모든 경제주체는 금융 거래를 통하여 소비와 생산에 참여하고 있으며 원활한 금융 거래를 위하여 관련 산업이 고도화되고 있다. 그러나 제한된 정보습득과 불공정 거래에 의한 피해 사례는 늘어나고 있으며 주기적 경기침체로 인한 폐해로 예방 차원의 제도교육이 강조되고 있다. 금융교육은 외환위기와 같이 사회문제를 해결하는 과정에 주목받기 시작했다. 따라서 현실 문제를 반영하기 위해 지금까지 이루어진 금융교육 관련 학술 문헌 주제와 일반인의 관심 사안을 비교 분석하고 향후 이루어질 금융교육 연구의 올바른 방향을 모색하고자 한다.
본 연구를 위한 학술 문헌 자료는 학술연구정보서비스(...
모든 경제주체는 금융 거래를 통하여 소비와 생산에 참여하고 있으며 원활한 금융 거래를 위하여 관련 산업이 고도화되고 있다. 그러나 제한된 정보습득과 불공정 거래에 의한 피해 사례는 늘어나고 있으며 주기적 경기침체로 인한 폐해로 예방 차원의 제도교육이 강조되고 있다. 금융교육은 외환위기와 같이 사회문제를 해결하는 과정에 주목받기 시작했다. 따라서 현실 문제를 반영하기 위해 지금까지 이루어진 금융교육 관련 학술 문헌 주제와 일반인의 관심 사안을 비교 분석하고 향후 이루어질 금융교육 연구의 올바른 방향을 모색하고자 한다.
본 연구를 위한 학술 문헌 자료는 학술연구정보서비스(RISS)에서 추출하였고 일반적 관심 사안을 도출하기 위하여 대표적 대중 매체인 신문과 SNS에서 자료를 수집하였다. 정보를 수집하기 위하여 빅데이터 분석을 시도하였고 분석 방법은 LDA 토픽모델링 기법을 채택하였다.
전처리 과정을 통하여 학술 문헌 1,201건, 신문기사 5,790건, SNS 3,097건의 키워드 분석 자료를 확보하였다. 토픽모델링 분석 전 빈도 분석에 의한 시각화 작업을 수행하였고 워드 클라우드 등으로 나타난 금융교육 관련 핵심 키워드는 ‘금융이해력’, ‘프로그램’, ‘사람’ 이었다.
본 연구의 주요 내용인 LDA 분석을 위하여 토픽 수를 먼저 결정하였는데 학술 문헌은 16개, 신문기사는 5개, SNS는 6개의 토픽 수가 적정한 것으로 산정되었다. LDA 분석절차를 통하여 토픽 군을 형성하였고 각 토픽 군별 상위빈도 단어를 구성한 후 토픽별 토픽 명을 정해진 추론 과정으로 수행하였다.
연구자의 추론 과정을 통하여 명명된 학술 문헌의 최종 주제명은 토픽1 ‘금융지식 향상을 위한 금융이해력 측정’, 토픽2 ‘특수계층(군장병)을 위한 만족도 높은 금융교육’, 토픽3 ‘금융소비자의 행동과 보호’, 토픽4 ‘취약 사회초년생을 위한 금융사회화와 금융교육’, 토픽5 ‘인적 특성에 따른 금융상품의 인식과 현황’, 토픽6 ‘국내 금융취약계층에 대한 금융교육과 정책’, 토픽7 ‘학생(아동)을 위한 금융이해력 증진 방안’, 토픽8 ‘소비자를 위한 금융교육의 효과와 연구 방향’, 토픽9 ‘금융지식과 금융 행위 간의 상관관계’, 토픽10 ‘금융교육이 우리 사회와 경제활동에 미치는 영향’, 토픽11 ‘금융 산업의 발전과 금융교육’, 토픽12 ‘학습자를 위한 금융교육 학습 표준안’, 토픽13 ‘학교 안 교과 과정에서 보이는 경제금융’, 토픽14 ‘금융소비자의 현황과 교육프로그램’, 토픽 15 ‘금융이해력의 평가와 효과성’, 토픽 16 ‘우리나라 경제교육 현실과 이해’였다. 신문 기사는 토픽1 ‘유관 기관의 금융교육 정책과 금융소비자 보호’, 토픽2 ‘국내외 경제활동에 대한 분석과 금융교육’, 토픽3 ‘청소년을 위한 금융교육 프로그램 보급’, 토픽4 ‘금융회사의 사회공헌과 금융교육 프로그램’, 토픽5 ‘금융상품의 이해와 자녀를 위한 조기 금융교육’으로 추론되었다. SNS에서 추론된 토픽은 토픽1 ‘개인 간 금융 거래와 소득활동 이야기’, 토픽2 ‘미래산업과 금융 생활의 변화’, 토픽3 ‘학생을 위한 금융교육 학습표준안’, 토픽4 ‘미래산업의 발전과 금융정책’, 토픽 5 ‘자녀와 함께하는 자산관리 습관’, 토픽6 ‘전 세계 경제시장의 흐름과 개인 금융자산의 이해’로 추론되었다.
추론된 토픽들의 공통 요소에는 학생과 자녀들에게 교육을 제공하거나 공급하는 과정에 관심이 있다는 것이었으며 특히 학술 문헌에서는 금융이해력 증진과 효과성 등 다양한 각도로 연구되고 있음을 확인하였다. 더불어 학술 문헌 주제는 청소년과 교육과정에 집중되고 있지만, 일반인들은 생활금융과 투자 등 현실적인 대안에 관심을 두고 있어 가장 큰 인식차로 추론되었다.
본 연구 결과에 의한 시사점은 금융교육 학술 문헌의 연구 주제는 현실적 문제 인식에서 시작되어야 한다는 점, 금융교육에 대한 실질적 수요분석이 필요한 점, 금융교육 효과에 관한 연구의 지속성이 필요하다는 점이었다.
주제어: 금융교육, 학술 문헌, 대중 매체, 금융이해력, 토픽모델링
모든 경제주체는 금융 거래를 통하여 소비와 생산에 참여하고 있으며 원활한 금융 거래를 위하여 관련 산업이 고도화되고 있다. 그러나 제한된 정보습득과 불공정 거래에 의한 피해 사례는 늘어나고 있으며 주기적 경기침체로 인한 폐해로 예방 차원의 제도교육이 강조되고 있다. 금융교육은 외환위기와 같이 사회문제를 해결하는 과정에 주목받기 시작했다. 따라서 현실 문제를 반영하기 위해 지금까지 이루어진 금융교육 관련 학술 문헌 주제와 일반인의 관심 사안을 비교 분석하고 향후 이루어질 금융교육 연구의 올바른 방향을 모색하고자 한다.
본 연구를 위한 학술 문헌 자료는 학술연구정보서비스(RISS)에서 추출하였고 일반적 관심 사안을 도출하기 위하여 대표적 대중 매체인 신문과 SNS에서 자료를 수집하였다. 정보를 수집하기 위하여 빅데이터 분석을 시도하였고 분석 방법은 LDA 토픽모델링 기법을 채택하였다.
전처리 과정을 통하여 학술 문헌 1,201건, 신문기사 5,790건, SNS 3,097건의 키워드 분석 자료를 확보하였다. 토픽모델링 분석 전 빈도 분석에 의한 시각화 작업을 수행하였고 워드 클라우드 등으로 나타난 금융교육 관련 핵심 키워드는 ‘금융이해력’, ‘프로그램’, ‘사람’ 이었다.
본 연구의 주요 내용인 LDA 분석을 위하여 토픽 수를 먼저 결정하였는데 학술 문헌은 16개, 신문기사는 5개, SNS는 6개의 토픽 수가 적정한 것으로 산정되었다. LDA 분석절차를 통하여 토픽 군을 형성하였고 각 토픽 군별 상위빈도 단어를 구성한 후 토픽별 토픽 명을 정해진 추론 과정으로 수행하였다.
연구자의 추론 과정을 통하여 명명된 학술 문헌의 최종 주제명은 토픽1 ‘금융지식 향상을 위한 금융이해력 측정’, 토픽2 ‘특수계층(군장병)을 위한 만족도 높은 금융교육’, 토픽3 ‘금융소비자의 행동과 보호’, 토픽4 ‘취약 사회초년생을 위한 금융사회화와 금융교육’, 토픽5 ‘인적 특성에 따른 금융상품의 인식과 현황’, 토픽6 ‘국내 금융취약계층에 대한 금융교육과 정책’, 토픽7 ‘학생(아동)을 위한 금융이해력 증진 방안’, 토픽8 ‘소비자를 위한 금융교육의 효과와 연구 방향’, 토픽9 ‘금융지식과 금융 행위 간의 상관관계’, 토픽10 ‘금융교육이 우리 사회와 경제활동에 미치는 영향’, 토픽11 ‘금융 산업의 발전과 금융교육’, 토픽12 ‘학습자를 위한 금융교육 학습 표준안’, 토픽13 ‘학교 안 교과 과정에서 보이는 경제금융’, 토픽14 ‘금융소비자의 현황과 교육프로그램’, 토픽 15 ‘금융이해력의 평가와 효과성’, 토픽 16 ‘우리나라 경제교육 현실과 이해’였다. 신문 기사는 토픽1 ‘유관 기관의 금융교육 정책과 금융소비자 보호’, 토픽2 ‘국내외 경제활동에 대한 분석과 금융교육’, 토픽3 ‘청소년을 위한 금융교육 프로그램 보급’, 토픽4 ‘금융회사의 사회공헌과 금융교육 프로그램’, 토픽5 ‘금융상품의 이해와 자녀를 위한 조기 금융교육’으로 추론되었다. SNS에서 추론된 토픽은 토픽1 ‘개인 간 금융 거래와 소득활동 이야기’, 토픽2 ‘미래산업과 금융 생활의 변화’, 토픽3 ‘학생을 위한 금융교육 학습표준안’, 토픽4 ‘미래산업의 발전과 금융정책’, 토픽 5 ‘자녀와 함께하는 자산관리 습관’, 토픽6 ‘전 세계 경제시장의 흐름과 개인 금융자산의 이해’로 추론되었다.
추론된 토픽들의 공통 요소에는 학생과 자녀들에게 교육을 제공하거나 공급하는 과정에 관심이 있다는 것이었으며 특히 학술 문헌에서는 금융이해력 증진과 효과성 등 다양한 각도로 연구되고 있음을 확인하였다. 더불어 학술 문헌 주제는 청소년과 교육과정에 집중되고 있지만, 일반인들은 생활금융과 투자 등 현실적인 대안에 관심을 두고 있어 가장 큰 인식차로 추론되었다.
본 연구 결과에 의한 시사점은 금융교육 학술 문헌의 연구 주제는 현실적 문제 인식에서 시작되어야 한다는 점, 금융교육에 대한 실질적 수요분석이 필요한 점, 금융교육 효과에 관한 연구의 지속성이 필요하다는 점이었다.
All economic parties participate in consumption and production through financial transactions. And related industries are developing for convenient financial transactions. However, there is an increasing number of cases where people suffer from limited information acquisition and unfair trade practi...
All economic parties participate in consumption and production through financial transactions. And related industries are developing for convenient financial transactions. However, there is an increasing number of cases where people suffer from limited information acquisition and unfair trade practices. And institutional education to prevent damage is being emphasized because of the damage caused by the periodic economic downturn. Education on finance began to draw attention in the process of solving social problems such as the foreign exchange crisis. Therefore, this study compares and analyzes the topics of academic literature related to financial education and issues of public interest to reflect the practical problems, and then suggests the right direction for future financial education. This study found academic literature data from research information sharing service, and collected data from newspapers and SNS, which are mass media to discover issues of general interest. This study utilized big data analysis to collect information with LDA topic modeling technique. Through the pre-processing process, this study secured keyword analysis data through 1,201 academic literature cases, 5,790 newspaper articles, and 3,097 SNS cases. Before topic modeling analysis, this study also performed visualization by frequency analysis. Keywords related to financial education were identified from the word cloud, such as 'financial understanding', 'program', and 'people'. For LDA analysis, this study determined the number of topics: 16 academic literature, 5 newspaper articles, and 6 social network service. After creating the upper frequency word for each topic group, the topic group was formed through the LDA analysis procedure. The topics of the academic literature determined by the researcher’s reasoning process are as follows : Topic 1 'Measurement of financial comprehension to improve financial knowledge', Topic 2 'Financial education with high satisfaction for the special class(military)', Topic 3 'Behavior and protection of financial consumers', Topic 4 'For vulnerable beginners Financial socialization and financial education', Topic 5 'Awareness and current status of financial products according to individual characteristics', Topic 6 'Financial education and policies for the financially vulnerable in Korea', Topic 7 'Improvement of financial understanding for students (children)' 'Measures', Topic 8 'Effect of financial education for consumers and research direction', Topic 9 'Correlation between financial knowledge and financial behavior', Topic 10 'Effect of financial education on our society and economic activity', Topic 11 'Development of the financial industry and education on finance', Topic 12 'Education standard for finance for learners', Topic 13 'Economics and finance in school curriculum', Topic 14 'Status of financial consumers and education programs', Topic 15 'Evaluation and effectiveness of financial literacy', Topic 16 'Reality and understanding of economic education in Korea'. The topics from the newspaper articles are as follows: Topic 1 'Financial education policies of related institutions and protection of financial consumers', Topic 2 'Analysis of domestic and foreign economic activities and financial education', Topic 3 'Financial education programs for youth', Topic 4 'Financial companies' Program for social contribution and financial education', Topic 5 'Understanding financial products and education for children'. The topics from social network service are as follows: Topic 1 'The story of interpersonal financial transactions and activity for income', Topic 2 'Future industry and changes in financial life', Topic 3 'Standards for financial education for students', Topic 4 'Future industry development and financial policy', Topic 5 'Financial management habits for children', Topic 6 'Understanding the flow of global economic markets and personal financial assets'. It is judged that the common elements of the topics showed a lot of interest in providing education to students and children, and the academic literature in particular contained various studies, including the promotion of financial literacy and effectiveness. In addition, academic topics focused on youth and curriculum, and the general public was interested in living finance and investment. This study suggests that the research topic of the academic literature on financial education should start from the recognition of practical problems, it is necessary to analyze the actual demand for financial education, and it is necessary to continue research on the effect of financial education.
All economic parties participate in consumption and production through financial transactions. And related industries are developing for convenient financial transactions. However, there is an increasing number of cases where people suffer from limited information acquisition and unfair trade practices. And institutional education to prevent damage is being emphasized because of the damage caused by the periodic economic downturn. Education on finance began to draw attention in the process of solving social problems such as the foreign exchange crisis. Therefore, this study compares and analyzes the topics of academic literature related to financial education and issues of public interest to reflect the practical problems, and then suggests the right direction for future financial education. This study found academic literature data from research information sharing service, and collected data from newspapers and SNS, which are mass media to discover issues of general interest. This study utilized big data analysis to collect information with LDA topic modeling technique. Through the pre-processing process, this study secured keyword analysis data through 1,201 academic literature cases, 5,790 newspaper articles, and 3,097 SNS cases. Before topic modeling analysis, this study also performed visualization by frequency analysis. Keywords related to financial education were identified from the word cloud, such as 'financial understanding', 'program', and 'people'. For LDA analysis, this study determined the number of topics: 16 academic literature, 5 newspaper articles, and 6 social network service. After creating the upper frequency word for each topic group, the topic group was formed through the LDA analysis procedure. The topics of the academic literature determined by the researcher’s reasoning process are as follows : Topic 1 'Measurement of financial comprehension to improve financial knowledge', Topic 2 'Financial education with high satisfaction for the special class(military)', Topic 3 'Behavior and protection of financial consumers', Topic 4 'For vulnerable beginners Financial socialization and financial education', Topic 5 'Awareness and current status of financial products according to individual characteristics', Topic 6 'Financial education and policies for the financially vulnerable in Korea', Topic 7 'Improvement of financial understanding for students (children)' 'Measures', Topic 8 'Effect of financial education for consumers and research direction', Topic 9 'Correlation between financial knowledge and financial behavior', Topic 10 'Effect of financial education on our society and economic activity', Topic 11 'Development of the financial industry and education on finance', Topic 12 'Education standard for finance for learners', Topic 13 'Economics and finance in school curriculum', Topic 14 'Status of financial consumers and education programs', Topic 15 'Evaluation and effectiveness of financial literacy', Topic 16 'Reality and understanding of economic education in Korea'. The topics from the newspaper articles are as follows: Topic 1 'Financial education policies of related institutions and protection of financial consumers', Topic 2 'Analysis of domestic and foreign economic activities and financial education', Topic 3 'Financial education programs for youth', Topic 4 'Financial companies' Program for social contribution and financial education', Topic 5 'Understanding financial products and education for children'. The topics from social network service are as follows: Topic 1 'The story of interpersonal financial transactions and activity for income', Topic 2 'Future industry and changes in financial life', Topic 3 'Standards for financial education for students', Topic 4 'Future industry development and financial policy', Topic 5 'Financial management habits for children', Topic 6 'Understanding the flow of global economic markets and personal financial assets'. It is judged that the common elements of the topics showed a lot of interest in providing education to students and children, and the academic literature in particular contained various studies, including the promotion of financial literacy and effectiveness. In addition, academic topics focused on youth and curriculum, and the general public was interested in living finance and investment. This study suggests that the research topic of the academic literature on financial education should start from the recognition of practical problems, it is necessary to analyze the actual demand for financial education, and it is necessary to continue research on the effect of financial education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.