상담자가 상담 장면에서 지금-여기 내담자와의 관계에서 일어나는 역동을 파악하고, 이를 내담자에게 시의적절 하게 전달하며, 자신의 상담 역량을 점검하는 것은 효과적 상담을 위해 중요한 능력이다. 이러한 능력은 상담 메타커뮤니케이션, 즉시성 등으로 불려왔는데, 최근에는 상담 메타커뮤니케이션 능력 중에서도 상담자의 자각 능력을 강조하며 상담 메타인지의 중요성이 제시되고 있다. 상담 메타인지란, 상담 관련 지식에 대해 점검하고, 상담 장면에 대해 평가 및 계획하는 능력을 일컫는다(London, 2011). 상담 ...
상담자가 상담 장면에서 지금-여기 내담자와의 관계에서 일어나는 역동을 파악하고, 이를 내담자에게 시의적절 하게 전달하며, 자신의 상담 역량을 점검하는 것은 효과적 상담을 위해 중요한 능력이다. 이러한 능력은 상담 메타커뮤니케이션, 즉시성 등으로 불려왔는데, 최근에는 상담 메타커뮤니케이션 능력 중에서도 상담자의 자각 능력을 강조하며 상담 메타인지의 중요성이 제시되고 있다. 상담 메타인지란, 상담 관련 지식에 대해 점검하고, 상담 장면에 대해 평가 및 계획하는 능력을 일컫는다(London, 2011). 상담 메타인지 능력은 그 중요성에 반하여 이에 대한 탐색적 연구가 매우 드물게 이루어지고 있는 바, 본 연구는 상담 메타인지에 영향을 미치는 요인들을 파악하여 상담자 훈련에 함의를 제공하고자 한다. 이에 본 연구의 목적은 상담자의 상담 경력과 정서지능의 하위 요인이 상담 메타인지의 중요한 두 측면인 메타인지 지식과 메타인지 조절에 미치는 영향을 각각 파악하는 데 있다. 이를 위해 5회기 이상 개인상담 경험이 있는 185명의 상담자를 대상으로 경력, 정서지능, 상담 메타인지를 측정하고, 통제 변인인 사회적 바람직성을 측정하였다. 변인들 간의 관계에 대한 이론적 배경과 선행연구들을 바탕으로 연구모형을 설정하였고, 수집된 자료는 위계적 회귀분석을 실시하여 검증하였다. 연구모형 검증에 앞서 주요 측정 변인들 간의 상관관계를 분석한 결과, 상담자 경력은 상담 메타인지 하위요인 중 메타인지 지식과 유의미한 상관을 나타냈으며, 정서지능의 하위요인과 상담 메타인지의 하위요인 간에는 모두 유의미한 상관이 있는 것으로 확인되었다. 회귀분석 과정에서 정서지능과 상담 메타인지에 영향을 미칠 수 있는 상담자의 성별, 사회적 바람직성은 통제하였고, 상담 메타인지의 하위요인별로 각각 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 성별과 사회적 바람직성의 영향력을 제외하고도 상담자의 경력과 정서지능의 하위요인인 자기정서인식과 타인정서인식, 정서활용, 정서조절은 상담 메타인지의 메타인지 지식 측면을 유의미하게 설명하였다. 이에 반해, 상담 메타인지의 다른 측면인 메타인지 조절은 정서지능의 하위요인 중 정서조절 변인만이 유의미하게 예측하는 변인으로 나타났다. 마지막으로, 본 연구의 의의 및 제한점을 논의하였다.
상담자가 상담 장면에서 지금-여기 내담자와의 관계에서 일어나는 역동을 파악하고, 이를 내담자에게 시의적절 하게 전달하며, 자신의 상담 역량을 점검하는 것은 효과적 상담을 위해 중요한 능력이다. 이러한 능력은 상담 메타커뮤니케이션, 즉시성 등으로 불려왔는데, 최근에는 상담 메타커뮤니케이션 능력 중에서도 상담자의 자각 능력을 강조하며 상담 메타인지의 중요성이 제시되고 있다. 상담 메타인지란, 상담 관련 지식에 대해 점검하고, 상담 장면에 대해 평가 및 계획하는 능력을 일컫는다(London, 2011). 상담 메타인지 능력은 그 중요성에 반하여 이에 대한 탐색적 연구가 매우 드물게 이루어지고 있는 바, 본 연구는 상담 메타인지에 영향을 미치는 요인들을 파악하여 상담자 훈련에 함의를 제공하고자 한다. 이에 본 연구의 목적은 상담자의 상담 경력과 정서지능의 하위 요인이 상담 메타인지의 중요한 두 측면인 메타인지 지식과 메타인지 조절에 미치는 영향을 각각 파악하는 데 있다. 이를 위해 5회기 이상 개인상담 경험이 있는 185명의 상담자를 대상으로 경력, 정서지능, 상담 메타인지를 측정하고, 통제 변인인 사회적 바람직성을 측정하였다. 변인들 간의 관계에 대한 이론적 배경과 선행연구들을 바탕으로 연구모형을 설정하였고, 수집된 자료는 위계적 회귀분석을 실시하여 검증하였다. 연구모형 검증에 앞서 주요 측정 변인들 간의 상관관계를 분석한 결과, 상담자 경력은 상담 메타인지 하위요인 중 메타인지 지식과 유의미한 상관을 나타냈으며, 정서지능의 하위요인과 상담 메타인지의 하위요인 간에는 모두 유의미한 상관이 있는 것으로 확인되었다. 회귀분석 과정에서 정서지능과 상담 메타인지에 영향을 미칠 수 있는 상담자의 성별, 사회적 바람직성은 통제하였고, 상담 메타인지의 하위요인별로 각각 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 성별과 사회적 바람직성의 영향력을 제외하고도 상담자의 경력과 정서지능의 하위요인인 자기정서인식과 타인정서인식, 정서활용, 정서조절은 상담 메타인지의 메타인지 지식 측면을 유의미하게 설명하였다. 이에 반해, 상담 메타인지의 다른 측면인 메타인지 조절은 정서지능의 하위요인 중 정서조절 변인만이 유의미하게 예측하는 변인으로 나타났다. 마지막으로, 본 연구의 의의 및 제한점을 논의하였다.
It is an important ability for a counselor to grasp the dynamics that occur in the relationship with the client now-here in the counseling scene, deliver them to the client on time, and check their counseling capabilities. These abilities have been called counseling metacommunication and immediacy, ...
It is an important ability for a counselor to grasp the dynamics that occur in the relationship with the client now-here in the counseling scene, deliver them to the client on time, and check their counseling capabilities. These abilities have been called counseling metacommunication and immediacy, and recently, among counseling metacommunication skills, the importance of counseling metacognition has been suggested, emphasizing the counselor's awareness ability. Counseling metacognition refers to the ability to check counseling-related knowledge and evaluate and plan counseling scenes (London, 2011). Contrary to the importance of counseling metacognitive ability, exploratory research on this is very rare, and this study aims to provide implications for counselor training by identifying the factors affecting counseling metacognitive. Therefore, the purpose of this study is to understand the effects of the counselor's counseling career and emotional intelligence sub-factors on metacognitive knowledge and metacognitive regulation, which are two important aspects of counseling metacognition. To this end, counseling career, emotional intelligence, and counseling metacognition were measured for 185 counselors with more than five personal counseling experiences, and social desirability, a control variable, was measured. A research model was established based on the theoretical background and previous studies on the relationship between variables, and the collected data were verified by performing hierarchical regression analysis. As a result of analyzing the correlation between major measurement variables before the verification of the research model, it was confirmed that the counselor's career had a significant correlation with metacognitive knowledge among counseling metacognitive sub-factors. In the regression analysis process, the gender and social desirability of counselors that can affect emotional intelligence and counseling metacognition were controlled, and hierarchical regression analysis was conducted for each sub-factor of counseling metacognition. As a result of the analysis, excluding the influence of gender and social desirability, the counselor's career and self-emotional recognition, other's emotional recognition, emotional utilization, and emotional regulation, were significantly explained in terms of metacognitive knowledge of counseling metacognition. On the other hand, metacognitive regulation, another aspect of counseling metacognition, was found to be a variable that only the emotional regulation variable predicted significantly among the sub-factors of emotional intelligence. Finally, the significance and limitations of this study were discussed.
It is an important ability for a counselor to grasp the dynamics that occur in the relationship with the client now-here in the counseling scene, deliver them to the client on time, and check their counseling capabilities. These abilities have been called counseling metacommunication and immediacy, and recently, among counseling metacommunication skills, the importance of counseling metacognition has been suggested, emphasizing the counselor's awareness ability. Counseling metacognition refers to the ability to check counseling-related knowledge and evaluate and plan counseling scenes (London, 2011). Contrary to the importance of counseling metacognitive ability, exploratory research on this is very rare, and this study aims to provide implications for counselor training by identifying the factors affecting counseling metacognitive. Therefore, the purpose of this study is to understand the effects of the counselor's counseling career and emotional intelligence sub-factors on metacognitive knowledge and metacognitive regulation, which are two important aspects of counseling metacognition. To this end, counseling career, emotional intelligence, and counseling metacognition were measured for 185 counselors with more than five personal counseling experiences, and social desirability, a control variable, was measured. A research model was established based on the theoretical background and previous studies on the relationship between variables, and the collected data were verified by performing hierarchical regression analysis. As a result of analyzing the correlation between major measurement variables before the verification of the research model, it was confirmed that the counselor's career had a significant correlation with metacognitive knowledge among counseling metacognitive sub-factors. In the regression analysis process, the gender and social desirability of counselors that can affect emotional intelligence and counseling metacognition were controlled, and hierarchical regression analysis was conducted for each sub-factor of counseling metacognition. As a result of the analysis, excluding the influence of gender and social desirability, the counselor's career and self-emotional recognition, other's emotional recognition, emotional utilization, and emotional regulation, were significantly explained in terms of metacognitive knowledge of counseling metacognition. On the other hand, metacognitive regulation, another aspect of counseling metacognition, was found to be a variable that only the emotional regulation variable predicted significantly among the sub-factors of emotional intelligence. Finally, the significance and limitations of this study were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.