본 연구는 유아교사가 생각하고 있는 ‘유아교사의 웰빙’에 대한 인식과 구조적 관계에 대해 알아보고, 유아 교사들이 공유하고 있는 ‘유아교사 웰빙’이 무엇으로 어떻게 나타나고 있는지에 대하여 심층적이고 종합적인 이해로서 접근이 가능하도록 다음의 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. ‘유아교사 웰빙’에 대한 언어네트워크 분석은 어떠한가? 연구문제 2. ‘유아교사 웰빙’에 대한 내용분석은 어떠한가? 본 연구는 유아교육기관의 만 3세에서 만 5세 학급의 다양한 경력을 가진 유아교사 8명을 선정하여 총 5회 집단면담하였다. 양적 연구로 언어네트워크 분석과 ...
본 연구는 유아교사가 생각하고 있는 ‘유아교사의 웰빙’에 대한 인식과 구조적 관계에 대해 알아보고, 유아 교사들이 공유하고 있는 ‘유아교사 웰빙’이 무엇으로 어떻게 나타나고 있는지에 대하여 심층적이고 종합적인 이해로서 접근이 가능하도록 다음의 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. ‘유아교사 웰빙’에 대한 언어네트워크 분석은 어떠한가? 연구문제 2. ‘유아교사 웰빙’에 대한 내용분석은 어떠한가? 본 연구는 유아교육기관의 만 3세에서 만 5세 학급의 다양한 경력을 가진 유아교사 8명을 선정하여 총 5회 집단면담하였다. 양적 연구로 언어네트워크 분석과 질적연구로 내용분석을 실시하는 복합연구를 채택하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사 웰빙에 대한 인식을 알아보고자 언어네트워크 분석을 한 결과 ‘부모’, ‘유아’, ‘원장’, ‘교사’와 같이 직업상 관계 맺는 대상에 대한 키워드로 나타났다. 중심성에서는 ‘부모’가 가장 높게 나타났으며 ‘유아’, ‘교사’, ‘원장’과 ‘교사관계’, ‘유아관계’, ‘원장과의 관계’와 같이 관계를 직접적으로 드러내는 키워드들이 도출되었다. 둘째, 유아교사 웰빙에 대한 언어네트워크의 구조적 관계를 알아보기 위해 범주화하여 언어네트워크 분석을 한 결과 ‘직장 내 사회적 관계’, ‘직장 내 요소’, ‘업무적 피로감’, 정서적 소진’ 순으로 높게 나타났다. 연결 정도 중심성에서는 ‘직장 내 사회적 관계’가 근접 중심성에서는 ‘직장 내 요소’와 ‘업무적 피로감’이 매개 중심성에서는 ‘직장 내 요소’가 가장 높게 나타났다. 셋째, 유아교사 웰빙에 대하여 내용분석한 결과 ‘조직문화’, ‘인적관계’, ‘직무환경’, ‘외부환경’의 4가지 범주로 도출되었다. 조직문화 범주는 조직분위기와 근무환경으로, 인적관계 범주는 유아와의 관계, 동료교사와의 관계, 원장과의 관계, 부모와의 관계로 나타났다. 직무환경 범주는 교육과정, 업무, 개인적 노력으로, 외부환경 범주는 사회적 인식, 법과 제도로 나타났다. 본 연구의 결과에 따른 논의는 다음과 같다. 유아를 촉진하는 교사는 주체적이고 전문적인 노력 여하에 따라 영향을 받기 때문에 교사 또한 행위주체성을 발달시킬 필요가 있으며 교사학습공동체 활동을 필요로 한다(이상은 외, 2018). 따라서 교사의 역량교육을 통한 전문성 개발의 필요성을 드러내고 방안의 탐색을 시사한다. 이는 곧 유아교사의 인지적·사회적 웰빙의 방향을 드러낸다. 유아교사의 권리가 역량 발휘의 근간이 된다고도 한 서보순(2016)의 연구와 유아교사의 권리 개념(구은미, 정혜영, 2015)의 관계에 대한 연구에서 근무시간이 교사인권, 업무과중과 관계를 나타내고, 부모와의 관계는 사회인식과 높은 관계를 나타냈다. 이것은 관련 정책의 방향에 대한 시사점을 보여줌과 동시에 각 요인들 간의 통합적인 웰빙이 이루어져야 함을 나타낸다. 교육의 질을 결정하는 중요한 위치에 있는 유아교사의 웰빙이 높아진다면 질적으로 우수한 교육과정 실행을 할 수 있기 때문에 유아교사의 웰빙에 대한 본 연구는 의의를 갖는다. 끝으로 유아교사 웰빙에 대한 다양한 후속 연구가 이루어지고 유아교사의 웰빙에 기여할 수 있는 제도적 지원이 이루어질 것을 기대한다.
본 연구는 유아교사가 생각하고 있는 ‘유아교사의 웰빙’에 대한 인식과 구조적 관계에 대해 알아보고, 유아 교사들이 공유하고 있는 ‘유아교사 웰빙’이 무엇으로 어떻게 나타나고 있는지에 대하여 심층적이고 종합적인 이해로서 접근이 가능하도록 다음의 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. ‘유아교사 웰빙’에 대한 언어네트워크 분석은 어떠한가? 연구문제 2. ‘유아교사 웰빙’에 대한 내용분석은 어떠한가? 본 연구는 유아교육기관의 만 3세에서 만 5세 학급의 다양한 경력을 가진 유아교사 8명을 선정하여 총 5회 집단면담하였다. 양적 연구로 언어네트워크 분석과 질적연구로 내용분석을 실시하는 복합연구를 채택하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사 웰빙에 대한 인식을 알아보고자 언어네트워크 분석을 한 결과 ‘부모’, ‘유아’, ‘원장’, ‘교사’와 같이 직업상 관계 맺는 대상에 대한 키워드로 나타났다. 중심성에서는 ‘부모’가 가장 높게 나타났으며 ‘유아’, ‘교사’, ‘원장’과 ‘교사관계’, ‘유아관계’, ‘원장과의 관계’와 같이 관계를 직접적으로 드러내는 키워드들이 도출되었다. 둘째, 유아교사 웰빙에 대한 언어네트워크의 구조적 관계를 알아보기 위해 범주화하여 언어네트워크 분석을 한 결과 ‘직장 내 사회적 관계’, ‘직장 내 요소’, ‘업무적 피로감’, 정서적 소진’ 순으로 높게 나타났다. 연결 정도 중심성에서는 ‘직장 내 사회적 관계’가 근접 중심성에서는 ‘직장 내 요소’와 ‘업무적 피로감’이 매개 중심성에서는 ‘직장 내 요소’가 가장 높게 나타났다. 셋째, 유아교사 웰빙에 대하여 내용분석한 결과 ‘조직문화’, ‘인적관계’, ‘직무환경’, ‘외부환경’의 4가지 범주로 도출되었다. 조직문화 범주는 조직분위기와 근무환경으로, 인적관계 범주는 유아와의 관계, 동료교사와의 관계, 원장과의 관계, 부모와의 관계로 나타났다. 직무환경 범주는 교육과정, 업무, 개인적 노력으로, 외부환경 범주는 사회적 인식, 법과 제도로 나타났다. 본 연구의 결과에 따른 논의는 다음과 같다. 유아를 촉진하는 교사는 주체적이고 전문적인 노력 여하에 따라 영향을 받기 때문에 교사 또한 행위주체성을 발달시킬 필요가 있으며 교사학습공동체 활동을 필요로 한다(이상은 외, 2018). 따라서 교사의 역량교육을 통한 전문성 개발의 필요성을 드러내고 방안의 탐색을 시사한다. 이는 곧 유아교사의 인지적·사회적 웰빙의 방향을 드러낸다. 유아교사의 권리가 역량 발휘의 근간이 된다고도 한 서보순(2016)의 연구와 유아교사의 권리 개념(구은미, 정혜영, 2015)의 관계에 대한 연구에서 근무시간이 교사인권, 업무과중과 관계를 나타내고, 부모와의 관계는 사회인식과 높은 관계를 나타냈다. 이것은 관련 정책의 방향에 대한 시사점을 보여줌과 동시에 각 요인들 간의 통합적인 웰빙이 이루어져야 함을 나타낸다. 교육의 질을 결정하는 중요한 위치에 있는 유아교사의 웰빙이 높아진다면 질적으로 우수한 교육과정 실행을 할 수 있기 때문에 유아교사의 웰빙에 대한 본 연구는 의의를 갖는다. 끝으로 유아교사 웰빙에 대한 다양한 후속 연구가 이루어지고 유아교사의 웰빙에 기여할 수 있는 제도적 지원이 이루어질 것을 기대한다.
This study is aimed at investigating the perception of early childhood teachers about the ‘well-being of early childhood teachers' and the structural relationship. This study set up the following research questions to approach with an in-depth and comprehensive understanding about how th...
This study is aimed at investigating the perception of early childhood teachers about the ‘well-being of early childhood teachers' and the structural relationship. This study set up the following research questions to approach with an in-depth and comprehensive understanding about how the ‘well-being of early childhood teachers' shared among early childhood teachers appears. Question 1. How is the semantic network analysis about ‘the well-being of early childhood teachers?’ Question 2. How is the content analysis about ‘the well-being of early childhood teachers?’ This study selected 8 early childhood teachers with extensive career experiences in early childhood education institutes, ranging from 3 year-old to 5 year-old classes, and group interviews were conducted with 5 sessions. This study applied combined research with semantic network analysis as the quantitative research and content analysis as the qualitative research. The research findings are as follows. First, the semantic network analysis results to examine the perception about the well-being of early childhood teachers presented keyword about the subjects in which relationships are formed for the job such as the ‘parents,’ ‘young children,’ ‘principal,’ and ‘teachers.’ The term ‘parent’ appeared as the highest for centrality and it also derived keyword that directly reveals relationships like ‘young children,’ ‘teacher,’ and ‘principal’ and ‘relationship with teacher,’ ‘relationship with young children,’ and ‘relationship with the principal.’ Second, semantic network was categorized and analyzed to examine the structural relationship of the semantic network about the well-being of early childhood teachers. It appeared by the order of ‘social relationships in the workplace,’ ‘elements in the workplace,’ ‘business fatigue,’ and ‘emotional exhaustion.’ In degree centrality, ‘social relationships within the workplace’ were the highest. In closeness centrality, ‘elements in the workplace’ and ‘business fatigue’ were the highest. In betweenness centrality, ‘elements within the workplace’ was the highest. Third, content analysis was conducted about the well-being of early childhood teachers, and it was categorized into 4 categories including ‘organizational culture,’ ‘personal relationship,’ ‘job environment,’ and ‘external environment.’ The organizational culture category was presented through the organizational atmosphere and job environment, and the personal relationships category appeared through the relationships with children, relationships with fellow teachers, relationships with the director, and relationships with the student parents. The job environment category is presented through the education curriculum, duties, and personal effort, and the external environment category was presented through the social perception, law, and system. The following is the discussion of the research findings. Early childhood teachers must facilitate young children, so they are influenced by specific and specialized efforts. Accordingly, the teachers should also develop teacher agency and need a teacher learning community (Lee et al,. 2018). Therefore, this study verifies the necessity of specialized development through the training capacity of the teachers and implies the exploration of the measures. This reveals the cognitive and social wellbeing directions of the early childhood teachers. According to a research by Bo Soon Seo(2016), which claimed that the authority of the early childhood teachers display their capability, and also research about the relationship on the concept of rights of the early childhood teachers (Koo & Chung, 2015), work hours displays the relationship between the teachers' rights and heavy workload, and the relationship with parents has a high relationship with social perception. This displays an implication about policy direction and reveals that integrative well-being must be formed between each factor. This is meaningful research about the well-being of early childhood teachers because early childhood teachers are authorized to decide the education quality, and the enhancement in their well-being will enable them to implement high quality education curriculum. It is anticipated for diverse follow-up research to be performed about the well-being of early childhood teachers and establish institutional support that can contribute to the well-being of the early childhood teachers.
This study is aimed at investigating the perception of early childhood teachers about the ‘well-being of early childhood teachers' and the structural relationship. This study set up the following research questions to approach with an in-depth and comprehensive understanding about how the ‘well-being of early childhood teachers' shared among early childhood teachers appears. Question 1. How is the semantic network analysis about ‘the well-being of early childhood teachers?’ Question 2. How is the content analysis about ‘the well-being of early childhood teachers?’ This study selected 8 early childhood teachers with extensive career experiences in early childhood education institutes, ranging from 3 year-old to 5 year-old classes, and group interviews were conducted with 5 sessions. This study applied combined research with semantic network analysis as the quantitative research and content analysis as the qualitative research. The research findings are as follows. First, the semantic network analysis results to examine the perception about the well-being of early childhood teachers presented keyword about the subjects in which relationships are formed for the job such as the ‘parents,’ ‘young children,’ ‘principal,’ and ‘teachers.’ The term ‘parent’ appeared as the highest for centrality and it also derived keyword that directly reveals relationships like ‘young children,’ ‘teacher,’ and ‘principal’ and ‘relationship with teacher,’ ‘relationship with young children,’ and ‘relationship with the principal.’ Second, semantic network was categorized and analyzed to examine the structural relationship of the semantic network about the well-being of early childhood teachers. It appeared by the order of ‘social relationships in the workplace,’ ‘elements in the workplace,’ ‘business fatigue,’ and ‘emotional exhaustion.’ In degree centrality, ‘social relationships within the workplace’ were the highest. In closeness centrality, ‘elements in the workplace’ and ‘business fatigue’ were the highest. In betweenness centrality, ‘elements within the workplace’ was the highest. Third, content analysis was conducted about the well-being of early childhood teachers, and it was categorized into 4 categories including ‘organizational culture,’ ‘personal relationship,’ ‘job environment,’ and ‘external environment.’ The organizational culture category was presented through the organizational atmosphere and job environment, and the personal relationships category appeared through the relationships with children, relationships with fellow teachers, relationships with the director, and relationships with the student parents. The job environment category is presented through the education curriculum, duties, and personal effort, and the external environment category was presented through the social perception, law, and system. The following is the discussion of the research findings. Early childhood teachers must facilitate young children, so they are influenced by specific and specialized efforts. Accordingly, the teachers should also develop teacher agency and need a teacher learning community (Lee et al,. 2018). Therefore, this study verifies the necessity of specialized development through the training capacity of the teachers and implies the exploration of the measures. This reveals the cognitive and social wellbeing directions of the early childhood teachers. According to a research by Bo Soon Seo(2016), which claimed that the authority of the early childhood teachers display their capability, and also research about the relationship on the concept of rights of the early childhood teachers (Koo & Chung, 2015), work hours displays the relationship between the teachers' rights and heavy workload, and the relationship with parents has a high relationship with social perception. This displays an implication about policy direction and reveals that integrative well-being must be formed between each factor. This is meaningful research about the well-being of early childhood teachers because early childhood teachers are authorized to decide the education quality, and the enhancement in their well-being will enable them to implement high quality education curriculum. It is anticipated for diverse follow-up research to be performed about the well-being of early childhood teachers and establish institutional support that can contribute to the well-being of the early childhood teachers.
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