청소년의 일상적 스트레스가 학교생활 적응에 미치는 영향 : 비속어 사용과 자기표현의 조절된 매개효과 The Effects of Adolescents' Daily Stress on Adaptation to School Life: Moderated Mediating Effects of Slang and Self-expression원문보기
본 연구는 청소년이 겪는 일상적 스트레스가 학교생활 적응에 미치는 영향에서 비속어 사용의 매개효과를 자기표현이 조절하는지 실증적으로 검증함으로써 청소년들의 학교생활 적응에서 비속어 사용과 자기표현에 대한 중요성을 강조하는 데에 목적이 있다. 용인에 소재하고 있는 2개의 중학교에 재학 중인 용인시 학생 476명을 대상으로 학교생활 적응 척도, 일상적 스트레스 척도, 비속어 사용 척도, 자기표현 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였으며, 최종적으로 431부의 설문지를 분석에 활용하였다. 연구 가설을 검증하기 위한 분석방법으로는 ...
본 연구는 청소년이 겪는 일상적 스트레스가 학교생활 적응에 미치는 영향에서 비속어 사용의 매개효과를 자기표현이 조절하는지 실증적으로 검증함으로써 청소년들의 학교생활 적응에서 비속어 사용과 자기표현에 대한 중요성을 강조하는 데에 목적이 있다. 용인에 소재하고 있는 2개의 중학교에 재학 중인 용인시 학생 476명을 대상으로 학교생활 적응 척도, 일상적 스트레스 척도, 비속어 사용 척도, 자기표현 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였으며, 최종적으로 431부의 설문지를 분석에 활용하였다. 연구 가설을 검증하기 위한 분석방법으로는 SPSS 18.0과 SPSS PROCESS Macro 프로그램을 활용하였으며, 이를 통해 기술 통계, 상관분석, 매개효과, 조절효과, 조절된 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 일상적 스트레스가 높을수록 학교생활 적응 능력이 감소되는 것으로 나타났고, 둘째, 청소년의 비속어 사용빈도가 높을수록 학교생활 적응 능력이 감소되는 것으로 나타났다. 셋째, 청소년의 자기표현이 높을수록 학교생활 적응 능력이 상승하는 것으로 나타났다. 넷째, 일상적 스트레스와 학교생활 적응 여부 간의 관계에서 비속어 사용의 매개효과가 나타났다. 다섯째, 일상적 스트레스와 비속어 사용의 관계에서 자기표현이 조절 역할을 하는 것으로 나타났다. 여섯째, 일상적 스트레스가 비속어 사용을 통해 학교생활 적응에 영향을 미치는 경로에서 자기표현이 조절된 매개효과를 보이고 있음을 알 수 있다. 이러한 결과는 청소년들의 일상적 스트레스와 비속어 사용이 학교생활 적응에 부정적 영향을 미치지만, 청소년의 자기표현능력이 스트레스와 비속어 사용이 학교생활에 미치는 부정적 영향을 낮추어 줄 수 있는 보호요인으로 작용됨을 확인함으로써, 청소년들의 자기표현능력을 향상시킬 수 있는 교육이나 활동 프로그램들이 개발되고 지원되어야 할 필요성이 크다는 것을 보여주었다.
본 연구는 청소년이 겪는 일상적 스트레스가 학교생활 적응에 미치는 영향에서 비속어 사용의 매개효과를 자기표현이 조절하는지 실증적으로 검증함으로써 청소년들의 학교생활 적응에서 비속어 사용과 자기표현에 대한 중요성을 강조하는 데에 목적이 있다. 용인에 소재하고 있는 2개의 중학교에 재학 중인 용인시 학생 476명을 대상으로 학교생활 적응 척도, 일상적 스트레스 척도, 비속어 사용 척도, 자기표현 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였으며, 최종적으로 431부의 설문지를 분석에 활용하였다. 연구 가설을 검증하기 위한 분석방법으로는 SPSS 18.0과 SPSS PROCESS Macro 프로그램을 활용하였으며, 이를 통해 기술 통계, 상관분석, 매개효과, 조절효과, 조절된 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 일상적 스트레스가 높을수록 학교생활 적응 능력이 감소되는 것으로 나타났고, 둘째, 청소년의 비속어 사용빈도가 높을수록 학교생활 적응 능력이 감소되는 것으로 나타났다. 셋째, 청소년의 자기표현이 높을수록 학교생활 적응 능력이 상승하는 것으로 나타났다. 넷째, 일상적 스트레스와 학교생활 적응 여부 간의 관계에서 비속어 사용의 매개효과가 나타났다. 다섯째, 일상적 스트레스와 비속어 사용의 관계에서 자기표현이 조절 역할을 하는 것으로 나타났다. 여섯째, 일상적 스트레스가 비속어 사용을 통해 학교생활 적응에 영향을 미치는 경로에서 자기표현이 조절된 매개효과를 보이고 있음을 알 수 있다. 이러한 결과는 청소년들의 일상적 스트레스와 비속어 사용이 학교생활 적응에 부정적 영향을 미치지만, 청소년의 자기표현능력이 스트레스와 비속어 사용이 학교생활에 미치는 부정적 영향을 낮추어 줄 수 있는 보호요인으로 작용됨을 확인함으로써, 청소년들의 자기표현능력을 향상시킬 수 있는 교육이나 활동 프로그램들이 개발되고 지원되어야 할 필요성이 크다는 것을 보여주었다.
The purpose of this study is to emphasize the importance of self-expression in school life adaptation by empirically verifying whether the self-expression regulates the mediating effect of slang use in the effects of adolescent's stress on school life adaptation. A survey was conducted on 476 s...
The purpose of this study is to emphasize the importance of self-expression in school life adaptation by empirically verifying whether the self-expression regulates the mediating effect of slang use in the effects of adolescent's stress on school life adaptation. A survey was conducted on 476 students from Yongin-si who attended two middle schools in Yongin, using the school adaptation scale, the daily stress scale, the slang use scale, and the self-expression scale and Finally 431 questionnaires were used for analysis. As an analysis method to verify the research theory, the SPSS 18.0 and the SPSS PROCESS Macro programs were utilized to verify technical statistics, correlation, mediating effect, moderating effect, and moderated mediating effects. The main results of this study are as follows. First, it was found that the higher the daily stress, the lower the adaptive ability of school life and Second, the higher the frequency of use of slang words by adolescent, the lower the adaptive ability of school life. Third, it was found that the higher self-expression of adolescent, the higher their ability to adapt to school life. Fourth, it was found that the mediating effect of using slang emerged in the relationship between routine stress and whether or not to adapt to school life. Fifth, self-expression has been shown to play a adjustment role in the relationship between everyday stress and slang use. Sixth, it can be seen that the self-expression is moderated mediating effect in the path that daily stress affects school life adaptation through the slang use. These results found that adolescent's daily stress and slang use negatively affect school life adaptation, but adolescent's Self-expression has been verified to act as a protective factor to reduce to the negative effects on daily stress and slang use on school life. and It has been shown that there is a great need to develop and support educational or activity programs that can improve adolescent's self-expression skills.
The purpose of this study is to emphasize the importance of self-expression in school life adaptation by empirically verifying whether the self-expression regulates the mediating effect of slang use in the effects of adolescent's stress on school life adaptation. A survey was conducted on 476 students from Yongin-si who attended two middle schools in Yongin, using the school adaptation scale, the daily stress scale, the slang use scale, and the self-expression scale and Finally 431 questionnaires were used for analysis. As an analysis method to verify the research theory, the SPSS 18.0 and the SPSS PROCESS Macro programs were utilized to verify technical statistics, correlation, mediating effect, moderating effect, and moderated mediating effects. The main results of this study are as follows. First, it was found that the higher the daily stress, the lower the adaptive ability of school life and Second, the higher the frequency of use of slang words by adolescent, the lower the adaptive ability of school life. Third, it was found that the higher self-expression of adolescent, the higher their ability to adapt to school life. Fourth, it was found that the mediating effect of using slang emerged in the relationship between routine stress and whether or not to adapt to school life. Fifth, self-expression has been shown to play a adjustment role in the relationship between everyday stress and slang use. Sixth, it can be seen that the self-expression is moderated mediating effect in the path that daily stress affects school life adaptation through the slang use. These results found that adolescent's daily stress and slang use negatively affect school life adaptation, but adolescent's Self-expression has been verified to act as a protective factor to reduce to the negative effects on daily stress and slang use on school life. and It has been shown that there is a great need to develop and support educational or activity programs that can improve adolescent's self-expression skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.