항공 배출가스 저감 목표를 고려한 국내 항공 배출가스 관련 제도/기술적 동향 연구 A study on the Institutional/Technical Trends Related to Domestic Air Emissions Considering the Goal of Reducing Air Emissions.원문보기
유엔 기후회의에서 지구 온난화를 막기 위해 2015년 파리에서 이른바 파리 협정을 체결하였는데, 그 내용은 산업화 이전 대비 지구 평균 온도 상승폭 섭씨 2도 이하라는 목표 설정과 거기에 추가로 1.5도 이하로 넘지 않도록 노력하자는 것 이였다. 이런 기후 변화의 큰 요소가 되는 부분을 꼽자면 제트 연료 연소 과정에서 배기가스로 인해 생성되는 CO2, NOx 및 H2O와 같은 배출물이다. 그 중에서 가장 큰 영향이 되는 배출물은 두가지인데, 첫째로 순항 시 발생 되는 배기가스 내부에 존재하는 이산화탄소(CO2)이다, 이 이산화탄소는 지상에서 발생되는 이산화탄소와 마찬가지로 기후변화에 매우 안좋은 영향을 주고 있다. 둘째로는 질소산화물(NOx)인데, 이 질소산화물은 ...
유엔 기후회의에서 지구 온난화를 막기 위해 2015년 파리에서 이른바 파리 협정을 체결하였는데, 그 내용은 산업화 이전 대비 지구 평균 온도 상승폭 섭씨 2도 이하라는 목표 설정과 거기에 추가로 1.5도 이하로 넘지 않도록 노력하자는 것 이였다. 이런 기후 변화의 큰 요소가 되는 부분을 꼽자면 제트 연료 연소 과정에서 배기가스로 인해 생성되는 CO2, NOx 및 H2O와 같은 배출물이다. 그 중에서 가장 큰 영향이 되는 배출물은 두가지인데, 첫째로 순항 시 발생 되는 배기가스 내부에 존재하는 이산화탄소(CO2)이다, 이 이산화탄소는 지상에서 발생되는 이산화탄소와 마찬가지로 기후변화에 매우 안좋은 영향을 주고 있다. 둘째로는 질소산화물(NOx)인데, 이 질소산화물은 대류권의 순항고도에서 발생하여 오존에 직접적으로 영향을 미치고 있기 때문에, 지상에서 발생하는 질소 산화물 배출량보다 더 기후에 큰 영향을 주고 있다. 이와 같이 항공기에서 배출되는 배출가스는 기후변화에 많은 영향을 미치고 있다. 이런 배출가스를 항공기 기술이나 운영부문에서 획기적인 개선을 통하여 줄이는 것이 어렵기 때문에 국제항공분야의 기후변화 대응책은 산업 내부의 혁신에 의존하기 보다는 외적인 연계를 통한 인류의 전반적인 기후변화 대응할 수 밖에 없기 때문에, 타 산업의 배출가스 저감으로 생성 된 배출권이나 CDM(Clean Development Mechanism)등으로 산출된 배출권을 구매하여 항공부문의 초과 배출을 상쇄하는 전략을 고려할 수밖에 없다1. 그래서 국제민간항공기구(ICAO)에서 2016년에 결의한 국제 항공을 위한 탄소 상쇄 및 감소 제도(CORSIA, Carbon offsetting and reeducation scheme for international aviation)이 2021년부터 시행됨에 따라 우리나라는 이런 배출가스에 대한 관리 규정 마련 및 배출량 산정과 배출 가스 저감 기술 개발에 대한 필요성이 강해졌다. 하지만 우리나라의 기후변화 대응 지수(Climatechange performance index)는 2021년 기준 61위 중 53위, 매우 미흡(Very low)로 평가 받고 있다. 또한 국제 항공 분야의 환경 대책에 따라가지 못하고 이를 위한 기준 및 기술 개발에 대한 때문에 국내 항공 부문에 대한 효과적이고 적절한 배출가스 기준에 대한 연구가 필요하다. 본 논문에서는 국내 항공 분야의 배출가스 기준, 그리고 배출 가스 저감 기술 현황과 현재 항공 분야에서 날이 다르게 바뀌는 미국, 유럽과 같은 항공 선진국의 배출가스의 대응 및 배출가스 기준, 배출량 산정과 그리고 배출가스 저감 기술에 대한 분석 고찰을 통하여 국내 배출가스 기준의 배출량 산정 방법과 같은 기준 보완 및 그리고 수소 항공기와 같은 배출가스 저감 기술에 대한 발전 방향에 대한 고민 및 앞의 관련 제도, 배출가스 저감 기술에 대한 연구 내용을 바탕으로 2050년까지의 국내 배출가스 배출량 산정 및 배출가스 저감 목표를 달성하기 위한 신기술 적용 후 예상되는 배출량을 비교, 검토하여 향후 배출가스 저감 목표를 달성 하기 위한 방안을 제시하고자 한다.
유엔 기후회의에서 지구 온난화를 막기 위해 2015년 파리에서 이른바 파리 협정을 체결하였는데, 그 내용은 산업화 이전 대비 지구 평균 온도 상승폭 섭씨 2도 이하라는 목표 설정과 거기에 추가로 1.5도 이하로 넘지 않도록 노력하자는 것 이였다. 이런 기후 변화의 큰 요소가 되는 부분을 꼽자면 제트 연료 연소 과정에서 배기가스로 인해 생성되는 CO2, NOx 및 H2O와 같은 배출물이다. 그 중에서 가장 큰 영향이 되는 배출물은 두가지인데, 첫째로 순항 시 발생 되는 배기가스 내부에 존재하는 이산화탄소(CO2)이다, 이 이산화탄소는 지상에서 발생되는 이산화탄소와 마찬가지로 기후변화에 매우 안좋은 영향을 주고 있다. 둘째로는 질소산화물(NOx)인데, 이 질소산화물은 대류권의 순항고도에서 발생하여 오존에 직접적으로 영향을 미치고 있기 때문에, 지상에서 발생하는 질소 산화물 배출량보다 더 기후에 큰 영향을 주고 있다. 이와 같이 항공기에서 배출되는 배출가스는 기후변화에 많은 영향을 미치고 있다. 이런 배출가스를 항공기 기술이나 운영부문에서 획기적인 개선을 통하여 줄이는 것이 어렵기 때문에 국제항공분야의 기후변화 대응책은 산업 내부의 혁신에 의존하기 보다는 외적인 연계를 통한 인류의 전반적인 기후변화 대응할 수 밖에 없기 때문에, 타 산업의 배출가스 저감으로 생성 된 배출권이나 CDM(Clean Development Mechanism)등으로 산출된 배출권을 구매하여 항공부문의 초과 배출을 상쇄하는 전략을 고려할 수밖에 없다1. 그래서 국제민간항공기구(ICAO)에서 2016년에 결의한 국제 항공을 위한 탄소 상쇄 및 감소 제도(CORSIA, Carbon offsetting and reeducation scheme for international aviation)이 2021년부터 시행됨에 따라 우리나라는 이런 배출가스에 대한 관리 규정 마련 및 배출량 산정과 배출 가스 저감 기술 개발에 대한 필요성이 강해졌다. 하지만 우리나라의 기후변화 대응 지수(Climatechange performance index)는 2021년 기준 61위 중 53위, 매우 미흡(Very low)로 평가 받고 있다. 또한 국제 항공 분야의 환경 대책에 따라가지 못하고 이를 위한 기준 및 기술 개발에 대한 때문에 국내 항공 부문에 대한 효과적이고 적절한 배출가스 기준에 대한 연구가 필요하다. 본 논문에서는 국내 항공 분야의 배출가스 기준, 그리고 배출 가스 저감 기술 현황과 현재 항공 분야에서 날이 다르게 바뀌는 미국, 유럽과 같은 항공 선진국의 배출가스의 대응 및 배출가스 기준, 배출량 산정과 그리고 배출가스 저감 기술에 대한 분석 고찰을 통하여 국내 배출가스 기준의 배출량 산정 방법과 같은 기준 보완 및 그리고 수소 항공기와 같은 배출가스 저감 기술에 대한 발전 방향에 대한 고민 및 앞의 관련 제도, 배출가스 저감 기술에 대한 연구 내용을 바탕으로 2050년까지의 국내 배출가스 배출량 산정 및 배출가스 저감 목표를 달성하기 위한 신기술 적용 후 예상되는 배출량을 비교, 검토하여 향후 배출가스 저감 목표를 달성 하기 위한 방안을 제시하고자 한다.
The United Nations Climate Conference signed the so-called Paris Agreement in Paris in 2015 to prevent global warming. Here, the goal is to increase the average global temperature by 2 degrees Celsius or less compared to before industrialization, which calls for efforts to not exceed 1.5 degrees Cel...
The United Nations Climate Conference signed the so-called Paris Agreement in Paris in 2015 to prevent global warming. Here, the goal is to increase the average global temperature by 2 degrees Celsius or less compared to before industrialization, which calls for efforts to not exceed 1.5 degrees Celsius. Some of the factors that contribute to this climate change are emissions such as CO2, NOx and H2O produced by jet fuel combustion. There are two main areas that have the greatest impact, first CO2, which is present in the emissions of cruising, is having a very bad effect on climate change, as is CO2 generated on the ground. Second, nitrogen oxides (NOx), which occur at cruising altitudes in the troposphere and directly affect ozone, have a greater climate impact than nitrogen oxide emissions on the ground. The emissions from these aircraft are affecting climate change a lot. Because it is difficult to reduce emissions through significant improvements in aircraft technology and operations, the international aviation climate change countermeasures have to keep pace with humanity's overall climate change response rather than relying on internal innovation. Thus, the International Aviation Program for Carbon Offsetting and Reduction (CORSIA) for International Aviation (ICAO) was implemented in 2021, raising the need for management regulations for these emissions and developing emission reduction technologies. However, Korea's Climate Change Performance Index is ranked 53rd out of 61st place as of 2021, and is considered very low. In addition, due to the lack of environmental measures in the international aviation sector and the development of standards and technologies for this purpose, research on effective and appropriate emission standards for the domestic aviation sector is needed. This paper supplements standards such as emission standards, emission standards, emission calculation, and emission reduction technologies in advanced aviation countries such as the U.S. and Europe, and concerns the development direction of emission reduction technologies. I would like to suggest a way to achieve it.
The United Nations Climate Conference signed the so-called Paris Agreement in Paris in 2015 to prevent global warming. Here, the goal is to increase the average global temperature by 2 degrees Celsius or less compared to before industrialization, which calls for efforts to not exceed 1.5 degrees Celsius. Some of the factors that contribute to this climate change are emissions such as CO2, NOx and H2O produced by jet fuel combustion. There are two main areas that have the greatest impact, first CO2, which is present in the emissions of cruising, is having a very bad effect on climate change, as is CO2 generated on the ground. Second, nitrogen oxides (NOx), which occur at cruising altitudes in the troposphere and directly affect ozone, have a greater climate impact than nitrogen oxide emissions on the ground. The emissions from these aircraft are affecting climate change a lot. Because it is difficult to reduce emissions through significant improvements in aircraft technology and operations, the international aviation climate change countermeasures have to keep pace with humanity's overall climate change response rather than relying on internal innovation. Thus, the International Aviation Program for Carbon Offsetting and Reduction (CORSIA) for International Aviation (ICAO) was implemented in 2021, raising the need for management regulations for these emissions and developing emission reduction technologies. However, Korea's Climate Change Performance Index is ranked 53rd out of 61st place as of 2021, and is considered very low. In addition, due to the lack of environmental measures in the international aviation sector and the development of standards and technologies for this purpose, research on effective and appropriate emission standards for the domestic aviation sector is needed. This paper supplements standards such as emission standards, emission standards, emission calculation, and emission reduction technologies in advanced aviation countries such as the U.S. and Europe, and concerns the development direction of emission reduction technologies. I would like to suggest a way to achieve it.
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