컬러 마케팅 이론의 발전과 전파에 따라 7초 컬러 이론은 이미 유럽과 미 국, 그리고 세계 기타 여러 나라의 기업에 의해 광범위하게 사용되고 있다. 성공한 컬러 디자인은 기업과 사업자에게 더욱 많은 경제적 가치를 가져다 줄 수 있다. 예를 들어 Olivetti Valentine의 애인 타자기와 애플의 아이맥 G3 컬러 컴퓨터는 모두 컬러 디자인으로 상품의 부가가치를 높인 사례이다. 7초 법칙에 따르면 컬러는 소비자의 흥미를 끌 수 있고 나아가 기능, 품질 등 다른 정보를 더욱 많이 알고 싶게 만들 수 있다. 따라서 컬러가 첫인상 을 만드는 데 결정적인 요소라는 것을 알 수 있다. 컬러 디자인은 치열한 마케팅에서 경쟁사를 이기고 경쟁 우위를 확보하는 중요한 수단이다. 이를 통해 상품 컬러 디자인의 중요성을 확인할 수 있다. 그러나 상품의 컬러 디자인에서 많은 부족한 점이 존재하고 컬러 디자인 에 대한 인식과 혁신에는 아직 탐색할 여지가 많다. 과거의 컬러 디자인에 서 그냥 색안료만 계속 더하거나 화학적으로 새로운 안료를 개발하였다. 이 는 환경을 오염할 수 있다. 또한, 감성적 감각에 의해 디자인 소프트웨어의 컬러 라이브러리에서 컬러를 추출하는 것은 질서와 논리성이 부족하여 컬러를 다시 사용하기가 어렵다. 컬러 디자인의 혁신과 활용은 디자이너의 경험에 전적으로 의존하면 안되고 과학적이고 합리적이며 혁신적인 디자인 방법을 선택해야 빠른 혁신적 인 컬러 디자인을 실현할 수 있고 나아가 ...
컬러 마케팅 이론의 발전과 전파에 따라 7초 컬러 이론은 이미 유럽과 미 국, 그리고 세계 기타 여러 나라의 기업에 의해 광범위하게 사용되고 있다. 성공한 컬러 디자인은 기업과 사업자에게 더욱 많은 경제적 가치를 가져다 줄 수 있다. 예를 들어 Olivetti Valentine의 애인 타자기와 애플의 아이맥 G3 컬러 컴퓨터는 모두 컬러 디자인으로 상품의 부가가치를 높인 사례이다. 7초 법칙에 따르면 컬러는 소비자의 흥미를 끌 수 있고 나아가 기능, 품질 등 다른 정보를 더욱 많이 알고 싶게 만들 수 있다. 따라서 컬러가 첫인상 을 만드는 데 결정적인 요소라는 것을 알 수 있다. 컬러 디자인은 치열한 마케팅에서 경쟁사를 이기고 경쟁 우위를 확보하는 중요한 수단이다. 이를 통해 상품 컬러 디자인의 중요성을 확인할 수 있다. 그러나 상품의 컬러 디자인에서 많은 부족한 점이 존재하고 컬러 디자인 에 대한 인식과 혁신에는 아직 탐색할 여지가 많다. 과거의 컬러 디자인에 서 그냥 색안료만 계속 더하거나 화학적으로 새로운 안료를 개발하였다. 이 는 환경을 오염할 수 있다. 또한, 감성적 감각에 의해 디자인 소프트웨어의 컬러 라이브러리에서 컬러를 추출하는 것은 질서와 논리성이 부족하여 컬러를 다시 사용하기가 어렵다. 컬러 디자인의 혁신과 활용은 디자이너의 경험에 전적으로 의존하면 안되고 과학적이고 합리적이며 혁신적인 디자인 방법을 선택해야 빠른 혁신적 인 컬러 디자인을 실현할 수 있고 나아가 신제품 개발의 주기를 더욱 단축 시킬 수 있다. 자연 속의 생물은 진화하는 과정에서 우수한 컬러 기능을 가 지게 되었다. 이는 가장 풍부한 영감의 원천이다. 바이오닉스와 바이오닉 디 자인을 혁신적 컬러 디자인에 적용함으로써 원시적인 혁신 능력의 향상시키 고 제품 교체 속도를 높이는 데 도움이 된다. 자연계에서의 생물은 모두 자 신만의 컬러를 가지고 있다. 적을 피할 수 있는 컬러가 있고 암컷을 끌어들 일 수 있는 컬러도 있으며 생존과 보호를 위한 컬러도 있다. 어런 생물색 은 특수한 컬러 형성 원리를 가지고 있고 다양한 기능을 가지고 있기 때문에 바이오닉스와 바이오닉 디자인은 우수한 응용 잠재력을 가지고 있다. 선행연구를 정리해 보면 현재 생물 구조색에 관한 연구는 매우 풍부하다. 가장 대표적인 것은 나비 날개에 관한 연구인데 표면색부터 구조에 이르기 까지의 연구, 바이오닉 이론과 방법에 관한 연구 등이 많이 이루어지고 있 다. 특히 Morpho의 날개 컬러 기능에 관한 연구는 매우 많이 이루어지고 있다. 예를 들어 라멜라 그래팅 이론(Lamellar Grating Theory), 규칙성과 불규칙성 협동 이론, 다층막 이론, 무작위 구조 이론, 박막 간섭 이론 등에 관한 연구는 그것이다. 이런 방법과 이론은 본 연구에 이론적 기초를 제공 할 수 있다. 그러나 컬러 형성 원리의 관점에서 모방하는 연구가 많지 않다 는 것을 발견할 수 있다. 이런 맥락에서 본 연구를 진행하는 것은 의의를 부여할 수 있다. 따라서 본 논문에서 바이오닉 디자인 기법을 활용하여 컬러 디자인과 공 예 연구를 하고자 하고 생물색 형성 원리의 각도에서 컬러 바이오닉 디자인 을 시도하였다. 바이오닉 프로세스 및 바이오닉 디자인 나선(Biomimicry Design Spiral) 모형을 바탕으로 컬러 바이오닉 디자인 이종 나선(Color Bio-Design Double Spiral) 모형을 제시하였다. Morpho Rhetenor의 날개 컬러를 선정하여 실험을 통해 본 연구에서 제기한 컬러 바이오닉 방안의 타당성과 실행 가능성을 검증하였다. 본 연구에서는 먼저 컬러 디자인에 관한 개념, 디자인 방법, 모형을 고찰 하였고 다음으로 컬러 바이오닉 디자인 수요에 관한 실증연구를 다루었으며 마지막으로 컬러 바이오닉 디자인 실험을 진행하였다. 컬러 바이오닉 디자인이라는 주제를 중심으로 본 논문에서는 먼저 전형적 인 나비 날개(참고 원형이 모르포 나비)의 생물색 형성 원리에 관한 연구를 고찰했는데 나비 날개의 생물색 형성은 주로 표면 구조색과 색소색에 의해 형성된다는 것을 알게 되었다. 이를 바탕으로 컬러 바이오닉 개념을 추출한 다음에 실험을 통해 컬러 바이오닉 디자인 방안의 타당성 및 실행 가능성을 검증하였다. 생물색의 컬러 형성 원리는 구조색이 색소색과 결합한 발색 방 식에 따라 두 가지 관점에서 개발 방향을 제시하였다. 첫째, 나비 날개 표면 구조를 모방하여 비슷한 바이오닉 구조를 개발하는 것을 통해 구조색의 형 성을 모방하였다. 둘째, 색소색에 대한 관찰을 통해 표준색을 얻은 다음에 현재의 코팅 공법으로 나비 날개의 외관컬러를 모방하였다. 본 연구의 연구 절차 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 전형적인 Morpho Rhetenor 날개를 바이오닉 원형을 선정하여 관찰하였다. 둘째, 설문 조사를 통해 얻는 혁신적 컬러 디자인 수요와 Morpho Rhetenor 날개의 컬러 특징을 비교하여 Morpho Rhetenor의 컬러 특징과 생물색 형성 원리는 본 연구에서 제시한 컬러 디자인 방안의 디자인 수요와 부합한 것을 확인하였다. 셋째, 컬러 바이오닉 개념 추출의 경우 Morpho Rhetenor의 주된 외관 컬러인 밝은 파란색을 바탕으로 날개 컬러 덩어리를 추출한 다음에 팬톤 색상 인식 도구에 도입하여 팬톤 색상과 유사한 팬톤 2174 XGC와 팬톤 프로세스 블루 C를 도출하였다. 설문 조사를 통해 팬톤 프로세스 블루 C를 선정하었다. 넷째, 모형 구조의 경우 3D 프린팅 기술을 이용하여 Morpho Rhetenor의 날개 구조를 복사하여 현대적 생산 공법을 사용하여 구조와 컬러 특징을 모방하였다. 다섯째, 컬러 바이오닉 평가의 경우 실제 생산 기준을 적용하여 샘플에 대한 공예 테스트를 한 결과 3층 모형의 무늬와 구조가 모두 합리적이고 전체 샘플은 층수가 많을수록 경도가 좋아진 것으로 나타났다. 이는 3층 모형의 컬러 바이오닉 디자인 구조와 공예가 더욱 합리적이고 타당하다는 것을 보여주었다. 본 연구에서 다루는 전형적인 나비 날개의 컬러 바이오닉 디자인과 공예 개발은 디자이너가 효과적으로 디자인 프로세스를 최적화하고 활용 가능한 컬러 바이오닉 요소를 신속하게 찾을 수 있도록 방법과 참고를 제공할 수있다. 또한, 본 논문의 제안은 디자이너의 감지 능력을 키울 수 있고 컬러 디자인할 때의 시행착오 비용을 줄일 수 있다.
컬러 마케팅 이론의 발전과 전파에 따라 7초 컬러 이론은 이미 유럽과 미 국, 그리고 세계 기타 여러 나라의 기업에 의해 광범위하게 사용되고 있다. 성공한 컬러 디자인은 기업과 사업자에게 더욱 많은 경제적 가치를 가져다 줄 수 있다. 예를 들어 Olivetti Valentine의 애인 타자기와 애플의 아이맥 G3 컬러 컴퓨터는 모두 컬러 디자인으로 상품의 부가가치를 높인 사례이다. 7초 법칙에 따르면 컬러는 소비자의 흥미를 끌 수 있고 나아가 기능, 품질 등 다른 정보를 더욱 많이 알고 싶게 만들 수 있다. 따라서 컬러가 첫인상 을 만드는 데 결정적인 요소라는 것을 알 수 있다. 컬러 디자인은 치열한 마케팅에서 경쟁사를 이기고 경쟁 우위를 확보하는 중요한 수단이다. 이를 통해 상품 컬러 디자인의 중요성을 확인할 수 있다. 그러나 상품의 컬러 디자인에서 많은 부족한 점이 존재하고 컬러 디자인 에 대한 인식과 혁신에는 아직 탐색할 여지가 많다. 과거의 컬러 디자인에 서 그냥 색안료만 계속 더하거나 화학적으로 새로운 안료를 개발하였다. 이 는 환경을 오염할 수 있다. 또한, 감성적 감각에 의해 디자인 소프트웨어의 컬러 라이브러리에서 컬러를 추출하는 것은 질서와 논리성이 부족하여 컬러를 다시 사용하기가 어렵다. 컬러 디자인의 혁신과 활용은 디자이너의 경험에 전적으로 의존하면 안되고 과학적이고 합리적이며 혁신적인 디자인 방법을 선택해야 빠른 혁신적 인 컬러 디자인을 실현할 수 있고 나아가 신제품 개발의 주기를 더욱 단축 시킬 수 있다. 자연 속의 생물은 진화하는 과정에서 우수한 컬러 기능을 가 지게 되었다. 이는 가장 풍부한 영감의 원천이다. 바이오닉스와 바이오닉 디 자인을 혁신적 컬러 디자인에 적용함으로써 원시적인 혁신 능력의 향상시키 고 제품 교체 속도를 높이는 데 도움이 된다. 자연계에서의 생물은 모두 자 신만의 컬러를 가지고 있다. 적을 피할 수 있는 컬러가 있고 암컷을 끌어들 일 수 있는 컬러도 있으며 생존과 보호를 위한 컬러도 있다. 어런 생물색 은 특수한 컬러 형성 원리를 가지고 있고 다양한 기능을 가지고 있기 때문에 바이오닉스와 바이오닉 디자인은 우수한 응용 잠재력을 가지고 있다. 선행연구를 정리해 보면 현재 생물 구조색에 관한 연구는 매우 풍부하다. 가장 대표적인 것은 나비 날개에 관한 연구인데 표면색부터 구조에 이르기 까지의 연구, 바이오닉 이론과 방법에 관한 연구 등이 많이 이루어지고 있 다. 특히 Morpho의 날개 컬러 기능에 관한 연구는 매우 많이 이루어지고 있다. 예를 들어 라멜라 그래팅 이론(Lamellar Grating Theory), 규칙성과 불규칙성 협동 이론, 다층막 이론, 무작위 구조 이론, 박막 간섭 이론 등에 관한 연구는 그것이다. 이런 방법과 이론은 본 연구에 이론적 기초를 제공 할 수 있다. 그러나 컬러 형성 원리의 관점에서 모방하는 연구가 많지 않다 는 것을 발견할 수 있다. 이런 맥락에서 본 연구를 진행하는 것은 의의를 부여할 수 있다. 따라서 본 논문에서 바이오닉 디자인 기법을 활용하여 컬러 디자인과 공 예 연구를 하고자 하고 생물색 형성 원리의 각도에서 컬러 바이오닉 디자인 을 시도하였다. 바이오닉 프로세스 및 바이오닉 디자인 나선(Biomimicry Design Spiral) 모형을 바탕으로 컬러 바이오닉 디자인 이종 나선(Color Bio-Design Double Spiral) 모형을 제시하였다. Morpho Rhetenor의 날개 컬러를 선정하여 실험을 통해 본 연구에서 제기한 컬러 바이오닉 방안의 타당성과 실행 가능성을 검증하였다. 본 연구에서는 먼저 컬러 디자인에 관한 개념, 디자인 방법, 모형을 고찰 하였고 다음으로 컬러 바이오닉 디자인 수요에 관한 실증연구를 다루었으며 마지막으로 컬러 바이오닉 디자인 실험을 진행하였다. 컬러 바이오닉 디자인이라는 주제를 중심으로 본 논문에서는 먼저 전형적 인 나비 날개(참고 원형이 모르포 나비)의 생물색 형성 원리에 관한 연구를 고찰했는데 나비 날개의 생물색 형성은 주로 표면 구조색과 색소색에 의해 형성된다는 것을 알게 되었다. 이를 바탕으로 컬러 바이오닉 개념을 추출한 다음에 실험을 통해 컬러 바이오닉 디자인 방안의 타당성 및 실행 가능성을 검증하였다. 생물색의 컬러 형성 원리는 구조색이 색소색과 결합한 발색 방 식에 따라 두 가지 관점에서 개발 방향을 제시하였다. 첫째, 나비 날개 표면 구조를 모방하여 비슷한 바이오닉 구조를 개발하는 것을 통해 구조색의 형 성을 모방하였다. 둘째, 색소색에 대한 관찰을 통해 표준색을 얻은 다음에 현재의 코팅 공법으로 나비 날개의 외관컬러를 모방하였다. 본 연구의 연구 절차 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 전형적인 Morpho Rhetenor 날개를 바이오닉 원형을 선정하여 관찰하였다. 둘째, 설문 조사를 통해 얻는 혁신적 컬러 디자인 수요와 Morpho Rhetenor 날개의 컬러 특징을 비교하여 Morpho Rhetenor의 컬러 특징과 생물색 형성 원리는 본 연구에서 제시한 컬러 디자인 방안의 디자인 수요와 부합한 것을 확인하였다. 셋째, 컬러 바이오닉 개념 추출의 경우 Morpho Rhetenor의 주된 외관 컬러인 밝은 파란색을 바탕으로 날개 컬러 덩어리를 추출한 다음에 팬톤 색상 인식 도구에 도입하여 팬톤 색상과 유사한 팬톤 2174 XGC와 팬톤 프로세스 블루 C를 도출하였다. 설문 조사를 통해 팬톤 프로세스 블루 C를 선정하었다. 넷째, 모형 구조의 경우 3D 프린팅 기술을 이용하여 Morpho Rhetenor의 날개 구조를 복사하여 현대적 생산 공법을 사용하여 구조와 컬러 특징을 모방하였다. 다섯째, 컬러 바이오닉 평가의 경우 실제 생산 기준을 적용하여 샘플에 대한 공예 테스트를 한 결과 3층 모형의 무늬와 구조가 모두 합리적이고 전체 샘플은 층수가 많을수록 경도가 좋아진 것으로 나타났다. 이는 3층 모형의 컬러 바이오닉 디자인 구조와 공예가 더욱 합리적이고 타당하다는 것을 보여주었다. 본 연구에서 다루는 전형적인 나비 날개의 컬러 바이오닉 디자인과 공예 개발은 디자이너가 효과적으로 디자인 프로세스를 최적화하고 활용 가능한 컬러 바이오닉 요소를 신속하게 찾을 수 있도록 방법과 참고를 제공할 수있다. 또한, 본 논문의 제안은 디자이너의 감지 능력을 키울 수 있고 컬러 디자인할 때의 시행착오 비용을 줄일 수 있다.
With the development and propagation of color marketing theory, 7-second color theory is already widely used by companies in Europe, the United States, and many other countries around the world. Successful color design can bring more economic value to businesses and operators. For example, Olivetti ...
With the development and propagation of color marketing theory, 7-second color theory is already widely used by companies in Europe, the United States, and many other countries around the world. Successful color design can bring more economic value to businesses and operators. For example, Olivetti Valentine's sweetheart typewriter and Apple's iMac G3 color computer are both examples of increasing the added value of products with color design. According to the 7-second law, colors can attract consumers' attention and further make them want to know more in other aspects such as function and quality. Therefore, it can be seen that color is a decisive factor in making the first impression. Color design is an important means of beating competitors and securing a competitive advantage in fierce marketing. Through this, the importance of product color design can be confirmed. However, there are many shortcomings in color design of products, and there is still much room for exploration in recognition and innovation of color design. In the past color design, only color pigments were continuously added or chemically new pigments were developed. This can pollute the environment. In addition, color extraction from the color library of design software by emotional sense is difficult to reuse due to lack of order and logic. Innovation and utilization of color design should not rely entirely on the designer's experience, but scientifically and reasonably innovative design methods should be selected to realize fast innovative color design and further shorten the cycle of new product development. Living things in nature formed excellent color functions in the process of evolution. This is the most abundant source of inspiration. By applying bionic and bionic designs to innovative color designs, it helps to improve primitive innovation capabilities and speed product replacement. All living things in the natural world have their own color. There are colors that can avoid enemies, colors that can attract females, and colors for survival and protection. Bionic and bionic designs have excellent application potential because the functions of these biological colors have special color formation principles and various functions. Summarizing previous studies, research on the current biostructure color is very abundant. The most representative are research on butterfly wings, from surface color to structure, and many studies on bionic theory and methods are being conducted. In particular, there are very many studies on Morpho's wing color and function. For example, studies on Lamela Grating Theory, regularity and irregularity cooperation theory, multilayer theory, random structure theory, and thin film interference theory. These methods and theories can provide a theoretical basis for this study, but it can be found that there are not many studies that imitate the principle of color formation. In this context, the progress of this study can be significant. Therefore, in this paper, color design and craft research were conducted using bionic design techniques, and color bionic design was attempted from the angle of the biological color formation principle. Based on the Bionic Process and Bionic Design Spiral model, a Color Bio-Design Double Spiral model was presented. Morpho Rhettenor's wing color was selected and the validity and feasibility of the color bionic method proposed in this study were verified through experiments. In this study, the concept, design method, and model of color design were first considered, followed by an empirical study on color bionic design demand, and finally, a color bionic design experiment was conducted. Focusing on the theme of color bionic design, this paper first considered a study on the principle of biological color formation of typical butterfly wings (see reference, Morphonabi), and found that the formation of bio-color is mainly formed by surface structure color and color pigmentation. Based on this, the concept of color bionic was extracted, and the validity and feasibility of the color bionic design plan were verified through experiments. The principle of color formation of biological colors suggested the development direction from two perspectives according to the color development method in which structural and colored colors are combined. First, the formation of structural colors was imitated by developing similar bionic structures by imitating the surface structure of butterfly wings. Second, after obtaining the standard color through observation of the color of the pigment, the exterior color of the butterfly wing was imitated by the current coating method. The research procedures and results of this study are as follows. First, a typical Morpho Rhettenor wing was selected and observed in a bionic prototype. Second, by comparing the innovative color design demand obtained through the survey with the color characteristics of Morpho Rhettenor wings, it was confirmed that Morpho Rhettenor's color characteristics and bio-color formation principles were consistent with the design demand of the color design plan proposed in this study. Third, in the case of color bionic concept extraction, a lump of wing color was extracted based on light blue, the main exterior color of Morpho Rhettenor, and then introduced into the Pantone color recognition tool to derive Pantone 2174 XGC and Pantone process blueC. The Pantone process Blue C was selected through a simple survey. Fourth, in the case of the model structure, Morpho Rhettenor's wing structure was copied using 3D printing technology, and the structure and color characteristics were imitated using modern production methods. Fifth, in the case of color bionic evaluation, as a result of applying the actual production standard to the sample, the pattern and structure of the three-layer model were all reasonable, and the hardness of the entire sample improved as the number of layers increased. This showed that the color bionic design structure and crafts of the three-layer model are more reasonable and valid. The typical color bionic design and craft development of butterfly wings covered in this study can provide methods and references for designers to effectively optimize design processes and quickly find available color bionic elements. In addition, the proposal of this paper can reduce the cost of trial and error when designing colors by developing the sensing ability of designers immersed in the surrounding natural environment.
With the development and propagation of color marketing theory, 7-second color theory is already widely used by companies in Europe, the United States, and many other countries around the world. Successful color design can bring more economic value to businesses and operators. For example, Olivetti Valentine's sweetheart typewriter and Apple's iMac G3 color computer are both examples of increasing the added value of products with color design. According to the 7-second law, colors can attract consumers' attention and further make them want to know more in other aspects such as function and quality. Therefore, it can be seen that color is a decisive factor in making the first impression. Color design is an important means of beating competitors and securing a competitive advantage in fierce marketing. Through this, the importance of product color design can be confirmed. However, there are many shortcomings in color design of products, and there is still much room for exploration in recognition and innovation of color design. In the past color design, only color pigments were continuously added or chemically new pigments were developed. This can pollute the environment. In addition, color extraction from the color library of design software by emotional sense is difficult to reuse due to lack of order and logic. Innovation and utilization of color design should not rely entirely on the designer's experience, but scientifically and reasonably innovative design methods should be selected to realize fast innovative color design and further shorten the cycle of new product development. Living things in nature formed excellent color functions in the process of evolution. This is the most abundant source of inspiration. By applying bionic and bionic designs to innovative color designs, it helps to improve primitive innovation capabilities and speed product replacement. All living things in the natural world have their own color. There are colors that can avoid enemies, colors that can attract females, and colors for survival and protection. Bionic and bionic designs have excellent application potential because the functions of these biological colors have special color formation principles and various functions. Summarizing previous studies, research on the current biostructure color is very abundant. The most representative are research on butterfly wings, from surface color to structure, and many studies on bionic theory and methods are being conducted. In particular, there are very many studies on Morpho's wing color and function. For example, studies on Lamela Grating Theory, regularity and irregularity cooperation theory, multilayer theory, random structure theory, and thin film interference theory. These methods and theories can provide a theoretical basis for this study, but it can be found that there are not many studies that imitate the principle of color formation. In this context, the progress of this study can be significant. Therefore, in this paper, color design and craft research were conducted using bionic design techniques, and color bionic design was attempted from the angle of the biological color formation principle. Based on the Bionic Process and Bionic Design Spiral model, a Color Bio-Design Double Spiral model was presented. Morpho Rhettenor's wing color was selected and the validity and feasibility of the color bionic method proposed in this study were verified through experiments. In this study, the concept, design method, and model of color design were first considered, followed by an empirical study on color bionic design demand, and finally, a color bionic design experiment was conducted. Focusing on the theme of color bionic design, this paper first considered a study on the principle of biological color formation of typical butterfly wings (see reference, Morphonabi), and found that the formation of bio-color is mainly formed by surface structure color and color pigmentation. Based on this, the concept of color bionic was extracted, and the validity and feasibility of the color bionic design plan were verified through experiments. The principle of color formation of biological colors suggested the development direction from two perspectives according to the color development method in which structural and colored colors are combined. First, the formation of structural colors was imitated by developing similar bionic structures by imitating the surface structure of butterfly wings. Second, after obtaining the standard color through observation of the color of the pigment, the exterior color of the butterfly wing was imitated by the current coating method. The research procedures and results of this study are as follows. First, a typical Morpho Rhettenor wing was selected and observed in a bionic prototype. Second, by comparing the innovative color design demand obtained through the survey with the color characteristics of Morpho Rhettenor wings, it was confirmed that Morpho Rhettenor's color characteristics and bio-color formation principles were consistent with the design demand of the color design plan proposed in this study. Third, in the case of color bionic concept extraction, a lump of wing color was extracted based on light blue, the main exterior color of Morpho Rhettenor, and then introduced into the Pantone color recognition tool to derive Pantone 2174 XGC and Pantone process blueC. The Pantone process Blue C was selected through a simple survey. Fourth, in the case of the model structure, Morpho Rhettenor's wing structure was copied using 3D printing technology, and the structure and color characteristics were imitated using modern production methods. Fifth, in the case of color bionic evaluation, as a result of applying the actual production standard to the sample, the pattern and structure of the three-layer model were all reasonable, and the hardness of the entire sample improved as the number of layers increased. This showed that the color bionic design structure and crafts of the three-layer model are more reasonable and valid. The typical color bionic design and craft development of butterfly wings covered in this study can provide methods and references for designers to effectively optimize design processes and quickly find available color bionic elements. In addition, the proposal of this paper can reduce the cost of trial and error when designing colors by developing the sensing ability of designers immersed in the surrounding natural environment.
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