자동차 외부 도장면의 고유색상을 오래 유지 시켜주고 각종 외부 오염물질로부터 보호-뛰어난 광택을 보여주는 클리어코트는 기능적으로 베이스 컬러 코트를 보호하며 자외선으로부터 변색을 차단하는 역할을 한다. 이러한 특징을 가진 자동차 도장면의 클리어코트는 신차 출고 후 운행을 하다보면 여러 가지 문제점에 놓이게 된다. 클리어코트의 결함을 수정•복원하는 방식이 컴파운드를 사용하는 자동차 광택작업인데 컴파운드에 있는 연마제성분이 클리어코트에 광택용 패드를 사용하여 마찰을 일으키며 결함부위를 수정하지만 마감공정까지 마친 차량이 별도의 코팅작업이 되지 않는다. 그리고 과도한 연마작업으로 인해 출고 후 자외선이나 세차케미컬로 인한 Haze가 나타나게 된다. 또한 광택작업에 사용되어지는 컴파운드는 시공 후 실제 도막측정기로 측정한 결과에 준하면 본래의 도막수치에 비해 도막손실이 크게 나타나는 게 일반적이다. 본 논문에서는 자동차 클리어코트 접합용 세터늄 광택제가 자동차 도장면에 적용 시켰을 때, 광택작업과 동시에 얇은 ...
자동차 클리어코트 접합용 세터늄이 자동차 도장면에 미치는 영향
정 병 권
경상국립대학교 대학원 자동차공학과
(지도교수 김 해 지)
자동차 외부 도장면의 고유색상을 오래 유지 시켜주고 각종 외부 오염물질로부터 보호-뛰어난 광택을 보여주는 클리어코트는 기능적으로 베이스 컬러 코트를 보호하며 자외선으로부터 변색을 차단하는 역할을 한다. 이러한 특징을 가진 자동차 도장면의 클리어코트는 신차 출고 후 운행을 하다보면 여러 가지 문제점에 놓이게 된다. 클리어코트의 결함을 수정•복원하는 방식이 컴파운드를 사용하는 자동차 광택작업인데 컴파운드에 있는 연마제성분이 클리어코트에 광택용 패드를 사용하여 마찰을 일으키며 결함부위를 수정하지만 마감공정까지 마친 차량이 별도의 코팅작업이 되지 않는다. 그리고 과도한 연마작업으로 인해 출고 후 자외선이나 세차케미컬로 인한 Haze가 나타나게 된다. 또한 광택작업에 사용되어지는 컴파운드는 시공 후 실제 도막측정기로 측정한 결과에 준하면 본래의 도막수치에 비해 도막손실이 크게 나타나는 게 일반적이다. 본 논문에서는 자동차 클리어코트 접합용 세터늄 광택제가 자동차 도장면에 적용 시켰을 때, 광택작업과 동시에 얇은 박막의 친수코팅막 형성으로 자동차 외관의 광택도 향상과 자외선으로부터 변색방지, 뛰어난 정반사도, 과도한 도막삭감방지, 기존 광택작업의 품질향상과 지속적인 관리 점검 시에 클리어코트에 부분결함이나 오염부위는 수정과 복원을 이루면서 장기간 안정적인 자동차 도장면의 품질에 미치는 영향에 관하여 체계적인 실험을 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 자동차 도장면에 적용시 기존의 도막층은 유지하되 필요에 따라서는 최소한의 삭감으로 광택작업을 동시에 우수한 친수코팅막의 형성으로 광택도 향상, 정반사, 오염물질 제거 방오성, 잔기스예방 등의 효과를 시공후 운행을 하면서 주기적인 관리점검 실험에 대한 분석 결과 자료를 확보하였다. 실험용 자동차 판넬 시편 결과의 성분분석 결과를 통하여 코팅 층이 생성됨을 확인하였다. 기존의 자동차 광택작업과 코팅작업을 별개로 나누어져서 시공 되어지는 시스템에서 세터늄 광택제를 적용함으로써 광택과 코팅 작업을 동시에 구현하였으며, 신차와 중고차의 실험을 통하여 세터늄 광택제의 유효성을 검증하였다.
자동차 클리어코트 접합용 세터늄이 자동차 도장면에 미치는 영향
정 병 권
경상국립대학교 대학원 자동차공학과
(지도교수 김 해 지)
자동차 외부 도장면의 고유색상을 오래 유지 시켜주고 각종 외부 오염물질로부터 보호-뛰어난 광택을 보여주는 클리어코트는 기능적으로 베이스 컬러 코트를 보호하며 자외선으로부터 변색을 차단하는 역할을 한다. 이러한 특징을 가진 자동차 도장면의 클리어코트는 신차 출고 후 운행을 하다보면 여러 가지 문제점에 놓이게 된다. 클리어코트의 결함을 수정•복원하는 방식이 컴파운드를 사용하는 자동차 광택작업인데 컴파운드에 있는 연마제성분이 클리어코트에 광택용 패드를 사용하여 마찰을 일으키며 결함부위를 수정하지만 마감공정까지 마친 차량이 별도의 코팅작업이 되지 않는다. 그리고 과도한 연마작업으로 인해 출고 후 자외선이나 세차케미컬로 인한 Haze가 나타나게 된다. 또한 광택작업에 사용되어지는 컴파운드는 시공 후 실제 도막측정기로 측정한 결과에 준하면 본래의 도막수치에 비해 도막손실이 크게 나타나는 게 일반적이다. 본 논문에서는 자동차 클리어코트 접합용 세터늄 광택제가 자동차 도장면에 적용 시켰을 때, 광택작업과 동시에 얇은 박막의 친수코팅막 형성으로 자동차 외관의 광택도 향상과 자외선으로부터 변색방지, 뛰어난 정반사도, 과도한 도막삭감방지, 기존 광택작업의 품질향상과 지속적인 관리 점검 시에 클리어코트에 부분결함이나 오염부위는 수정과 복원을 이루면서 장기간 안정적인 자동차 도장면의 품질에 미치는 영향에 관하여 체계적인 실험을 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 자동차 도장면에 적용시 기존의 도막층은 유지하되 필요에 따라서는 최소한의 삭감으로 광택작업을 동시에 우수한 친수코팅막의 형성으로 광택도 향상, 정반사, 오염물질 제거 방오성, 잔기스예방 등의 효과를 시공후 운행을 하면서 주기적인 관리점검 실험에 대한 분석 결과 자료를 확보하였다. 실험용 자동차 판넬 시편 결과의 성분분석 결과를 통하여 코팅 층이 생성됨을 확인하였다. 기존의 자동차 광택작업과 코팅작업을 별개로 나누어져서 시공 되어지는 시스템에서 세터늄 광택제를 적용함으로써 광택과 코팅 작업을 동시에 구현하였으며, 신차와 중고차의 실험을 통하여 세터늄 광택제의 유효성을 검증하였다.
The clear coat maintains the unique color of the exterior painting surface of the automobile for a long time, protects it from various external pollutants, and shows excellent gloss. In addition, it functionally protects the base color coat and blocks discoloration from ultraviolet rays. The clear c...
The clear coat maintains the unique color of the exterior painting surface of the automobile for a long time, protects it from various external pollutants, and shows excellent gloss. In addition, it functionally protects the base color coat and blocks discoloration from ultraviolet rays. The clear coat on the painting surface of a car with these characteristics is faced with various problems when driving after the new automobile is released. The automotive polishing operation means correcting and repairing defects in a clear coat by using the compound. When the compound is applied to the polishing pad to make friction on the defected part through a polishing machine, the abrasive component included in the compound corrects the defected part through its action. Still, there is no coating formed after this process. And when the polishing process is progressed excessively, the haze effect(looks like haze on automotive paintwork) occurs due to ultraviolet rays or automotive washing chemistry. In addition, when the polishing process is carried out through a standard compound, generally, we can lose much of the paint film.
The Satternium compound, which bonds a clear coat while polishing the process of the automotive paintwork, was applied. And a systematic experiment was conducted to study how Satternium compound affects the paintwork while maintaining the automotive, and we obtained the following conclusion. Satternium can completely keep the thickness of the film of paint while polishing process. The experiment confirmed through the component analysis that it could also build hydrophilic coating film on automotive paintwork during the polishing process. And the result of the surface looks perfectly regular reflection. It can also remove pollutants, make the paintwork anti-staining, and prevent a bit of scratch. Previously the process was divided into polishing and coating. But now, both steps can be performed in a single operation by applying Satternium.
This study contains the experimental process for the above contents and the process of deriving the results.
The clear coat maintains the unique color of the exterior painting surface of the automobile for a long time, protects it from various external pollutants, and shows excellent gloss. In addition, it functionally protects the base color coat and blocks discoloration from ultraviolet rays. The clear coat on the painting surface of a car with these characteristics is faced with various problems when driving after the new automobile is released. The automotive polishing operation means correcting and repairing defects in a clear coat by using the compound. When the compound is applied to the polishing pad to make friction on the defected part through a polishing machine, the abrasive component included in the compound corrects the defected part through its action. Still, there is no coating formed after this process. And when the polishing process is progressed excessively, the haze effect(looks like haze on automotive paintwork) occurs due to ultraviolet rays or automotive washing chemistry. In addition, when the polishing process is carried out through a standard compound, generally, we can lose much of the paint film.
The Satternium compound, which bonds a clear coat while polishing the process of the automotive paintwork, was applied. And a systematic experiment was conducted to study how Satternium compound affects the paintwork while maintaining the automotive, and we obtained the following conclusion. Satternium can completely keep the thickness of the film of paint while polishing process. The experiment confirmed through the component analysis that it could also build hydrophilic coating film on automotive paintwork during the polishing process. And the result of the surface looks perfectly regular reflection. It can also remove pollutants, make the paintwork anti-staining, and prevent a bit of scratch. Previously the process was divided into polishing and coating. But now, both steps can be performed in a single operation by applying Satternium.
This study contains the experimental process for the above contents and the process of deriving the results.
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