우리나라는 2050년 ‘탄소중립’을 전 세계에 공표하였으며, 2030년까지 2018년 온실가스 배출량 기준 40%를 감축하겠다고 선언하였다. 이에 따라 온실가스 감축을 위한 다양한 기술도입 및 급속한 ‘에너지전환’이 요구되고 있다. 에너지전환을 통해 신재생에너지 보급을 확대하고 화석연료의 사용을 대폭 감축하며, 수소에너지의 보급을 확대하여 온실가스 배출량을 줄여나가야 한다. ...
우리나라는 2050년 ‘탄소중립’을 전 세계에 공표하였으며, 2030년까지 2018년 온실가스 배출량 기준 40%를 감축하겠다고 선언하였다. 이에 따라 온실가스 감축을 위한 다양한 기술도입 및 급속한 ‘에너지전환’이 요구되고 있다. 에너지전환을 통해 신재생에너지 보급을 확대하고 화석연료의 사용을 대폭 감축하며, 수소에너지의 보급을 확대하여 온실가스 배출량을 줄여나가야 한다. 배출권거래제는 시장 메커니즘에 기반을 두어 기업이 온실가스저감 정책에 유연하고 탄력적으로 대응함으로써 가장 적은 비용으로 온실가스를 감축하는 데 목적이 있다. 배출권거래제가 시행되고 1, 2차 계획기간이 지났지만, 지속해서 새로운 정책이 시행되고, 기존 정책이 변경되면서 배출권 거래시장에 왜곡에 대한 우려가 제기되고 있다. 배출권 가격은 배출권거래제를 원활하게 운영하기 위한 필수요소이다. 본 연구에서는 우리나라와 유럽연합 탄소배출권거래제의 특성과 현황에 대해서 파악해보고, 각 시장의 특성에 대해 분석해 보았다. 또한, 다양한 선행연구의 분석을 통해 탄소배출권 가격의 변동요인과 제도적 이슈에 대해 살펴보았다. 국내 온실가스 배출권 거래시장은 1차 계획기간에는 할당대상 기업들의 소극적인 대응으로 거래량이 적었으나, 마지막 단계에 배출권 유동성 부족이 발생함에 따라 가격이 급격하게 상승하였다. 정부는 이러한 유동성 부족현상을 해소하기 위해 시장안정화 정책을 시행하였으며, 이를 통해 가격이 하락하는 것을 볼 수 있었다. 2차 계획기간에는 배출권거래제의 개선 및 정착을 목표로 1차 계획기간의 경험을 참고하여 ‘유상할당’, ‘할당방식의 변경’ 및 ‘시장조성자 도입’ 등의 새로운 제도를 도입하였다. 본 연구를 통해 이러한 제도가 배출권 가격에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 연구 결과, 정부 주도의 제도 시행과 변경이 배출권 가격에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정부의 빈번한 제도 변경과 과도한 시장 개입은 시장 참여자가 배출권 거래시장을 효율적인 온실가스 배출량 감축을 위한 수단이 아니라 규제에 대응하기 위한 방법으로 인식하게 하였고, 다른 직접규제를 위한 정책과 동일하게 받아들이는 결과를 초래하였다.
우리나라는 2050년 ‘탄소중립’을 전 세계에 공표하였으며, 2030년까지 2018년 온실가스 배출량 기준 40%를 감축하겠다고 선언하였다. 이에 따라 온실가스 감축을 위한 다양한 기술도입 및 급속한 ‘에너지전환’이 요구되고 있다. 에너지전환을 통해 신재생에너지 보급을 확대하고 화석연료의 사용을 대폭 감축하며, 수소에너지의 보급을 확대하여 온실가스 배출량을 줄여나가야 한다. 배출권거래제는 시장 메커니즘에 기반을 두어 기업이 온실가스저감 정책에 유연하고 탄력적으로 대응함으로써 가장 적은 비용으로 온실가스를 감축하는 데 목적이 있다. 배출권거래제가 시행되고 1, 2차 계획기간이 지났지만, 지속해서 새로운 정책이 시행되고, 기존 정책이 변경되면서 배출권 거래시장에 왜곡에 대한 우려가 제기되고 있다. 배출권 가격은 배출권거래제를 원활하게 운영하기 위한 필수요소이다. 본 연구에서는 우리나라와 유럽연합 탄소배출권거래제의 특성과 현황에 대해서 파악해보고, 각 시장의 특성에 대해 분석해 보았다. 또한, 다양한 선행연구의 분석을 통해 탄소배출권 가격의 변동요인과 제도적 이슈에 대해 살펴보았다. 국내 온실가스 배출권 거래시장은 1차 계획기간에는 할당대상 기업들의 소극적인 대응으로 거래량이 적었으나, 마지막 단계에 배출권 유동성 부족이 발생함에 따라 가격이 급격하게 상승하였다. 정부는 이러한 유동성 부족현상을 해소하기 위해 시장안정화 정책을 시행하였으며, 이를 통해 가격이 하락하는 것을 볼 수 있었다. 2차 계획기간에는 배출권거래제의 개선 및 정착을 목표로 1차 계획기간의 경험을 참고하여 ‘유상할당’, ‘할당방식의 변경’ 및 ‘시장조성자 도입’ 등의 새로운 제도를 도입하였다. 본 연구를 통해 이러한 제도가 배출권 가격에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 연구 결과, 정부 주도의 제도 시행과 변경이 배출권 가격에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정부의 빈번한 제도 변경과 과도한 시장 개입은 시장 참여자가 배출권 거래시장을 효율적인 온실가스 배출량 감축을 위한 수단이 아니라 규제에 대응하기 위한 방법으로 인식하게 하였고, 다른 직접규제를 위한 정책과 동일하게 받아들이는 결과를 초래하였다.
Korea announced 'carbon neutrality' around the world in 2050 and declared that it would reduce 40% of greenhouse gas emissions in 2018 by 2030. Accordingly, various technologies for greenhouse gas reduction and rapid 'energy conversion' are required. It is necessary to reduce greenhouse gas emission...
Korea announced 'carbon neutrality' around the world in 2050 and declared that it would reduce 40% of greenhouse gas emissions in 2018 by 2030. Accordingly, various technologies for greenhouse gas reduction and rapid 'energy conversion' are required. It is necessary to reduce greenhouse gas emissions by expanding the supply of new and renewable energy through energy conversion, drastically reducing the use of fossil fuels, and expanding the supply of hydrogen energy. The emission trading system aims to reduce greenhouse gases at the lowest cost by flexibly and flexibly responding to greenhouse gas reduction policies based on market mechanisms. Although the first and second planning periods have passed since the emission trading system was implemented, concerns have been raised over distortion in the emission trading market as new policies continue to be implemented and existing policies change. The price of emission permits is an essential element for the smooth operation of the emission trading system. In this study, the characteristics and status of the carbon emission trading system in Korea and the European Union were identified, and the characteristics of each market were analyzed. In addition, through the analysis of various previous studies, the factors of change in carbon emission ticket prices and institutional issues were examined. In the domestic greenhouse gas emission trading market, the volume of transactions was small due to passive responses from companies subject to allocation during the first planning period, but prices rose sharply due to a lack of liquidity in emission rights in the last stage. The government implemented a market stabilization policy to address this liquidity shortage, which showed that prices fell. In the second planning period, with the aim of improving and establishing the emission trading system, new systems such as 'paid allocation', 'change of allocation method', and 'introduction of market creator' were introduced by referring to the experience of the first planning period. Through this study, it was confirmed that these systems affect the price of emission rights. As a result of the study, it was found that the implementation and change of the government-led system had a significant effect on the price of emission rights. Frequent system changes and excessive market intervention led market participants to recognize the emission trading market as a way to respond to regulations, not as an efficient means to reduce greenhouse gas emissions, resulting in the same acceptance of policies for other direct regulations.
Korea announced 'carbon neutrality' around the world in 2050 and declared that it would reduce 40% of greenhouse gas emissions in 2018 by 2030. Accordingly, various technologies for greenhouse gas reduction and rapid 'energy conversion' are required. It is necessary to reduce greenhouse gas emissions by expanding the supply of new and renewable energy through energy conversion, drastically reducing the use of fossil fuels, and expanding the supply of hydrogen energy. The emission trading system aims to reduce greenhouse gases at the lowest cost by flexibly and flexibly responding to greenhouse gas reduction policies based on market mechanisms. Although the first and second planning periods have passed since the emission trading system was implemented, concerns have been raised over distortion in the emission trading market as new policies continue to be implemented and existing policies change. The price of emission permits is an essential element for the smooth operation of the emission trading system. In this study, the characteristics and status of the carbon emission trading system in Korea and the European Union were identified, and the characteristics of each market were analyzed. In addition, through the analysis of various previous studies, the factors of change in carbon emission ticket prices and institutional issues were examined. In the domestic greenhouse gas emission trading market, the volume of transactions was small due to passive responses from companies subject to allocation during the first planning period, but prices rose sharply due to a lack of liquidity in emission rights in the last stage. The government implemented a market stabilization policy to address this liquidity shortage, which showed that prices fell. In the second planning period, with the aim of improving and establishing the emission trading system, new systems such as 'paid allocation', 'change of allocation method', and 'introduction of market creator' were introduced by referring to the experience of the first planning period. Through this study, it was confirmed that these systems affect the price of emission rights. As a result of the study, it was found that the implementation and change of the government-led system had a significant effect on the price of emission rights. Frequent system changes and excessive market intervention led market participants to recognize the emission trading market as a way to respond to regulations, not as an efficient means to reduce greenhouse gas emissions, resulting in the same acceptance of policies for other direct regulations.
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