중국 신장위구르 자치구는 중국의 북서부에 위치하며 면적은 166만 평방킬로미터로 중국에서 육지 면적이 가장 큰 행정구역이다. 신장위구르 자치구의 상주 인구는 25,852,300명으로 10개가 넘는 소수 민족이 살고 있다. 주요 거주 민족은 한족(漢族), 위구르족(維吾爾族), 카자흐족(哈薩克族), 회족(回族), 몽골족(蒙古族), 커르기즈족(柯爾克孜族), 시버족(錫伯族), 타지크족(塔吉克族), 우즈베크족(烏茲別克族), 타타르족(塔塔爾族) 및 러시아족(俄羅斯族) 등이다. 신장위구르 자치구는 유라시아 대륙의 중심지에 위치한 전략적 위치로 매우 중요하다. 신장위구르 자치구는 주변 8개 국가 - 몽골, 러시아, 카자흐스탄, 키르기스스탄, 타지키스탄, 아프가니스탄, 파키스탄, 인도 –와 접경하고 있다. 신장위구르 자치구는 B.C 60년에 서한 중앙 정권이 서역도호부(西域都護府)를 설치하면서부터 중국 영토의 분할 할 수 없는 일부가 되었다. 청나라 통치 시기인 1884년에 이르러 청나라 중앙 정권은 신장성을 설치하였다. 1949년에 중국 공산당에 의해 신중국이 성립되었고, 같은 해에 신장위구르 자치구가 해방되었다. 1955년, 신장위구르 자치구가 성립되었다. 신장위구르 자치구는 역사 문화가 유구하고 지리적 위치가 우월하며 민족성이 풍부하다. 신장위구르 자치구는 유명한 ‘실크로드’의 중요한 통로였으며, 현재의 신장위구르 자치구는 아시아와 유럽을 연결하는 더욱 중요한 길로 펼쳐졌다. 따라서 신장위구르 자치구는 국내외 다큐멘터리 창작자들에게 각광을 받고 있다. 특히 신장위구르 자치구의 풍부한 인문, 역사적 배경에서 최근 몇 년간 촬영 장비, 교통의 발달에 따라 신장위구르 자치구를 소재로 한 ...
중국 신장위구르 자치구는 중국의 북서부에 위치하며 면적은 166만 평방킬로미터로 중국에서 육지 면적이 가장 큰 행정구역이다. 신장위구르 자치구의 상주 인구는 25,852,300명으로 10개가 넘는 소수 민족이 살고 있다. 주요 거주 민족은 한족(漢族), 위구르족(維吾爾族), 카자흐족(哈薩克族), 회족(回族), 몽골족(蒙古族), 커르기즈족(柯爾克孜族), 시버족(錫伯族), 타지크족(塔吉克族), 우즈베크족(烏茲別克族), 타타르족(塔塔爾族) 및 러시아족(俄羅斯族) 등이다. 신장위구르 자치구는 유라시아 대륙의 중심지에 위치한 전략적 위치로 매우 중요하다. 신장위구르 자치구는 주변 8개 국가 - 몽골, 러시아, 카자흐스탄, 키르기스스탄, 타지키스탄, 아프가니스탄, 파키스탄, 인도 –와 접경하고 있다. 신장위구르 자치구는 B.C 60년에 서한 중앙 정권이 서역도호부(西域都護府)를 설치하면서부터 중국 영토의 분할 할 수 없는 일부가 되었다. 청나라 통치 시기인 1884년에 이르러 청나라 중앙 정권은 신장성을 설치하였다. 1949년에 중국 공산당에 의해 신중국이 성립되었고, 같은 해에 신장위구르 자치구가 해방되었다. 1955년, 신장위구르 자치구가 성립되었다. 신장위구르 자치구는 역사 문화가 유구하고 지리적 위치가 우월하며 민족성이 풍부하다. 신장위구르 자치구는 유명한 ‘실크로드’의 중요한 통로였으며, 현재의 신장위구르 자치구는 아시아와 유럽을 연결하는 더욱 중요한 길로 펼쳐졌다. 따라서 신장위구르 자치구는 국내외 다큐멘터리 창작자들에게 각광을 받고 있다. 특히 신장위구르 자치구의 풍부한 인문, 역사적 배경에서 최근 몇 년간 촬영 장비, 교통의 발달에 따라 신장위구르 자치구를 소재로 한 민족지 영화가 점점 생겨났다. 갈수록 많은 다큐멘터리 창작자들이 이 신비로운 땅에 와서 이 땅의 인문과 역사를 느끼며 많은 훌륭한 작품을 만들어내고 있다. 최근에 대량의 우수한 작품이 나옴에 따라 ‘영상 인류학’이 대중에게 주목받고 있는데 이것은 영상창작, 인류학, 다큐멘터리 삼자의 결합이고 할 수 있다. 본 논문은 민족지 영화, 다큐멘터리, 영상 인류학 관련 개념을 통해 융합적 분석 연구를 진행함으로써 신장위구르 자치구 민족지 영화의 발전 과정을 정리하였다. 또한 신장위구르 자치구 민족지 영화 속 구술사, 공간 환경을 결합하여 신장위구르 자치구 민족지 영화의 가치를 발견하고자 했다.
키워드: 신장위구르 자치구, 민족지 영화, 다큐멘터리, 영상 인류학, 역사적 궤적, 미학적 특징
중국 신장위구르 자치구는 중국의 북서부에 위치하며 면적은 166만 평방킬로미터로 중국에서 육지 면적이 가장 큰 행정구역이다. 신장위구르 자치구의 상주 인구는 25,852,300명으로 10개가 넘는 소수 민족이 살고 있다. 주요 거주 민족은 한족(漢族), 위구르족(維吾爾族), 카자흐족(哈薩克族), 회족(回族), 몽골족(蒙古族), 커르기즈족(柯爾克孜族), 시버족(錫伯族), 타지크족(塔吉克族), 우즈베크족(烏茲別克族), 타타르족(塔塔爾族) 및 러시아족(俄羅斯族) 등이다. 신장위구르 자치구는 유라시아 대륙의 중심지에 위치한 전략적 위치로 매우 중요하다. 신장위구르 자치구는 주변 8개 국가 - 몽골, 러시아, 카자흐스탄, 키르기스스탄, 타지키스탄, 아프가니스탄, 파키스탄, 인도 –와 접경하고 있다. 신장위구르 자치구는 B.C 60년에 서한 중앙 정권이 서역도호부(西域都護府)를 설치하면서부터 중국 영토의 분할 할 수 없는 일부가 되었다. 청나라 통치 시기인 1884년에 이르러 청나라 중앙 정권은 신장성을 설치하였다. 1949년에 중국 공산당에 의해 신중국이 성립되었고, 같은 해에 신장위구르 자치구가 해방되었다. 1955년, 신장위구르 자치구가 성립되었다. 신장위구르 자치구는 역사 문화가 유구하고 지리적 위치가 우월하며 민족성이 풍부하다. 신장위구르 자치구는 유명한 ‘실크로드’의 중요한 통로였으며, 현재의 신장위구르 자치구는 아시아와 유럽을 연결하는 더욱 중요한 길로 펼쳐졌다. 따라서 신장위구르 자치구는 국내외 다큐멘터리 창작자들에게 각광을 받고 있다. 특히 신장위구르 자치구의 풍부한 인문, 역사적 배경에서 최근 몇 년간 촬영 장비, 교통의 발달에 따라 신장위구르 자치구를 소재로 한 민족지 영화가 점점 생겨났다. 갈수록 많은 다큐멘터리 창작자들이 이 신비로운 땅에 와서 이 땅의 인문과 역사를 느끼며 많은 훌륭한 작품을 만들어내고 있다. 최근에 대량의 우수한 작품이 나옴에 따라 ‘영상 인류학’이 대중에게 주목받고 있는데 이것은 영상창작, 인류학, 다큐멘터리 삼자의 결합이고 할 수 있다. 본 논문은 민족지 영화, 다큐멘터리, 영상 인류학 관련 개념을 통해 융합적 분석 연구를 진행함으로써 신장위구르 자치구 민족지 영화의 발전 과정을 정리하였다. 또한 신장위구르 자치구 민족지 영화 속 구술사, 공간 환경을 결합하여 신장위구르 자치구 민족지 영화의 가치를 발견하고자 했다.
키워드: 신장위구르 자치구, 민족지 영화, 다큐멘터리, 영상 인류학, 역사적 궤적, 미학적 특징
Xinjiang Uyghur Autonomous Region of China is located in the northwest of China and covers an area of 1.66 million square kilometers, making it the largest administrative region in China by land area. The permanent population of Xinjiang Uyghur Autonomous Region is 25,852,300 people, and more than 1...
Xinjiang Uyghur Autonomous Region of China is located in the northwest of China and covers an area of 1.66 million square kilometers, making it the largest administrative region in China by land area. The permanent population of Xinjiang Uyghur Autonomous Region is 25,852,300 people, and more than 10 ethnic minorities live there. The main resident ethnic groups are Han, Uighurs, Kazakhs, Hui, Mongols, Kurghiz, Shibers, Tajiks, Uzbeks, Tatars, and Russians. Xinjiang Uyghur Autonomous Region is very important because of its superior geographical location and strategic location in the center of the Eurasian continent. Xinjiang Uyghur Autonomous Region borders eight neighboring countries - Mongolia, Russia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Afghanistan, Pakistan and India. Xinjiang Uyghur Autonomous Region became an indivisible part of Chinese territory from the establishment of the Western Han Central Government in 60 B.C. Over time, in 1884, during the reign of the Qing Dynasty, the central government of the Qing Dynasty established Xinjiang Province. In 1949, New China was established by the Chinese Communist Party, and in the same year, Xinjiang Uyghur Autonomous Region was peacefully liberated. In 1955, Xinjiang Uyghur Autonomous Region was established. Xinjiang Uyghur Autonomous Region has a long history and culture, a superior geographical location, and rich ethnicity. Historically, Xinjiang Uyghur Autonomous Region was an important passage of the famous ‘Silk Road’, and the current Xinjiang Uyghur Autonomous Region is a more important route connecting Asia and Europe, and ‘Asia-Europe Second Continental Bridge’ was spread here. Therefore, Xinjiang Uyghur Autonomous Region is in the limelight of domestic and foreign documentary creators. In particular, ethnographic films based on the Xinjiang Uyghur Autonomous Region have gradually emerged due to the convenience of filming facilities and transportation in recent years in the rich humanities and historical background of the Autonomous Region of Xinjiang. More and more documentary creators come to this mystical land to feel the humanities and history of this land and create many great works. Recently, as a large number of excellent works have been released, the noun ‘video anthropology’ is attracting attention from the public, and it can be said that it is a combination of video creation, anthropology, and documentary. This thesis summarizes the development process of Xinjiang Uyghur Autonomous Region's ethnographic film by carrying out convergence analysis research through ethnographic film, documentary, and visual anthropology-related concepts. In addition, we tried to discover the value of ethnographic films of Xinjiang Uyghur Autonomous Region by combining oral history and spatial environment in ethnographic films.
Xinjiang Uyghur Autonomous Region of China is located in the northwest of China and covers an area of 1.66 million square kilometers, making it the largest administrative region in China by land area. The permanent population of Xinjiang Uyghur Autonomous Region is 25,852,300 people, and more than 10 ethnic minorities live there. The main resident ethnic groups are Han, Uighurs, Kazakhs, Hui, Mongols, Kurghiz, Shibers, Tajiks, Uzbeks, Tatars, and Russians. Xinjiang Uyghur Autonomous Region is very important because of its superior geographical location and strategic location in the center of the Eurasian continent. Xinjiang Uyghur Autonomous Region borders eight neighboring countries - Mongolia, Russia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Afghanistan, Pakistan and India. Xinjiang Uyghur Autonomous Region became an indivisible part of Chinese territory from the establishment of the Western Han Central Government in 60 B.C. Over time, in 1884, during the reign of the Qing Dynasty, the central government of the Qing Dynasty established Xinjiang Province. In 1949, New China was established by the Chinese Communist Party, and in the same year, Xinjiang Uyghur Autonomous Region was peacefully liberated. In 1955, Xinjiang Uyghur Autonomous Region was established. Xinjiang Uyghur Autonomous Region has a long history and culture, a superior geographical location, and rich ethnicity. Historically, Xinjiang Uyghur Autonomous Region was an important passage of the famous ‘Silk Road’, and the current Xinjiang Uyghur Autonomous Region is a more important route connecting Asia and Europe, and ‘Asia-Europe Second Continental Bridge’ was spread here. Therefore, Xinjiang Uyghur Autonomous Region is in the limelight of domestic and foreign documentary creators. In particular, ethnographic films based on the Xinjiang Uyghur Autonomous Region have gradually emerged due to the convenience of filming facilities and transportation in recent years in the rich humanities and historical background of the Autonomous Region of Xinjiang. More and more documentary creators come to this mystical land to feel the humanities and history of this land and create many great works. Recently, as a large number of excellent works have been released, the noun ‘video anthropology’ is attracting attention from the public, and it can be said that it is a combination of video creation, anthropology, and documentary. This thesis summarizes the development process of Xinjiang Uyghur Autonomous Region's ethnographic film by carrying out convergence analysis research through ethnographic film, documentary, and visual anthropology-related concepts. In addition, we tried to discover the value of ethnographic films of Xinjiang Uyghur Autonomous Region by combining oral history and spatial environment in ethnographic films.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.