본 논문은 후기 낭만주의의 중요한 작곡가이자 체코의 대표적인 민족주의 작곡가인 안토닌 드보르자크(Antonín Dvořák, 1841∼1904)의 동화 오페라 <루살카>에 대한 연구이다. 본 논문은 드보르자크의 생애와 그의 음악 세계를 연구하고 드보르자크의 마지막 오페라이자 동화 오페라인 오페라 <루살카>에 대하여 연구하였다. 이 연구를 위하여 먼저 드보르자크의 생애와 사회적 배경을 알아보고 그의 민족주의 음악의 근원이되는 민족주의에 대하여 연구하였다. 17세기 후반에 시작된 계몽주의 사조에 영향을 받아 일어난 프랑스 혁명의 이상이 유럽의 각 나라에 민족주의가 발생하는 촉매제가 되었고, 강대국의 지배를 받던 약소국가들의 독립운동에 민족주의 이념이 강하게 작용하였다. 민족주의 이념을 작곡가들은 민족주의 음악으로 표현하였고 체코에는 스메타나가 중요한 리더 역할을 하였다. 드보르자크는 스메타나의 영향을 받아 조국 체코의 민족주의 음악에 대한 자부심과 체코 민족음악의 발전에 대한 애국적인 사상을 가지고 있었다. 따라서 드보르자크의 많은 작품들에는 체코 민족주의적인 성향이 내포되어 있으며, 이러한 민족주의 성향은 그의 교향곡이나 슬라브 무곡, 그리고 실내악 등에 반영되어 있다. 특히 그의 10곡의 오페라는 모두 체코의 전통적인 문화와 관련되어 있으나, 제10번 오페라인 <루살카>는 동화적인 내용으로 구성되어 있어서 세계적으로 널리 알려져 있다. 드보르자크의 동화 오페라 <루살카>는 안데르센의 동화 <인어 공주>의 내용을 비롯하여 ...
본 논문은 후기 낭만주의의 중요한 작곡가이자 체코의 대표적인 민족주의 작곡가인 안토닌 드보르자크(Antonín Dvořák, 1841∼1904)의 동화 오페라 <루살카>에 대한 연구이다. 본 논문은 드보르자크의 생애와 그의 음악 세계를 연구하고 드보르자크의 마지막 오페라이자 동화 오페라인 오페라 <루살카>에 대하여 연구하였다. 이 연구를 위하여 먼저 드보르자크의 생애와 사회적 배경을 알아보고 그의 민족주의 음악의 근원이되는 민족주의에 대하여 연구하였다. 17세기 후반에 시작된 계몽주의 사조에 영향을 받아 일어난 프랑스 혁명의 이상이 유럽의 각 나라에 민족주의가 발생하는 촉매제가 되었고, 강대국의 지배를 받던 약소국가들의 독립운동에 민족주의 이념이 강하게 작용하였다. 민족주의 이념을 작곡가들은 민족주의 음악으로 표현하였고 체코에는 스메타나가 중요한 리더 역할을 하였다. 드보르자크는 스메타나의 영향을 받아 조국 체코의 민족주의 음악에 대한 자부심과 체코 민족음악의 발전에 대한 애국적인 사상을 가지고 있었다. 따라서 드보르자크의 많은 작품들에는 체코 민족주의적인 성향이 내포되어 있으며, 이러한 민족주의 성향은 그의 교향곡이나 슬라브 무곡, 그리고 실내악 등에 반영되어 있다. 특히 그의 10곡의 오페라는 모두 체코의 전통적인 문화와 관련되어 있으나, 제10번 오페라인 <루살카>는 동화적인 내용으로 구성되어 있어서 세계적으로 널리 알려져 있다. 드보르자크의 동화 오페라 <루살카>는 안데르센의 동화 <인어 공주>의 내용을 비롯하여 동유럽의 비슷한 여러 가지 동화의 내용을 종합하여 드보르자크가 각색한 오페라이다. 본 논문에서 분석한 오페라 <루살카>의 제1막에 나오는 루살카의 아리아 <달님에게 바치는 노래 (Měsíčku na nebi hlubokém)>와 왕자가 부르는 아리아 <한 번도 본 적이 없는 아름다운 모습 (Vidino divná, pře slad k á)>을 중심으로 분석하였다. 이 두 곡의 아리아들에 나타나는 특징은 악곡의 선율이나 반주의 내용이 등장인물들의 외적인 묘사보다는 각 인물들의 성격과 내면의 미묘한 갈등을 표현하고 있으며, 또한 동기의 사용에 있어서도 중요한 포인트가 되는 비극적인 결말에 대한 반음계적 불길한 동기나 특정 리듬에 의한 주인공들의 심리 묘사를 표현하는 동기 등 표제 음악적인 작곡 기법을 보이고 있다.
본 논문은 후기 낭만주의의 중요한 작곡가이자 체코의 대표적인 민족주의 작곡가인 안토닌 드보르자크(Antonín Dvořák, 1841∼1904)의 동화 오페라 <루살카>에 대한 연구이다. 본 논문은 드보르자크의 생애와 그의 음악 세계를 연구하고 드보르자크의 마지막 오페라이자 동화 오페라인 오페라 <루살카>에 대하여 연구하였다. 이 연구를 위하여 먼저 드보르자크의 생애와 사회적 배경을 알아보고 그의 민족주의 음악의 근원이되는 민족주의에 대하여 연구하였다. 17세기 후반에 시작된 계몽주의 사조에 영향을 받아 일어난 프랑스 혁명의 이상이 유럽의 각 나라에 민족주의가 발생하는 촉매제가 되었고, 강대국의 지배를 받던 약소국가들의 독립운동에 민족주의 이념이 강하게 작용하였다. 민족주의 이념을 작곡가들은 민족주의 음악으로 표현하였고 체코에는 스메타나가 중요한 리더 역할을 하였다. 드보르자크는 스메타나의 영향을 받아 조국 체코의 민족주의 음악에 대한 자부심과 체코 민족음악의 발전에 대한 애국적인 사상을 가지고 있었다. 따라서 드보르자크의 많은 작품들에는 체코 민족주의적인 성향이 내포되어 있으며, 이러한 민족주의 성향은 그의 교향곡이나 슬라브 무곡, 그리고 실내악 등에 반영되어 있다. 특히 그의 10곡의 오페라는 모두 체코의 전통적인 문화와 관련되어 있으나, 제10번 오페라인 <루살카>는 동화적인 내용으로 구성되어 있어서 세계적으로 널리 알려져 있다. 드보르자크의 동화 오페라 <루살카>는 안데르센의 동화 <인어 공주>의 내용을 비롯하여 동유럽의 비슷한 여러 가지 동화의 내용을 종합하여 드보르자크가 각색한 오페라이다. 본 논문에서 분석한 오페라 <루살카>의 제1막에 나오는 루살카의 아리아 <달님에게 바치는 노래 (Měsíčku na nebi hlubokém)>와 왕자가 부르는 아리아 <한 번도 본 적이 없는 아름다운 모습 (Vidino divná, pře slad k á)>을 중심으로 분석하였다. 이 두 곡의 아리아들에 나타나는 특징은 악곡의 선율이나 반주의 내용이 등장인물들의 외적인 묘사보다는 각 인물들의 성격과 내면의 미묘한 갈등을 표현하고 있으며, 또한 동기의 사용에 있어서도 중요한 포인트가 되는 비극적인 결말에 대한 반음계적 불길한 동기나 특정 리듬에 의한 주인공들의 심리 묘사를 표현하는 동기 등 표제 음악적인 작곡 기법을 보이고 있다.
This study analyzed and studied the aria of Rusalka's aria and prince in the first act of the fairy tale opera Rusalka by Antonin Dvorak, an important composer of late Romanticism and a representative nationalist composer of the Czech Republic. The research process of this thesis first studied t...
This study analyzed and studied the aria of Rusalka's aria and prince in the first act of the fairy tale opera Rusalka by Antonin Dvorak, an important composer of late Romanticism and a representative nationalist composer of the Czech Republic. The research process of this thesis first studied the life of Dvorak, and in this process, the process of Dvorak's growth as a nationalist composer and the social background of the Czech Republic were examined in order to understand Dvorak's musical world.,After that, I studied the nationalist music pursued by Dvorak in depth and studied the whole contents of the fairy tale opera , which is a representative work of his 10 operas. As an analysis study, the first act of the opera , Prince Rusalkawa's aria was selected one song each to find out the meaning of the translation and lyrics of the lyrics, followed by a detailed structure analysis by combining the form, composition and harmony of the songs. Through this study, the following conclusions were obtained. First, Dvorak was influenced by Smetana and had pride in nationalist music of his country Czech Republic and patriotic ideas for the development of Czech national music. Therefore, many of his works have a Czech nationalistic tendency, and especially his operas have unique colors of the Czech Republic, so it was possible to find characteristics that are not played worldwide. The opera studied by this thesis also uses Czech language, and therefore, the lyrics translated into English or German should be translated into Korean again, and there was a limit to the complete analysis of the lyrics by this translation process.
Second, the ideal of the French Revolution, which was influenced by the Enlightenment trend that began in the late 17th century, became a catalyst for nationalism in each country of Europe, and nationalist ideology strongly influenced the independence movement of the weak countries under the rule of the powerful countries. The composers expressed nationalist ideology as nationalist music, and Smetana played an important role in the Czech Republic., Dvorak was influenced by Smetana and composed most of his music for the development of Czech nationalist music.
Third, the characteristics of the characters in the aria of Rusalka and the prince's aria were not the external descriptions of the characters but the subtle conflicts of each character.,In addition, I learned how to use the musical chromatic ominous motives for tragic endings that are important points in the use of motives, expression of the heroines' psychological descriptions by certain rhythms, and the motive and progress of the musical musical musical musical musical musical musicality.
This study analyzed and studied the aria of Rusalka's aria and prince in the first act of the fairy tale opera Rusalka by Antonin Dvorak, an important composer of late Romanticism and a representative nationalist composer of the Czech Republic. The research process of this thesis first studied the life of Dvorak, and in this process, the process of Dvorak's growth as a nationalist composer and the social background of the Czech Republic were examined in order to understand Dvorak's musical world.,After that, I studied the nationalist music pursued by Dvorak in depth and studied the whole contents of the fairy tale opera , which is a representative work of his 10 operas. As an analysis study, the first act of the opera , Prince Rusalkawa's aria was selected one song each to find out the meaning of the translation and lyrics of the lyrics, followed by a detailed structure analysis by combining the form, composition and harmony of the songs. Through this study, the following conclusions were obtained. First, Dvorak was influenced by Smetana and had pride in nationalist music of his country Czech Republic and patriotic ideas for the development of Czech national music. Therefore, many of his works have a Czech nationalistic tendency, and especially his operas have unique colors of the Czech Republic, so it was possible to find characteristics that are not played worldwide. The opera studied by this thesis also uses Czech language, and therefore, the lyrics translated into English or German should be translated into Korean again, and there was a limit to the complete analysis of the lyrics by this translation process.
Second, the ideal of the French Revolution, which was influenced by the Enlightenment trend that began in the late 17th century, became a catalyst for nationalism in each country of Europe, and nationalist ideology strongly influenced the independence movement of the weak countries under the rule of the powerful countries. The composers expressed nationalist ideology as nationalist music, and Smetana played an important role in the Czech Republic., Dvorak was influenced by Smetana and composed most of his music for the development of Czech nationalist music.
Third, the characteristics of the characters in the aria of Rusalka and the prince's aria were not the external descriptions of the characters but the subtle conflicts of each character.,In addition, I learned how to use the musical chromatic ominous motives for tragic endings that are important points in the use of motives, expression of the heroines' psychological descriptions by certain rhythms, and the motive and progress of the musical musical musical musical musical musical musicality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.