <자백>을 통해 대중의 자발적인 저널리즘 실천 등 역사 참여와 의미를 찾았다. 우선 각 작품들이 동시대 역사 내 ‘역사적 사실’과 ‘진실’에 접근하는 방식을 주된 논의로 삼고 분석을 시도하였다. 다섯 번째는 2010년대 이후 한국 다큐멘터리 영화의 다양한 방식의 리터러시 실천을 통해 역사성을 확장한다. 먼저 리얼리티를 향하는 다큐멘터리 영화 언어의 확장과 그 의미를 찾는 장으로서 한국 독립 다큐멘터리 영화 안에서 새로운 전환점을 안겨준 <두 개의 문>과 역사매체로서 애니메이티드 다큐멘터리 영화의 가능성을 보여준 <피부색깔=꿀색>의 분석을 통해 위의 목적을 달성하도록 하였다. 또한 역사적 접근의 다양성과 실천에 대한 논의를 다큐멘터리 영화의 다양한 역사 재구성 방식과 더불어 최근의 리터러시 실천에 주목하여 정리하는데 목적으로 두었다. <버블 패밀리>는 사적 역사와 공공 역사의 전복되는 방식에 주목하여 분석하였다. 여기에서는 다큐멘터리 영화 프레임 안에서 영화 제작자인 감독의 재현과 사적역사를 구현하는 방식에 대해 자세하게 다룬다. 마지막은 최근 한국 다큐멘터리 영화의 경향을 다양한 플랫폼 사례를 정리했다. 여기에서는 유튜브 부터 박물관까지 다큐멘터리 영화가 타 영역까지 확장되는 현상에 주목한다. 한국 독립 다큐멘터리 영화를 통한 역사 참여 방식의 핵심은 수용자들의 역사참여 접근의 용이성에 있다. 영화를 통해 역사에 참여하는 수많은 수용자들을 위해 제작자-수용자 간에 진정한 역사적 이해를 촉진하기 위한 다양한 전략에 대한 연구는 앞으로 주요 과제로 남게 될 것이고 이로 인한 다큐멘터리 영화의 다양한 실천성 역시 기대해 볼 수 있다.
본 논문은 ‘한국 독립 다큐멘터리 영화의 기억과 태도가 한국 근현대사를 어떻게 재구성하고 있는가’라는 질문에 답을 찾는 것을 목적으로 삼고 있다. 여기에서는 이들 영화의 역사적 가치와 그 특성이 무엇이고, 이것이 사회적 변화에 따라 작품 안에서 어떻게 재구성되어 재맥락화되는지 추적하고자 하였다. 이를 위해 본 논문에서는 한국 독립 다큐멘터리 영화를 역사 문화적 자주(自主) 실천으로서 이들 영화에 대한 정체성을 재정의함으로써 대항적 또는 대안적 역사물로서 한국 독립 다큐멘터리 영화의 역사 참여 실천의 가능성을 제시한다. 특히 역사 다큐멘터리 영화로서의 이들의 실천적 행위를 정리하여, 이들 영화의 역사 문서로서의 가치를 찾아 역사 리터러시 미학적 실천 전략과 역사적 성찰성을 탐색한다. 먼저, 독립 다큐멘터리 영화의 효시인 <상계동 올림픽>과 <명성, 그 6일의 기록>의 분석을 통해 역사의 새로운 주체 등장과 논증의 시대에 대한 논의를 진행하고, 공동체 의식을 자각하는 ‘우리’를 찾는 데 주력하여 이들 영화의 사회 개입 방식을 살펴보았다. 두 번째는 은폐된 역사를 드러내는 방식으로 <레드 헌트> 시리즈 분석을 통해 증언으로서 피해자의 기억과 목소리를 통해 역사 참여 방식을 찾아보았다. 여기에서는 작품의 역사를 구성하는 방식을 찾고, 역사 내 직접적인 피해자의 목소리를 통해 역사적 실체에 접근하는 방식을 찾아 정리하였다. 세 번째는 역사에 거리두기와 평행의 역사 쓰는 방식에 집중하여 ‘역사문서로서의 가치’를 <송환>에서 찾아보았다. 감독은 비전향 장기수들과의 상호관계를 통해 국가 이데올로기에 대한 자각과 사회적 자각 그리고 사회운동에 대한 실천을 중심으로 분석했다. 이후 <송환>을 통해 ‘보이는 것을 통해 보이지 않는 사회 담론’을 읽어보고, 당시의 사회 상황을 유추해 볼 수 있었다. 또한 작품 안에서 주요 원칙으로 삼고 있는 ‘평행의 역사 구성 원칙’을 찾아 읽어 봄으로써 작품의 역사에 참여하는 가치를 찾게 되었다. 네 번째는 다큐멘터리 영화의 자발적 주체로서 <천안함 프로젝트>와 <자백>을 통해 대중의 자발적인 저널리즘 실천 등 역사 참여와 의미를 찾았다. 우선 각 작품들이 동시대 역사 내 ‘역사적 사실’과 ‘진실’에 접근하는 방식을 주된 논의로 삼고 분석을 시도하였다. 다섯 번째는 2010년대 이후 한국 다큐멘터리 영화의 다양한 방식의 리터러시 실천을 통해 역사성을 확장한다. 먼저 리얼리티를 향하는 다큐멘터리 영화 언어의 확장과 그 의미를 찾는 장으로서 한국 독립 다큐멘터리 영화 안에서 새로운 전환점을 안겨준 <두 개의 문>과 역사매체로서 애니메이티드 다큐멘터리 영화의 가능성을 보여준 <피부색깔=꿀색>의 분석을 통해 위의 목적을 달성하도록 하였다. 또한 역사적 접근의 다양성과 실천에 대한 논의를 다큐멘터리 영화의 다양한 역사 재구성 방식과 더불어 최근의 리터러시 실천에 주목하여 정리하는데 목적으로 두었다. <버블 패밀리>는 사적 역사와 공공 역사의 전복되는 방식에 주목하여 분석하였다. 여기에서는 다큐멘터리 영화 프레임 안에서 영화 제작자인 감독의 재현과 사적역사를 구현하는 방식에 대해 자세하게 다룬다. 마지막은 최근 한국 다큐멘터리 영화의 경향을 다양한 플랫폼 사례를 정리했다. 여기에서는 유튜브 부터 박물관까지 다큐멘터리 영화가 타 영역까지 확장되는 현상에 주목한다. 한국 독립 다큐멘터리 영화를 통한 역사 참여 방식의 핵심은 수용자들의 역사참여 접근의 용이성에 있다. 영화를 통해 역사에 참여하는 수많은 수용자들을 위해 제작자-수용자 간에 진정한 역사적 이해를 촉진하기 위한 다양한 전략에 대한 연구는 앞으로 주요 과제로 남게 될 것이고 이로 인한 다큐멘터리 영화의 다양한 실천성 역시 기대해 볼 수 있다.
This study tried to explore how the Korean independent documentary films reconstruct the modern history to establish the historicity. This study redefined the identity of this films as “Independence of Historical Culture” to suggest their potentials in historical participation and practice as the co...
This study tried to explore how the Korean independent documentary films reconstruct the modern history to establish the historicity. This study redefined the identity of this films as “Independence of Historical Culture” to suggest their potentials in historical participation and practice as the counter history or alternative history. Especially, this study tried to organize their practical acts as the docu- mentary films and find out their values as the historical documents to explore the historical reflexivity and aesthetic practice strategy for the historical literacy. In response, this study analyzed the beginning of the independent documentary film, , and to discuss about the advent of the new subjects in the history and era of argumentation. Then, this study examined how these films intervened to the society by focusing on finding “Us” realizing the sense of community. Secondly, this study analyzed that revealed the hidden history and explored the method of participating in the history from the voices and memories of the victims in the testimony. In , this study figured out how the film constructed the history and approached to the actual history by using the voices of actual victims. Third, this study focused on the method of distancing and parallel and explored the “Value as Historical Document” in the film, . The director adopts the interaction with unconverted long-term political prisoners to analyze the awareness on the national ideology, social awareness, and practice of social movements. Then, this study examined “Discourse on What is Invisible Through What is Visible” and inferred the social situation of the times. In addition, this study also reviewed “Principle of Constructing Parallel History” as the main principle of the film to find the value of the participation in the history. Fourth, this study took a look into and and the found the significant and historical participation such as the public’s voluntary practice of journalism as the subject. This study tried to analyze by focusing on how each film approached “Historical Fact” and “Truth” of the history. Fifth, the Korean documentary films released after 2010 adopted various methods of literacy practice to expand the historicity. In the chapter for exploring the documentary film’s langue extension and related meanings, brought the new turning point in the Korean independent documentary films and showed the potentials of animated documentary films as the historical media. This study also focused on how the Korean documentary films reconstructed histories as well as the recent literacy practices to discuss about the diversity in historical approaches and practices. focused on the overturn of the private history and public history. It covered how the director who made the film reproduced and organized the history within the framework of the documentary film. It also found the method of laying over the public history on the private history and combined them together to organize the history and find the meaning of overturn in histories. The last chapter examines the trends of the recent Korean documentary films with various platforms. The chapter focuses on the phenomenon of films screened in other platforms such as YouTube and museums and expanding to other fields. As the Korean documentary films write the history about the social situation in vertical, horizontal, and cross-sectional ways, it is hard to assume about the actual world from certain works or works released in certain time. Therefore, the key point for historical participation in the Korean independent documentary films lies in the higher accessibility to the historical participation for the consumers. The films focus on turning to the new directions, showing the seriousness in historical participation, and enhancing understanding. The researches on the various strategies for enhancing the true historical understan- ding between the producers and consumers will remain as the important task for numerous consumers participating in the history. Thus, documentary films will be featuring diverse practicability.
This study tried to explore how the Korean independent documentary films reconstruct the modern history to establish the historicity. This study redefined the identity of this films as “Independence of Historical Culture” to suggest their potentials in historical participation and practice as the counter history or alternative history. Especially, this study tried to organize their practical acts as the docu- mentary films and find out their values as the historical documents to explore the historical reflexivity and aesthetic practice strategy for the historical literacy. In response, this study analyzed the beginning of the independent documentary film, , and to discuss about the advent of the new subjects in the history and era of argumentation. Then, this study examined how these films intervened to the society by focusing on finding “Us” realizing the sense of community. Secondly, this study analyzed that revealed the hidden history and explored the method of participating in the history from the voices and memories of the victims in the testimony. In , this study figured out how the film constructed the history and approached to the actual history by using the voices of actual victims. Third, this study focused on the method of distancing and parallel and explored the “Value as Historical Document” in the film, . The director adopts the interaction with unconverted long-term political prisoners to analyze the awareness on the national ideology, social awareness, and practice of social movements. Then, this study examined “Discourse on What is Invisible Through What is Visible” and inferred the social situation of the times. In addition, this study also reviewed “Principle of Constructing Parallel History” as the main principle of the film to find the value of the participation in the history. Fourth, this study took a look into and and the found the significant and historical participation such as the public’s voluntary practice of journalism as the subject. This study tried to analyze by focusing on how each film approached “Historical Fact” and “Truth” of the history. Fifth, the Korean documentary films released after 2010 adopted various methods of literacy practice to expand the historicity. In the chapter for exploring the documentary film’s langue extension and related meanings, brought the new turning point in the Korean independent documentary films and showed the potentials of animated documentary films as the historical media. This study also focused on how the Korean documentary films reconstructed histories as well as the recent literacy practices to discuss about the diversity in historical approaches and practices. focused on the overturn of the private history and public history. It covered how the director who made the film reproduced and organized the history within the framework of the documentary film. It also found the method of laying over the public history on the private history and combined them together to organize the history and find the meaning of overturn in histories. The last chapter examines the trends of the recent Korean documentary films with various platforms. The chapter focuses on the phenomenon of films screened in other platforms such as YouTube and museums and expanding to other fields. As the Korean documentary films write the history about the social situation in vertical, horizontal, and cross-sectional ways, it is hard to assume about the actual world from certain works or works released in certain time. Therefore, the key point for historical participation in the Korean independent documentary films lies in the higher accessibility to the historical participation for the consumers. The films focus on turning to the new directions, showing the seriousness in historical participation, and enhancing understanding. The researches on the various strategies for enhancing the true historical understan- ding between the producers and consumers will remain as the important task for numerous consumers participating in the history. Thus, documentary films will be featuring diverse practicability.
주제어
#역사다큐멘터리 한국 독립다큐멘터리 영화 근현대사 역사적 실천 역사문서 역사문화 역사 문화의 자주성 평행의 역사 역사 참여 역사성 역사 리터러시 미학적 실천 역사성찰 저널리즘 실천 historical documentary Korean independent documentary film modern history historical practice historical documents Historical culture Independence of Historical culture parallel history historical participation historicity aesthetic practice for the historical literacy historical reflexivity practice of journalism
학위논문 정보
저자
김주현
학위수여기관
중앙대학교 첨단영상대학원
학위구분
국내박사
학과
영상학과 영상예술학-영상이론전공
지도교수
주진숙,김지훈
발행연도
2022
총페이지
vi, 272 p.
키워드
역사다큐멘터리 한국 독립다큐멘터리 영화 근현대사 역사적 실천 역사문서 역사문화 역사 문화의 자주성 평행의 역사 역사 참여 역사성 역사 리터러시 미학적 실천 역사성찰 저널리즘 실천 historical documentary Korean independent documentary film modern history historical practice historical documents Historical culture Independence of Historical culture parallel history historical participation historicity aesthetic practice for the historical literacy historical reflexivity practice of journalism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.