이 연구의 목적은 건설공사 재해유형별 재해원인을 특성요인도 분석기법으로 세분화하여 PDCA의 기법으로 안전사고 저감을 규명하는데 의의가 있다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 계획(Plan)에서는 우선, 안전관리계획서작성 및 현장이행 및 현장소장이 이행정도를 확인하는 방안이 이루어져야 한다. 다음으로, 안전관리감독자배치 강화 및 재해예방기술지도를 시행하여 현장의 위험요인을 파악하는 안전관리가 이루어져야 한다. 마지막으로, 건설현장에 작업숙련공 ...
이 연구의 목적은 건설공사 재해유형별 재해원인을 특성요인도 분석기법으로 세분화하여 PDCA의 기법으로 안전사고 저감을 규명하는데 의의가 있다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 계획(Plan)에서는 우선, 안전관리계획서작성 및 현장이행 및 현장소장이 이행정도를 확인하는 방안이 이루어져야 한다. 다음으로, 안전관리감독자배치 강화 및 재해예방기술지도를 시행하여 현장의 위험요인을 파악하는 안전관리가 이루어져야 한다. 마지막으로, 건설현장에 작업숙련공 등급제를 운영 및 배치하여 위험작업에 의한 사고를 예방하고 작업숙련공의 이력을 관리할 필요가 있다. 실행(Do)에서는 우선, 현장 작업자는 현장여건에 따라 장기근무가 불가능하기 때문에 안전교육의 공백이 발생하므로 안전교육이력 시스템을 도입하여 안전교육이수를 현장에 맞게 강화할 필요가 있다. 마지막으로, 건설현장의 분위기를 적극적 캠페인 홍보를 통해 안전문화 활성화가 이루어져야 한다. 점검(Check)에서 우선, 건설현장의 ‘작업발판’, ‘전도방지시설’ 등을 포함한 안전시설물 설치에 대한 강화가 필요하다. 다음으로, 작업 전 현장에 대한 안전점검이 사전에 실시할 필요가 있다. 마지막으로, 현장에서 불꽃, 불티 등의 발화열원을 발생하는 용접·용단·연마 작업 시에는 화재감시자 배치 및 예방대책기준을 강화할 필요가 있다. 개선(Action)에서는 우선, 건설현장에 대한 위험성평가제도가 확대시킬 필요가 있다. 최종적으로, “시공품질관리 인증제도”를 실시하여 별도의 인증기관에 제출하여 승인을 받고 이행되고 있는지 평가를 받는 것이다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 정책적 제언을 하면 다음과 같다. 우선, 건설현장에는 복합적인 공정이 동시에 이루어지므로 건설회사에서 자체적으로 안전관리를 시행하고 있지만 이를 관리감독하는 안전관리감리제도를 도입하여 제3자가 건설현장의 안전관리를 수행하는 것이 필요하다. 마지막으로, 산업안전보건공단에서 건설사업장에 대한 위험성평가를 관리감독을 강화하여 작업 전 중 후 공사완료까지 위험성평가를 시행 개선방안이 필요하다.
이 연구의 목적은 건설공사 재해유형별 재해원인을 특성요인도 분석기법으로 세분화하여 PDCA의 기법으로 안전사고 저감을 규명하는데 의의가 있다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 계획(Plan)에서는 우선, 안전관리계획서작성 및 현장이행 및 현장소장이 이행정도를 확인하는 방안이 이루어져야 한다. 다음으로, 안전관리감독자배치 강화 및 재해예방기술지도를 시행하여 현장의 위험요인을 파악하는 안전관리가 이루어져야 한다. 마지막으로, 건설현장에 작업숙련공 등급제를 운영 및 배치하여 위험작업에 의한 사고를 예방하고 작업숙련공의 이력을 관리할 필요가 있다. 실행(Do)에서는 우선, 현장 작업자는 현장여건에 따라 장기근무가 불가능하기 때문에 안전교육의 공백이 발생하므로 안전교육이력 시스템을 도입하여 안전교육이수를 현장에 맞게 강화할 필요가 있다. 마지막으로, 건설현장의 분위기를 적극적 캠페인 홍보를 통해 안전문화 활성화가 이루어져야 한다. 점검(Check)에서 우선, 건설현장의 ‘작업발판’, ‘전도방지시설’ 등을 포함한 안전시설물 설치에 대한 강화가 필요하다. 다음으로, 작업 전 현장에 대한 안전점검이 사전에 실시할 필요가 있다. 마지막으로, 현장에서 불꽃, 불티 등의 발화열원을 발생하는 용접·용단·연마 작업 시에는 화재감시자 배치 및 예방대책기준을 강화할 필요가 있다. 개선(Action)에서는 우선, 건설현장에 대한 위험성평가제도가 확대시킬 필요가 있다. 최종적으로, “시공품질관리 인증제도”를 실시하여 별도의 인증기관에 제출하여 승인을 받고 이행되고 있는지 평가를 받는 것이다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 정책적 제언을 하면 다음과 같다. 우선, 건설현장에는 복합적인 공정이 동시에 이루어지므로 건설회사에서 자체적으로 안전관리를 시행하고 있지만 이를 관리감독하는 안전관리감리제도를 도입하여 제3자가 건설현장의 안전관리를 수행하는 것이 필요하다. 마지막으로, 산업안전보건공단에서 건설사업장에 대한 위험성평가를 관리감독을 강화하여 작업 전 중 후 공사완료까지 위험성평가를 시행 개선방안이 필요하다.
The purpose of this study is to clarify the reduction of safety accidents with the PDCA(Plan-Do-Check-Adjust) by subdividing the causes of construction works’s disaster type through cause-and-effect analysis. The conclusions of this study are as follows. In the ‘Plan’, first of all, a measur...
The purpose of this study is to clarify the reduction of safety accidents with the PDCA(Plan-Do-Check-Adjust) by subdividing the causes of construction works’s disaster type through cause-and-effect analysis. The conclusions of this study are as follows. In the ‘Plan’, first of all, a measure should be made to prepare a security management plan and to check the degree of implementation by the project manager. Also security management should be carried out to identify risk factors in the project by strengthening the placement of security management supervisors and conducting technical guidance to prevent accidents. Lastly, it is necessary to operate a skilled worker rating system at construction sites to prevent accidents caused by dangerous work and manage the history of skilled workers. In case of the ‘Do’, as long-term work is impossible for field workers depending on the construction site conditions, there is a gap in safety education, so it is necessary to strengthen the completion of safety education according to the construction site by introducing a safety education history system. In addition, it is needed to revitalize the safety culture within the construction site through active campaign promotion. In ‘Check’, it is necessary to strengthen the installation of safety facilities, including "work scaffolding" and "overturning prevention facilities" at construction sites. Also, it is necessary to conduct a safety inspection on the site before work in advance. Lastly, it is needed to strengthen placement of fire monitor manager and preventive measures when soldering, welding, and polishing work that generate fire heat sources such as flames and sparks at the site. In ‘Action’, it is needed to expand the risk assessment system for construction sites. It means that construction site will be approved and evaluated whether the quality management is being implemented well by implementing the Construction Quality Management Certification System and submitting it to a separate certification authority. Based on these analysis results, this study suggests policy suggestions as follows. As complex processes are carried out at the same time at the construction site, construction companies are currently implementing their own safety management. However, it is necessary for a third party to perform safety management at construction sites by introducing a safety management and supervision system. Finally, the Korea Occupational Safety and Health Agency (KOSHA) needs to strengthen management and supervision of risk assessments for construction sites to conduct risk assessments before and after work until completion of construction
The purpose of this study is to clarify the reduction of safety accidents with the PDCA(Plan-Do-Check-Adjust) by subdividing the causes of construction works’s disaster type through cause-and-effect analysis. The conclusions of this study are as follows. In the ‘Plan’, first of all, a measure should be made to prepare a security management plan and to check the degree of implementation by the project manager. Also security management should be carried out to identify risk factors in the project by strengthening the placement of security management supervisors and conducting technical guidance to prevent accidents. Lastly, it is necessary to operate a skilled worker rating system at construction sites to prevent accidents caused by dangerous work and manage the history of skilled workers. In case of the ‘Do’, as long-term work is impossible for field workers depending on the construction site conditions, there is a gap in safety education, so it is necessary to strengthen the completion of safety education according to the construction site by introducing a safety education history system. In addition, it is needed to revitalize the safety culture within the construction site through active campaign promotion. In ‘Check’, it is necessary to strengthen the installation of safety facilities, including "work scaffolding" and "overturning prevention facilities" at construction sites. Also, it is necessary to conduct a safety inspection on the site before work in advance. Lastly, it is needed to strengthen placement of fire monitor manager and preventive measures when soldering, welding, and polishing work that generate fire heat sources such as flames and sparks at the site. In ‘Action’, it is needed to expand the risk assessment system for construction sites. It means that construction site will be approved and evaluated whether the quality management is being implemented well by implementing the Construction Quality Management Certification System and submitting it to a separate certification authority. Based on these analysis results, this study suggests policy suggestions as follows. As complex processes are carried out at the same time at the construction site, construction companies are currently implementing their own safety management. However, it is necessary for a third party to perform safety management at construction sites by introducing a safety management and supervision system. Finally, the Korea Occupational Safety and Health Agency (KOSHA) needs to strengthen management and supervision of risk assessments for construction sites to conduct risk assessments before and after work until completion of construction
주제어
#건설공사 산업재해 재해예방 Construction works Industrial accident PDCA Disaster prevention
학위논문 정보
저자
신동원
학위수여기관
우석대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
소방방재학과 소방방재
지도교수
공하성
발행연도
2022
총페이지
vii, 81
키워드
건설공사 산업재해 재해예방 Construction works Industrial accident PDCA Disaster prevention
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