유아의 친사회적 행동, 가족건강성, 어머니의 심리적 안녕감 및 양육효능감 간의 구조관계분석 An Analysis of Structural Relations among Young Children's Prosocial Behavior, Family Strength, Mother's Psychological Well Being and Parenting Efficacy원문보기
본 연구는 가족건강성, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감, 유아의 친사회적 행동의 관계를 밝히고, 가족건강성과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에서 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구문제를 기초한 연구설계는 가족의 건강성을 독립변인으로, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감을 ...
본 연구는 가족건강성, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감, 유아의 친사회적 행동의 관계를 밝히고, 가족건강성과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에서 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구문제를 기초한 연구설계는 가족의 건강성을 독립변인으로, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감을 매개변인으로, 유아의 친사회적 행동을 종속변인으로 저장성(浙江) 8개 시(市) 유치원에 있는 만 3~5세 유아기 자녀를 양육한 어머니 974명을 대상으로 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 자료분석은 SPSS 25.0을 사용하여 기술통계 분석, 차이분석, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였으며 확인적 요인분석 및 구조방정식 모형 검증을 위해 AMOS 24.0을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 가족건강성과 심리적 안녕감과 양육효능감과 유아의 친사회적 행동의 일반적 수준을 살펴보았다. 가족건강성, 심리적 안녕감, 양육효능감, 유아의 친사회적 행동의 평균 또한 모두 중간 값 보다 높게 나타났으며 유아의 친사회적 행동, 심리적 안녕감, 가족건강성, 양육효능감이 높은 순으로 나타났다. 유아의 친사회적 행동은 지도성에서 비교적 높은 것으로 나타났고, 나누기에서 가장 낮은 것으로 나타났다. 가족건강성은 가족탄력성에서 비교적 높은 것으로 나타났고, 수용, 상호 존중, 경제적 안정에서 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 사회인구학적 변인(유아의 성별, 연령, 어머니의 학력)에 따라 유아의 친사회적 행동의 차이를 알아본 결과, 유아의 성별에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 여아는 친사회적 행동이 더 높다. 셋째, 가족건강성, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 가족건강성, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감은 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 어머니의 지각한 가족건강성이 높을수록 유아의 친사회적 행동이 높으며, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감을 높게 지각할수록 유아 친사회적 행동이 높다고 할 수 있다. 넷째, 가족건강성과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에서 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 매개효과를 분석한 결과, 가족건강성이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향에 대해서 직접효과는 유의하였으며, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 간접효과도 유의하여, 부분매개효과가 검증되었다. 본 연구결과, 가족의 건강성은 유아의 친사회적 행동에 영향을 주는 중요한 변인이었으며, 가족의 건강성이 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는 과정에서 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감은 매개효과가 있었다. 따라서 유아교육현장에서 친사회적 행동을 증진을 위한 교육이 필요하고 부모교육 프로그램의 개발과 진행 시 가족의 건강성을 향상시키기 위해 방안과 함께 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 향상을 위한 방법이 세부적으로 반영될 필요가 있다.
본 연구는 가족건강성, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감, 유아의 친사회적 행동의 관계를 밝히고, 가족건강성과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에서 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구문제를 기초한 연구설계는 가족의 건강성을 독립변인으로, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감을 매개변인으로, 유아의 친사회적 행동을 종속변인으로 저장성(浙江) 8개 시(市) 유치원에 있는 만 3~5세 유아기 자녀를 양육한 어머니 974명을 대상으로 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 자료분석은 SPSS 25.0을 사용하여 기술통계 분석, 차이분석, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였으며 확인적 요인분석 및 구조방정식 모형 검증을 위해 AMOS 24.0을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 가족건강성과 심리적 안녕감과 양육효능감과 유아의 친사회적 행동의 일반적 수준을 살펴보았다. 가족건강성, 심리적 안녕감, 양육효능감, 유아의 친사회적 행동의 평균 또한 모두 중간 값 보다 높게 나타났으며 유아의 친사회적 행동, 심리적 안녕감, 가족건강성, 양육효능감이 높은 순으로 나타났다. 유아의 친사회적 행동은 지도성에서 비교적 높은 것으로 나타났고, 나누기에서 가장 낮은 것으로 나타났다. 가족건강성은 가족탄력성에서 비교적 높은 것으로 나타났고, 수용, 상호 존중, 경제적 안정에서 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 사회인구학적 변인(유아의 성별, 연령, 어머니의 학력)에 따라 유아의 친사회적 행동의 차이를 알아본 결과, 유아의 성별에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 여아는 친사회적 행동이 더 높다. 셋째, 가족건강성, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 가족건강성, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감은 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 어머니의 지각한 가족건강성이 높을수록 유아의 친사회적 행동이 높으며, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감을 높게 지각할수록 유아 친사회적 행동이 높다고 할 수 있다. 넷째, 가족건강성과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에서 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 매개효과를 분석한 결과, 가족건강성이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향에 대해서 직접효과는 유의하였으며, 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 간접효과도 유의하여, 부분매개효과가 검증되었다. 본 연구결과, 가족의 건강성은 유아의 친사회적 행동에 영향을 주는 중요한 변인이었으며, 가족의 건강성이 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는 과정에서 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감은 매개효과가 있었다. 따라서 유아교육현장에서 친사회적 행동을 증진을 위한 교육이 필요하고 부모교육 프로그램의 개발과 진행 시 가족의 건강성을 향상시키기 위해 방안과 함께 어머니의 심리적 안녕감과 양육효능감의 향상을 위한 방법이 세부적으로 반영될 필요가 있다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between maternal family strength, mother's psychological well being, parenting parenting efficacy and children's prosocial behavior of children of mothers with young children. The relationship between family strength and children's proso...
The purpose of this study was to investigate the relationship between maternal family strength, mother's psychological well being, parenting parenting efficacy and children's prosocial behavior of children of mothers with young children. The relationship between family strength and children's prosocial behavior is also discussed. The questionnaire is composed of the following variables: family strengths is the independent variable, mother's psychological well being and parenting efficacy is the mediate variables, and children's prosocial behavior is the dependent variable based on the research problems. To achieve the above purpose, this study used a self-reported questionnaire survey to collect data from 974 mothers of children aged 3-5 in 8 cities of Zhejiang Province. Descriptive statistics, analysis of variance, correlation analysis and multiple regression analysis were conducted (SPSS 25.0). Confirmatory factor analysis and structural equation modeling were performed as well (AMOS 24.0). The main results of this study are as follows: Firstly, this study looked into the general level of family strength, psychological well being, parenting efficacy and children's prosocial behavior. The average values of family health, psychological stability, parenting effectiveness and children's prosocial behavior were higher than the median. They scored the highest points in the children's prosocial behavior, followed by psychological well being, family strength and parenting efficacy. In children's prosocial behavior actions, the instructional is relatively high, and the sharing score is the lowest. According to the survey, family flexibility scored higher in family strengths, and mutual respect and acceptance, economic stability scored the lowest. Secondly, in the results of analyzing the differences in children's prosocial behaviors based on socio-demographic variables (children's gender, age, mother's education) showed that only meaningful differences in children's gender appear. In other words, the prosocial behavior of female infants is higher. Thirdly, the analysis of the influence of family strengths, mother's psychological well being and parenting efficacy on children's prosocial behavior shows that family strengths, mother's psychological well being and parenting efficacy have an effect on children's prosocial behavior had an impact. As a result, the higher the family strengths, the higher the prosocial behavior of infants, the higher the mother's psychological well being and parenting efficacy, and the higher the prosocial behavior of infants. Fourthly, the analysis of the media effects of the mother's psychological well being and parenting efficacy in the relationship between family strengths and children's prosocial behavior shows that family strengths has a direct effect on children's prosocial behavior. I also noticed the indirect effects of the mother's psychological well being and parenting efficacy, and some of the media effects have been verified. The results of this study show that family strengths is an important factor affecting children's prosocial behavior. In the process that family strengths affects children's prosocial behavior, the mother's psychological well being and parenting efficacy play the role of mediators. Therefore, it is necessary to carry out education to promote prosocial action at the early childhood education site. When formulating and carrying out parent education, it is necessary to reflect in detail the methods to improve the mother's psychological well being and parenting efficacy, and the measures to improve family strengths.
The purpose of this study was to investigate the relationship between maternal family strength, mother's psychological well being, parenting parenting efficacy and children's prosocial behavior of children of mothers with young children. The relationship between family strength and children's prosocial behavior is also discussed. The questionnaire is composed of the following variables: family strengths is the independent variable, mother's psychological well being and parenting efficacy is the mediate variables, and children's prosocial behavior is the dependent variable based on the research problems. To achieve the above purpose, this study used a self-reported questionnaire survey to collect data from 974 mothers of children aged 3-5 in 8 cities of Zhejiang Province. Descriptive statistics, analysis of variance, correlation analysis and multiple regression analysis were conducted (SPSS 25.0). Confirmatory factor analysis and structural equation modeling were performed as well (AMOS 24.0). The main results of this study are as follows: Firstly, this study looked into the general level of family strength, psychological well being, parenting efficacy and children's prosocial behavior. The average values of family health, psychological stability, parenting effectiveness and children's prosocial behavior were higher than the median. They scored the highest points in the children's prosocial behavior, followed by psychological well being, family strength and parenting efficacy. In children's prosocial behavior actions, the instructional is relatively high, and the sharing score is the lowest. According to the survey, family flexibility scored higher in family strengths, and mutual respect and acceptance, economic stability scored the lowest. Secondly, in the results of analyzing the differences in children's prosocial behaviors based on socio-demographic variables (children's gender, age, mother's education) showed that only meaningful differences in children's gender appear. In other words, the prosocial behavior of female infants is higher. Thirdly, the analysis of the influence of family strengths, mother's psychological well being and parenting efficacy on children's prosocial behavior shows that family strengths, mother's psychological well being and parenting efficacy have an effect on children's prosocial behavior had an impact. As a result, the higher the family strengths, the higher the prosocial behavior of infants, the higher the mother's psychological well being and parenting efficacy, and the higher the prosocial behavior of infants. Fourthly, the analysis of the media effects of the mother's psychological well being and parenting efficacy in the relationship between family strengths and children's prosocial behavior shows that family strengths has a direct effect on children's prosocial behavior. I also noticed the indirect effects of the mother's psychological well being and parenting efficacy, and some of the media effects have been verified. The results of this study show that family strengths is an important factor affecting children's prosocial behavior. In the process that family strengths affects children's prosocial behavior, the mother's psychological well being and parenting efficacy play the role of mediators. Therefore, it is necessary to carry out education to promote prosocial action at the early childhood education site. When formulating and carrying out parent education, it is necessary to reflect in detail the methods to improve the mother's psychological well being and parenting efficacy, and the measures to improve family strengths.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.